Gå till innehåll

ZEOvitmetoden - teoridiskussion


PatriksS

Rekommenderade inlägg

Om aminosyrorna tidigare varit en begränsning för bakterieproduktionen [...]

Man gör protein av aminosyror och det är väl skummaren ganska bra på att ta bort.

Janne, får jag fråga varför man kör med relativt dyra amiNosyror för att undanröja N-begränsningen för bakterier istället för att köra med exempelvis KNO3 som en mycket billig N-källa och som i princip gör samma sak (omvandlar nitrater och fosfater till bakterier, dvs. "protein" som skummas ut)?

Finns det någon officiell förklaring, eller har du själv någon fundering om detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Janne, får jag fråga varför man kör med relativt dyra amiNosyror för att undanröja N-begränsningen för bakterier istället för att köra med exempelvis KNO3 som en mycket billig N-källa och som i princip gör samma sak (omvandlar nitrater och fosfater till bakterier, dvs. "protein" som skummas ut)?

Finns det någon officiell förklaring, eller har du själv någon fundering om detta?

Är de inte helt enkelt så att nitrat o aminosyror är ej likvärdiga. Bakterierna behöver helt enkelt aminosyror...vissa aminosyror kan nämligen inte bakterierna producera själva...dom så kallade essentiella aminosyrorna...dom måste tillföras utifrån..precis som hos tex oss människor. Så svaret på din fråga patrik är nog att du kan ej likställa/ersätta aminosyror med nitrat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Janne, får jag fråga varför man kör med relativt dyra amiNosyror för att undanröja N-begränsningen för bakterier istället för att köra med exempelvis KNO3 som en mycket billig N-källa och som i princip gör samma sak (omvandlar nitrater och fosfater till bakterier, dvs. "protein" som skummas ut)?

Finns det någon officiell förklaring, eller har du själv någon fundering om detta?

Jonas hann före mig och det stämmer ganska bra med min uppfattning.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är de inte helt enkelt så att nitrat o aminosyror är ej likvärdiga. Bakterierna behöver helt enkelt aminosyror...vissa aminosyror kan nämligen inte bakterierna producera själva...dom så kallade essentiella aminosyrorna...dom måste tillföras utifrån..precis som hos tex oss människor. Så svaret på din fråga patrik är nog att du kan ej likställa/ersätta aminosyror med nitrat.

Jonas, menar du att bakterier måste ha N-källa just i form av aminosyror, men att de samtidigt kan nöja sig med att ta upp ren fosfat?

@Janne: Vad jag har förstått så är aminosyror huvudsakligen källor till C (kol) och N (kväve), bara i olika blandningar och former.

Kolet får man ju från dels någon kolkälla (vad heter motsvarigheten till vodka?) och dessutom finns annan variant av kol i form av karbonater i saltvatten.

Då är det N (kvävet) som saknas, och som då borde egentligen kunna fås från t ex kaliumnitrat. Eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte riktigt om jag ska ge mig in i det här, det brukar ta aldeles för mycket tid. Men en referens kan jag bjussa på.

Influence of microbial deamination on ammonium pools in marine waters.

Garriet W. Smith

The Science of The Total Environment

Volume 75, Issues 2-3 , 1 September 1988, Pages 319-324

Marine bacteria existing in oligotrophic waters are believed to be in a state of reduced metabolism. Metabolic activity can often be stimulated, however, by the addition of appropriate substrates. This stimulation appears to occur in estuaries, especially those colonized by macrophytes. One method of measuring the potential activity of marine bacteria is by providing useable substrates. Previous studies have indicated that seawater amended with amino acids will specifically stimulate bacterial metabolism. This study used glutamic acid as an amendment to determine potential metabolic activity of the marine microflora occurring in oligotrophic waters. The rate of deamination of glutamate-amended samples was compared with the rate of ammonium uptake in unamended samples.

Atlantic waters were collected by SCUBA off the coast of San Salvador, Bahamas, near coral reef sites. Sites 1–3 ran roughly east to west, corresponding to before (Site 1), during (Site 2) and after (Site 3) channel entrainment. Ammonification rates averaged 0.08, 0.22, and 0.02 μg NH4+ l−1day−1 for unamended samples from Sites 1, 2, and 3, respectively. Potential ammonification rates averaged 0.10, 0.64, and 0.23 μg NH4+ day−1 for glutamate-amended samples for Sites 1–3 respectively. After a storm surge, ammonification rates were −0.03 μg NH4+ l−1day−1 (indicating net assimilation) for unamended and 0.66 μg NH4+ l−1day−1 for glutamate-amended samples at Site 1.

