Gå till innehåll

Sänka kh?


aerie

Rekommenderade inlägg

  • Svar 57
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Här är en artikel som täcker det mesta av min uppfattning i frågan.

Det som saknas är att kH + Ca samlat kan öka med ett högre Magnesiumvärde.

Magnesium bromsar att kalcium fäller ut.

Du glömde artikeln Stig.

Magnesium ökar förmågan att bibehålla calcium...de förstår jag..men de ökar väl också förmågan att hålla KH:t högt..eller???...( i alla fall enligt den litteratur jag läst)...o här är ju huvudproblemet de höga KH:t o inte de låga calciumet...de senare kommer lätt att stiga bara han får ner kh:t. Lösningen här måste vara att få ner kh:t...o då har jag svårt o se att en höjning av magnesium skulle favorisera detta...borde som sagt bli tvärtom. Men som sagt...posta gärna artikeln...jag ger mej om du övertygar mej;)

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag sovit ut.

http://advancedaquarist.com/issues/nov2002/chem.htm

Det är rätt som du skriver Jonas att magnesium höjer förmågan att hålla kH högt. Men nu är vi där att vi har så mycket kH och Ca tillsammans att Ca- tillsatsen fäller ut på stenar och i pumpar. Då kan vi höja lösligheten med magnesium för att få utrymme för litet mera löst kalcium i vattnet.

Men vad man egentligen behöver göra är att byta en massa vatten för att få ur en del överflödig karbonatjon eller vänta på att korallerna förbrukar det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag sovit ut.

http://advancedaquarist.com/issues/nov2002/chem.htm

Det är rätt som du skriver Jonas att magnesium höjer förmågan att hålla kH högt. Men nu är vi där att vi har så mycket kH och Ca tillsammans att Ca- tillsatsen fäller ut på stenar och i pumpar. Då kan vi höja lösligheten med magnesium för att få utrymme för litet mera löst kalcium i vattnet.

Men vad man egentligen behöver göra är att byta en massa vatten för att få ur en del överflödig karbonatjon eller vänta på att korallerna förbrukar det.

hej stig...har nu läst artikeln...jag har läst denna artikel förrut o den tar ju bara upp grunderna beträffande de 4 scenarion som kan inträffa (de 4 kvadranterna)...o hur man skall bete sej med kalciumklorid, karbonat eler en balanserad metod. Inget sägs om magnesium, om jag inte missat de helt...därför kvarstår min undran om ditt råd med ytterligare höjning av Mg verkligen får den effekt du säger...tror fortfarande att de kan göra de tvärtom svårare att få ner kh:t.

Vore obalansen måttlig skulle säkert kalciumklorid vara vägen, men här måste man nog byta vatten..obalansen är för stor, går ej korrigeran med kalciumklorid.

Svara gärna...jag kan naturligtvis ha fel..

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, fungerar den här planen?:

Har redan hällt ut runt 40L saltvatten och ersatt med osmosvatten(hade ändå för hög salthalt),där fick jag ner kh till runt 20,5. Håller nu på att blanda en 50L tunna med saltvatten för att byta, ämnar hälla ut 100L ur karet, tillsätta 50L nytt direkt och sen blanda 50L till och acceptera en 5cm lägre vattennivå under tiden. Då räknar jag med att vara nere på strax över 16 iaf. Efter detta så kör jag på stigs variant med att höja mg och ca för att försöka få värdena att mötas igen. Förutsatt att jag har tillräckligt med Ca, har redan gjort slut på ungefär 1,5kg på den här pärsen.

En fråga, var tar alla kemikalier vägen? Tycker inte att jag observerat en tillväxt motsvarande den mängd Ca jag hällt i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har fått rätt på en litet värre obalans (kemikalierna tog slut). Jag tillsatte magnesiumklorid upp till 1400 mg/l och sedan kalciumklorid på utfällningsgränsen tills värdet blev bra.

ok...men vad hade du då för värden?? va de kanske Ca som va ultralågt, men ett hyffsat KH???..isåfall förstår jag att Mg behövs, för att få upp Ca...men här...där vi har ett otroligt högt KH...då förstår jag fortfarande inte hur Mg skulle kunna hjälpa till att få ner de...har du någon förklaringmodell på detta..?? inte jag..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, fungerar den här planen?:

Har redan hällt ut runt 40L saltvatten och ersatt med osmosvatten(hade ändå för hög salthalt),där fick jag ner kh till runt 20,5. Håller nu på att blanda en 50L tunna med saltvatten för att byta, ämnar hälla ut 100L ur karet, tillsätta 50L nytt direkt och sen blanda 50L till och acceptera en 5cm lägre vattennivå under tiden. Då räknar jag med att vara nere på strax över 16 iaf. Efter detta så kör jag på stigs variant med att höja mg och ca för att försöka få värdena att mötas igen. Förutsatt att jag har tillräckligt med Ca, har redan gjort slut på ungefär 1,5kg på den här pärsen.

