Gå till innehåll

29L Mantis


Illustratören

Rekommenderade inlägg

Ah, prima! Hade missat den bilden. Går det inte att placea pumpen under till så du slipper en 90-graders böj för ökat tryck? Eller skillnaden kanske inte är så stor?

Vi får se om pumpen går att placera underifrån, har inte vågat chansa på att den får plats bara. Väntar ju som sagt fortfarande på leverans från Drakfisken.

Hann med lite moddning idag dock. Blev lite sågande i aluminium och test av reflektorerna.

Höll på att slå ihjäl mig själv efter att testat reflektorerna. Gick i trappan och såg inte trappstegen och missade sista trappsteget vilket gjorde att jag tog ett jätte kliv ner i hallen och fick jäkligt ont i ena knäet. Bara att garva åt saken. Uppenbarligen fungerar reflektorerna iallafall...ha ha ha aj aj aj!

Fick montera av fästena och såga till det "yttre"/det fäste som kommer synas framifrån. Gjorde det mindre och vänder det innåt så att armaturen minskade 2cm i längd. Då är armaturen bara 1cm för lång, och det får jag nog leva med:)

Den andra sidan blir lite bökigare att fixa så den väntar jag med tills fredag eller i helgen. Måste trotts allt borra hål för sladd och armatur i mellaväggen till filterdelen.

Jäklar va två ynka 8w kan lysa, kanske kan klara meg med dom trotts allt?

post-2577-14468914779393_thumb.jpg

post-2577-14468914779559_thumb.jpg

post-2577-14468914779718_thumb.jpg

post-2577-14468914779868_thumb.jpg

post-2577-14468914780013_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 148
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Blev till å såga och borra i väggen idag. Räckte dock inte med att själva aluminiumboxen gick att trycka in i vaggdelen. Armaturen var fortfarande för lång. Blir till att göra hål för de begge hållarna som håller i lysrören med. Då kommer jag garanterat få plats med lysrören under "taket".

Blir inga nya bilder för ens till helgen, så håll ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med såg, kniv, borr å sandpapper gick man så lös idag.

Tog en jäkla tid att få till ett hål som belv riktigt bra, men nu är det gjort och med lite spackel och lackning blir de nog hyffsat.

Provade att montera ljuset och nu går rubbet in under taket och det ser mycket bättre ut än när det stack ut på framsidan.

Invånaren och jag börjar dock tröttna på att bygget tar sådan tid. Mantisen tittar surt och är inte alls lika aktiv längre. Det börjar även bli en aning skitigt i hans temporära etta.

Hoppas att ljuset och pumpen kommer denna vecka annars ligger jag risigt till. Behöver helt klart ljuset och cirkulationen innan jag åker bort.

post-2577-14468914786776_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fixade det sista på mellanväggen och sågade ut lite för sladdar så att det går att dra in i möbeln.

Sedan lackade jag en gång till med svart invändigt där det var sågat och där det blivit stött.

Imorgon hoppas jag att jag kan klarlacka med tvåkomponentslack invändigt på möbeln.

Sedan hörde jag med Drakfisken vart min order tagit vägen och fick snabbt svar att det var packat å klart. Skickas imorgon och därmed får jag paketet senast onsdag. Lagom till jag åker kan jag rigga upp hela karet och starta igång det. Det pirrar i akvarietarmen:ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jösses va blått! Ska du ha det så?

Ha ha ha... nej jag har beställt två nya rör, de två jag har kommer inte vara den slutliga belysningen till karet. De två jag har i på bilderna är två 20.000k blå rör. Har beställt ett 6.500k och ett 10.000k för att kunna få till en belysning som ser riktigt bra ut tänkte jag kombinera och se vilka två lysrör som blir snyggast tillsammans.

20.000 & 6.500k eller 10.000k och 6.500k eller 10.000k & 20.000k

Eventuellt köper jag en av claesolssons t5 8w jobbljus och kompliterar den armaturen jag har, ifall inte ljuset blir optimalt eller för klent för mjukisarna och algerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finjusterade en del saker och monterade fast lysrören temporärt, så nu är lillen nästan redo för att fyllas med innehåll. Cyklar förbi Claesolsson och köper en bit liggunderlag imorgon. Sedan blir det slutmontering av ljuset och inväntan av teknik på onsdag eller torsdag.

Akvariumet kommer inte stå i köket, det blev bara en temporär uppställning. Tanken är att jag ska ha det på jobbet och där passar den superbt på mitt skrivbord. Och med en vikt av ca50kg max så är jag inte orolig över att skrivbordet inte kommer palla. Står att mitt höj och sänkbara ska orka med 95Kg och med skärmar, prylar och akvarium kommer jag nog bara upp i ca75kg.

Reflektorerna och huven sitter lite snätt. Reflektorerna sitter idag bara fast med en klämma var, ska köpa klämmor men dom var slut senast jag var på Triton. Huven upptäckte jag stod på sladden till ljuset och är lite sne pga det, upptäckte det n när jag la in bilderna. Men de här blev ju rätt bra:nöjd:

Bilder:

post-2577-1446891479356_thumb.jpg

post-2577-14468914793716_thumb.jpg

post-2577-14468914793854_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar... :smiley9: har ju tagit lite tid och det har inte varit helt lätt alla gånger.

Resultatet blev helt ok, men lackiningen kanske kunde blivit lite bättre. Men de va första gången jag böjde plywood och lackade den. Även bygga ett akvarium helt själv och från scratch var helt nytt, tillsammans med borra och såga i plexi. De har varit kul!

Snyggt jobb!

Min erfarenhet av jobbakvarier är att pafyllningasautomatik är viktig. Semestrar, osv. Tänker du ha en sadan? Likasa foderautomatik?

