Gå till innehåll

Sänka kh?


aerie

Rekommenderade inlägg

Hej!

Nu har mitt kh legat utanför skalan i flera veckor, vet inte riktigt hur skjutton jag lyckades få upp det så högt men det vägrar att sjunka. Ca ligger på 240, mg på runt 1200, ph 8.3. Lyckas inte riktigt justera dessa värden överhuvudtaget med hjälp av Grotechs Instant kh,mg,ca. Nån som har något förslag på hur jag kan få ner kh?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 57
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Tycker jag matat i hur mkt Ca som helst och ändå så ligger det på 240 när jag kollar ett dygn senare... under ett dygn så har jag haft i ungefär 15 msk Ca, där var matsked höjer ungefär 10 snäpp. Och lik förbannat så är det nere på 240 någon dag senare. Nog för att det är en del SPS i men trodde inte riktigt det skulle sluka så mkt Instant Ca. Men visst kan jag prova att dra upp det ännu högre/snabbare... nån rekommendation om vilken nivå jag bör upp i?

Ekbal: Jo, jag ska ta och kolla om det har påverkats något när jag kommer hem... borde vara nere på 1.0265 i salthalt nu iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sluta dosera Karbonater, men fortsätt dosera Mg och Ca.

Höj Mg till ~1300 först sedan kan du börja höja upp Ca till ~400.

Håll ett öga på värdena bara så det inte drar iväg för mycket bara.

Gör gärna några rejäla vattenbyten med ett kvalitets salt, helst 10% om dagen i någon vecka, så slipper du försöka jaga ifatt värdena med kemikalier, det brukar vara svårt att få balans med bara kemikalier.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen. Nån som har lite koll på i ungefär vilken takt kh förbrukas i förhållande till Ca? Har typ höjt värdet med några hundra på Ca de senaste dagarna, vilket tyvärr inte håller sig alls utan sjunker direkt medan kh stannar på ungefär samma nivå. Har jag missuppfattat det eller används inte båda i korallskelett?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo men det tar ett tag innan kH börjar sjunka på allvar. Med mycket kraftig stenkorallväxt motsvarar det ungefär 1/2 kH grad om dagen. (10mg Ca /liter tillsats) Och av någon konstig anledning verkar det vilja ligga still några dagar när man ändrar på tillsatserna. Tillsätter man för mycket kalciumklorid fäller det bara och pumparna stoppar när de blir igenkalkade. Det fäller först vid magneten i pumpen för där är vattnet någon tiondels grad varmare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Nu har mitt kh legat utanför skalan i flera veckor, vet inte riktigt hur skjutton jag lyckades få upp det så högt men det vägrar att sjunka. Ca ligger på 240, mg på runt 1200, ph 8.3. Lyckas inte riktigt justera dessa värden överhuvudtaget med hjälp av Grotechs Instant kh,mg,ca. Nån som har något förslag på hur jag kan få ner kh?

Höj calciumet med kalciumklorid, till 420.

PS: du skall nog höja de långsamt..då du ligger så lågt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker jag matat i hur mkt Ca som helst och ändå så ligger det på 240 när jag kollar ett dygn senare... under ett dygn så har jag haft i ungefär 15 msk Ca, där var matsked höjer ungefär 10 snäpp. Och lik förbannat så är det nere på 240 någon dag senare. Nog för att det är en del SPS i men trodde inte riktigt det skulle sluka så mkt Instant Ca. Men visst kan jag prova att dra upp det ännu högre/snabbare... nån rekommendation om vilken nivå jag bör upp i?

Ekbal: Jo, jag ska ta och kolla om det har påverkats något när jag kommer hem... borde vara nere på 1.0265 i salthalt nu iaf.

med vilket preparat har du försökt höja Ca med?? du får inte höja de med en balanserad metod, utan du skall enbart använda rent kalciumklorid. De borde höja calciumet trots ditt höga kh.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok..nån som har något tips om det här: Efter att ha mätt kh igen så kan jag bara konstatera att det ÖKAR utan synbar anledning...det är nu någonstans över 23 ungefär. Tillsätter enbart Mg och Ca instant, 2,5ml vodka samt lite foder dagligen,inget annat går i karet förutom osmosvattnet som har kh på 1.5. Förslag på vart skjutton det kommer ifrån? Min enda teori är sandbädden som varierar mellan 3cm och 8cm kanske. Vet inte vad det är för sand, handlaren sa dock att den gick bra att ha i saltvatten och den ser ut som korallkross fast lite vitare... kan det vara så att pH i sandbädden är så lågt att det löser ut karbonater där?

Någon som har något annat förslag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Räknade visst fel förra gången... kh = 24.8, Ca 300, Mg 1200,ph runt 8.2 i vattenkolumnen.

Kontrollerade kh värdet förra veckan, mitt test stämmer.

Vad tror du om orsak?

oj, oj---kh hausse!

Jag tror inte sandbädden är orsaken...så lågt ph har du inte, inte ens aragonit löser upp sej så mkt vid ph7.7, o sannolikt är de dessutom inte aragonit du har.

Du kommer aldrig få upp calcium med ett sånt högt kh, så du kan sluta dosera calkiumklorid. Gör etts törre vattenbyte, men EJ med reefcrystal(har ett kh på 13), utan med tex TM prosalt eller kanske med korallenzuchts salt...dessa har ett mer naturnära KH. Kanske måste du byta flera ggr med nån veckas mellanrum. När du åtminstone är nere på 12-13, kan du sluta med vattenbyten o börja dosera calciumklorid igen, men naturligtvis inga karbonater. Värdena bör då mötas till slut, o när du har ett kh på ca8.6 o ca på ca 420,så övergå till en balanserad metod, tex biocalcium.

OBS: innan du gör något av detta, kolla med en annan test, så ny som möjligt o mät flera gånger o skölj mätpipett o mätkärl noga med osmosvatten, så de inte rör sej om felvärden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har ett värde som fortfarande är för lågt. Med ett högre Magnesiumvärde får du i litet mera Ca med kalciumklorid. Du kan lugnt lägga i upp till 100 gram Magnesiumklorid om dagen i två eller tre doser. Det borde höja värdet ungefär trettio mg / l om dagen. Ser du till att inte lägga i något annat än Grotec kalcium och magnesium sjunker kH sakta. Det är fortfarande korrekt som daTrucka och jag skrev i början på tråden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har ett värde som fortfarande är för lågt. Med ett högre Magnesiumvärde får du i litet mera Ca med kalciumklorid. Du kan lugnt lägga i upp till 100 gram Magnesiumklorid om dagen i två eller tre doser. Det borde höja värdet ungefär trettio mg / l om dagen. Ser du till att inte lägga i något annat än Grotec kalcium och magnesium sjunker kH sakta. Det är fortfarande korrekt som daTrucka och jag skrev i början på tråden.

jag tror inte mg spåret är helt rätt stig i detta fall. Hans problem nu är högt kh o med ett högre mg kommer kh få ännu svårare att sjunka! De låga ca är alltså inte huvudproblemet utan sekundärt till högt kh. Att höja mg ännu mer kan få motsatt effekt. Mg binder till calciumkarbonat o förhindrar ytterligare bildning av dito o på så sätt kan höja kh t ytterligare! E jag helt fel ute..?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...