Gå till innehåll

blaze´s 170´s saltkar


blaze

Rekommenderade inlägg

  • Svar 138
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Röda sjöstjärnor vet jag inte, dom livnär sig mest på bakteriefilm på rutor och stenar och det är inte så säkert det finns så mycket av det goda ännu?

Har du några problem om vad du ska börja med, prova några snäckor och eremiter. Framförallt dom senare är rätt kul att sitta och beskåda när man har lite att göra. =)

Sedan är det bara att kolla upp nitrit och fosfat. Är dessa på noll, börja introducera någon firre och några koraller så man kommer igång. Sakta men säkert ökar belastningen och karet måste "hinna med" att aklimatisera sig.

Det är stora bakteriekolonier som helst plötsligt får ändrade förutsättningar när det blir mer belastning (näring) i systemet och det är ofta det man ser komma ut i död form i skummarkoppen.

Med andra ord, tålamod är ett stort plus i saltvattensvärlden. :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Röda sjöstjärnor vet jag inte, dom livnär sig mest på bakteriefilm på rutor och stenar och det är inte så säkert det finns så mycket av det goda ännu?

Har du några problem om vad du ska börja med, prova några snäckor och eremiter. Framförallt dom senare är rätt kul att sitta och beskåda när man har lite att göra. =)

Sedan är det bara att kolla upp nitrit och fosfat. Är dessa på noll, börja introducera någon firre och några koraller så man kommer igång. Sakta men säkert ökar belastningen och karet måste "hinna med" att aklimatisera sig.

Det är stora bakteriekolonier som helst plötsligt får ändrade förutsättningar när det blir mer belastning (näring) i systemet och det är ofta det man ser komma ut i död form i skummarkoppen.

Med andra ord, tålamod är ett stort plus i saltvattensvärlden. :-)

okok har kommit en del lite rödaktig skit på rutorna som jag fått skrapa bort nu i några dagar men så mycke annan skit är det inte, bara den då som sen ramlat ner på sanden!

mina värden för 4 dagar sen såg ut såhär:

ph - 8

no2 - 0,3

no3 - 20

ca - 370

po4 - 0

så du tycker/tror det är lugnt me att slänga ner nån clown och ett par eremiter tex??

har redan några koraller då jag köpte stenen och några koraller + vatten av fredrik "fiend" så karet ser inte för trist o grått ut iaf hehe

väntar iof hem en till pump och ny lyssramp nu i dagarna då dom båda är beställda men skummare kommer på nån vecka men det borde väll gå bra utan den en stund till iaf?!?!

tålamod är jag sjukt dålig på men va ska man göra, stressa lagom o försöka ägna tiden på mina andra sötvattenskar så länge :x

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

pumpen o rampen borde komma nu i dagarna bara så man får lite bättre ljus däri, har orginalrampen där nu och en maxijet på 1000l/t men mer kraft kommer som sagt vilken dag som helst o då är det bara o vänta in skummaren som jag ska beställa nästa vecka nån gång!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

äntligen har min tunze nanostreamer kommit fram efter 2 veckors väntande och så har min nya ramp kommit fram til våran salt säljare me som jag ska åka o hämta så fårt jag tar mig så man får lite mer ljus i karet!

damn vilken magnet de va på pumpen haha, klämde en liten bit av fingertoppen när jag just packat upp den o va inte direkt redo på en så kraftig magnet så jag fick mig en liten blodblåsa hehe

dsc00071fo7.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

lite bilder ?

kommer så fort det blivit nån ändring i karet men nu ser det exakt likadant ut så på bilderna längst ner på sida 1, ända skilnaden är att det kommit ner en till pump men imorn ska jag ut till salt butiken o hämta min nya ramp så då kanske det följer me nå skoj ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu äntligen har jag fått min nya ramp :)

passade även på att köpa lite grövre grus som jag blandade med mitt andra som är rätt fint, blev skitbra!!

