Gå till innehåll

Hippocampus zostrae


port513

Rekommenderade inlägg

  • Svar 67
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Här kanske?

http://seahorseireland.com/index.htm

Men enligt deras hemsida har de inte denna art just för tillfället.

"Vanliga" är ju inga problem att få tag på odlade här på hemmaplan.

Passa er med hästar ifrån seahorseireland, många som har haft otur med hästar köpta därifrån.

Sök lite på seahorse.org så står det en del om det där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag var i New York för tre månader sedan. Där hade jag möjlighet att besöka en person som har H.Zozterae.Jag fick se dom och även lära mig massor om dom. Dom är inte som andra sjöhästar. Dom äter inte frysfoder och det har ingen betydelse om dom är odlade eller vilda. Dom kan inte hållas i vanliga akvarier med tex levande sten. Dom blir inte större än max 2,5 cm. (I Sverige är det dessutom helt förbjudet med vildfångade sjöhästar det gäller alla arter). Det är mycket pyssel med dom och jag skulle inte rekommendera någon att skaffa dom som inte har några kunskaper alls om dom. H. Zozterae odlas för närvarande inte någonstans i hela Europa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant för den engelska distributören har papper på att de odlat sina så någon information stämmer inte här.

Dessutom säger otroligt många sidor samt person jag jag pratat med att de visst kan lära sig äta frysfoder men det är som med andra djur upp till det specifika djuret.

När du säger mycket pyssel, varför skulle det vara mer pyssel med dem än med andra sjöhästar? Enligt flertalet så är de mycket lättare än andra sjöhästar.

Informationen om dessa är helt klart splittrad så jag är nyfiken på om du vill röja din källa så jag kan kontakta personen direkt.

Eftersom ALLA sjöhästar är CITES II så är de väl olagliga i hela världen att ha viltfångade eller? Och varför skulle man ha viltfångade av denna art som det odlas mycket på? Vart är din källa på att det inte odlas i Europa?

För att nämna något som många säger som faktiskt jag sett i verkliga livet inte stämmer. Mandaringoby sägs aldrig någonsin kunna överleva i ett akvarie med mindre än 60kg levande sten för att de absolut aldrig någonsin äter frysfoder osv osv. Jag har sett mandaringoby äta frysfoder så jag vet att de kan äta detta utan problem.

Så för att döda den felaktiga informationen så skulle jag vilja komma i kontakt med din källa så åtminstonde jag kan avgöra vad som sägs från en som äger dem med mera. Det var inte så många år sen som det ansågs som helt omöjligt att hålla koraller i samma akvarier som fisk bland annat.

/Henke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant för den engelska distributören har papper på att de odlat sina så någon information stämmer inte här.

Dessutom säger otroligt många sidor samt person jag jag pratat med att de visst kan lära sig äta frysfoder men det är som med andra djur upp till det specifika djuret.

När du säger mycket pyssel, varför skulle det vara mer pyssel med dem än med andra sjöhästar? Enligt flertalet så är de mycket lättare än andra sjöhästar.

Så för att döda den felaktiga informationen så skulle jag vilja komma i kontakt med din källa så åtminstonde jag kan avgöra vad som sägs från en som äger dem med mera. Det var inte så många år sen som det ansågs som helt omöjligt att hålla koraller i samma akvarier som fisk bland annat.

/Henke

Vem är "personen" som säger att dvärgar tar fryst?

Vilka är "flertalet" som säger att dvärgar är lättare än andra sjöhästar?

Vilken är den felaktiga informationen i Irenes inlägg?

Ursäkta, men vad har du för källor????