Results indicate that microbial populations and metabolism, as measured by ammonification rates, increase by passage over shallow water seagrass and coral communities. Afterward, populations remain higher (potential activity) but metabolic activity quickly drops. Storm surges appear to increase microbial population levels, apparently by resuspending sediments.

http://www.sciencedirect.com/science?_ob=ArticleURL&_udi=B6V78-48YVW3W-5M&_coverDate=09%2F01%2F1988&_alid=375276869&_rdoc=1&_fmt=&_orig=search&_qd=1&_cdi=5836&_sort=d&view=c&_acct=C000050221&_version=1&_urlVersion=0&_userid=10&md5=32b80af881000d10cb825f56d7bbd7c8

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och när vi är inne på koraller, så påverkar aminosyra både tillväxt och färg också.

Free amino acids exhibit anthozoan "host factor" activity: they induce the release of photosynthate from symbiotic dinoflagellates in vitro.

R D Gates, O Hoegh-Guldberg, M J McFall-Ngai, K Y Bil, L Muscatine

Proc Natl Acad Sci U S A. 1995 Aug 1;92:7430-4

Reef-building corals and other tropical anthozoans harbor endosymbiotic dinoflagellates. It is now recognized that the dinoflagellates are fundamental to the biology of their hosts, and their carbon and nitrogen metabolisms are linked in important ways. Unlike free living species, growth of symbiotic dinoflagellates is unbalanced and a substantial fraction of the carbon fixed daily by symbiont photosynthesis is released and used by the host for respiration and growth. Release of fixed carbon as low molecular weight compounds by freshly isolated symbiotic dinoflagellates is evoked by a factor (i.e., a chemical agent) present in a ho-mo-genate of host tissue. We have identified this "host factor" in the Hawaiian coral Pocillopora damicornis as a set of free amino acids. Synthetic amino acid mixtures, based on the measured free amino acid pools of P. damicornis tissues, not only elicit the selective release of 14C-labeled photosynthetic products from isolated symbiotic dinoflagellates but also enhance total 14CO2 fixation.

Source

http://hoegh-guldberg.lib.bioinfo.pl/pmid:11607567

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med Stig och de andra, frågan jag ställer mig är hur effektivt flytande aminosyror kan fångas upp av korallerna (jag vet att problemalger och cyano effektivt tar upp det). Jag tror återigen mer på levande föda i det här fallet där korallerna kan fånga matpartiklar och omvandla det till bl.a. aminosyror som inte uppnås genom fotosyntesen. Just dessa aminosyror har visats vara mycket viktiga för uppbyggnaden av korallens skelett och tillväxt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas, menar du att bakterier måste ha N-källa just i form av aminosyror, men att de samtidigt kan nöja sig med att ta upp ren fosfat?

japp... i alla fall inte bara no3..som sagt..dom essentiella aminosyrorna måste tillföras utifrån...annars dör korallen.

@Janne: Vad jag har förstått så är aminosyror huvudsakligen källor till C (kol) och N (kväve), bara i olika blandningar och former.

Kolet får man ju från dels någon kolkälla (vad heter motsvarigheten till vodka?) och dessutom finns annan variant av kol i form av karbonater i saltvatten.
de måste väl vara en organisk kolförening...så karbonater duger inte som ersättare.
Då är det N (kvävet) som saknas, och som då borde egentligen kunna fås från t ex kaliumnitrat. Eller?[/
quote]de är ju hela grejen med zeovit..att kvävet ska vara begränsat...så varför disskusion om att tillsätta??? tanken e ju att kvävebegränsa ner till naturvärden, o kompensera med bakterier. tror man inte på de, tror man inte på zeovit. För mej är zeovit en metod som tycks ligga mkt nära naturen självt.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aminosyror är vattenlösliga och borde inte skummas bort. Det är säkert också mer effektivt för korallerna att kunna ta upp färdiga aminosyror i stället för att behöva syntetisera egna - aminosyrabrist bromsar proteinsyntesen för levande organismer mycket effektivt.

Bakterier brukar oftast kunna syntetisera alla aminosyror och behöver inte tillskott. KNO3 är också en effektiv kvävekälla för alger - kanske man vill minska algernas fördel mot korallerna genom att tillföra aminosyrorna?