köpte även på mig en ormsjöstjärna av nått slag, vet inte vad den heter men den va grym :smiley17:

den va beige me mörkare mönster o ljus på undersidan, kanske hjälper någon hehe, ska slänga upp bilder senare men nin dator knasar o ska fixas imorn så i helgen hoppas jag kunna visa upp nya inköpen!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

igår så blev det 2 st clowner och en fungia :)

några bilder då på inköpen på slutet:

helbild på karet efter nya rampen o allt annat är på plats, har bestält 2st blå rör till rampen:

Pq1cGHTi.jpg

ormstjärnan "Ophiolepis superba"

aV1lNjO9.jpg

min fungia, gäller samma här me namnet!!

aV1lNtMJ.jpg

mina 2 clowner som utforskar sitt nya hem:

aV1lNDLi.jpg

en av dom som hittat till den stora anemonen:

Pq1cGRRS.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mitt nitrat har inte gått ner nått sen start och ligger fortfarande på 20 enligt mitt sera test, kollade me en polares salifert och då låg de en bit under 10, lite skumt men det känns som jag litar mer på salifert testet hehe men då det ändå finns en del nitrat där så skulle jag hels vilja få ner skiten men hur gör jag det lättas/enklast och kanske billigt haha, det sista är väll kanske en bonus då det är viktigast att få ner nitratet men kassan är inte så stor just nu :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mina värden idag då:

PH - 8 - SERA

NO2 - 0 - SERA

NO3 - 20 - SERA

PO4 - 0 - SALIFERT

CA - 410 - SALIFERT

Nitratet har som sagt inte ändrats sen start, det ända som ändras är mitt CA värde, nått jag borde göra eller ska jag bara låta det va??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tycker det ser bra ut, men du saknar koll på KH och magnesium, eftersom du är intresserad av att hålla koll på Ca-nivåer.

Nitrat på 20 känns lite högt, men inget farligt. Skaffa ett bra nitrat-test så kanske det är en bättre bild. Vill du få ner det så finns det flera metoder där vodka-metoden känns rätt enkel att komma igång med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tycker det ser bra ut, men du saknar koll på KH och magnesium, eftersom du är intresserad av att hålla koll på Ca-nivåer.

Nitrat på 20 känns lite högt, men inget farligt. Skaffa ett bra nitrat-test så kanske det är en bättre bild. Vill du få ner det så finns det flera metoder där vodka-metoden känns rätt enkel att komma igång med.

ska skaffa in fler tester snart så man har mer koll!!

ja lite högt men många säger att det inte är nått att bry sig om när den ligger på 20-25??

vilka tester rekomenderas?

saltförsäljaren här säljer salifert, dom andra fick jag i en vanlig sötbutik då jag lämnade in ett gäng äppelsniglar från sötkaren.

får kolla lite om vodka metoden antar att det finns nån bra tråd om den här på forumet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Salifert gör bra tester. Jag har för mig att Seras nitrittest fungerar i saltvatten men de andra är jag mera tveksam för.

har provat me en polares Salifert nitrattest och fick då ut ett mycke lägre värde, det låg då under 10 iaf, kommer inte ihåg exakt.

på mina sera tester så står det att dom ska funka i både sött och salt + att det är en bild på både diskus och en clown men jag är lite tveksam över hur bra dom är pga dom olika utslagen på dom 2 testerna jag gjort på nitrat, får köpa på mig seras tester när dom får hem nya i salt butiken!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

på en av mina stenar sitter den massa skivanemoner, mins 2 olika men kanske 3, inte säker.

2 av dom är rätt stora och brukar bränna varran lite ibland om dom sträcker ut sig riktigt och då har det sett ut som att den mindre av dom velat flytta sig en tid och igår kväll när det va mörkt i karet och dom dragit ihop sig lite, den som velat flytta hade dragit ihop sig rätt mycke och då såg man att den släpt taget ganska mycke o satt bara fast me en liten del rätt löst, flyttade på den iaf o la den på en död sten skiva jag hade i karet så jag hoppas den tar fäste!

hur lång tid brukar det ta och tror ni den trivs me en död skiva eller vill den ha en levande sten?

den sticker lätt iväg av strömmen vart jag än lägger den så finns det nått knep för att få den att stanna??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...