Gå till innehåll

blaze´s 170´s saltkar


blaze

Rekommenderade inlägg

Du arbetar på bra så finns inte så mycket att kommentera utom att läsa om utvecklingen :P

Är det ute i hörnorna som ytavrinngen blir?

Vågar inte uttala mig angående antalet fiskar. Tänk även på att "fisk-delen" inte är 240 L, utan det är den totala vattenvolymen.

Mandarinen har väl bäst förutsättningar å klara sig om karet är över ett halvår, gärna ett år har jag hört, när den åker i.

så kankse fallet är hehe

skippar ytavrinning då jag är för rädd att det låter för mycke och då soffas står just intil så vill jag att karet ska gå så tyst som det bara kan, har därför 4st raster som tar in vatten istället och en pump som ska piska sönder ytan så det inte bildas någon hinna.

ne givetvis så blir "akvarie" delen lite mindre, kanske kan säga ca 200l eller nått, har inte orkat räkna faktiskt :smiley24:

joj ag vet det där med mandarinen så därför får den komma i sist och inte innan sommaren iaf så den får bra me mat!

funderar på att gömma några kg sten bakom modulen för att ha så mycke yta som jag kan ute i karet, är inte så mycke sten som ryms iof men några kilon ska jag nog få dit bak men är det nått som stör då eller spelar det ingen roll kanske och allt små liv flyttar ändå runt sig till ytter delen av karet??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 138
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

nu går osmosen för fullt och karet ska nog va fyllt på nån dag så man kanske hinner lyfta över stenen innan jul me lite tur :)

köpte även på mig ca 3kg och en saltmätare igår men mer sten ska de bli men det får bli några kg åt gången!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har en fråga jag verkligen vill ha bra svar på!!

jag håller nu på att starta upp ett 240 som jag ska flytta över allt salt till, karet står nu igång med osmos vatten och salt sen igår och jag hade tänkt att slänga över all sten som det inte sitter massa koraller på senare ikväll eller imorn då vi åker bort på söndag och kommer hem på tisda, men har då stött på ett problem!!

jag har bara 3 pumpar, en tunze streamer på 4500l/t och 2st maxi-jet på 1000l/t st och måste fördela dom pumparna mellan dom båda karen då både koraller och fisk kommer gå kvar i min gammla balja på 170l

hur fördelar jag dom bäst??

undrar också vart jag ska sätta skummaren, i karet med all sten eller i karet med all fisk och alla koraller, vilket är viktigast att ha skummare i??

det känns som att jag ska ha skummaren i karet med all sten så det karet kommer igång så bra som möjligt då allt ändå ska flytta dit så fort allt är som det ska även om det kansek tar ett tag men dit ska dom ju iaf och allt borde ju gå bättre/fortare med en skummare i karet eller?

tacksam för alla svar då det känns lite knivigt hehe man vill ju ha bra cirk i båda karen men just nu är det in te möjligt utan får köpa halvdant i båda!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ett alternativ är väl o vänta tills tisdag o flytta rubbet då..

ja men det känns lite riskabelt att göra de, får man en topp o allt dör så är det inte så skoj!!

det är ju 4 fiskar, 2 stjärnor, 2 eremiter, 4 sniglar och massa koraller, inte så skoj om det dör så jag tänkte köra långsamt och få allt att bli bra!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu är all sten i nya karet :)

Pq2Vxq1r.jpg

Pq2VxJZA.jpg

ska ner ca 16-17kg till senare men då ska jag nog försöka trycka ner mycke bakom modulen som får filtrera vattnet där o göda små kryp :)

ny rampen kommer på senare men nu ska det ändå stå mörkt ett tag!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tackar!

blir lite mer sten då det ska ner en del kg till men det mesta ska jag försöka gömma men lite mer blire ju ute i karet men jag ska hålle den där möbleringen så gott det går!

sen ska ju allt fyllas med koraller och en bättre ramp läggas på men den ligger på andra karet me fiskarna och en del koraller än så länge!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har nu kollat några värden för första gången i nya karet, det har iof inte varit igång med sten i en veckan men det är en vecka sen vattnet kom i med salt och 4-5 dar sen stenen kom ner.

PH - 8

NO2 - 0

NO3 - 5

ser tom bättre ut med nitratet nu redan än i det andra karet hehe

har varit borta nu över jul så jag vet ju inte om toppen kommit eller om den kommer snart så man ska nog avakta ett tag innan man introduserar fiskarna!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hur gjorde du med pelaren ? flera stenar på höjden ? lim ?

det är 3 stenar på höjden, samma som jag hade i förra karet och dom står bra på varran så jag har inget lim men det är helt klart nått jag funderat över för att vara säker så man inte får en spräkt ruta :(

vad för typ av lim kan man använda sig av på stenarna, måste nästan ha nått som inte behöver torka "tort" då det sitter lite små koraller på stenen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Biltemas nya epoxykitt är giftigt för fiskar.

Är du säker på det Stig? Jag fraggade en Acropora för 1-2 veckor sedan med Biltemas epoxykitt Marin och jag har inget märkt på mina fiskar. Fraggen fick ju stå i en liten saltburk ca 30 min innan han åkte i karet, kanske lakades giftet ut då?

Har för mig att jag läst här på SG att Biltemas är ok, det var därför jag använde den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Borde det väl göra så länge det inte stöts för mkt på stenarna, gäller alla koralllim. Passa dig bara för dammningen från limmet, tunze dammar värst anser jag. Har själv precis testat deltecs och är muchos nöjd.

Edit: Wiking, det var väl så att Biltema byte ut receptet och efter det blev det giftigt, var i alla fall så det stod i de trådarna du refererar till.

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, Biltemas gamla chassikitt var OK. I våras gjorde jag av med fyra paket på en dag i mitt tre kubikmeters system innan jag åkte bort över en veckända. Stjärt, rygg- och anlfenor var mer eller mindre bortfrätta på Banggaierna. Efter det har inte ett Banggaiägg kläckts föränn nu vid jul.

Men yngel jag sålt har förökat sig hos andra så jag har tydligen kvar av skiten i vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mina värden igår:

ph - 8

no2 - 0

no3 - 4

ca - 410

fosfat - 0

allt har sett stabilt ut nu några dagar och då jag har lite stees att flytta över fisken då en polare ska ha mitt gammla kar nu strax efter nyår så åkte clownerna i nyss och dom ser då bara pigga o glada ut, hade redad slängt ner alla koraller för några dagar sedan som ser prima ut + en blåbent eremit som går runt o äter i gruset konstant :)

ska vänta några dagar nu me att slänga ner dom andra 2 fiskarna, mina sniglar och sjöstjärnorna men det känns dummt att ha dom i andra karet då det är helt tomt nu utom lite lite sand som är kvar på botten och 2 pumpar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...