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

<!--[if gte vml 1]><v:shapetype id="_x0000_t75" coordsize="21600,21600" o:spt="75" o:preferrelative="t" path="m@4@5l@4@11@9@11@9@5xe" filled="f" stroked="f"> <v:stroke joinstyle="miter"/> <v:formulas> <v:f eqn="if lineDrawn pixelLineWidth 0"/> <v:f eqn="sum @0 1 0"/> <v:f eqn="sum 0 0 @1"/> <v:f eqn="prod @2 1 2"/> <v:f eqn="prod @3 21600 pixelWidth"/> <v:f eqn="prod @3 21600 pixelHeight"/> <v:f eqn="sum @0 0 1"/> <v:f eqn="prod @6 1 2"/> <v:f eqn="prod @7 21600 pixelWidth"/> <v:f eqn="sum @8 21600 0"/> <v:f eqn="prod @7 21600 pixelHeight"/> <v:f eqn="sum @10 21600 0"/> </v:formulas> <v:path o:extrusionok="f" gradientshapeok="t" o:connecttype="rect"/> <o:lock v:ext="edit" aspectratio="t"/> </v:shapetype><v:shape id="_x0000_i1025" type="#_x0000_t75" alt="" style='width:24pt; height:24pt'/><![endif]--><!--[if !vml]-->Det finns ingen Engelsk distributör som odlar zozterae. Du kan ju försöka bevisa för mig att jag har fel :ler:. Zozterae är speciella. Dom skiljer sig från andra sjöhästar. Och jag måste säga ett jag misstror dina källor eftersom att dom inte ens vet hur stora zozterae är.<o:p></o:p>

Vad gäller Cites är det till för att kontrollera handeln med olika arter. I Sverige finns krav på att sjöhästar inte får vara vildfångade. Förstår inte vad det har med cites att göra. Det gäller olika regler inom EU och USA. Att vildfångade inte är tillåtet i Sverige beror delvis på att vi inte har några egna arter i våra vatten. Det finns massor av info att läsa om det. Sök på Cites så kanske du kan lära dig något.

Så för att döda den felaktiga informationen så skulle jag vilja komma i kontakt med din källa så åtminstone jag kan avgöra vad som sägs från en som påstår sig föda upp zozterae. Det skulle vara intressant att veta vem som jämför sjöhästar med koraller och mandarin gobies. Så vitt jag vet finns det bara en kommersiell uppfödare på sjöhästar i Storbritannien och det är Seahorse Ireland. Dom odlar bara Reidi och Cuda.

Jag antar att du har jättelång erfarenhet av sjöhästar som ska ge dig på zozterae. Inga sjöhästar är lämpliga för nybörjare i synnerhet inte zozterae.<o:p></o:p>

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vem är "personen" som säger att dvärgar tar fryst?

Vilka är "flertalet" som säger att dvärgar är lättare än andra sjöhästar?

Vilken är den felaktiga informationen i Irenes inlägg?

Ursäkta, men vad har du för källor????

Att de tar fryst kan du googla dig fram till, står till och med att det är mer eller mindre som med andra djur att om de inte är fångenskapsfödda så är det svårare att få dem att äta fryst mat.

Sa inte att informationen i hennes var felaktig, det jag sa var att det cirkulerar en massa information som säger mot varandra.

En av mina källor vill jag idag inte röja eftersom jag inte fått klart min bokning där ännu.

Lite länkar då

http://www.seahorse.org/library/articles/dwarfKeeping.shtml

http://www.peteducation.com/article.cfm?cls=16&cat=1873&articleid=1860

http://www.orafarm.com/seahorses.html (dessa säljs vid ca 2.5cm och de äter frysfoder)

Ser ni någon av dessa sidor som säger att maxstorleken på dessa ÄR 2.5cm?

Kan ju vara så att alla dessa sidor ljuger och just era källor inte ljuger. Eller så är det självklart så att jag ljuger om uppfödaren samt att jag är helt j*vla ute och cyklar för jag är ju ganska ny i saltvattensvärlden.

Men jag har en del djur här hemma som många av er "avancerade akvarister" aldrig skulle klara hålla heller för den delen så jag vet nog en del om att ta hand om krävande djur.

