Gå till innehåll

Nya regler om marknadsföring och medlemssignaturer


Vargklo

Rekommenderade inlägg

Kära medlemmar,

Vi har nu arbetat med funktionen "Diskutera med annonsörer" under två månaders tid, och vi ser att vi sedan dess har haft en ökad diskussion med våra annonsörer. Vi vill eftersträva en möjlighet att samverka med annonsörerna, men det får heller inte bli på bekostnad av att forumet blir alltför kommersialiserat. På sistone känner vi att kommersialiseringen har blivit lite väl stark, och vi vill därför bromsa upp detta.

Från och med nu gäller därför följande för Annonsörer:

  • Annonsörer får endast använda sina annonsörslogin på "sina" forum, dvs Annonsörer informerar och Diskutera med annonsörer. På det allmänna forumet ska annonsörer använda sina "privata" login.
  • Annonsörerna har också blivit uppmanade av oss att när de agerar som privatpersoner vara mycket återhållsamma med inlägg som kan tolkas som smygreklam för deras produkter

Även på medlemssidan har kommersialiseringen gått över en gräns för vad vi anser vara aptitligt. Det börjar snart bli en tävling i att samla ihop så många anhängare som möjligt med reklam för en viss butik i signaturen, vilket heller inte ser så snyggt ut.

Från och med nu uppdaterar vi regel 4.1 till följande lydelse:

  • 4.1 - Signatur
    Din signatur får inte innehålla kommersiella budskap till stöd för någon affärsverksamhet inom saltvattenshobbyn.

Det är ok att markera att man älskar Fauna Marin eller KZ, men alltså inte att pusha för en enstaka handlare. Vi ber därför berörda medlemmar att redigera sina signaturer.

Med de nya reglerna enligt ovan vill vi fortsätta ha en konstruktiv dialog med handlarna på forumet, men samtidigt hålla kommersialiseringen på en lagom nivå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker att detta är ett steg på fel riktning.

De trådar jag läst där annonsörer är med och disskuterar har det inte varit några "reklaminlägg" i.

Däremot massa nyttiga tips och information om produkter.

Att en handlade skriver goda ord om en produkt betyder väl inte att det är reklam, utan just att handlaren har goda erfarenheter av produkten och rekommenderar den till andra, oavsett om den köps av handlaren ifråga eller någon annan.

Och det där med signaturerna, jag tror och hoppas inte att annonsörerna sitter och skickar pm till forumets medlemmar "-Tja, lägg in adressen till vår webbshop i din signatur så får du 100 kr rabatt" utan snarare att medlemmarna på eget initiativ vill visa vart de handlar.

Bara min syn på saken

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Betyder det tex att om en någon person i en tråd frågar vart man kan hitta varan X någonstans, så har inte en annonsör rätt att skriva i tråden de marknadsför den produkten?

I övrigt tycker jag att det har varit ett lyft för forumet sen annonsörerna blev aktiva i trådarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för synpunkter enligt ovan,

Låt mig börja med att säga att vi från moderatorernas sida är nöjda med funktionen "Diskutera med annonsörer". Vi vill ha en möjlighet att ha en konstruktiv dialog med annonsörerna så att vi alla kan ta del av de synpunkter och den kunskap som annonsörerna har kring de produkter de säljer. Vi vet att flera av annonsörerna har mycket lång erfarenhet, och därmed också kunskap, inom saltvatten, och vi är naturligtvis angelägna om att kunna ta del av denna kunskap. Vi vet också att spridningen av hobbyn i landet är beroende av att det finns ett livskraftigt nätverk av handlare runt om i landet, och vi vill naturligtvis stödja detta också.

Jag vill därför poängtera att de nya reglerna ovan inte handlar om att lägga munkavle på annonsörerna eller att förhindra dem att dela med sig av sina erfarenheter. Istället handlar det om att reklam har sin plats på forumet, och allmänt erfarenhetsutbyte har en annan plats på forumet. Annonsörerna får (i princip) skriva hur mycket reklam de vill för sina produkter under "sin" del av forumet. Annonsörerna får också, liksom idag, fortsätta att engagera sig i vanliga diskussioner och dela med sig av sina erfarenheter och kunskap. Den förändring vi vill ha är att vi vill ha det vanliga forumet fritt från reklambudskap, både genom logotyper eller medlemssignaturer, så att vi kan fokusera på sakfrågorna och inte vilken handlare som man tycker är bäst. Var sak på sin plats på forumet, alltså.

