Gå till innehåll

Funderingar på saltvatten...


petnym

Rekommenderade inlägg

Funderar lite över möjligheterna att konvertera mitt 980 liters växtakvarium till saltvattensakvarium nu när jag ändå måste flytta det till vårt nya hus om några veckor. Är nog trots att jag skulle bli nybörjare på saltvatten nog mest sugen på att hålla stenkoraller om det skall bli salt.

Några frågor:

1, Borde jag borra akvariet? Det känns väldigt riskabelt. Jag har sett lösningar med ytavrinningsboxar som möjliggör användandet av en sump utan borrning.

2, Vad räcker belysningen på 570 Watt till? Det skulle ju vara bra om jag kunde använda befintlig utrustning så långt som möjligt.

3, Duger Eheim 1260 (2400 l/h) som pump från sumpen? (ca 1,5m lyfthöjd) Jag har en sådan pump som ligger och skräpar...

4, Hur mycket extra cirkulationspumpar behöver jag för ett saltvattensrev? Tänkte man kunde försöka välja några effektiva nano-streamers eller liknande för att hålla nere energiförbrukningen (och därmed minska värme-problemen).

5, Vilken annan utrustning borde jag köpa till? (Skummare, Kalciumreaktor?). Kanske jag kan bygga en Kalciumreaktor av min nuvarande koldioxidutrustning...

6, Kommer jag behöva någon form av kylning av akvariet? Akvariet är redan idag väldigt varmt, och ett saltvatten har väl mer utrustning än växtakvarium.

7, Hur mycket levande sten rekommenderas till ett sådant akvarium? Och vad kostar denna?

Befintlig utrustning:

Akvarium 980 liter, 200x70x70 (oborrat)

Rymlig möbel

MH-belysning, 2x Giesemann System 400 plus 250W + 2x11W

T5-bylysning, 2x24 W

Koldioxid-utrustning med DIY pH-kontroller.

Osmos-filter.

UV-filter, DeBary AN 25E UV-filter (25W)

Pump, Eheim 1260, (2400 l/h)

Pump, Eheim 1250, (1200 l/h)

(Två Eheim Ytterfilter)

Utrustning som ev. måste införskaffas:

Sump?

Skummare?

Cirkulationspumpar?

Kalciumreaktor?

Är detta en vettig idé eller borde jag istället prova med mitt lilla akvarium på 145 liter? ...Det känns dessvärre ganska kostsamt att starta saltvatten i denna storlek.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 69
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag är själv nybörjare och har inte jättemycket att tillföra.

Det blir dyrt. Bara du kan avgöra om det är värt det. För mig känns det efter ett år fortfarande som det är det (uttökar fortfarande). Visst går det att spara lite pengar på att göra begagnat köp, men det plockar hela tiden på. Bara underhållet, salt och diverse tillsatser, kostar en del pengar.

Med ett akvarie av den storleken ser jag personligen ett alternativ till borrning. Något jag själv funderar över inför ev kommande kar. Dela av en del av karet och gör en intern sump. Har både för och nackdelar, med den störst, tror jag, nackdelen att det beroende på placering av karet kan bli väldigt fult.

Jag hör ofta rekomendationer om 10-20% av akvarie volymen i vikt levandesten. Dvs i ditt fall 100-200kg. Jag tror själv att det är estetiken som skall styra lite där, men säkerligen hamnar du i de trakterna. Nypris 10'-30' kronor ....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jättekul att du funderar på att ge dig på stenkoraller!

Vilken utrustning du har tänkt dig beror mycket på vart i huset akvariet skall stå! Stenkoraller har du ju redan valt och det sätter ju vissa krav på belysning, cirkulation och krav på vattnet! Så jag tror det är viktigare att bestämma sig för om akvariet ska stå i ett hobbyrum där det kan låte lite (billigare teknik/hemmagjorda lösningar) eller om det ska stå i vardagsrummet och vara tyst och snyggt (lite dyrare teknik).

Det är inte säkert att du behöver nån sump! Kolla på den här killens akvarium, ingen sump bara en skummare utanför!

http://www.miniriff.de/

Kolla under "Das miniriff"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är en enkel ytavrinning som nästan klarar en 1260. Du bör gå upp en rördimension för 1260. Den har fungerat utmärkt hos mig nu i 16 månader med några strömavbrott och återstarter utan min medverkan. https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=9409&highlight=ytavrinningsbox&page=2

Belysningen räcker till de flesta koraller men de mest ljuskrävande behöver du sätta högst upp.

