Gå till innehåll

Funderingar på saltvatten...


petnym

Rekommenderade inlägg

:)Tejpade ihop en mockapp för en rätt innovativ ytavrinningsbox, (ni får ta del av detaljerna när jag byggt och provat den )... men jag kan inte bestämma mig om den skall sitta på kortsidan eller längs långsidan av akvariet. På långsidan sitter den i vägen för ett eventuellt T5-rör som skulle få komplettera MH-belysningen, och sätter jag den på kortsidan så omöjliggör jag väl en eventuell installation av en wavebox? Akvariet kommer att stå så man kan se det från sidan, så man vill ju inte att det kommer ut alltför långt från väggen.

Den här väcker ju också ha-begär... Tur jag hittade den innan jag köpte någon annan skummare. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 69
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag tänkte precis skaffa en sump, och jag vill ha en med lite speciella mått, (115x56x62 cm indelat i några sektioner)... men mina personliga krav på dess utseende är större än min talang med silikontuben, så det blir att anlita någon professionell akvariebyggare. Har ni några tips på affärer i närheten av Linköping, som säljer "special-akvarier" till humana priser... Är det någon av affärerna i Hufvudstaden, (typ Akvarielagret eller Globefish), som gäller då eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sump - Allmänna funderingar om design - Några av mina idéer:

1, Ljudisolering av tekniken genom inneslutning genom möbeln.

2, Eliminera bubblor med hjälp av skummarsektion med efterföljande bubbelfälla.

3, Minska översvämningsrisk med reservvolym i sumpen motsvarande 5 cm vatten i akvariet.

4, Minska översvämningsrisk med en separat returpumpsektion för att minska utpumpad vattenvolym innan stopp.

5, Underlätta underhåll genom 10% eller mer av vattenvolymen tillgängligt för vattenbyte från sumpen.

6, Minska översvämningsrisk genom att lagra osmosvatten direkt i sumpen, med möjlighet till "flowback" vid ev. givarfel hos osmolator.

7, Underlätta underhåll genom att ha viktiga vattennivåer avläsbara från sumpens framsida.

8, Möjliggöra enkel kylning med en separat sektion för påkoppling av sekundär extern vattenslinga. (om man tex har tillgång till en kall krypgrund).

Har jag missat något väsentligt? Vad tycker ni är viktigt att tänka på när man designar sin sump? Vad tycker ni om: Refugium? Biobollar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Appropå sump... Vad är egentligen meningen med att ha LS i den? Det lilla extra av LS som sumpen rymmer kan man väl ha i själva akvariet istället? Då får man ju en renare sump som är enklare att hålla ordning i. Finns det någon finess med att LS i sumpen som jag missat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En finess kan vara att inte behöva ha så mycket sten i huvudakvariet! Simmyta är exclusivt i ett saltvattensakvarium.

Min sump har nästan halva totala vattenvolymen i mitt system, så alla sumpar är inte små. Kan man lägga stenen lite upphöjt och köra med ren glasbotten och god cirkulation så blir det inget större problem att hålla rent i sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min sump har nästan halva totala vattenvolymen i mitt system, så alla sumpar är inte små. Kan man lägga stenen lite upphöjt och köra med ren glasbotten och god cirkulation så blir det inget större problem att hålla rent i sumpen.

Den sump jag skissat på blev ca 405 liter, men då finns det plats för osmosvatten i den också... Har lagt upp en skiss på sumpen på min akvarieblogg. Funderar på att rita dit några lister för att kunna sätta in några fragghyllor i vattenbytesdelen också...

Jag hur ju insett att det bästa vore att designa sumpen när man har all teknik och rördragning hemma, så jag vet inte om jag verkligen vågar bygga den efter skissen redan nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

förstår inte riktigt skissen, hade kanske varit lättare med en skiss ovanifrån oxå Vad är de 100mm längst till vänster till för och hur ska du höja vattenytan efter den sektionen? Eller det är kanske del i osmossektionen? Är vattenbytsdelen bara ett fack i sumpen? Då fyller den väl inte någon större funktion eller hur ska det fungera?

Ser dock ut som du tänkt till ordentligt när det gäller sumpen, jag förstår nog inte skissen bara....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

förstår inte riktigt skissen, hade kanske varit lättare med en skiss ovanifrån oxå Vad är de 100mm längst till vänster till för och hur ska du höja vattenytan efter den sektionen? Eller det är kanske del i osmossektionen? Är vattenbytsdelen bara ett fack i sumpen? Då fyller den väl inte någon större funktion eller hur ska det fungera?

