Gå till innehåll

Var tillsätter ni?


aerie

Rekommenderade inlägg

Hej!

Har ett litet bryderi nu när jag börjat använda pulvertillsatser för Ca,kh och Mg... var skjutton ska jag tillsätta det för att det inte ska flyga ut korn och lägga sig på korallerna? Har ju ingen sump utan häller det i ytavrinnignen nu vilket innebär att en del flyger ut i karet direkt. Nån som har en smidig lösning för hur man kan få det att hållas kvar där medans det löses upp(utan att stänga av pumpen)?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Har ett litet bryderi nu när jag börjat använda pulvertillsatser för Ca,kh och Mg... var skjutton ska jag tillsätta det för att det inte ska flyga ut korn och lägga sig på korallerna? Har ju ingen sump utan häller det i ytavrinnignen nu vilket innebär att en del flyger ut i karet direkt. Nån som har en smidig lösning för hur man kan få det att hållas kvar där medans det löses upp(utan att stänga av pumpen)?

Kan du inte skopa ut lite vatten, typ ett litermått, där du kan blanda i pulvret och sedan hälla i vattnet i ytavrinningen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Använder Grotechs Instant tillsatser från drakfisken, funkar kanon tycker jag. Osmosvatten verkar vara det vanligaste här alltså, men då måste man väl köra en sats för vart ämne eller kan man blanda dessa?

Har tyvärr ingen skummare(eller tyvärr och tyvärr, är jäkligt skönt att köra utan alla mekaniska leksaker) att blanda det i.

Funderar på om jag skulle försöka sätta en djup skål typ i ytavrinningen som jag häller pulvret i, förhoppningsvis lägger sig det mesta i den tills det löst sig...vet dock inte om det går iom att min ytavrinning inte blev som jag tänkt mig, ville använda en streamer där först men det funkade inget vidare så nu blev det den gamla pumpen som nätt och jämnt får plats.

Önskar jag tänkt på det här när jag byggde karet, då hade jag gjort speciella fack för det i ytavrinningen direkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du bör inte blanda ihop kalciumet med det KH höjande preparatet och inte heller magnesiumet med det KH höjande preparatet just för att du riskerar att få utfällning av kalciumkarbonat och magnesiumkarbonat. Hurvida du kan blanda ihop magnesium och kalcium vet jag inte men det antar jag.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du bör inte blanda ihop kalciumet med det KH höjande preparatet och inte heller magnesiumet med det KH höjande preparatet just för att du riskerar att få utfällning av kalciumkarbonat och magnesiumkarbonat. Hurvida du kan blanda ihop magnesium och kalcium vet jag inte men det antar jag.

MVH Lasse

Jag blandar inte något med min KH buffer men jag brukar tillföra Mg och Ca samtidigt. Lite orolig när du bara antar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...