För att få snyggare ljus kan du komplettera med två eller fyra T5 80w blå eller actinic lysrör.

UVc:n är för liten för saltvatten.

Eheim 1260 räcker bra till som returpump från sumpen. Jag kör med en Newjet 3000 till mitt 1550.

För att använda ytavrinningsboxen behöver du en sump. Ett 100 liters kar passar ganska lagom.

Du har god användning av en skummare i uppstarten. Jag har en ATI Bubblemaster men Fauna Marins är jämbördig. De flesta andra skummare med samma kapacitet drar mycket mer ström.

Dessutom behöver du mycket mer cirkulation.

Kalciumreaktor är en bra grej på sikt men du har ingen användning av de innan korallerna börjar växa till ordentligt. Du har ju redan mer än halva...

Det lilla karet kan väl få gå som växtkar ett tag. Annars är det nog ganska lagom till sump.

Den levande stenen skulle jag köpa begagnad. Den innehåller ofta fosfat men det är lätt att få bort med en fosfatreducering.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jättekul att du funderar på att ge dig på stenkoraller!

Jag har ju varit hemma hos dig och sett hur det skall se ut! :D

Vilken utrustning du har tänkt dig beror mycket på vart i huset akvariet skall stå!

Då både jag och min sambo tröttnat på att ha akvariet i sovrummet, så tänkte jag faktiskt ha det i vardagsrummet. Har en hittat en perfekt plats centralt i huset där det kan skymtas från både entré och TV-soffa. :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att du funderar !! Det kan bli ett maffigt rev tror jag.

Kunde inte heller låta bli att räkna lite...

Jag räknade ut vad det skulle kosta/dag att köra Ballingmetoden för att tillsätta Ca/Mg och buffer.

Om du har rejält med koraller som "äter" 7ppm Ca/Mg om dagen och du köper stooora (5 kilos) förpackningar salter ifrån Tyskland så kostar det under 5 SEK/dag med balling.

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är en enkel ytavrinning som nästan klarar en 1260. Du bör gå upp en rördimension för 1260. Den har fungerat utmärkt hos mig nu i 16 månader med några strömavbrott och återstarter utan min medverkan. https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=9409&highlight=ytavrinningsbox&page=2

Bra tips på ytavrinning i den tråden. Jag tror jag kör på en variant med box. Känns riskabelt att lita på att röret inte sätter igen. Backventilerna verkar finurliga. De sätter inte igen av saltet?

UVc:n är för liten för saltvatten.

UVC'n sägs vara för akvarium upp till 1500 liter, men det kanske bara gäller sötvatten? Vad är rekommendationen för salt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad kul Petnym att du funderar på stenkoraller. Jag är själv i planeringsfasen och hoppas att ta första steget efter Jul. Då blir vi växtnerd nummer 2 och 3 på detta forumet som konverterat till salt. Oveb har ju ett visst försprång, men han har ju inte ett nyköpt hus heller :)

Låt inte priserna skrämma dig för mycket, om du tar gott om tid på dig och scannar begagnatmarknaden ordentligt kan du komma undan med en hyffsad kostnad.

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad kul Petnym att du funderar på stenkoraller. Jag är själv i planeringsfasen och hoppas att ta första steget efter Jul. Då blir vi växtnerd nummer 2 och 3 på detta forumet som konverterat till salt. Oveb har ju ett visst försprång, men han har ju inte ett nyköpt hus heller :)

Men tanke på hur Oveb's kök såg ut på bilden han postat på sin blogg så är vi snart ifatt honom... :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då blir vi växtnerd nummer 2 och 3 på detta forumet som konverterat till salt.

Prova 3 och 4 de finns flera som gått den vägen, nån form av evolution kanske?

En viss skilnad har jag märkt, vi som kört växter brukar gå direkt på koraller(sps) ;)

Skall bli kul att se hur ni kommer att gå tillväga!

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Prova 3 och 4 de finns flera som gått den vägen, nån form av evolution kanske?

