PatriksS Postat 6 november 2007 Postat 6 november 2007 Nu får även jag sucka... Lasse har suckat, Svärd har suckat, min tur nu att vara med i Suckklubben. *Suuuuck*Jonas - säg det du skriver här till alla de som har cyano men uppger perfekta vattenvärden, särskilt noll i fosfat. Vad skulle då alger beror på om det inte vore för fosfat? Lever de enbart på luft och ammonium/nitrat? Du har inte funderat på varför cyano bildar en matta?Frågorna ovan är dock retoriska, jag lämnar var och en tro på vad de vill. Huvudsaken är att jag vet. Citera
Marcus S Postat 6 november 2007 Författare Postat 6 november 2007 Hmmm.....det blev många idéer samlade. Frågan är om man blir klokare Citera
jonasroman Postat 6 november 2007 Postat 6 november 2007 Nu får även jag sucka... Lasse har suckat, Svärd har suckat, min tur nu att vara med i Suckklubben. *Suuuuck*Jonas - säg det du skriver här till alla de som har cyano men uppger perfekta vattenvärden, särskilt noll i fosfat. Vad skulle då alger beror på om det inte vore för fosfat? Lever de enbart på luft och ammonium/nitrat? Du har inte funderat på varför cyano bildar en matta?Frågorna ovan är dock retoriska, jag lämnar var och en tro på vad de vill. Huvudsaken är att jag vet.Du svara på din egen fråga..cyano beror bevisligen inte på för högt fosfat eftersom de uppträder även i akvarium med lågt dito! Konstigare än så är de inte! Varför de dock uppstår...de har i alla fall ingen här kunnat förklara, inte jag heller.. De enda jag säger är att om du mäter noll(eller nästan noll) i fosfat får du till slut ge dej o börja leta andra orsaker än just fosfat! Mej veterligen är du den enda som tror att ett fosfatproblem kan uppstå utan fosfat!. Sen tror jag du är även ensam om att tro att de finns nån sorts första tjing på de ena eller de andra ämnet i ett akvarium. . Ett fosfatfilter drar fosfat från hela vattenkolumen, o de finns inga vägar i vattnet som gör att fosfaten "fastnar" på vägen o aldrig når detta filter...de kan du väl ändå inte tro?? Jag tror du fastnat lite i detta spår o gör de här med fosfat mer krångligt än vad de behöver vara. De finns mkt jag respekterar i de du skriver, men detta köper jag bara inte...jag skulle också kunna sucka..men de tycker jag hör till ett onödigt beteende på guiden.Jag hoppas verkligen du får ordning på ditt akvarium...jag menade verkligen att du har mitt medlidande...o fanns de nån möjlighet skulle jag gärna räckt dej en hjälpande hand.Hoppas verkligen du får ordning på din burk:)Akvaristiska hälsningarJonas Citera
Lasse Postat 6 november 2007 Postat 6 november 2007 Man kan tydligen inte skriva hur man själv skulle göra utan att starta en debatt igen. Tommy har en poäng med tålamodet men som sagt var det jag skulle göra om jag var dig är just det jag skrev och faktisk också stänga skummaren under ljusperioden. Jag skulle kunna ta upp den teoretiska grunden för varför jag skulle göra så men det startar bara en debatt som inte leder någon vart. Om du vill veta mina teoretiska tankegångar bakom detta är du välkommen att skicka ett PM så svarar jag på det. Som Norberg säger - det är viktigast att du väljer en linje och sedan kör du på det. Jag ville bara föra fram en ganska riskfri metod att pröva som jag ärligt tror kan hjälpa och det ber jag om ursäkt för. MVH Lasse Citera
Laggeman Postat 6 november 2007 Postat 6 november 2007 Det finns inget att be om ursäkt för Lasse. Likaså att du har all rätt att lufta dina teorier och erfarenheter har andra rätt att ifrågasätta dem och komma med motargument. Känner du att dina rättigheter har blivit begränsade eller att någon trampat dig på tårna är du välkommen att framföra detta så får vi ta och kika på saken. Citera
