xxxperxxx Postat 25 november 2007 Dela Postat 25 november 2007 Hej, ska omorganisera akvariet hemma och undrar vilka snälla och lugna fiskar man kan ha i grupp (5st eller fler). Har en hyfsat skygg och timid Centropyge aurantia som ska gå ihop med dem (500L) som t.o.m blir hunsad av en 1/3 så stor Centropyge argi. Tror t. ex att Chromis spp. och andra fröknar är för spralliga. Nån som prövat Nemateleotris magnefica/decora i grupp? Förslag mottages tacksamt! Spelar ingen roll om de är revsäkra eller nej. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ricke Postat 25 november 2007 Dela Postat 25 november 2007 Vet att Acurio (Jörgen Svärd) har ett stim Nemateleotris magnefica, du kan PM:a han o fråga. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Minerva Postat 25 november 2007 Dela Postat 25 november 2007 CHROMIS CARISELSIUS FÖRÖKENFISK (stavning??)ska vara en fredlig stimm fisk. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
GustavF Postat 25 november 2007 Dela Postat 25 november 2007 N. Decora eller Magnifika bör inte hållas i grupp. De kommer troligen ha ihjäl varandra. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
MattiasN Postat 25 november 2007 Dela Postat 25 november 2007 det finns väl inte så där värst många fiskar som faktiskt stimmar i våra kar, förutom Chromis som det också finns några olika arter. Varför tror du att Chromis är för spralliga? Möjligtvis någon kardinalfisk, typ Apogon leptacanthus, men de är dock inte särskilt lätta att få tag på.... Det finns däremot en del frökenfiskar o liknande som går att hålla i grupp , men de stimmar liksom inte, de simmar var för sig. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 25 november 2007 Dela Postat 25 november 2007 N. magnifica kan funka i grupp, men decoran brukar inte gå nåt vidare Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
pimo Postat 25 november 2007 Dela Postat 25 november 2007 N. magnifica kan funka i grupp, men decoran brukar inte gå nåt vidareIntressant, har du testat själv?Hur många rekommenderas det?, ju fler dessto bättre? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 25 november 2007 Dela Postat 25 november 2007 Jag har tre magnifica i mitt stora men en är jagad och oftast gömd. Men det verkar gå att ha ett par av varje: Magnifica, decora med Ptereleotris evides och zebra. Meiacanthus atrodorsalis verkar vara totalfredlig. När mina Centropyge bispinosus spelar för varann jagar de undan Chromisarna men inte dessa. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
xxxperxxx Postat 25 november 2007 Författare Dela Postat 25 november 2007 Ja, jag har sett ett stort (över 2000L) akvarium på London Aquarium där de bland koraller hade en grupp N. magnefica. Tror de var 7 eller så. Angående Chromis så är det jag sett i akvarier och butiker allt för aktivt för att kombinera med min lilla C. aurantia. Hur funkar parbilning bland N. decora/magnefica samt Ptereleotris evides/zebra?Bara att köpa 2 av olika storlek och släppa ihop, eller? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
pimo Postat 25 november 2007 Dela Postat 25 november 2007 När jag var hemma hos thomas ländström för nån vecka sen så hade han en "sunburst anthias", som jag blev riktigt kär i!Han hade bara en, men dom ska ju gå i stim, och den verkade riktigt lugn och trevlig.Otroligt fin fisk! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
GustavF Postat 25 november 2007 Dela Postat 25 november 2007 Har läst någonstans att Nemateleotris-fiskarna har revir på höjden, där de behöver ca 20 cm revir/fisk för att inte börja bråka. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 25 november 2007 Dela Postat 25 november 2007 Jag tror att de fiskar jag nämnde har hormonstyrt kön. Utom Meiacanthus. (Att de bildar par om de är två).Mitt tremeters kar är tydligen för litet för tre magnifica. Jag har inte sett någon tendens till att de inte täcker akvariehöjden. De ställer sig helst där strömmen är lagom stark ungefär mitt emellan ytan och botten och vaktar om det kommer något plankton. Evides är nästan bara framme i svagt ljus. