Gå till innehåll

Funderingar på saltvatten...


petnym

Rekommenderade inlägg

Tack! Efter att återigen läst en massa trådar om dremling av hål så inser jag att det får bli en shoppingrunda på Clas Ohlson för att köpa mig en dremel och lämpliga stift och sedan göra hålen med den för hand utan stativ...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 69
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jula har 25 mm hålsåg och cylinderslip för ungefär 80:- st. Jag har gjort 43 mm hål med dem på ungefär 10 minuter. Det går mycket snabbare än med dremel.

Det var ju intressant! Har en vanlig borrmaskin tillräckligt varvtal för en sådan, eller vad skall man använda den i för maskin?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Stig!

Ungefär så här blir min sump... Frågan är bara vad jag skall göra med delen längst upp till höger på skissen... Detta "hörn" mäter ca 25 x 16 x 51 cm (LxBxH)... Jag trodde först ett avkapat hörn skulle kunna bli ostadigt så jag lät göra skivan mot returpumpen så den löper hela sumpens bredd, men nu när ena skivan är fastsatt så inser jag att det inte är nödvändigt. Min nuvarande plan är att kapa lite av hörnen på glasskivan som sitter mellan "hörnet" och vattenbytesdelen så att vatten kan strömma däremellan... Frågan är om det finns något finurligare att använda detta hörn till, och om jag i så fall borde ta bort någon av de överstrukna delarna? Det blir ju svårare att ändra på något när det väl blivit vatten i sumpen...

post-2486-14468915408766_thumb.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jula har 25 mm hålsåg och cylinderslip för ungefär 80:- st. Jag har gjort 43 mm hål med dem på ungefär 10 minuter. Det går mycket snabbare än med dremel.

Nu är båda hålen gjorda! Jag körde på Stigs metod med hålsåg och slipcylinder från Jula och det var faktiskt inte alls svårt. Mycket enklare än jag trodde... (Bilder finns på min akvarieblogg).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Håller med. Den var så intrikat att jag knappt ens förstår alla delar av den ännu 8) Kylningsdelen blev jag tvungen att läsa igenom hela tråden att förstå:

8, Möjliggöra enkel kylning med en separat sektion för påkoppling av sekundär extern vattenslinga. (om man tex har tillgång till en kall krypgrund).

Riktigt smart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Riktigt fräsig sump, vilka mått är det?

Den är 115x54x60 cm... Det var precis att den gick in i skåpet.

Är lite impad hur snyggt du limmat den, hur får man fogarna att bli så snygga i bubbelfällan där man inte når in?

Det gick åt mycket tejp, helt enkelt... Tejpade alla sidor där det gick men just vid bubbelfällan gick det inte ha någon tejp på insidan eftersom det var så smalt. Där satte jag fast rutan med tvingar och satte ordentligt med tejp på "kladdsidan", sen var det bara att vara riktigt noga och spruta silikon i skarven tills man såg att det lagom kom igenom på andra sidan. Sen skrapa bort överskottet på "kladdsidan" ta bort tejpen och snygga till med en kilformad fog där tejpen tidigare suttit. Sedan är kanske fotografierna väldigt förlåtande vad gäller kladd, men jag gjorde mitt bästa att få det snyggt...

På botten och baksidan syns inte silikonet så tydligt längre efter att jag satt dit den svarta plasten. (Det är sådan självhäftande som finns på biltema).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Jag håller på att justera min sarg som ligger uppe på akvariet. Den är gjord av björkfaner och aluminiumprofiler upptill. Frågan är om jag borde måla aluminiumprofilerna nu när jag skall ha saltvatten i akvariet eller klarar dom sig från att ärga sönder och bli fula endå?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller på att justera min sarg som ligger uppe på akvariet. Den är gjord av björkfaner och aluminiumprofiler upptill. Frågan är om jag borde måla aluminiumprofilerna nu när jag skall ha saltvatten i akvariet eller klarar dom sig från att ärga sönder och bli fula endå?

Hade hoppats på snabba svar, så nu blev det att jag målade mina aluminiumlister för säkerhets skull... :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...