Marcus S Postat 6 november 2007 Författare Postat 6 november 2007 Jag är inte den typen som orkar diskutera för långa utlägg, men har tagit till mig diverse kommentarer för att dra lite slutsatser. Och tackar för alla åskiter och svar. Jag kommer heller inte göra några panik förändringar i mitt akvarium utan börja med att vänta och fundera, sedan blir det kanske någon form av långsam förändring åt det ena eller andra hållet. Lutar nog att testa köra utan skummare ett tag. Citera
oveb Postat 6 november 2007 Postat 6 november 2007 [snip]stänga skummaren under ljusperioden.[/snip]MVH LasseHur illa är det att man spolar ut vattnet som stått still i skummaren i akvariet när man startar den igen ??. Citera
GustavF Postat 6 november 2007 Postat 6 november 2007 Inte så illa tror jag eftersom jag gör det varje dag Min skummare är på ca 5L och akvariets vattenvolym ca 125L. Har nämligen skummaren på timer eftersom det är djävulskt högljudd o står i vardagsrummet. Citera
Lasse Postat 6 november 2007 Postat 6 november 2007 Hur illa är det att man spolar ut vattnet som stått still i skummaren i akvariet när man startar den igen ??.Jag vet inte hur det är på alla skummare men de jag kört så är det ju enklast att bara strypa luften om man är rädd för "gammalt" vatten. Annars tror jag som GustavF (kul att du är tillbaka igen föresten - då har vi en identifieringsexpert till) att det inte är någon större fara, dessutom pratar vi om 1300 liters akvarium här.MVH LasseEdit: Lutar nog att testa köra utan skummare ett tag.. Clownen hade en tråd tidigare där detta dryftades och han redogjorde för att han hade bra erfarenheter från detta. Vad matar du med? Torrfoder (högprotein) eller våtfoder? Citera
pimo Postat 6 november 2007 Postat 6 november 2007 Kolla på "coral snow" ifrån korallenzucht, ska tydligen fungera bra mot cyano och alger.Även fauna marins ultra life har väl hjälpt flera med cyano Citera
Sillen Postat 6 november 2007 Postat 6 november 2007 ...Även fauna marins ultra life har väl hjälpt flera med cyanoJag fick tips om nått annat från FM också som hetten något liknande Nutrilett fast naturligtvis inte så. Någon som har erfarenhet av dessa produkter?Edit: Ställde en fråga direkt till imoptören av Fauna marin om deras produkter. Se https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?p=202615#post202615 Citera
Marcus S Postat 6 november 2007 Författare Postat 6 november 2007 Vad matar du med? Torrfoder (högprotein) eller våtfoder?Matar med Ocean Nutrition "Formula two - Marine Pellets" + Fryst Artemia, Mysis och torkade Noriblad.Mitt fisk bestånd består idag av: 1 st Vitbröstad, 1 st Hepatus, 1 st Zebrasoma, 1 st Scopas, 4 st Cromis, 1 st Hexatenia samt 1 st Loricolurus. Har ca. 70 tal sniglar, men det känns som minst ett 20-tal ligger som tomma skal. 10 st eremiter. Citera
Marcus S Postat 6 november 2007 Författare Postat 6 november 2007 Kolla på "coral snow" ifrån korallenzucht, ska tydligen fungera bra mot cyano och alger.Även fauna marins ultra life har väl hjälpt flera med cyanoÄr inte coral snow samma som Fauna Marines Ultra life? Jag körde med ultra life när jag hade de gröna trådalger. Om det hjälper? Svar, vet ej!? Vad innehåller dessa egentligen? Är det inte någon torkad mud/lera? Någon som vet? Citera
Lasse Postat 6 november 2007 Postat 6 november 2007 Jag matar endast med artemia, cyclo-ez och skalade artemianuplier. I detta är det normalt den vanliga N/P kvot som finns i levande organismer och eftersom förlusten av N alltid finns så väljer jag att tillsätta kaliumnitrat för att bibehålla kvoten. (jag skummar inte heller) I ditt fall är N/P kvoten i maten högre eftersom formula two innehåller min 38% protein. Skippar du artemian och mysisen en tid (om du kan för fiskarna) och ökar formula two givan motsvarande samt gör som du tänker - slå av skummaren - så kommer du att få en bättre N/P kvot och det kan hjälpa dig med just de algerna (eventuellt) men det tar tid. Här kommer Norbergs tålamod in.MVH Lasse Citera