Vad jag har förstått så är aminosyror huvudsakligen källor till C (kol) och N (kväve), bara i olika blandningar och former.
Nej - aminosyror är de byggstenar som proteiner består av. Visserligen består aminosyrer till stor del av kol (och kväve, väte, svavel och syre) men det är själva strukturen som är viktig och gör skillnad på olika aminosyror.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Janne, får jag fråga varför man kör med relativt dyra amiNosyror för att undanröja N-begränsningen för bakterier istället för att köra med exempelvis KNO3 som en mycket billig N-källa och som i princip gör samma sak (omvandlar nitrater och fosfater till bakterier, dvs. "protein" som skummas ut)?

Finns det någon officiell förklaring, eller har du själv någon fundering om detta?

ska du köra zeovitmetoden nu patrik? det finns en bra guide att ladda ned och massor av läsning på

www.zeovit.com

zeovitguiden http://captiveoceans.com/pdfs/ZEOguide%20103%20English.pdf

aminosyror

http://sv.wikipedia.org/wiki/Aminosyra

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aminosyror är vattenlösliga och borde inte skummas bort. Det är säkert också mer effektivt för korallerna att kunna ta upp färdiga aminosyror i stället för att behöva syntetisera egna - aminosyrabrist bromsar proteinsyntesen för levande organismer mycket effektivt.

Bakterier brukar oftast kunna syntetisera alla aminosyror och behöver inte tillskott. KNO3 är också en effektiv kvävekälla för alger - kanske man vill minska algernas fördel mot korallerna genom att tillföra aminosyrorna?

Nej - aminosyror är de byggstenar som proteiner består av. Visserligen består aminosyrer till stor del av kol (och kväve, väte och syre) men det är själva strukturen som är viktig och gör skillnad på olika aminosyror.

hallå där..de där va inte mitt citat! vet inte hur de gått till, du måste klistrat in fel på nåt sätt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aminosyror är vattenlösliga och borde inte skummas bort
.

jag kan Kan ha fel här...men är inte aminosyror ofta både hydrofila o hydrofoba som regel...isåfall så skummas dom bort...e du säker på de där???

Bakterier brukar oftast kunna syntetisera alla aminosyror och behöver inte tillskott
.

Ok..där lärde jag mej nåt...trodde de fanns essentiella aminosyror för bakterier, precis som för koraller o förstås högre djur. Intressant.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag kan Kan ha fel här...men är inte aminosyror ofta både hydrofila o hydrofoba som regel...isåfall så skummas dom bort...e du säker på de där???
Min hypotes i korthet:

aminosyror är vattenlösliga men vissa har en "svans" som stöter bort vatten - detta borde inte påverka lösligheten för molekylen i stort, eftersom de inte är speciellt långa molekyler.

--------------------------------------------------------------------

Kemiskt trams för den som bryr sig:

Aminosyran har ju en del som bär aminogruppen och karboxylgruppen - dessa är båda mycket vattenlösliga. Sedan har aminosyran en svans - denna kan vara antingen vattenlöslig eller opolär. När aminosyran sitter i ett protein är det bara svansen som sticker ut - jag skulle gissa att "opolära aminosyror" är sådana som har en vattenavstötande svans, men att aminosyran totalt är vattenlöslig pga amino- o hydroxylgruppen.

Vissa aminosyror kanske lägger sig i ytan förresten, om deras svans är tillräckligt stor, men jag tycker inte de verkar ha så stora svansar. Hittar inget om det just nu tyvärr :(

Länk till fenylanalin. Den vattenlösliga aminogruppen H2N o hydroxylgruppen COOH (ritat utan C, med O +0H) är vattenlösliga, fenylringen är inte vattenlöslig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket jobb, ingen fritid, inget svar här på länge, sorry.

Hur som helst ser jag frågan om aminosyror tudelad: vissa här menar att man tillför aminos för att odla bakterier, andra tycker att aminosyror tillsätts för direkt upptag av korallerna som då skulle suga i sig det som svampar.

Fråga 1 - Aminosyror för bakterier

Personligen har jag svårt att greppa tanken att man behöver tillsätta mera av ett ämne för att effektivare exportera detsamma. Vi får ju aminosyror i akvarier från fiskfoder, fiskkiss osv. ändå. Det är väl också så att folk som inte kör med någon kolkälla får förhöjda nitratvärden, och jag kan se händelsekedjan framför mig: proteinet i fiskfoder omvandlas till --> aminosyror som i sin tur slutligen omvandlas till --> nitrat. Det är väl bara olika faser i kvävecykeln, eller hur? När vi mäter nitrat så är det ett kvitto på att vi bevisligen haft en omvandling av protein-amino-nitrat. Dvs. att vi någon gång haft aminosyror flytande. Och när folk brottas med nitrat så kan det för mig framstå som oövervägt att ytterligare tillsätta aminosyror (som i förlängningen är egentligen kväve/nitrat). Det var i alla fall min tanke.

