Gå till innehåll

Snäll och lugn stimfisk? Förslag tack!


xxxperxxx

Rekommenderade inlägg

Hej, ska omorganisera akvariet hemma och undrar vilka snälla och lugna fiskar man kan ha i grupp (5st eller fler). Har en hyfsat skygg och timid Centropyge aurantia som ska gå ihop med dem (500L) som t.o.m blir hunsad av en 1/3 så stor Centropyge argi. Tror t. ex att Chromis spp. och andra fröknar är för spralliga. Nån som prövat Nemateleotris magnefica/decora i grupp? Förslag mottages tacksamt! Spelar ingen roll om de är revsäkra eller nej.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det finns väl inte så där värst många fiskar som faktiskt stimmar i våra kar, förutom Chromis som det också finns några olika arter. Varför tror du att Chromis är för spralliga?

Möjligtvis någon kardinalfisk, typ Apogon leptacanthus, men de är dock inte särskilt lätta att få tag på....

Det finns däremot en del frökenfiskar o liknande som går att hålla i grupp , men de stimmar liksom inte, de simmar var för sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har tre magnifica i mitt stora men en är jagad och oftast gömd. Men det verkar gå att ha ett par av varje: Magnifica, decora med Ptereleotris evides och zebra. Meiacanthus atrodorsalis verkar vara totalfredlig. När mina Centropyge bispinosus spelar för varann jagar de undan Chromisarna men inte dessa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, jag har sett ett stort (över 2000L) akvarium på London Aquarium där de bland koraller hade en grupp N. magnefica. Tror de var 7 eller så. Angående Chromis så är det jag sett i akvarier och butiker allt för aktivt för att kombinera med min lilla C. aurantia.

Hur funkar parbilning bland N. decora/magnefica samt Ptereleotris evides/zebra?Bara att köpa 2 av olika storlek och släppa ihop, eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att de fiskar jag nämnde har hormonstyrt kön. Utom Meiacanthus. (Att de bildar par om de är två).

Mitt tremeters kar är tydligen för litet för tre magnifica. Jag har inte sett någon tendens till att de inte täcker akvariehöjden. De ställer sig helst där strömmen är lagom stark ungefär mitt emellan ytan och botten och vaktar om det kommer något plankton. Evides är nästan bara framme i svagt ljus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har blandade erfarenheter av gyltor, hade en Mångylta som var en katastrof i karet, allt för mycket energi till antagligen för liten simyta. Men min nuvarande gröna gylta är nästan tvärtom, den är lite skygg och gömmer sig gärna om man kommer för nära karet i lite för hög hastighet. Men ett par Chromisar kan vara vad som behövs för att locka ut resten av akvarieinnehållet. Mitt stim fungerar som lockfiskar för resten, så fort chromisarna är ut och simmar så är i stort sett resten det också, men så fort de blir skrämda eller något så försvinner hela revet in bland stenarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant, har du testat själv?

Hur många rekommenderas det?, ju fler dessto bättre?

Min erfarenhet av decoran är att det blir 2 st kvar i slutänden, däremot har jag haft magnifica i grupp (4-7) vid flera tillfällen utan problem under flera år.

Jag har försökt med decoran i större antal flera gånger med samma resultat, i både stora och små burkar, mellan 250 och 1200L .

Men det blir alltid en utmärglad hack-kyckling och antalet minskar sakta men säkert

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Möjligtvis någon kardinalfisk, typ Apogon leptacanthus, men de är dock inte särskilt lätta att få tag på....

Som Mattias säger skulle jag också rekomendera A. leptacanthus. Då ingen fisk kommer att gå i stim i ett RSM så får du räkna med att alla fiskar kommer att sprida sig runt i burken.

Men A. leptacanthus går gärna i grupp om 3-4 fiskar och närmare stim än så kommer du inte tror jag. Jag har haft dessa fiskar och kan varmt rekomendera dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...