<?xml:namespace prefix = v /><v:shapetype id=_x0000_t75 stroked="f" filled="f" path="m@4@5l@4@11@9@11@9@5xe" o:preferrelative="t" o:spt="75" coordsize="21600,21600"> <v:stroke joinstyle="miter"></v:stroke><v:formulas><v:f eqn="if lineDrawn pixelLineWidth 0"></v:f><v:f eqn="sum @0 1 0"></v:f><v:f eqn="sum 0 0 @1"></v:f><v:f eqn="prod @2 1 2"></v:f><v:f eqn="prod @3 21600 pixelWidth"></v:f><v:f eqn="prod @3 21600 pixelHeight"></v:f><v:f eqn="sum @0 0 1"></v:f><v:f eqn="prod @6 1 2"></v:f><v:f eqn="prod @7 21600 pixelWidth"></v:f><v:f eqn="sum @8 21600 0"></v:f><v:f eqn="prod @7 21600 pixelHeight"></v:f><v:f eqn="sum @10 21600 0"></v:f></v:formulas><v:path o:connecttype="rect" gradientshapeok="t" o:extrusionok="f"></v:path><?xml:namespace prefix = o /><o:lock aspectratio="t" v:ext="edit"></o:lock></v:shapetype><v:shape id=_x0000_i1025 style="WIDTH: 24pt; HEIGHT: 24pt" alt="" type="#_x0000_t75"></v:shape><!--[if !vml]-->Det finns ingen Engelsk distributör som odlar zozterae. Du kan ju försöka bevisa för mig att jag har fel :ler:. Zozterae är speciella. Dom skiljer sig från andra sjöhästar. Och jag måste säga ett jag misstror dina källor eftersom att dom inte ens vet hur stora zozterae är.<o:p></o:p>

Vad gäller Cites är det till för att kontrollera handeln med olika arter. I Sverige finns krav på att sjöhästar inte får vara vildfångade. Förstår inte vad det har med cites att göra. Det gäller olika regler inom EU och USA. Att vildfångade inte är tillåtet i Sverige beror delvis på att vi inte har några egna arter i våra vatten. Det finns massor av info att läsa om det. Sök på Cites så kanske du kan lära dig något.

Så för att döda den felaktiga informationen så skulle jag vilja komma i kontakt med din källa så åtminstone jag kan avgöra vad som sägs från en som påstår sig föda upp zozterae. Det skulle vara intressant att veta vem som jämför sjöhästar med koraller och mandarin gobies. Så vitt jag vet finns det bara en kommersiell uppfödare på sjöhästar i Storbritannien och det är Seahorse Ireland. Dom odlar bara Reidi och Cuda.

Jag antar att du har jättelång erfarenhet av sjöhästar som ska ge dig på zozterae. Inga sjöhästar är lämpliga för nybörjare i synnerhet inte zozterae.<o:p></o:p>

Jag ska röja min distributör så fort jag säkra min egna order, sen kan du ju få bevisat att det finns. Finns ju de som annonserat ut sådana här från Tyskland bland annat men det landet tillhör väl inte Europa eller?

Nu blev jag lite förbannad här, vad ska jag lära mig på CITES? Jag har X-antal djur här hemma som är skyddade av CITES så jag kan nog mer än dig verkar det som. Påstå aldrig att någon har mindre kunskap än den du faktiskt vet att de har!!!!

Att du inte vill tala om vem denna person är som du varit hemma hos får mig faktiskt att misstänka att du bara läst informationen, bevisa att jag har fel för jag vill absolut inte tro att du skulle säga en sak som inte är sann.

För övrigt verkar det som om att sjöhästar är precis lika infekterat ämne som anemoner vilket är väldigt trist. Vill ni skydda er exklusiva hobby så att den inte blir mindre "tuff" eller vill ni sprida information så att mindre antal djur lider?

Det jag sa om mandarinfisk är att här går det rykten om att det aldrig någonsin går att hålla dessa på frysfoder och att de minst måste ha 50kg LS för att överleva osv.

Nu har jag sett sådana här exemplar fullt friska som gått på frysfoder utan problem så vad är då sant? Att de aldrig går på frysfoder eller att de faktiskt kan leva och må bra av frysfoder?

Likheten här är att folk säger att det GÅR INTE medans det faktiskt finns folk som delar med sig av erfarenheten att det faktist GÅR.

För att ta ett exempel, jag har ett nano på 58L och har en mandarinfisk. Ni säger det går inte för att de måste ha minst 50kg LS för att klara sig.

Har ni då tänkt på att jag kanske inte är den late ägaren som inte gör något? Jag kanske byter min LS varje vecka/månad osv? Jag kanske tar kostnaden på 200:- per vecka eller månad för detta. Jag kanske har fått en av dessa som går på frysfoder osv.

Tänk innan ni säger att det är omöjligt och inte går.

Nu har du sagt minst 2ggr att dessa dvärgar skiljer sig så mycket från andra sjöhästar så du får gärna förklara vad du menar med det. De är en av få sjöhästar som klarar sig på enbart vitaminberikad artemia hela livet ja men mer?