Trilobites inlägg var högst intressant:

Bakterier brukar oftast kunna syntetisera alla aminosyror och behöver inte tillskott.

Varifrån syntetiserar de sina aminos - dvs. vad är receptet för deras aminosyrepool? Kan det vara ammonium/nitrat och fosfat från vattnet?

Fråga 2 - Aminosyror för koraller

Vet någon här hur lång livslängd aminosyror har i kar som kör med vodka- eller zeovitmetoden(alltså med någon form av kolkälla)? Jag menar hur länge rena aminosyror "lever" i just ren form av aminosyror i bakterierikt saltvatten? Dvs. hur länge de flyter som aminos och inte käkas upp av bakterierna? Hinner de överhuvudtaget att nå korallerna just i form av aminosyror?

P.S. Som jag skrev tidigare läste jag igenom zeoguiden i somras minst tre gånger och avstod från metoden. Men tack för länkarna ändå! D.S.smiley1.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Patrik, jag tycker dina frågor och utlägg är otroligt intressanta, även om dom många gånger går så in på djupet i vetenskapen och teorierna att jag själv varken har intresse, tid eller möjlighet att följa dom till 100%.

Vad jag (och säkert andra) uppskattar är en saklig resumé kring inläggen där jag får läsa vad du kommit fram till. Detta är nog också ett avslut på den näring alla flamewars ofta tenderar till när du kommer fram med banbrytande fakta, som till synes verkar slå runt många inarbetade metoder.

Keep up! Låt inte "så-har-vi-minsann-alltid-gjort"-tyckarna slå undan benen på dig. Det är rätt att ifrågasätta och bilda en egen uppfattning utan att man behöver få andra att följa sin egen väg, även om vissa ändå hakar på.

Jag själv till exempel har slopat tanken med DSB helt sedan jag läst om många krascher och teorier till varför det ibland bara inte fungerar. Det är naturligtvis högst individuellt, men för min del räcker det.

Däremot måste jag säga att hela kolkällemetoden med export av (fosfat och nitrat ätande) bakterier som foder till koraller känns ytterst rimligt och ett naturligt sätt för att så långt det är möjligt imitera havet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nitrate increases zooxanthellae population density and reduces skeletogenesis in corals.

F. Marubini and P. S. Davies

Marine Biology;Publisher: Springer-Verlag GmbH; ISSN: 0025-3162 (Paper); 1432-1793 (Online); DOI: 10.1007/BF00942117; Issue: Volume 127, Number 2 ; Date: December 1996

Abstract:

Very little information exists on the effects of nitrate on corals, although this is the major form in which nitrogen is prescrit in tropical eutrophie coastal waters. In this study we incubated nubbins of Porites porites and explants of Montastrea annularis in laboratory photostats illuminated by halide lamps, with concentrations of nitrate of 0, 1, 5 and 20 uM, for 40 and 30 d, respectively, At the end of this period it was found that the population density of the zooxanthellae had increased significantly with increased nitrate concentration, suggesting nitrogen limitation of the growth rate of zooxanthellae in the control group. There were also significant increases in the amount of chlorophyll a and e2 per algal cell, in the volume of the algal cells, and in the protein per cell. Overall, the protein per unit surface increased, but this was attributable solely to increased algal protein: there was no significant change in host protein. Maximum gross photosynthesis normalized to surface area was enhanced by nitrate addition, reflecting the increase in algal population density. There was no change when normalized on a per cell basis. Respiration rate normalized to protein content was decreased by nitrate. The most dramatic change was in the rate of skeletogenesis, which decreased by ~= in both species when exposed to nitrate enrichment. A model is presented which suggests that the diffusion-limited supply of CO2 from surrounding seawater is used preferentially by the enlarged zooxanthellae population for Photosynthesis, thereby reducing the availability of inorganic carbon for calcification. It is concluded that enhanced nitrate levels in tropical coastal waters will have a hitherto unrecognized effect on the growth rate of tropical coral reefs.

Ratio of energy and nutrient fluxes regulates symbiosis between zooxanthellae and corals.

Dubinsky, Z; Jokiel, PL

Pacific Science [PAC. SCI.]. Vol. 48, no. 3, pp. 313-324. 1994.