En fråga, var tar alla kemikalier vägen? Tycker inte att jag observerat en tillväxt motsvarande den mängd Ca jag hällt i.

de där låter som em bra väg....vad jag menar är att bara höja Mg kommer inte hjälpa ner ditt kh..till o med tvärtom...men när du fått ner ditt kh på en rimlig nivå med hjälp av vattenbyten....kanske 15-16, då kommer du ha en chans att få upp ditt calcium...o där kommer ett litet högre magnesiumvärde underlätta för kalciumkloriden att höja Kalciumet. Kh kommer då av sej självt ramla ner allteftersom du höjer Ca med CaCl. Men höj inte heller nu Mg för mkt...för då kommer du ånyo få problem med att KH inte vill ramla ner!! för Mg förhindrar bildning av kalciumkarbonat.

Mg gör ju så att Ca o Kh hålls stabilt höga, så ett rätt Mg värde är mer relevant i diskussionen när du kommit fram till ett bra utgångsvärde på ca o Kh som du vill behålla.

Du frågar va kemikalerina tar vägen...med de kh:t så tror jag de precipiterar, bildar kalk, tex över doppvärmare, i sanden etc.

återkom när du bytt mer vatten o rapportera gärna dina värden igen...detta kommer lösa sej;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ni säger egentligen samma sak, men tolkar det på två olika sätt. Jonas tror att magnesiumet förhindrar karbonaterna att fälla ut, vilket han verkar vilja. Medans Stig vill att magnesiumet förhindrar att kalciumet fäller ut. I verkligheten så är det ju faktiskt så att magnesium förhindrar karbonat och kalcium att fällas ut.

Då återstår väl bara en enda enkel fråga: Kan man med hjälp av kalciumtillsats fälla ut karbonater så att det värdet av karbonat sjunker. Om svaret är ja så bör man låta bli magnesiumtillsats, om svaret är nej så bör man tillsätta magnesium. Den frågan har både Stig och Jonas redan svarat nej på. Altså borde ni vara totalt överens.

Angående källan till det höga kht vill jag gissa på denitrifikation i stenen/sandbädden som speedats lite extra med hjälp av vodka. Denitrifikation tillför nämligen vattnet karbonater.

Om det enbart hade varit lågt ph i sanden som var orsaken så skulle både karbonat och kalsium höjts lika mycket.

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Magnus för förslaget till källan till karbonater, det kan mkt väl stämma i praktiken då det har skjutit iväg mkt fortare den senaste veckan när jag börjat tillsätta vodka.

Kan man sluta cold turkey med vodkan utan negativa konsekvenser? Har ju bara tillsatt 0,5ml per 100L vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående källan till det höga kht vill jag gissa på denitrifikation i stenen/sandbädden som speedats lite extra med hjälp av vodka. Denitrifikation tillför nämligen vattnet karbonater.

Det här inlägget tycker jag var intressant. Jag började tillsätta Vodka den 7:e november vilket innebär att jag på onsdag provat i 3 veckor, och nitrat och fosfat värdet sjunker ganska ordentligt. Under samma period har jag mätt upp KH till 8,6 (vid starten) och senast i lördags hade det stigit till 11,8.

Så högt KH har jag inte haft sedan starten i februari, men då kom det som mest upp i 10,6.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då återstår väl bara en enda enkel fråga: Kan man med hjälp av kalciumtillsats fälla ut karbonater så att det värdet av karbonat sjunker. Om svaret är ja så bör man låta bli magnesiumtillsats, om svaret är nej så bör man tillsätta magnesium. Den frågan har både Stig och Jonas redan svarat nej på. Altså borde ni vara totalt överens
.