Jag förbrukar nästan 500g artemia ägg på en månad, betyder det att jag inte kan hålla ett par sjöhästar med mat? Ni har antagit att eftersom jag är ny på saltvattensbiten att jag inte har ett hum om levandefoder men där har ni antagit helt fel saker kan jag säga. Dessutom är jag inte ensam som nybörjare, jag har rätt bra experter runt omkring mig om jag behöver ha direkt hjälp.

Att jag frågar på forumet beror på att jag i största möjliga mån vill bilda mig egen uppfattning om saker och ting.

Angående att du misstror källorna så kolla länkarna i förra messet, där står max 2" vilket INTE är 2.5cm och de säljer dem när de är ca 1" dvs ca 2.5cm. Alisa Abbot har ju skrivit någon bok om just dvärgar och hon HAR sådana och enligt hennes storleksspec är de mellan 1½-2" fullvuxna så visst kan du delvis ha rätt men att maxstorleken är 2.5cm finns det inga källor på vad jag hittat iaf.

/Henke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag var i New York för tre månader sedan. Där hade jag möjlighet att besöka en person som har H.Zozterae.Jag fick se dom och även lära mig massor om dom. Dom är inte som andra sjöhästar. Dom äter inte frysfoder och det har ingen betydelse om dom är odlade eller vilda. Dom kan inte hållas i vanliga akvarier med tex levande sten. Dom blir inte större än max 2,5 cm. (I Sverige är det dessutom helt förbjudet med vildfångade sjöhästar det gäller alla arter). Det är mycket pyssel med dom och jag skulle inte rekommendera någon att skaffa dom som inte har några kunskaper alls om dom. H. Zozterae odlas för närvarande inte någonstans i hela Europa.

hur vet du att ingen odlar dom? varför går dom inte att hålla i kar med LS, ofta när det är ett smalt område i akvaristiken, så ska inga nya släppas in känns det som. tycker det är kul om port 513 får tag i odlade!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ber om ursäkt om jag förplämpat dig det var inte min mening. Jag ville bara dela med mig av mina kunskaper. Anledningen att jag tycker att du ska läsa på om cites är att du skrev så här:

"Eftersom ALLA sjöhästar är CITES II så är de väl olagliga i hela världen att ha viltfångade eller?"

Varför skulle det vara olagligt med vildfångade sjöhästar i tex USA och vad har det med cites att göra? Jag förstår fortfarande inte heller vad mandarin gobies har med sjöhästar att göra.

Du glömmer en viktig sak. Jag har inte googlat fram min kunskap. Jag har faktiskt sett zozterae med mina egna ögon. JAg känner många som haft zozterae i många, många år. Med deras hjälp har jag lärt mig mycket men det har tagit lång tid. Jag trodde att du ville ha information från folk som har erfarenhet? Men du är inte intresserad varken av att lära dig eller dela med dig av dina kunskaper så jag har ingen lust att kommunicer med dig över huvudtaget mer. Fortsätt du att googla! Jag kan bara önska dig lycka till med sjöhästarna!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ber om ursäkt om jag förplämpat dig det var inte min mening. Jag ville bara dela med mig av mina kunskaper. Anledningen att jag tycker att du ska läsa på om cites är att du skrev så här:

"Eftersom ALLA sjöhästar är CITES II så är de väl olagliga i hela världen att ha viltfångade eller?"

Varför skulle det vara olagligt med vildfångade sjöhästar i tex USA och vad har det med cites att göra? Jag förstår fortfarande inte heller vad mandarin gobies har med sjöhästar att göra.

Du glömmer en viktig sak. Jag har inte googlat fram min kunskap. Jag har faktiskt sett zozterae med mina egna ögon. JAg känner många som haft zozterae i många, många år. Med deras hjälp har jag lärt mig mycket men det har tagit lång tid. Jag trodde att du ville ha information från folk som har erfarenhet? Men du är inte intresserad varken av att lära dig eller dela med dig av dina kunskaper så jag har ingen lust att kommunicer med dig över huvudtaget mer. Fortsätt du att googla! Jag kan bara önska dig lycka till med sjöhästarna!

Nu är vi där igen, du vill inte dela med dig av vilka du har snackat med. Jag är en person som mer än gärna tar information direkt från källan och inte via kompisars kompisar för där har all information en förmåga att morfa sig till oigenkänlighet.

