Gå till innehåll

Mätmetoder


ramq

Rekommenderade inlägg

*suck*

Varför måste mätningar behöva vara så krångliga? Det ska blandas vätskor hit, pulver dit, färgkartor som banne mig kan skeva iväg fler enheter i grad bara på någon viss nyans!

Enda tillförlitliga tycker jag verkar vara droppmetoden där en vätska ändrar färg vid mättnad...

Tar banne mig en timme att ta ett komplett vattenprov och bara det gör att man drar sig för att göra det!

(Kan tilläggas att det är Saliferts tester jag pratar om)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för medhållet. Det borde alltså finnas fler här ute som är frustrerade...?

Någon som vet av några bättre/enklare tester än Salifert?

testat en del olika märken genom åren...o kanske jag ändå fastnat för salifert till slut..svåra, men minst svåra så att säga...

Hade ett test för 6 år sen, som skulle va så otroligt lättavläst (glömt namnet precis)...o de va de...för alla tester visade helt ofärgat vatten vad jag än gjorde!:)..lättläst sannerligen...

man får väl sno en fotospektrometer på kem.lab eller nåt...impar nog lite på kompisarna :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med om att jag gillar saliferts droppvarianter, blir galen på det här med färgskalor... mitt saliferst nitrattest vill jag bara slänga ut från balkongen, jag klarar inte avgöra om den tycker jag har nitrat på 0.1 eller 100... hjälper ju inte att man är typ färgblind på rosa/lila, vet inte hur många gånger jag sagt fel på de färgerna ;)

Nä det hade varit skönt med elektronik som bara mäter värdena konstant och visar upp värdena på en fin display.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan säga att jag håller med fullt ut om detta.

Nu mäter jag ju sällan nitrat/nitrit etc då de mätmetoder jag har (Salifert) inte fungerar på så små värden. Sedan kan man ju undra hur bra testerna ens är ...

Då jag tänkt dra igång balling så kollar jag just nu kh/ca/mg rätt mycket. Dessa tester är ju grymt mycket bättre, men det är ju fortfarande väldans omständigt. Skulle faktiskt kunna tänka mig att betala en bra (nåja, relativt bra) slant för en datoriserad test av detta. Har ju två kar så det är ett attans pill med sprutor och droppar hit och dit.

PS Om någon nu kommer och säger att kh/ca/mg testerna är värdelösa så börjar jag gråta :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

PS Om någon nu kommer och säger att kh/ca/mg testerna är värdelösa så börjar jag gråta :)

Nej de är inte värdelösa - åtminstone inte de som bygger på titrering. Dessa tester ger ett godtagbart underlag för beslut förutsatt att de är fräscha och inte för gamla. Vad jag anser om de andra testerna vet alla så det ska jag inte tjöta mer om.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det känns ju rätt viktigt då man har ett par tester man behöver göra för att göra rätt beslut. I dagsläget behöver jag hålla koll på följande, samt vilket test som ger bra indikation:

Nitrat - ?

Fosfat - ?

Calcium - Salifert

KH - ?

Magnesium - ?

Sedan kan man väl eventuellt fylla på med Strontium-test, men det är en annan femma. Att hålla på med veckovisa mätningar av samtliga dessa känns mindre kul! Jag vågar inte ens gissa på vad alla dom andra testerna skulle inveckla saker...

Någon som har koll på andra testmärken? KZ sägs ju ha ett vettigt Strontium-test. Var det Rowa som hade det bra fosfat-testet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan säga att jag håller med fullt ut om detta.

Nu mäter jag ju sällan nitrat/nitrit etc då de mätmetoder jag har (Salifert) inte fungerar på så små värden. Sedan kan man ju undra hur bra testerna ens är ...

Då jag tänkt dra igång balling så kollar jag just nu kh/ca/mg rätt mycket. Dessa tester är ju grymt mycket bättre, men det är ju fortfarande väldans omständigt. Skulle faktiskt kunna tänka mig att betala en bra (nåja, relativt bra) slant för en datoriserad test av detta. Har ju två kar så det är ett attans pill med sprutor och droppar hit och dit.

PS Om någon nu kommer och säger att kh/ca/mg testerna är värdelösa så börjar jag gråta :)

Jag tycker precis som du, att dropptesterna, när man alltså titrerar(ca, Mg, Kh), är jättebra. Där är de ingen tveksamhet om färgomslag, o testerna är repeterbara. Men de tar lite tid...ack ja..fast rätt kul..;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var det Rowa som hade det bra fosfat-testet?

Rowa/deltec har ett mer avancerat fosfattest. tyvärr svindyrt. samtidigt mäter saliferts fosfattest ner till 0.015, så jag vet inte om rowa tillför så mkt där.