En viss skilnad har jag märkt, vi som kört växter brukar gå direkt på koraller(sps) ;)

Skall bli kul att se hur ni kommer att gå tillväga!

Något alternativ till riktigt korallrev ser jag som växtakvarist inte på saltvattenssidan av hobbyn...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör så det ryker med det stora karet. En överinningsbox funkar bra men kräver mer uppsyn, de som jag har använt måste man koppla avluftning till en powerhead. Det bildas alltid lite små luftbubblor som till slut fastnar uppe i toppen på överrinningsboxen och de hindrar hävertverkan mer och mer och då då minskar flödet ner till sumpen men returpumpen pumpar på sam vanligt med följd att vattennivån stiger i huvudkaret och då kan de svämma över. jag ska ta en bild på min aqua medic box och visa min lösning senare. Det finns en annan variant som inte längre är så vanlig med böjda rör över kanten, de behöver ingen avluftning vad jag vet. En annan smart variant är integrerad sump. man delar av en bit (30cm är lagom) av akvariet och där kan man placera skummare ,reaktor mm samt att returpumpen inte tappar något i tryckhöjd. Denna variant kommer jag använda till nästa projekt och den är också tystast, inget slurpande som borrade kar och kar med överrinningsbox har.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipsen! Jag får väl ta och bygga mig en överrrinningsbox och se om det blir bubblor i den. Att akvariet skulle svämma över kan ju avhjälpas genom att se till att returpumpen inte kan tömma hela sumpen i akvariet. Någon integrerad sump inne i själva akvariet är det inte tal om. Jag är pedantiskt noga med att ha så lite teknik som möjligt synlig...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men tanke på hur Oveb's kök såg ut på bilden han postat på sin blogg så är vi snart ifatt honom... :)

Tack för uppmuntran... nu när det enda man ser i köket just nu är betonghålssten och betonggolv så lär ni vara ikapp på en grisblink :)

Tur att "butiken" har plats för den nya baljan under tiden så att inte projekten äter en levande !

Fast jag kommer igen till jul med ett nypimpat Percula 120 ! Det enda schyssta tillskottet för akvarieprojektet just nu är kallvattenskranen för osmosfiltret :) Frun blir lätt deppad när hon vill duscha och upptäcker att jag skruvat dit filtret på duschslangen !

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har funderat lite över den tekniska "setupen" och först tänkt att man skulle kunna sätta UVC-filtret direkt efter returpumpen. Flödet passar rätt bra och man sparar en pump (Lägre elräkning och framförallt mindre värme till vattnet) men å andra sidan dödar man ju allt som går från sumpen till akvariet. Och det kanske inte alltid är så bra? Det ställer ju till det om man vill tillsätta någon form av mat till korallerna via sumpen... Hur gör ni "erfarna"?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk också på att du kanske behöver serva UV-filtret, detta blir ju svårt om du har det gåendes på returen direkt. En variant skulle kunna vara att göra en Y-koppling efter returpumpen och på det viset få möjlighet att stänga av den ena vägen, och då får du dessutom två utlopp i karet för ökad cikulationsvaration. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle rekomendera att köra UV på en separat pump!

Pumpen hämtar vattnet i huvudkaret och spolar ut det i det samma!

Du kanske inte vill köra UV hela tiden heller! Då är det bättre med en separat slinga också!

Peter vill du spara pengar så är det bäst att sluta med denna hobby direkt! ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle rekomendera att köra UV på en separat pump!

Pumpen hämtar vattnet i huvudkaret och spolar ut det i det samma!

Du kanske inte vill köra UV hela tiden heller! Då är det bättre med en separat slinga också!

Peter vill du spara pengar så är det bäst att sluta med denna hobby direkt! ;)

Jag hade hoppats på att begränsa mängden teknik i själva akvariet till ytavrinningen och några cirkulationspumpar men det kanske inte är så man gör?

Jag vet ju hur varmt vattnet blivit nu när jag kört sötvatten, så att spara på elförbrukningen för att slippa installera en kylare känns som något jag prioriterar. Visserligen kommer akvariet stå lite mer öppet nu så det kanske inte blir något problem...

Appropå el: Finns det någon mening med att låta returpumpen stå torrt i sumpen? För att undvika att få all dess värme i vattnet? Det blir ju säkert en hel del bökigare när den skall göras ren och så...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...