Självfallet är det ju också så att en handlare ofta är mycket duktig på just de produkter som denne saluför. Vi är också tacksamma för att få ta del av denna kunskap i de vanliga trådarna. Den balansgång vi vill ha är att när annonsörerna agerar som privatpersoner på det normala forumet, så ska de erfarenheter kring "deras" de delar med sig av vara balanserade och inte vara envetet pushande för en viss produkt. Exempel: "Tunze är bäst, slutsnackat" är att betrakta som reklam om det kommer från en annonsör, men "Min erfarenhet av Tunze 4040 är att ..." är normalt erfarenhetsutbyte som vi gärna vill höra mer av från annonsörerna i de vanliga trådarna (dock utan logotyper från annonsörerna, därav att de ska använda sina privata login).

Som direkt svar till jojjens fråga ovan - hur kan en annonsör besvara en fråga om en produkt finns i annonsörens sortiment? Det finns två möjligheter - om frågan är mycket specifik för just den medlemmen är nog PM bäst, men om frågan (eller hela diskussionen) är allmängiltig, då kan annonsören starta upp en ny diskussion kring produkten X i "sitt" forum och argumentera så mycket annonsören vill för "sin" produkt där. Samtidigt kan då medlemmar som vill fortsätta att diskutera i en "reklambefriad" diskussion fortsätta att göra det i den gamla tråden.

Till sist kan jag säga att reglerna enligt ovan tillkommit efter en lång diskussion i hela moderatorkretsen under veckan, och att vi har fått ganska många synpunkter på detta med reklam på sistone. Hittills jag jag fått tre uppskattande mail/PM för den nya regeln, så det finns uppenbart olika synpunkter på detta. Nu har vi som sagt valt väg och låt oss köra på detta nu.

PS:

Jämför gärna med andra utländska forum inom hobbyn eller andra svenska hobbyforum, så märker ni att vi fortfarande (med dessa nya regler) har en generös attityd till att tillåta annonsörer att synas och verka på forumet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill därför poängtera att de nya reglerna ovan inte handlar om att lägga munkavle på annonsörerna eller att förhindra dem att dela med sig av sina erfarenheter. Istället handlar det om att reklam har sin plats på forumet, och allmänt erfarenhetsutbyte har en annan plats på forumet. Annonsörerna får (i princip) skriva hur mycket reklam de vill för sina produkter under "sin" del av forumet. Annonsörerna får också, liksom idag, fortsätta att engagera sig i vanliga diskussioner och dela med sig av sina erfarenheter och kunskap. Den förändring vi vill ha är att vi vill ha det vanliga forumet fritt från reklambudskap, både genom logotyper eller medlemssignaturer, så att vi kan fokusera på sakfrågorna och inte vilken handlare som man tycker är bäst. Var sak på sin plats på forumet, alltså.

Jag tycker snarare att det är bra när man kan se att det är en handlare som svarat ("butikslogin") än att det bara ska stå "Leffe" eller "Bengt" eller vad det nu kan vara. Det ger mig möjlighet att bedömma inlägget med utgångspunkt att det är skrivet av en handlare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

konstiga regler dessa nya tycker jag.

ni e ju nästan värre än SVT och SR där man inte ens får nämna ett reklammärke.

Helt fel väg att gå enligt mig.

Istället för att ni skall lägga så mkt kraft o tid på sånt här, lägg kraften på de "urspårade argumentationerna" istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

konstiga regler dessa nya tycker jag.

ni e ju nästan värre än SVT och SR där man inte ens får nämna ett reklammärke.

Helt fel väg att gå enligt mig.

Istället för att ni skall lägga så mkt kraft o tid på sånt här, lägg kraften på de "urspårade argumentationerna" istället.

Allt i detta stämmer inte defenitivt inte. Du vet det också. Är då detta en argumentation du tycker är urspårad som vi ska lägga kraften på? Du får gärna förtydliga dig!

Vi försöker lägga kraft på argumentationer som spårar ur. Dock behöver vi medlemmarnas hjälp till det så att vi uppmärksammas på dessa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Allt i detta stämmer inte defenitivt inte. Du vet det också. Är då detta en argumentation du tycker är urspårad som vi ska lägga kraften på? Du får gärna förtydliga dig!

Vi försöker lägga kraft på argumentationer som spårar ur. Dock behöver vi medlemmarnas hjälp till det så att vi uppmärksammas på dessa.

Vad jag menade var bla. Att om man tycker ngn butik är bättre än andra så borde man ju oxå få utrycka detta. Samma sak om det är ngn man är missnöjd med. Så folk får reda på för o nackdelar med olika butiker.

Sen vad jag menade med de urspårade var att: På senare tid har man läst igenom allt för många inlägg där folk försöker leka proffessor besserwisser men även inlägg där folk har väldigt svårt att acceptera vad folk verkligen står för.

Jag tycker således att kraften skall läggas på att få ett trevligare forum. o givetvis är medlemmarna lika viktiga när det kommer till att hjälpa till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

konstiga regler dessa nya tycker jag.

ni e ju nästan värre än SVT och SR där man inte ens får nämna ett reklammärke.