Vi får se, även på sommrarna så är de folk på mitt jobb. Och eftersom jag jobbar på SLU/Artdatabanken/Nationalnyckeln så borde det inte vara svårt att få en barnvakt under semestern. Annars har jag en mat-timer hemma och sedan är det ju inte den ömtålige varelsen som kommer bo i akvariumet, snarare en liten överlevare som klarar sig bra utan ljus å cirkulation i säkert en vecka.

Så de kanske inte gör så enormt mycket om det dunstar vatten en vecka eller två. Bara inte pumparna kommer ovan vatten så är de nog lugnt.

Men du har rätt, jag kanske får skaffa mig lite autopåfyllning och en till timer till semestertider:smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi får se, även på sommrarna så är de folk på mitt jobb. Och eftersom jag jobbar på SLU/Artdatabanken/Nationalnyckeln så borde det inte vara svårt att få en barnvakt under semestern. Annars har jag en mat-timer hemma och sedan är det ju inte den ömtålige varelsen som kommer bo i akvariumet, snarare en liten överlevare som klarar sig bra utan ljus å cirkulation i säkert en vecka.

Så de kanske inte gör så enormt mycket om det dunstar vatten en vecka eller två. Bara inte pumparna kommer ovan vatten så är de nog lugnt.

Men du har rätt, jag kanske får skaffa mig lite autopåfyllning och en till timer till semestertider:smiley20:

Min erfarenhet av universitet är att de brukar vara mycket tomma pa människor under "sommarlovet"...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min erfarenhet av universitet är att de brukar vara mycket tomma pa människor under "sommarlovet"...
Studenterna försvinner... men personalen lär väl vara kvar

Nu är ju "vi"/Nationalnyckeln en del av SLU, men vi utför ju ingen undervisning utan jobbar med bokprojektet. Därför är detta precis som alla andra jobb. Alla har inte semester samtidigt, men viss är de bra tomt ibland.

Ska se om jag orkar cykla och köpa underlägg idag. Dom har även lagt om plastgolvet i köket här på jobbet och jag kommer nog ta en överbliven bit och lägga mellan underlaget och akvariumet. Får se hur de blir.

Kanske slänger upp bilder ikväll om det händer något intressant, annars får ni vänta tills imorgon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ha ha ha ....

Nu när jag ploppat i lite sten och trixat lite tog de slut på batteriet till kameran.

Har upptäckt ett problem, flåset från cirkulationspumpen (1000L/h) gör att vattennivån stigde mer än förväntat. Båste förmodligen såga ner kammen en aning så att vattnet inte bara rinner igenom utan även över. Får se vad jag kan åstadkomma på fre. Ska på lussefirande och middag imorgon så då händer det inte mycket inte.

Bilder om tio-tjugo minuter.

PS: Mantisen har flyttat in och har redan gjort sig hemma. Knäpper som bara den inuti stenen. Antingen slåss han med krabbor (såg att två mindre följde med) eller så mublerar han om.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla komplimanger, tycker själv att det sätter lite extra sprutt i byggandet och planerandet. Tyvärr så blir akvariet lite temporärt uppsatt i mitt arbetsrum hemma, då jag har inneboende som kan passa upp akvariet.

Hela fadderullan ska flyttas till mitt jobb i januari, så fort jag kommer hem från Thailand.

Jäklar va mantisen har legat i. Gräver så de sprutar sand i hela Picot. Tror han uppskattade den fina sanden. Har dock inte hunnit fota honom då min kamera är så himla seg och han är snabbare än blixten. Han är dock framme och posar lite då och då, men så fort kameran åker fram är han borta.

Jäklar vad nöjd jag är med cirkulationen, strömmen byter riktning var 10sek och jag kan medela att det är hela havet stormar vid ytan. Till och med så det blir lite glitter trots t5:orna.

Tänk er själva ca900L/h i ett 29L akvarium, de är ca30ggr vattenvolymen som far omkring. Plus att jag ploppade ner en micro-jet som tillsammans med ett rör blev det som driver cirkulationen till Kol och Rowa. Totalt ca 40ggr vattenvolymen i cirkulation, de ni :ler:

Korallerna ser lite halvglada ut, blev lite kallt i vattnet och flytten blev lite mer omständigare än jag trodde den skulle bli.

Har lite alger i akvariumet som jag hoppas kommer växa till sig. Kan ju inte ha alger i det stora pga mina kirurger. Blir nog snyggt om de bara tar sig. Det fina dammet av sanden lade sig som en hinna på allt nytt. Men imorgon ser nog allt lite gladare ut hoppas jag.

PS:bordskivan är monterad mot en tjock list som sitter längst hela väggen utom just de sista fem ca mot kanten. Sedan monterade jag dit ett extra ben presic under mitten av karet. Så bordet håller för detta lilla kar på ca35kg.

Här kommer de lite bilder:

post-2577-14468914796905_thumb.jpg

post-2577-14468914797004_thumb.jpg

post-2577-14468914797129_thumb.jpg

post-2577-14468914797269_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul projekt att följa! Attans vad du legat i, och vad bra det blev.

... bara manisk ..., kan bara instämma.

Ha det gött i värmen.

/Erik

Jodå jag är nöjd.

Ska bli skönt att åka bort lite, var ca två år senast och det känns att man vill ut å resa nu. Resfebern börjar komma:ler:

Vattnet har klarnat lite till i dag.

Och mantisen har uppenbarligen mublerat om lite granna i akvariumet. Har hört honom lite nu när jag käkat frukost, så lever gör han.

Lite mer bilder:

post-2577-14468914797398_thumb.jpg

post-2577-14468914797553_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...