Ge mig ett par namn om du vill hjälpa mig.

Fortfarande är det så här med mandarin gobys att de påstås vara helt otroligt svåra att hålla och att de dör som flugor om man inte har som sagt minst 50kg LS i akvariet.

Här har jag faktiskt livs levande erfaenheter av att de faktiskt kan leva och trivas med frysfoder.

Likheten mellan sjöhästar och mandariner är då att folk säger mandariner INTE går att få att äta frysfoder och att de dör knall fall i mindre akvarier pga för lite LS. Men jag har ju sett att det går så därför undrar jag om läget inte är samma här som med sjöhästarna. Att folk vill skydda sin exklusiva bit av avkariehållandet? Är det så farligt om fler skulle klara hålla sjöhästar?

Du har vidare inte förklarat vad det är för skillnad på dvärgarna och de andra, du säger dig har flerårig kunskap så då undrar jag ju varför du inte delar med dig av den? Du säger bara det är skillnad och det går inte men det är inte information utan det är bara påståenden utan uppbackning.

Som jag tidigare sa så förburkar jag väl något mer än 500g artemiaägg varje månad så att jag inte skulle kunna ge dem levande är ett antagande ni tagit, inte jag ;)

Angående det med CITES så var det väl lite felformulerat från mig. Det som du säger som är felaktigt är att vi inte får hålla viltfångade sjöhästar för att vi inte har dem naturlig i våra vatten.

Skulle de funnits i våra vatten så hade det varit strängt förbjudet att ha dem över huvudtaget oavsett vad eftersom Sveriges fauna är skyddad av lagen.

Tagga ner aggressiviteten lite, jag är bestämd på att komma in på sjöhästbiten också så jag kommer suga åt mig allt information jag kan och skulle jag inte själv klara av dem finns det folk i min direkta närhet som kan hjälpa och ta hand om dem. Så det enda jag i så fall kommer misslyckas med är att pengarna går åt fanders och det är inte hela världen ;)

Tänk att det blir så här i alla djurforum oavsett om det är saltvatten eller annat, man blir totalt utbuad så fort man säger att man har annan information än "eliten". Men denna elit vill inte säga sina källor så man kan jämföra eller något annat. Tror ni på fullt allvar att ni sprider hobbyn på detta sätt eller ens gör det lättare för en nybörjare att våga börja eller ens ställa frågor?

Kan tänka mig att det sitter många nybörjare som aldrig vågar fråga för säger de emot för att de hört annat så sågas de vid anklarna av de som borde vara mer tillmötesgående med informationen.

Med all din erfarenhet så skulle jag ju vilja att du skriver en liten manual om just dessa, ange även källor i detta dokument så att man kan gå till källan om man inte litar på det som står i ditt dokument. På detta sätt kommer alla gagnas, djuren slipper fara illa och vi sprider hobbyn (om det nu är det ni/vi vill).

Men du är inte intresserad varken av att lära dig eller dela med dig av dina kunskaper så jag har ingen lust att kommunicer med dig över huvudtaget mer. Fortsätt du att googla! Jag kan bara önska dig lycka till med sjöhästarna!

Problemet här är att jag inte har erfarenhet av just sjöhästar så jag kan inte dela med mig men du som kan vägrar! Du säger bara GÅR INTE, KAN INTE, SKA INTE men kommer inte med faktan bakom om varför det inte går, varför man inte ska och varför man inte kan.

Blir svårt att lära sig av sådan information med stora svarata hål i.

"Eftersom ALLA sjöhästar är CITES II så är de väl olagliga i hela världen att ha viltfångade eller?"

Varför skulle det vara olagligt med vildfångade sjöhästar i tex USA och vad har det med cites att göra? Jag förstår fortfarande inte heller vad mandarin gobies har med sjöhästar att göra.

Tog fram min pärm för att se vad som står i mina papper angående införande från havet till fångenskap vid CITES II.

6. The introduction from the sea of any specimen of a species included in Appendix II shall require the prior grant of a certificate from a Management Authority of the State of introduction. A certificate shall only be granted when the following conditions have been met:

<DT>

(a) a Scientific Authority of the State of introduction advises that the introduction will not be detrimental to the survival of the species involved; and

(
B)
a Management Authority of the State of introduction is satisfied that any living specimen will be so handled as to minimize the risk of injury, damage to health or cruel treatment.

