Gå till innehåll

blaze´s 170´s saltkar


blaze

Rekommenderade inlägg

f**, idag såg jag anemonen ligga på botten "ihopvikt" och ena armen/klon från min blåa eremit stack upp från den :(

har anemonen tuggat i sig den eller bara hittat biten o försökt smaska på?

kan dom slita ur en eremit från skalet o äta den eller kan ormsjöstjärnan va den skyldiga till dådet?

eller kan den bara ha självdött o gått sönder så anemonen plockat upp biten, alla andra djur ser ut att må prima som dom altid gjort iaf så jag är inte orolig där än iaf!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 138
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

kollade mina värde nu inatt, hade iof fylt på vatten på eftermiddan me vanligt kranvatten jag kört genom aktivt kol efter jag låtit de stå o apola el kvart på kallaste så det ska va så lite skit som möjligt då jag inte fått min osmos än!

PH - 8

NO2 - 0

NO3 - 25

CA - 425

PO4 - 0,1

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tände upp karet inatt för att få mig en snabb titt på allt små levande hehe o såg då att min anemon såg ut såhär:

aV2bDoS.jpg

är det bara att den öppnat munnen mycke för att få mer mat eller vad??

kanske syns lite dåligt då jag bara har min mobil kamera men det va rätt mycke öppet, typ 1½cm nästan, är jag bara överdrivet nojog eller är det nått fel???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tände upp karet inatt för att få mig en snabb titt på allt små levande hehe o såg då att min anemon såg ut såhär:

aV2bDoS.jpg

är det bara att den öppnat munnen mycke för att få mer mat eller vad??

kanske syns lite dåligt då jag bara har min mobil kamera men det va rätt mycke öppet, typ 1½cm nästan, är jag bara överdrivet nojog eller är det nått fel???

har haft lite koll på den här nu dom senaste dagarna och den verkar helt enket bara dela sig, det är 2 fåtter under den nu men den sitter fortfarande ihop till större delen ovanpå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en av mina skivor har också delat på sig.. men det tog säkert 3-4 dagar innan det gjordes helt.. sen tar det ett par dagar innan halvorna blir hela o runda igen.. men kul att det går på rätt håll.. måste ju vara positivt med delningen.. :)

ja det tar nog ett tag innan det är helt gjort men det känns bara skoj att det blir fler o så är det ju skönt att jag va orolig i onödan hehe

jo det måste ju vara som du säger att det måste vara en positiv grej att den gör så så det är ju lite lugnande me!

har ju ingen skummare än heller o osmåsen har inte hunnit komma så jag har bara "renat" kalt vatten genom aktivt kol än så länge så det har varit lite oroande att man ska få nån skit som inte skummas bort heller då man kör utan just nu men allt kommer snart så man kan börja shoppa lite mer fisk o annat skoj!

så idag att min blåbenta eremit snott skalet av en av mina turbo sniglar hehe får ta o köpa ett gäng på tisda så man har en bra städpatrull!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

nu har projektet fått en liten vändning hehe

efter att vi fått en vattenskada här hemma så va vi tvugna att göra om lite och nu har jag sålt mitt 240 som stått här i vardasrummet och hämtat ett annat 240 med lite andra mått som ska bytas mot mitt 170 som jag har saltet i nu.

det nya kommer då att användas som rumsdelare i vardasrummet och stå plaserad just intil soffan så datahörnan göms bort och så ska jag lyfta över allt salt dit sakta men säkert :)

lite knas kanske att ändra redan i salt karet då de inte stått igång så länge men bättre nu än om några månader iaf o så blir det 70l mer att leka på också + att jag får ligga i soffan o kolla in i karet istället för att sitta på en köks stol som jag får göra nu!

anledningen till att jag sålde mitt 240 o skaffade ett annat 240 va att karet jag hade va med välvd ruta och passade inte riktigt som rumsdelare + att de va rätt smalt, de nya karet är rektangulärt har låg bänk och rätt bra djup m.m. för att stå som delare.

karets mått är:

L:110 H:50 B:45

bänken är 60cm hög, helt perfekt brevid våran divan soffa :)

idag va jag o köpte nytt liggunderlag till botten och imorn så ska jag börja bygga till skydd runt rampen som även ska skydda så grabben inte kan plaska i vattnet o kasta ner saker

sen så ska jag ut till salt butiken här utanför stan o inhanda en vit slimline bit som ska dela bort 12-13cm på ena kort sidan så jag kan gömma skummare o 2 av pumparna där bakom så att så lite teknik som möjligt kommer synas, bara min tunze streamer som kommer va framme i karet sen så ska jag börja fylla upp karet med osmos vatten och salt senare i veckan när all silicon torkat innan jag börjar köpa på mig lite mer sten, har ca 30kg nu men hade tänkt satsa på ca 50kg så det är ju en del som ska ner!

hade funderat lite på om jag skulle göra som en intern sump men det känns som att det kommer "plaska" lite för mycke då karet står just intill soffan så jag sätter in några raster i bakrunden och har den bara för att gömma tekniken och få lite snyggare där i.

är lite osäker på hur många raster som kan behövas för att få in vatten från alla delar/höjder av karet till skummaren och pumparna men 4-6 nånting borde funka bra??

så långt har jag hunnit planera än så länge men det känns som rätt klart så länge, bara få till allt bra o sen ner me nya stenen innan jag börjar lyfta över all sten jag redan har hemma så får allt de gå där i tills värdena ser bra ut så jag kan börja lyfta över korallerna o inrtoducera fiskarna lite eftersom.

känns grymt mycke roligare att få ett 240 intill soffan som man kan ligga o spana i hela kvällarna än ett 170 som står i köket som man bara kollar in i ibland!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

idag blev det lite småköp ute i salt butiken, köpte en vit slimline del, 4st raster och så en Ecsenius bicolor.

det vart lite gjort på delen som ska dölja rampen me idag men inte så mycke.

imorn blir det att kapa till slimelinen sätta in raster och limma den på plats och så ser vi om jag hinner bygga nått på rampen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

dom första bilderna på mitt 240 som ska ta mitt 170´s plats nu snart:

karet på plats:

aV2qSHFA.jpg

med modul i:

aV2qSU8i.jpg

kammaren som skummare o 2 pumpar ska vara i:

Pq2n_GvJ.jpg

bakrunden tillkapad och 2 av 4 raster isatta:

aV2qTd5r.jpg

kommer fler bilder imorn på skärmen till armaturen som jag håller på att bygga!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sitter o spanar på lite fisk till mitt 240, man ju ha en bild för sig vad man ska ha :)

kom gärna me tips/åsikter!!

har ca 30kg LS nu men ska köpa på mig mer, ska satsa på ca 50kg.

dom fiskar jag redan har i mitt 170´s som ska hoppa över sen är:

1st Ecsenius bicolor, bicolor blenny

2st clowner

1st Pseudochromis paccagnellae

dom fiskar jag vill ha i karet:

1st Synchiropus splendidus, Mandarinfisk

2st Nemateleotris decora, Purpur decora gobie

2st Pterapogon kauderni, Banggai kardinal

1st Zebrasoma flavescens, Gul kirurg

går det bra tro och kan jag ha nån till eller blir det fullt så där?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du arbetar på bra så finns inte så mycket att kommentera utom att läsa om utvecklingen :P

Är det ute i hörnorna som ytavrinngen blir?

Vågar inte uttala mig angående antalet fiskar. Tänk även på att "fisk-delen" inte är 240 L, utan det är den totala vattenvolymen.

Mandarinen har väl bäst förutsättningar å klara sig om karet är över ett halvår, gärna ett år har jag hört, när den åker i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...