Abstract:

Ambient irradiance levels determine the rate of carbon influx into zooxanthellae at any given time, and thereby the energy available for the whole coral symbiotic association. Long-term photoacclimation of zooxanthellae to the time-averaged light regime at which the host coral grows results in optimization of light harvesting and utilization. Under high irradiance light harvesting is reduced, thereby avoiding photodynamic damage, whereas under low light, photon capture and quantum yield are maximized. Most of the photosynthate produced by the algae is respired. However, the capability of the zooxanthellae and the coral to retain carbon beyond that required to meet their respiratory needs depends on the availability of the commonly limiting nutrients, nitrogen and phosphorus. Therefore, the ratio of the flux of these nutrients into the colony to that of the photosynthetically driven carbon flux will regulate the growth of the zooxanthellae and of the animal. Nutrients acquired by predation of the coral on zooplankton are available first to the animal, whereas those absorbed by the zooxanthellae from seawater as inorganic compounds lead first to growth of the algae.

Tillsätter man nitrat så växer zooxanthellerna i första hand istället för korallen, växer zooxanthellellerna så leder det till sämre/mörkare färg på korallen.

Matar man korallen med bakterier så växer korallen och inte zooxanthellerna som blir opåverkade, därav färgerna i ett ZEOkar.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Patrik, jag tycker dina frågor och utlägg är otroligt intressanta, även om dom många gånger går så in på djupet i vetenskapen och teorierna att jag själv varken har intresse, tid eller möjlighet att följa dom till 100%.

Vad jag (och säkert andra) uppskattar är en saklig resumé kring inläggen där jag får läsa vad du kommit fram till. Detta är nog också ett avslut på den näring alla flamewars ofta tenderar till när du kommer fram med banbrytande fakta, som till synes verkar slå runt många inarbetade metoder.

Keep up! Låt inte "så-har-vi-minsann-alltid-gjort"-tyckarna slå undan benen på dig. Det är rätt att ifrågasätta och bilda en egen uppfattning utan att man behöver få andra att följa sin egen väg, även om vissa ändå hakar på.

Jag själv till exempel har slopat tanken med DSB helt sedan jag läst om många krascher och teorier till varför det ibland bara inte fungerar. Det är naturligtvis högst individuellt, men för min del räcker det.

Däremot måste jag säga att hela kolkällemetoden med export av (fosfat och nitrat ätande) bakterier som foder till koraller känns ytterst rimligt och ett naturligt sätt för att så långt det är möjligt imitera havet.

Tack Björn, för support, jag har dock inte haft tid att på sistone engagera mig och utreda saker och ting såsom jag skulle vilja.

Vad gäller kolkällemetoden så har är vi av samma uppfattning, fast jag menar att kolkällemetoden inte är lika med zeovitmetoden per automatik. Att odla och exportera bakterier framstår för mig också som en bra metod, jag är mera tveksam till resten, vad som hängs på utöver kolkällan så att säga.

@ Janne: javisst, det är vetenskapligt underbyggt att högre nitratnivåer överdriver zooxen, men samtidigt besvarar det inte min fråga: vad uppnår man med tillsats av just aminosyror?

Det är ju visat t o m i form av en diagram av J. Kokott och Mrutzek när det gäller vodkametoden att såväl nitrat- som fosfatnivåerna sjunker med tillsats av en kolkälla. Dvs. att bakterierna synes ta upp ren nitrat och ren fosfat. Dvs. att bakterierna synes kunna förökas mycket väl på de slutliga beståndsdelarna, N och P, och inte enbart på de komplexa strukturerna hos aminos.

Varför måste man då tillsätta en kvävekälla just i form av aminosyror? Och om vi nu utgår från att bakterierna konsumerar mera nitrat i förhållande till fosfat, och att en eventuell nitratbrist kan orsaka att bakterierna inte längre kan konsumera fosfat, varför inte dosera pyttelitte nitrat (i form av NaNO3 eller KNO3 eller whatever)?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fråga 2 - Aminosyror för koraller

Vet någon här hur lång livslängd aminosyror har i kar som kör med vodka- eller zeovitmetoden(alltså med någon form av kolkälla)? Jag menar hur länge rena aminosyror "lever" i just ren form av aminosyror i bakterierikt saltvatten? Dvs. hur länge de flyter som aminos och inte käkas upp av bakterierna? Hinner de överhuvudtaget att nå korallerna just i form av aminosyror?