Helt fel väg att gå enligt mig.

Istället för att ni skall lägga så mkt kraft o tid på sånt här, lägg kraften på de "urspårade argumentationerna" istället.

Tack för feedback, Moose,

Vi lyssnar på vad du skriver. Samtidigt måste jag säga att jag har inte träffat på något annat akvarieforum i världen som är lika annonsörvänligt som vårt forum, ens efter dessa nya regler, så jag köper inte den jämförelse du gör. Jämför som sagt forum intiktade mot andra hobbies. Vi har fått riktigt många kommentarer från medlemmar under den senaste tiden som har efterfrågat "reklambefriade" diskussioner, och det vi gör nu är att vi ger möjlighet till båda möjligheterna på forumet, ungefär som att zappa mellan olika kanaler på TV:n. De medlemmar som vill diskutera direkt med handlarna kan göra det i handlarnas forum, och de medlemmar som gärna slipper detta ska också kunna slippa.

Det är uppenbarligen ett ämne som engagerar folk det här, jag får fortsatt nya PM till stöd för den nya regeln - "Helt rätt väg att gå, jag har stört mig på det här ett tag nu" löd det senaste PM till mig. Som sagt, vi lyssnar på er kring detta.

EDIT:

Vad jag menade var bla. Att om man tycker ngn butik är bättre än andra så borde man ju oxå få utrycka detta. Samma sak om det är ngn man är missnöjd med. Så folk får reda på för o nackdelar med olika butiker.

Moose,

Detta med ranking och värdering av butiker är något som vi fortfarande funderar på hur vi bäst ska hantera. Vi har velat vara försiktiga med detta, då det lätt blir subjektiva diskussioner. Vi har medvetet valt att inte gå mot något som liknar pricerunner, dvs ren betygsättning av affärer och prisjämförelser, då branschen fortfarande är i ett uppbyggnadsskede. Vi tar gärna emot förslag på hur vi kan ta denna fråga vidare, men det är en annan diskussion än reklam, som ju denna tråd handlar om.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sen vad jag menade med de urspårade var att: På senare tid har man läst igenom allt för många inlägg där folk försöker leka proffessor besserwisser men även inlägg där folk har väldigt svårt att acceptera vad folk verkligen står för.

här håller jag helt med,det blir bara jobbigt att läsa för vanliga akvarieintresserade och tillför inget

eftersom det brukar sluta med en massa rödtexter, bättre att proffesorerna överför sina teorier i

sina burkar och visar resultaten,sitta o tjaffsa en massa kemi o länka till RC kan vem som helst.så

visa burkarna istäälet och förklara utifrån dom istället, så lär vi vanliga dödliga oss kanske något.

angående reklamen är det upp till "driftspersonalen" att bestämma, dock tycker jag som christertT

att det är bra när man ser att det är butiker som svarar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tycker de nya regler verkar ganska vettiga. Det finns ju fortfarande möjlighet att föra diskussioner i resp annonsörs del av forumet.

Sen om man inte är intresserad av de avancerade trådarna eller inläggen så får man väl välja att inte läsa dem. Det är väl bara till att acceptera att vissa är rent praktiska och gillar "så här gör jag, det fungerar för mig", medan andra är mer intresserade av teori och förstå varför saker fungerar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att väga upp de negativa åsikterna så kan jag uttala mig.

Jag tycker regeln är mycket bra, den är enkel, tydlig och behövdes verkligen.

Inget seriöst forum som jag känner till låter annonsörer vara inne och skriva i trådar. Varken akvarieforum eller andra forum. Upplägget är vanligtvis att man har en separat "diskutera med annonsör"-del, precis så som vi nu har här på guiden. I det långa loppet är det inte hållbart att annonsörer kluddar i vanliga trådar. Det kommer slutligen bara skapa hets mellan annonsörer och grupperingar mellan medlemmar på forumet.

Självklart har personerna som driver butiker mycket erfarenhet och stor kunskap, men vill de dela med sig av sin erfarenheter så kan de göra det som "privatpersoner". Jag hoppas verkligen att de väljer att göra det. Det får inte bli så på forumet att bara de handlare som har tid att sitta aktiva vid guiden och skriva i trådar syns. Tänk på mindre annonsörer som som tex Aquawarehouse uppe i Norrland, han har rätt att synas precis lika mycket som de större annonserande butikerna.

Självfallet har vi alla en egen favoritbutik, men att ta bort möjligheten att få länka till butiker i sin signatur skapar ett rättvisare forum för alla annonsörer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag stödjer oxå detta beslut.

