Gå till innehåll

Zeospur 2 Norberg


BroderIsak

Rekommenderade inlägg

  • Svar 90
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag har hällt i ca 3 ml totalt i min burk under 14dagar och det syntes direkt på korallerna att dom ändrade färg. Den som är på bilden till vänster var grön med blå toppar och nu är den som ni ser nästa vit med blå toppar. Så funkar det gör det. MEN om det är bra för burken det vete fan...

OBS TILL ALLA DÄR UTE ATT TA DET J____T LUNGT MED DETTA MEDEL. (det är inget mirakel medel.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Norberg ! Här kan du se skillnaden som vi pratade om..

Är dessa två bilder lika ena är ju taget uppifrån och den andra genom rutan.

Har du Weissglas i framrutan??

Jag har börjat med Zeospur oxså sedan i Onsdag´s har ej sett några större skillnader ännu trotts att det står på och många säger att det märks fort men jag tar det säkra före det osäkra å tar det lungt

Man skall ju bara dosera var 8-10dag och 1ml per 100 liter vatten så jag har bara doserat 2ml hittils

ZEOspur 2 Concentrate

Product Description

ZEOspur 2 is a product of permanent development of the Zeovit system. It results from our practical experience of keeping corals with extreme coloration.

It is highly concentrated it is important not to chance dosing recommendation on the label:

1 ml /100 L each 8-10 days.

The result can be seen 24 h after dosing and reaches the highest level after 48 h.

With this trace element solution it is possible to influence the amount of zooxanthellae in the coral tissue.

The coral itself has more energy for growth because the reduced zooxanthellae density requires less energy.

– Controlled reduction of zooxanthellae density for Acropora, Anacropora or Montipora.

– The reduction of zooxanthellae in the outer layers brings out the colors from deeper layers.

– To maintain color of highly colored corals.

– Recommended in any tank system.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den till vänster, Är som du säger tagen uppifrån. Den andra är tagen i rakt in iburken.Det är dock inte samma korall, Men ville bara vissa Norberg att färgerna har blivit annorlunda sen han såg dom sist han var på besök. Sen kan jag ändrat lite på kameran också mellan bilderna då jag försöker lära mig den nya. Har helt vanligt glas i burken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den till vänster, Är som du säger tagen uppifrån. Den andra är tagen i rakt in iburken.Det är dock inte samma korall, Men ville bara vissa Norberg att färgerna har blivit annorlunda sen han såg dom sist han var på besök. Sen kan jag ändrat lite på kameran också mellan bilderna då jag försöker lära mig den nya. Har helt vanligt glas i burken.

-respekt

Okey trodde det var samma korall. Kul att det är fler som sett detta framträda det gäller som du skriver att INTE ta för mycket då de bleknar synligt bara på några timmar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här låter som ett hopkokt medel man bör vara ytterst försiktig med! Dödande av zooxantheller låter inte så friskt, men håller man sig på mattan bör det ju gå bra.

Biten "Recommended in any tank system" lät nästan för bra för en annan som varken kör skummare eller Zeovit. :-)

Tror nästan att det blir att beställa en flaska och se.

Finns det engelska instruktioner?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Även jag kör på detta medel och är jätte nöjd med resultaten. Syns stor skillnad innom 24 timmar.

Ja det innerhåller nån form koppar, det har diskuterats om detta på zovit.com och de kom fram till det i alla fall.

Som sagt ta det äkligt lungt med doseringen. Börja med halva av vad som rekomenderas och öka om det behövs. Och vad ni än gör dosera inte för ofta.

Men stefan en hel bild på ditt kar skulle inte vara helt fel :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett 9v batteri funkar också, fråga mig, jag vet:ler: Jag ställer mig tveksam till detta medel för jag vill inte bleka korallerna utan få en djupare färg istället, det är också svårt att få till rätt dosering, för lite, inget händer, för mycket! massdöd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja för lite å inget händer kan jag inte hålla med om. Jag började med låg dosering och fick förtfarande bra resultat med de varade inte så jätte läng.

För liten dos ger med en kortare period som man har tar bort det sista lagret "zooxanthellae". Så börja halva rekomenderade dosen och se ner korallerna blir till normalet igen. Sen så kan man öka tills de går tillbaka tills det är dax för nästa dosering om jag har fattat det hela rätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har pratat med folk som kört med detta medel över 6 år utan några negativa erfarenheter.. Bara positiva.

kopierat från zeovit

några ingredienser.

Antimony, Potassium, Manganese, Chromium, Nickel, Rubidium, Aluminium, Lanthanides, Selenium, Yttrium, Samarium, Vanadium, Caesium, Borate, Palladium, Tin, Bromide plus various other elements

"Those are all macro elements of NSW in a biocompatible concentration if the product is used as recommended."

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt nick borde vara kamikaze papphammar:x korallerna blev ljusa, de röda montipororna blev jäkligt snygga. Det var så här att en ph-mätare ramlade i akvariet och det höll på att gå åt He**** en gång i tiden, korallena klarade sig precis men man såg hur de stötte bort bruna döda zooxhantellerna i bruna klumpar, lite vattenbyte och aktivt kol hjälpte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ni försökt med en spruta färg?

Skämt åtsido - Jörgens liknelse med batteriet är inte så speciellt off-topic om det är koppar inblandat i mirakelmedelt. När han tappade i sin pH mätare så fick han en elektrolys mellan kopparledningarna och kopparjoner frigörs. På 80 talet använde vi denna metod för att bekämpa hydror och snäckor i odlingskar för sötvattensfisk. Lite salt i karet - pluspolen från ett 9 volts batteri i form av en kopparledning i ena hörnet och minus ledningen i andra hörnet. effektivt så in i helsike.

Men om det handlar om att ta död på zooxanteller - varför provar ingen med att köra hela zeovitprogrammet men minska ner ljuset till väldigt låga nivåer.

Jag har hävdat det förut - och gör det igen - zeeovitmetodens framgång beror på i huvudsak att man har kommit på en bra metod att förse korallerna med mat (bakterier som backflushas ut från reaktorn), matning av dessa bakterier samt näringshöjande preparat till bakterierna (ev ympning med speciella bakterier). Man skapar helt enkel SPS:er som lever på allt annat än ljus. Har det slått någon att de flesta koraller utan naturligt förekommande zooxanteller är ganska färggranna - ofta röda och gula.

Men är detta egentligen artskillt från ofoget att injektera eller tattuera sötvattensfisk med färg bara för att få färger som tillfredställer våra estetiska värderingar?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...