Ser dock ut som du tänkt till ordentligt när det gäller sumpen, jag förstår nog inte skissen bara....

Nej, förstår det, jag hade ju glömt lägga in den beskrivande texten... Den smala öppningen längst till vänster är en del av osmossektionen. Jag hade gärna haft en bredare öppning, för att möjliggöra enklare rengöring, men blev tvungen att ha denna kompromiss för att få upp mängden vatten i vattenbytessektionen. Det är ju å andra sidan bara osmosvatten så det blir ju inte så skitigt. Den behållare med osmosvatten jag har till mitt grodvivarium blir typ aldrig skitig eller slemmig.

Vattenbytessektionen är ett fack där akvarievattnet i normalfallet bara flödar igenom. Dess funktion är att ge mig möjlighet att byta 10% av vattnet utan att behöva sänka vattenytan i själva akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har läst någonstans att man skall ha en plexiglasskiva liggande på bottenglaset som skydd i ett saltvattensrev. Kan det vara någpt? Är det någon här som följt det rådet?

Jag har limmat dit en 8mm glasskiva.

Lite kycklingaktigt men jag sover bättre då !

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man behöver inte vidta några åtgärder för att undvika få vatten under PVC-skivan man har på botten då? Det borde ju kunna bli syrefritt där rätt snabbt?

Läste i "saltvattensakvariet" av Knop att han rekomenderade några slags stora platta stenar att lägga i botten som man sedan placerar levandestenen uppepå. Det kanske är ett bra knep om man vill få PVC-skivan att ligga på plats när man fyller akvariet. (Jag antar att PVC flyter)... Vad för slags sten borde man välja till detta och var får man tag i den?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du vill undvika kontakt mellan sten och sand så mycket det bara går, så jag skulle undvika stora stenar i bottnen.

Varför ska man undvika det?

Ta stor yta på stenarna i botten. Annars rasar det bara.

Tar du vanlig kalksten gör de inte så mycket om den ligger direkt på akvariebotten. Lägg i sanden efter du byggt upp inredningen så vet du att ingen grävare kan riva inredningen.

Jag trodde de flesta körde med LS direkt mot glaset!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför ska man undvika det?

Främst för att det är lättare att hålla en god och jämn cirkulation över sanden då, Det är väll det Shimek och grabbarna rekommenderar. Sen så är det enligt min erfarenhet enklare att få det stabilt när man staplar med små stenar i botten, låter konstigt men det är sant jag lovar.

Jag trodde de flesta körde med LS direkt mot glaset!

Det var väll det Stig sa? ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stig skrev om kalksten, inte LS!

Om du har små stenar i botten ökar kontaktytan mellan sanden och LS:n då det är större yta relativt vålymen på dessa och du skrev att man skulle undvika kontakten mellan LS och sand. Nu har du förtydligat så att jag förstod hur du menade!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man av någon anledning inte vill ha LS nere i sanden t.ex vid djup sandbädd kan man ta vanlig kalksten. I sanden är det så låg cirkulation så där gör väl knappast LS någon större nytta. Jag tycker det är jättesvårt att bygga ovanpå småsten. Så fort man vrider på en stor sten tippar någon annan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stig skrev om kalksten, inte LS!

Om du har små stenar i botten ökar kontaktytan mellan sanden och LS:n då det är större yta relativt vålymen på dessa och du skrev att man skulle undvika kontakten mellan LS och sand. Nu har du förtydligat så att jag förstod hur du menade!

Va bra då förstår vi varandra :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Jag har inte varit så duktigt med att posta några uppdateringar av mitt projekt i denna tråd eftersom jag har en egen akvarieblogg, och projektet går dessutom i slow motion... men nu är i allafall mitt sumpbygge igång... I sumpen skulle jag behöva borra hål i två 6 mm glasskivor som jag ännu inte limmat dit... Törs man borra dessa med en borrmaskin utan stativ? Hålen skall bli grova så jag får väl dremla upp dom, men hur breda borr använder ni andra att utgå ifrån? Jag har aldrig borrat i glas förr så man har ju lite ångest...

post-2486-14468915399231_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...