Stromtiumtestet är de mest komplicerade o känsliga jag nånsin provat...2 droppar skiljer ett värde mellan 0 o 10...där tror jag vi har oerhört många felkällor. vet nån om de finns enklare/bättre strontiumtest än saliferts?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rowa/deltec har ett mer avancerat fosfattest. tyvärr svindyrt. samtidigt mäter saliferts fosfattest ner till 0.015, så jag vet inte om rowa tillför så mkt där.

Stromtiumtestet är de mest komplicerade o känsliga jag nånsin provat...2 droppar skiljer ett värde mellan 0 o 10...där tror jag vi har oerhört många felkällor. vet nån om de finns enklare/bättre strontiumtest än saliferts?

Jonas, angående ROWAs fosfattest - du får ut många test ur en förpackning så kostnaden per test är nog inte så högt!

Dessutom är den 500 hundringen ingenting mot vad du förlorar vid en fosfatdipp när burken är full av koraller...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas, angående ROWAs fosfattest - du får ut många test ur en förpackning så kostnaden per test är nog inte så högt!

Dessutom är den 500 hundringen ingenting mot vad du förlorar vid en fosfatdipp när burken är full av koraller...

Va bra att de va så många tester i den...då är de förstås mer ok med 500...men mäter den alltså ännu lägre än saliferts, som ju mäter ända ner till 0.015? Gör den de, så håller jag med att den tillför nåt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ramq och Magnus

Om det är en bra fosfattest ni behöver och ni anser att den är så viktig att den är värd några tusen så finns det enkla fotospektrometrar som fungerar mycket bättre än dropptester. Hanna instrument har en - jag tror det är Uffe2 som har en sådan.

Nitrattester för saltvatten finns inga bra för en överkommlig penning. Det är bara så - bättre att skaffa en kristallkula för den parametern.

Kalcium, KH och magnesium - jag tror ni kan använda vilket märke som helst - de är jämbördiga även om jag tycker att en del har för dåligt färgomslag.

MVH Lasse

PS - Vilka skulle jag mäta och lita på för beslut? Kalcium, Ph (även om jag svär) och KH. Fosfat om jag hade ett Hannainstrument - inte annars. Nitrat - inte en chans.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns inte företag i Sverige som man kan skicka vatten till för analys? Jag vet att det finns i USA dit man kan skicka akvarievatten. Det skulle vara kul att göra åtminstone en gång för att få en referens. Kanske en affärsidé för någon butik/företag :)?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns inte företag i Sverige som man kan skicka vatten till för analys? Jag vet att det finns i USA dit man kan skicka akvarievatten. Det skulle vara kul att göra åtminstone en gång för att få en referens. Kanske en affärsidé för någon butik/företag :)?

Jo det finns, vi använder ackrediterade lab på jobbet. Problemet med detta är att man måste påpeka att det är saltvatten man skall analysera - labben är oftast helt inriktade på sötvatten och använder metoder som inte är lämpliga (pga störjoner) för saltvatten. Vi hade det problemet med just nitrat när ett stort företag inte lyckdes ge oss riktiga nitratvärden i början.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Saliferts KH-test skulle jag inte lita blint på. Det finns lite dåliga batchar av dom ute.

Jag hade två förpackningar där båda hade mycket tid kvar på hållbarheten och dom skiljde sig ordentligt. Nästan 3 enheter.

Så att testa dem emot en referens av något slag behövs definitivt.

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med alla om att det tar tid att göra alla tester och att färgavläsningen är mycket vansklig, dessutom uppfattar vi ju färger olika, speciellt nyanser. Eftersom mitt kar fortfarande är nytt (8 månader) så utför jag ca 6 tester varje lördag, och det börjar jag ledsna på.

Tänk den dagen då man har en panel/display som visar alla värden korrekt kontinuerligt, dessutom har man köpt den billigt på ÖB:smiley16:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Titreringstesterna från salifert är enligt USA tester faktiskt förvånansvärt exakta (om man bortser från den felaktiga kH-batch som dök upp i somras)

När det gäller färgskale testerna så är det ju en stor "mänsklig faktor" del i problemet, samt att jag delvis håller med Lasse om nitrattesterna - dock fanns det väl ett nytt jämförande test på reefcentral(tror jag) där salifert var det enda som var i närheten av labbvärdet.

När det gäller fosfattest på lägre mätområden så är det Rowa/deltec, Mackeray&Nagel samt Merck som klarar dessa områden - eller en colorimeter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

American marine har ju en calcium monitor, http://www.americanmarineusa.com/camonitorfacts.html

För runt 2 papp.

Har dock läst någonstanns att dessa kan visa endel fel.

Är det någon som vet om "felen" är "kostanta", så att den tex visar 20 ppm för mycket, men gör det kostant, eller om det kan variera mellan att visa för mycket och för lite?

Om det är "kostanta" fel så tror jag att jag ska testa en sådan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...