Sillen Postat 7 november 2007 Postat 7 november 2007 Låter som en billig variant av metod som du föreslår Lasse. Om man tittar på produkter som föreslås här så är väll de bara näringstillskott för bakterierna, eller? Citera
jonasroman Postat 7 november 2007 Postat 7 november 2007 Är inte coral snow samma som Fauna Marines Ultra life? Jag körde med ultra life när jag hade de gröna trådalger. Om det hjälper? Svar, vet ej!? Vad innehåller dessa egentligen? Är det inte någon torkad mud/lera? Någon som vet?jag körde ett tag med ultralife...men är numera mkt skeptisk. Min tro är att detta är en mekanisk exportör...att de binder näringsämnen som sen kan skummas ut eller fastna i mek.filter. MEN...dessvärre borde väl merparten falla ner på sten o sand o ligga där istället! Jag såg att de bildades grått "skägg" på stenar o sand efter leranvändningen..dvs långt ifrån allt skummades ut!.så jag undrar verkligen om den där leran är nåt att ha...om man har problem med näringvärden skall man nog hellre satsa på nån form av kolkälletillsats med kraftig skumning. Citera
jonasroman Postat 7 november 2007 Postat 7 november 2007 de talas mkt om n/p kvot som orsak till cyano. Vilka belägg har vi för detta? Frågan är inte kritiskt skriven utan jag undrar helt enkelt:) Citera
PatriksS Postat 7 november 2007 Postat 7 november 2007 de talas mkt om n/p kvot som orsak till cyano. Vilka belägg har vi för detta? Frågan är inte kritiskt skriven utan jag undrar helt enkelt:)Men du lyssnar ju inte, hur kan man förklara något då?Du påstår att så länge du inte mäter någon fosfat i vattenkolumnen och har en fosfatremovern i sumpen så har du inget fosfatproblem, punkt slut.Jag hävdar att man visst har ett fosfatproblem om du ser symtom som cyano och/eller håralger. Fosfatremovern har inte närhetsfördelen såsom cyano har, och fosfatremovern tar endast oorganisk fosfat. Det finns massa organiska fosfatföreningar som fosfatremovern inte kan ta och som din test inte kan mäta. Jag har i den här tråden länkat till tråden på RC där de diskuterar N:P kvoten för bakterier/alger, kolla där. Cyano *måste* ha fosfat för att bilda sina celler. Citera
Janne Postat 7 november 2007 Postat 7 november 2007 I ZEOvit-metoden brukar man prata om olika faser:I den första så gäller det att få ner näringsnivån i vattenkolumnen. I den andra så börjar du tära på de lagrade näringsämnena och här så stiger fosfaten fortfarande om du upphör att dosera kolkälla. I den sista fasen så har man utarmat alla lagrade näringsämnen i inredningen och det finns inget mer som kan läcka. Då gör det ingenting om du upphör att doserar kolkälla några dagar för då stiger inte fosfaten i vattenkolumnen så länge du inte matar fiskarna. Man har då gått från att dosera flera ml till ca 1ml och slutligen bara några droppar kolkälla per dygn. Fram till den tredje fasen så har du läckande näringämnen, finns den läckande i sanden så kan det bli problem där, finns den i LS så kan det bli problem där. I vattenkolumnen kan det fortfarande vara frågan om väldigt små kvantiteter så koncentrationen blir större där det läcker.Kan man som cyanon täcka in området där det läcker, så kan man man kanske behålla gosakerna för sig själv./Janne Citera
PatriksS Postat 7 november 2007 Postat 7 november 2007 I den första så gäller det att få ner näringsnivån i vattenkolumnen. I den andra så börjar du tära på de lagrade näringsämnena och här så stiger fosfaten fortfarande om du upphör att dosera kolkälla. I den sista fasen så har man utarmat alla lagrade näringsämnen i inredningen och det finns inget mer som kan läcka. Då gör det ingenting om du upphör att doserar kolkälla några dagar för då stiger inte fosfaten i vattenkolumnen så länge du inte matar fiskarna. Man har då gått från att dosera flera ml till ca 1ml och slutligen bara några droppar kolkälla per dygn. Fram till den tredje fasen så har du läckande näringämnen, finns den läckande i sanden så kan det bli problem där, finns den i LS så kan det bli problem där. I vattenkolumnen kan det fortfarande vara frågan om väldigt små kvantiteter så koncentrationen blir större därifrån det läcker.Kan man som cyanon täcka in området därifrån det läcker, så kan man man kanske behålla gosakerna för sig själv./JanneBra skrivet, Janne! Din uppfattning i frågan om fosfatläckage sammanfaller helt och hållet med min. Citera