Fattar inte vad tjafset är om? De (handlarna) har ju inte fått munkavle på nåt sätt. De har sina egna underforum dit dom kan flytta diskussioner som rör deras sortiment och där dom kan göra sina små reklaminstick utan att det sticker i ögat på andra handlare och även andra medlemmar. Skulle det vara fritt fram att marknadsföra "sina" produkter i vanliga trådar skulle snart detta forum vara en krigsskådeplats mellan olika handlare som talar sig varma om just sina produkter/service/priser osv.

Sen det här med att "vanliga" medlemmar gör reklam för en speciell affär i signaturen tycker jag ingenting om förutom att det är ganska löjligt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag håller med i stort, men i vissa fall tycker jag det är bra att haandlarna går in ,tex om det är direkta sakfel etc som skrivs om en produkt. speccielt bra nu när många "labbar" med fauna-marin

och zeovit. där tycker jag det kan kännas tryggt med lite tips o varningar,från handlare

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag håller med i stort, men i vissa fall tycker jag det är bra att haandlarna går in ,tex om det är direkta sakfel etc som skrivs om en produkt. speccielt bra nu när många "labbar" med fauna-marin

och zeovit. där tycker jag det kan kännas tryggt med lite tips o varningar,från handlare

Detta håller jag med om. Men det borde ju då om man ska följa de nya reglerna gå att ordna genom att handlaren då postar som privatperson och ger råd/tips.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag stödjer den nya förändringen helhjärtat. Om en del användare känner sig förvirrade och ha svårt att skilja på tips, råd och reklam så behövs denna förändringen.

Om sk "vanliga akvarister" känner sig förvirrade av avancerade diskussioner så är det kanske läge att rädda dem från detta genom att låta avancerade topics ligga i en egen "teoridel" eller som någon föredrar att kalla det, ett think tank forum. Men det är väl nästa förändring på tur?

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om sk "vanliga akvarister" känner sig förvirrade av avancerade diskussioner så är det kanske läge att rädda dem från detta genom att låta avancerade topics ligga i en egen "teoridel" eller som någon föredrar att kalla det, ett think tank forum. Men det är väl nästa förändring på tur?

MVH

Magnus

Japp,

Det finns ju en medlemsdriven tråd som avhandlar just denna idé. Vi är idel öra och är beredda att starta upp ett sådant underforum så snart som vi känner att det finns förutsättningar för att lyckas. Fortsätt gärna diskussionen i den tråden.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=19257

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ni tycker inte att Butikerna som har banners med reklam har betalat tillräckligt med pengar för reklam?? Menar....det e ju svindyrt att ha en Banner på ett forum! Så varför skall inte säljarna få skriva i trådarna med sina säljarnamn???

Tycker att dom gott kan få lite mer för dom pengarna! Som typ få lägga in nån hint om en ny leverans eller så!

Denna nya regeln gör ju mig inte mer sugen på att bidraga med pengar till SG!

Besviken helt enkelt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker att dom gott kan få lite mer för dom pengarna! Som typ få lägga in nån hint om en ny leverans eller så!

Timmy,

Så som du uttrycker dig tror jag att du kan ha missuppfattat det hela. Vi lägger ingen som helst begränsing på mängden reklaminlägg som en handlare får göra. Det vi säger är att reklaminläggen ska göras under deras egna trådar, dvs "Annonsörer informerar" eller "Diskutera med annonsörer". Var sak ska ha sin plats på forumet alltså.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ni tycker inte att Butikerna som har banners med reklam har betalat tillräckligt med pengar för reklam?? Menar....det e ju svindyrt att ha en Banner på ett forum! Så varför skall inte säljarna få skriva i trådarna med sina säljarnamn???

Tycker att dom gott kan få lite mer för dom pengarna! Som typ få lägga in nån hint om en ny leverans eller så!

Denna nya regeln gör ju mig inte mer sugen på att bidraga med pengar till SG!

Besviken helt enkelt!

Som Vargklo sa. Dessutom får dom väl vad dom betalt för? En banner, resten är gratis reklam.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker de nya reglerna är bra. Utvecklingen hade annars lett till att varenda butik som är aktiv på saltvattenssidan hade börjat ge sig in i diskusionerna under sin affärslogga och marknadsfört sina "märken"

Jag kan också förstå Christer T:s inlägg - man kan nog många gånger behöva veta en signaturs bindningar IRL för att kunna göra en riktig bedömning. Jag kommer därför att i min profil öppet visa de bindningar som jag har i branchen även om det jag skriver endast står för mig själv och ingen annan. Och jag uppmanar även de andra som är aktiva här på guiden att visa vilka de i verkligheten är. Uppdateringen kommer att ske inom den närmaste tiden.

EDIT: Såg när jag skulle lägga till det jag skrev ovan att det faktiskt inte finns någon möjlighet att lämna en kort beskrivning av sig själv i profilen. Moderatorer - går det att ordna - så att man kan lägga in en allmän beskrivning av sin person?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...