Håller helt med din sammanfattning. Men svarar JA på frågan, därav min skeptisism eller i alla fall förundran över hur stigs magnesium kan sänka KH. För visst är de så att calciumiklorid fäller ut karbonater. Den frågan har ett alldeles soklart ja. Sen att de inte funkar i detta fall är för att KH är så otroligt högt, men vid en moderat kh höjning så är den enda o behövliga insats att tillsätta calciumklorid. Då sjunker KH. Jag kan därför inte, hur jag än försöker tänka mej in i stigs recept..förklara hur magnesium skulle kunna sänka kh. De kommer med all säkerhet kunna höja calciumet tillsamans med CaCl, men de går inte komma ifrån att de kommer förhindra en KH sänkning trots allt.

Vår trådskapare har bytt vatten, o han verkar ju vara på god väg att lösa problemet den vägen.

Mg förhindrar en sänkning av både ca o Kh, så de har sin plats först när värdena är balanserade...då funkar Mg som en broms för likvärdig sänkning av Ca o Kh.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, du har missförstått mig Jonas. Magnesium sänker inte kH det ökar lösligheten av Ca + kH.

Jag trodde jag förklarat det flera gånger i tråden. Man kan inte gärna sänka kH på annat sätt än med vattenbyte och förbrukningen i karet.

Och nu Magnus: Det går att sänka kH genom att fälla med överskott av kalciumklorid. Haken är bara att många koraller far synnerligen illa av behandlingen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och nu Magnus: Det går att sänka kH genom att fälla med överskott av kalciumklorid. Haken är bara att många koraller far synnerligen illa av behandlingen.

Tack Stig. Dessutom så kalkar pumpar och dyligt igen rätt lätt om man fäller ut hela tiden. Det verkar vara en strulig, dyr och farlig metod.

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, du har missförstått mig Jonas. Magnesium sänker inte kH det ökar lösligheten av Ca + kH.

Jag trodde jag förklarat det flera gånger i tråden. Man kan inte gärna sänka kH på annat sätt än med vattenbyte och förbrukningen i karet.

Och nu Magnus: Det går att sänka kH genom att fälla med överskott av kalciumklorid. Haken är bara att många koraller far synnerligen illa av behandlingen.

ja vet detta stig...då har jag missförstått vad du va ute efter...trådskaparens höga kh va de primära, o där förordade jag vattenbyten, så kh ramlade ner, o sen tillsättning av calciumklorid...i de läget när de kommer till calciumkloridens tur, ja då gäller de ju att den inte precipiterar direkt...så visst är de viktigt i de skedet med att hyffsat magnesium. men de är ju alltså efter att kh:t gått ner..så de är kanske där vi gått förbi varann en smula. jag tror vi har rätt bra koll båda två på den här kemin, så vi är nog på samma linje nu.

De sista du skriver till tropfrog...visst e de så...de framgår tydligt av den artikel som många av oss läst i advance aquarist (som även väldigt pedagogiskt avhandlas i sprungs bok).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok... tänkte bara meddela att jag nu hällt ut 115L vatten, 50 L kommer tillsättas under de närmsta 12 timmarna, 50L nästa natt och resterande mängd efter detta.

Lätt att det blir en kalkreaktor så fort jag får tag på en billig(alternativt blir färdigutbildad och börjar jobba).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad kan vara ett lämpligt riktvärde på kh innan man börjar bekämpa det kemiskt förresten?

När KH börjar ramla ner mot ca 14-16, så kan de nog vara såpass så du kan börja höja kalcium med kalciumklorid...o då tycker jag precis som Stig också påpekat att Mg skall också hållas på en god nivå, för att lättare få calciumet att stanna kvar på en högre nivå. Målvärdena sen är ju lite en smaksak, men de är ju viktigt att dom är någotsånär balanserade. tex motsvarar ett KH på 8.6 ett kalcium på 420. Nånstans däromkring är ett bra målvärde.

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vattenbytena är nu färdiga, nu ligger kh på 17, mg på 1200 och ca på 250. Tillsätter lite mer mg och sen börjar jag fylla på med flaskan med saliferts calcium, det är väl bara calcium i den väl? Tänkte passa på att göra slut på den...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vattenbytena är nu färdiga, nu ligger kh på 17, mg på 1200 och ca på 250. Tillsätter lite mer mg och sen börjar jag fylla på med flaskan med saliferts calcium, det är väl bara calcium i den väl? Tänkte passa på att göra slut på den...

så bra...nu borde de bli ordning på detta snart:)

meddela hur de går;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...