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Dykaren Postat 26 november 2007 Dela Postat 26 november 2007 Ptereleotris kan vara lite stökiga ibland, aldrig aggresiva men det är full fart oftast. Kanske skrämmer din kejsare, men det kan också vara lite liv och rörelse som behövs för att den ska bli mindre skygg.Gyltor eller kardinaler är mitt tips. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 26 november 2007 Dela Postat 26 november 2007 Har blandade erfarenheter av gyltor, hade en Mångylta som var en katastrof i karet, allt för mycket energi till antagligen för liten simyta. Men min nuvarande gröna gylta är nästan tvärtom, den är lite skygg och gömmer sig gärna om man kommer för nära karet i lite för hög hastighet. Men ett par Chromisar kan vara vad som behövs för att locka ut resten av akvarieinnehållet. Mitt stim fungerar som lockfiskar för resten, så fort chromisarna är ut och simmar så är i stort sett resten det också, men så fort de blir skrämda eller något så försvinner hela revet in bland stenarna. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 26 november 2007 Dela Postat 26 november 2007 Intressant, har du testat själv?Hur många rekommenderas det?, ju fler dessto bättre?Min erfarenhet av decoran är att det blir 2 st kvar i slutänden, däremot har jag haft magnifica i grupp (4-7) vid flera tillfällen utan problem under flera år.Jag har försökt med decoran i större antal flera gånger med samma resultat, i både stora och små burkar, mellan 250 och 1200L .Men det blir alltid en utmärglad hack-kyckling och antalet minskar sakta men säkert Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
per.w Postat 26 november 2007 Dela Postat 26 november 2007 Prova Squampinnis, finns flera arter av den! har en grupp som fungerar bra. Prova samtidigt cromis, de fungerar med de flesta fiskarna!!!!!!//Per Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Trilobite Postat 26 november 2007 Dela Postat 26 november 2007 Leif - funkar flera magnifica i ditt 250-L?Jag tycker nästan den är snyggare än decoran. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 26 november 2007 Dela Postat 26 november 2007 Glider in en frågan här också.. ang stimm .. fins det någon art som passar i dom mindre akvarierna typ RSM't som man kan ha 3-4st av samma sort.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
pimo Postat 26 november 2007 Dela Postat 26 november 2007 chromis vridis borde väl funka 3-4 st i ett rsm, men jag vet inte om dom kommer "stimma" så mycket. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 26 november 2007 Dela Postat 26 november 2007 chromis vridis borde väl funka 3-4 st i ett rsm, men jag vet inte om dom kommer "stimma" så mycket.tackar.. är sugen på den lite mörkare blå.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
pimo Postat 26 november 2007 Dela Postat 26 november 2007 tackar.. är sugen på den lite mörkare blå..Antar att du menar chromis cyanea?, dessa blir dock större än vanlig chromis, ca 12 cm om jag inte kommer ihåg fel, så dessa är kanske inte lika lämpliga Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 26 november 2007 Dela Postat 26 november 2007 Antar att du menar chromis cyanea?, dessa blir dock större än vanlig chromis, ca 12 cm om jag inte kommer ihåg fel, så dessa är kanske inte lika lämpligadå är vi tillbaka till den ljusare gröna varianten.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 26 november 2007 Dela Postat 26 november 2007 Jag tycker nog ett RSM är väldigt litet för Chromis. Man bör nog över metern om inte honorna skall bli ihjäljagade. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 26 november 2007 Dela Postat 26 november 2007 Jag tycker nog ett RSM är väldigt litet för Chromis. Man bör nog över metern om inte honorna skall bli ihjäljagade.andra alternativ då stig ?.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Norberg Postat 26 november 2007 Dela Postat 26 november 2007 Möjligtvis någon kardinalfisk, typ Apogon leptacanthus, men de är dock inte särskilt lätta att få tag på.... Som Mattias säger skulle jag också rekomendera A. leptacanthus. Då ingen fisk kommer att gå i stim i ett RSM så får du räkna med att alla fiskar kommer att sprida sig runt i burken.Men A. leptacanthus går gärna i grupp om 3-4 fiskar och närmare stim än så kommer du inte tror jag. Jag har haft dessa fiskar och kan varmt rekomendera dem. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.