När korallerna har det tufft och reagerar med blekning, så ökar man AS dosen så korallens blekning upphör och färgen återkommer, det tycker jag är bevis nog på att AS når korallen och att den uppskattar AS.

Du har ju redan fått flera anledningar tidigare i tråden varför man ska använda AS, ZEOvit är den mest utvecklade metod som är dokumenterad, där man gör allt för att blåsa miljön på näringsämnen och för att skapa en så naturlig miljö som möjligt.

Det vore ju hål i huvudet att tillsätta nitrat då, när man kan lösa problemet med AS som inte kommer att påverka korallerna negativt.

Det är klart att du kan stoppa nitrat i din burk och det kommer att fungera, men det är ju på en annan nivå, med ZEOvit så har man gått så långt man bara kan i korallhållning.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju visat--- ---att såväl nitrat- som fosfatnivåerna sjunker med tillsats av en kolkälla. Dvs. att bakterierna synes ta upp ren nitrat och ren fosfat. Dvs. att bakterierna synes kunna förökas mycket väl på de slutliga beståndsdelarna, N och P, och inte enbart på de komplexa strukturerna hos aminos[yror].
Om jag minns rätt (vilket jag tror jag gör) och bakterier kan använda nitrat och fosfat + kolkälla för att själva syntetisera sina aminosyror verkar det rimligt att dessa värden också sjunker. De kan också använda andra kväve o fosforföreningar.
Varför måste man då tillsätta en kvävekälla just i form av aminosyror?
Aminosyrorna borde vara viktigare för korallerna än för bakterierna.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När korallerna har det tufft och reagerar med blekning, så ökar man AS dosen så korallens blekning upphör och färgen återkommer, det tycker jag är bevis nog på att AS når korallen och att den uppskattar AS.

/Janne

Men är du/man helt säker på att kvävet når korallen just i form av aminosyror? Är det absolut uteslutet att de tillsatta AS:rna, i princip så fort de landar i vattnet eller mycket kort tid därefter omvandlas antingen till nitrat så zooxen åter igen färgar korallen eller att AS tas upp av bakterierna och blir till bakterieprotein och mat för korallen? Jag vet nämligen inte själv aminosyrornas livslängd i bakterierikt saltvatten, därför frågar.

Om jag minns rätt (vilket jag tror jag gör) och bakterier kan använda nitrat och fosfat + kolkälla för att själva syntetisera sina aminosyror verkar det rimligt att dessa värden också sjunker. De kan också använda andra kväve o fosforföreningar.

Aminosyrorna borde vara viktigare för korallerna än för bakterierna.

Ja precis, då borde det tala för att det går att odla bakterier på såväl aminosyror som på dessas slutliga beståndsdelar, dvs. N och P. Däremot vet jag som sagt inte aminos livslängd, de kanske existerar i aminosyreform bara några millisekunder. Jag menar så här: hur i hela friden skall aminos komma korallerna tillgodo i just oförändrad aminoform när aminos har först och främst att passera en hungrig superarme av bakterier i vattenkolumnen?

man kan ju testa att ge en bodybuilder kaliumnitrat istället för aminosyror...........

Crille, för att konstatera det uppenbara så går inte en bodybuilder i normala fall och livnär sig på bakterier i sitt livsmedium. En människa livnär sig inte på att fånga bakterier ur luften och käkar inte heller sitt bakterierikt/proteinrikt svett (till skillnad mot koraller och deras mukus). En människa är inte heller täckt av fotosyntiserande alger som arbetar i symbios (till skillnad mot koraller och deras zoox). SPS:er får också proteinet från zooxen, och för att få tillgång till denna protein behöver de arbeta fram vissa enzymer, och för att arbeta fram dessa enzymer behöver de dock konsumera viss organik först, bl.a. från bakterier. Och bakterierna - enligt min nuvarande uppfattning - synes kunna föröka sig på nitrat och fosfat, inte nödvändigtvis enbart aminosyror. Förstår du skillnaden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tog upp de esentiella aminosyrorna förut i tråden.

Att bakterier kan syntetisera aminosyra är ju helt klart men de som vi matar med våra kolkällor - kan de syntetisera de aminosyror som korallerna behöver och i lämplig halt jämfört med andra aminosyror och kolhydrat?

Vi vet vid det här laget att koraller i akvarier med nitrathalt växer /färgar bättre med aminosyretillsats. Det finns ett gäng Italienare som experimenterar med detta. Och även med kolkälla i överskott. Kolla Papponetråden på Reef Central. Men tänk på att alla inte gör samma tillsatser.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...