Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

Jag börjar bli lite orolig för min Bangai. Det är kanske en hane som eventuellt ruvar emellanåt (aldrig sett något resultat). Det enda jag någonsin fått honom att äta är frusen artemia. Det känns lite vanskligt speciellt med tanke på att han kanske dessutom går utan mat under långa tider. Den andra kardinalen är inte lika kinkig utan äter både daphnia och mysis vilket min kräsna "hane" inte ens tittar åt.

Någon som har tips på annat den kanske vill äta?

Postat
min äter även Formula One pellets, det är det enda jag lyckats få den att ta förutom fryst artemia.

Ingen av mina är det minsta intreserad av detta.

mina äter fryst krill:ler:

Värt att prova

prova att inte mata på 2-3 dagar. brukar hjälpa

Tja, man kan ju tycka att den borde ätit vad som hels efter att ha ruvat i ca 20 dagar, men icke.

Postat

Min käkar i princip allt som är fryst, men inga torrfoder. Om du nu inte får den att äta något annan lär det väl vara lämpligt att försöka berika artemian på något sätt i alla fall.

Postat

Ren nyfikenhet, har den magrat något? Tyckte mina inte åt någonting alls de första månaderna, allt de smakade på spottar de ut förutom frusen artemia. Matar nästan enbart pellets, formula 2 och salifert energy plus, väldigt sällan frusen artemia(max en gång i veckan). Lik förbannat så har de vuxit och är tjocka och fina... nu har de iofs börjat äta torrfodret så man ser det men väldigt nyfiken på hur de klarade sig innan när man aldrig såg dem äta.

Postat
Ren nyfikenhet, har den magrat något? Tyckte mina inte åt någonting alls de första månaderna, allt de smakade på spottar de ut förutom frusen artemia. Matar nästan enbart pellets, formula 2 och salifert energy plus, väldigt sällan frusen artemia(max en gång i veckan). Lik förbannat så har de vuxit och är tjocka och fina... nu har de iofs börjat äta torrfodret så man ser det men väldigt nyfiken på hur de klarade sig innan när man aldrig såg dem äta.

Inte för att jag tror jag skulle kunna bedöma det bra, men den ser ju inte utsvulten ut. Tror jag skall köra bara pellets ett tag i det karet. De andra tre invånarna äter pellets, så kardinalerna får väl lära sig :) En vecka eller så skadar dem nog inte om det nu är så att de ändå vägrar pellets. Sedan vet man ju inte vad de eventuellt äter på natten då de är aktiva. De kanske hittar annan mat i karet.

Postat

Efter ruvning kan det vara vettigt att skilja honan och hannen åt så att han hinner äta upp sig inför nästa tur. Jag brukar ge hackade musslor.

Postat
Testa mysis istället för artemia, det är mycket mer näring i mysis.

Jo, det är ju just därför jag är lite orolig. Han (jag antar att det är en han) tittar ju inte ens åt mysis :( Han äter bara artemia som ju inte är det bästa fodret direkt.

Postat

Det var konstigt. Mina brukar kasta sig över maten när de spottat. Men om man missat och de "tjuvhållit" på en unge eller två äter de inte. Och tyvärr brukar de ungarna vara halvt ihjälsvultna när de kommer ut.(flera dagar efter normalt).

Postat

Min äter som sagt efter att ha ruvat. Jag gissar bara att han ruvat. Jag vet inte hundra % säkert. Fast attans att han bara äter artemia :(

Skall svälta alla fiskarna i det karet i några dagar och sedan prova med lite olika foder efter det.

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...