jonasroman Postat 7 november 2007 Postat 7 november 2007 Men du lyssnar ju inte, hur kan man förklara något då?Du påstår att så länge du inte mäter någon fosfat i vattenkolumnen och har en fosfatremovern i sumpen så har du inget fosfatproblem, punkt slut.Jag hävdar att man visst har ett fosfatproblem om du ser symtom som cyano och/eller håralger. Fosfatremovern har inte närhetsfördelen såsom cyano har, och fosfatremovern tar endast oorganisk fosfat. Det finns massa organiska fosfatföreningar som fosfatremovern inte kan ta och som din test inte kan mäta. Jag har i den här tråden länkat till tråden på RC där de diskuterar N:P kvoten för bakterier/alger, kolla där. Cyano *måste* ha fosfat för att bilda sina celler.Du läser inte frågan! Jag talar inte om ett överskott av fosfat, jag frågade om kvoten! Självklart påstår jag fortfarande att om du har lågt fosfat(under 0.015) sa har du inget problem med ÖVERSKOTT....men dock kan du fortfarande ha problem med KVOTEN...det är en helt annan sak. Närhetsfördel pratar du om!! de finns inget sådant...den förklaringen är mkt fantasifull, men jag orkar inte tjafsa om de mer... Citera
jonasroman Postat 7 november 2007 Postat 7 november 2007 Jag skulle gärna vilja veta om nån kan nåt om de jag frågade...vad vet vi om kvoten N/P betydelse för uppkomst av cyano. Jag vet att de finns teorier om att en störd kvot är orsaken snarare än fosfat i sej, o att de därför trots låga fosfatvärden kan bli cyano om samtidigt nitrat är ännu lägre. Därav teorin om att dosera nitrat för att höja kvoten.Men vad vet vi egentligen om detta?jag fick ett goddag yxskaft"svar" från patrik, så tacksam om nån ville svara seriöst.MvhJonas Citera
Lasse Postat 7 november 2007 Postat 7 november 2007 Jag kommer att försöka beskriva detta förhållande mellan cyano, andra alger, växter eller annat som använder fotosyntes i en egen tråd så fort jag hinner. Under tiden så kan väl de som är intresserade av detta fenomen själva googla lite och få en del input till frågeställningen. Detta är nämligen inget som jag eller någon annan akvarienisse har kommit på utan gammal och beprövad vetenskaplig kunskap som nu också lett till att reningsverk i Stockholmsregionen fått tillstånd att släppa ut nitrat för att se om man kan kontrollera en del av cyanoblommningarna i Östersjön. Om man vill fråga sätta något som någon annan hävdar så räcker det inte, åtminstone i min lilla värld, med att komma med ett påstående att man inte tror detta - man måste försöka resonera fram ett annat betraktelsesätt. Det är fullständigt klart - åtminstone för mig att om det råder brist på något - det är ont om det - så är det både logiskt och statistiskt så att den som står närmastt har en större fördel än något/någon som finns - om så bara några minuter iväg - längre bort. Så är det - och det kallar Patrik för närhetsprincipen. Dock drar jag en annan slutsats av detta än han - men det är en annan fråga.Det är helt riktigt - alla cyano måste ha fosfor - däremot behöver inte alla av dem oorganiskt kväve utan klarar att att omvandla luftens/vattnets kvävgas till användbart kväve (eg ammonium).MVH Lasse Citera
PatriksS Postat 7 november 2007 Postat 7 november 2007 Ser fram emot det, Lasse, kan bli en av "Årets tråd"! *vattnas i munnen* Citera
Marcus S Postat 7 november 2007 Författare Postat 7 november 2007 Japp, skall bli kul att läsa. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.