Gå till innehåll

Mätmetoder


ramq

Rekommenderade inlägg

Nej felet är inte konstant i de tester jag sett. Felet har varit i storleksordningen 5 - 10%.

Vilket innebär mellan 20 och 40 ppm i de nivåer som vi jobbar med. Sen är min erfarenhet av denna typ av elektroder (jonselektiva) att de kräver ganska nogranna rengöringar med jämna mellanrum om man använder dem online. en titreringstest ger oftast bättre resultat.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan berätta om Ammonium/ammoniak-testet jag köpte häromdan. (Salifert) Blev panikslagen när jag mätte 0,25!

Körde i mängder med bakterier (AmmoVec) och luftade som en dåre hela natten. När jag sen kontrollerade på ett nyblandat saltvatten, visade det lika mycket - 0,25.......

Och sen var det den gången jag mätte 50 i nitrat (Salifert) på ett färdigblandat salt, som hade stått 14 dagar i en tätslutande dunk.....

Jahopp, då kan vi förkasta Saliferts KH...

Då återstår dom andra stora spelarna?

Jag tycker Tropic Marins KH-test är jättesmidig. En vätska bara; en droppe för var enhet.

(hur tillförlitlig den är vet jag inte)

Men jag kommer ihåg att den där lilla flarran man fick tog slut ganska fort...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För den som är miljöintresserad kan jag medela att Saliferts ammonium test bygger på en variant av nesslers reagent och innehåller kvicksilver. Kvicksilver är i Sverige klassat som miljöfarligt avfall och får i n t e slås ut i vasken utan skall lämnas in för destruering.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en fundering till vad gäller Saliferts lilla blåa sked. Eller det heter kanske spatel på fint kemispråk?! Ni vet vilken jag menar iaf. Hur mycket e en sked egentligen? Rågad eller avstryken eller "lagom"?

Har för mej att det vart uppe förut men när vi ändå håller på.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en fundering till vad gäller Saliferts lilla blåa sked. Eller det heter kanske spatel på fint kemispråk?! Ni vet vilken jag menar iaf. Hur mycket e en sked egentligen? Rågad eller avstryken eller "lagom"?

Har för mej att det vart uppe förut men när vi ändå håller på.....

Det står väl "level spoon" i instruktionerna, det tolkar jag som en struken sked.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
Jag använde inte referens utan bara metylrött och utspädd saltsyra. Vet man hur mycket man späder saltsyran vet man hur mycket testet visar.

Referensvätska var kanske ett olyckligt val av ord. Menade ju inte att det skulle vara en vetenskapligtexaktpådecimalenförkalibreringsvätska utan precis vad du beskrev ovan. En blandning som man vet inom hyffsade gränser vad den borde ha för KH/PH/NO3/Ca etc värde.

Såg möjligen en liten brist i din blandning i att den inte var i saltvatten, men annars var det precis något sådant jag menade.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...