Så vi kan ju säga att jag vart fel ute i mitt uttalande men det har vi ju redan kommit fram till. Det som jag fortfarande inte kan hitta är att det skulle vara olagligt att ha viltfångade sjöhästar i akvariet här hemma i byn. Inte så länge de har alla papper klara med mera så kan jag inte hitta detta.

/Henke

</DT>

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men jag har en del djur här hemma som många av er "avancerade akvarister" aldrig skulle klara hålla heller för den delen så jag vet nog en del om att ta hand om krävande djur.

/Henke

Hej!

Lite infekterad diskussion men jag blev bara nyfiken på vad du har för ovanliga djur(samt vad du förbrukar den mängden artemia på)? Inte som något ifrågasättande men alltid kul att lära sig något nytt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Lite infekterad diskussion men jag blev bara nyfiken på vad du har för ovanliga djur(samt vad du förbrukar den mängden artemia på)? Inte som något ifrågasättande men alltid kul att lära sig något nytt.

Synd att säga så vill jag inte säga exakta arter för de är inte direkt tillåtna ;)

Men det är lite olika killies bland annat, sen behöver inte alla djur jag har artemia men det är lite trevligt att se dem jaga lite ändå. Använder moina också men de är inte saltvattenslevande så de tvärdör ju efter ett kort slag i saltvatten.

Det jag menade med just att inte alla avancerade akvarister klara hålla är att bara för man kan hålla den svåraste korallen betyder det inte att man kan hålla den svåraste fisken och tvärt om.

Jag har några firrar som inte alla avancerade saltisar klarar och det finns många som har djur jag inte skulle klara med min utrustning med mera.

När jag fått svar på lagligheten av fiskarna så kommer de också att få bo i min bostad och då kan jag artnämna dem men tills dess så får de vara "okända" för er andra.

också nyfiken..

Nyfiken i en strut ;)

Jag kollar just nu läget på hur lagliga de är, när jag vet ska ni få reda på vilka det är.

Myndigheterna är inte direkt snabba på ett så pass lågprioriterat ärende så det verkar dra ut på tiden.

Som jag svarade ovan så bara för man är avancerad i ett område så betyder det inte att man är det på alla områden osv.

Jag anser mig bland annat vara hyffsat bra på självförsvar, kom iaf 3:a i VM 2003 men för den sakens skull är jag inte ett dugg bra på Win Tsun tex och det är ändå en kampkonst det också ;)

/Henke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant för den engelska distributören har papper på att de odlat sina så någon information stämmer inte här.

Dessutom säger otroligt många sidor samt person jag jag pratat med att de visst kan lära sig äta frysfoder men det är som med andra djur upp till det specifika djuret.

När du säger mycket pyssel, varför skulle det vara mer pyssel med dem än med andra sjöhästar? Enligt flertalet så är de mycket lättare än andra sjöhästar.

Informationen om dessa är helt klart splittrad så jag är nyfiken på om du vill röja din källa så jag kan kontakta personen direkt.

Eftersom ALLA sjöhästar är CITES II så är de väl olagliga i hela världen att ha viltfångade eller? Och varför skulle man ha viltfångade av denna art som det odlas mycket på? Vart är din källa på att det inte odlas i Europa?

För att nämna något som många säger som faktiskt jag sett i verkliga livet inte stämmer. Mandaringoby sägs aldrig någonsin kunna överleva i ett akvarie med mindre än 60kg levande sten för att de absolut aldrig någonsin äter frysfoder osv osv. Jag har sett mandaringoby äta frysfoder så jag vet att de kan äta detta utan problem.

Så för att döda den felaktiga informationen så skulle jag vilja komma i kontakt med din källa så åtminstonde jag kan avgöra vad som sägs från en som äger dem med mera. Det var inte så många år sen som det ansågs som helt omöjligt att hålla koraller i samma akvarier som fisk bland annat.

/Henke

Som jag sa delar jag gärna med mig av min erfarenhet.

Men jag ser ingenstans i ditt svar att du har frågar mig varför. Du har ju svar på allt och kan redan allt och enligt all dina källor har jag fel.

Vad ska jag svara då? Börja tjaffsa som ett barn att jag har visst rätt? Jag har inget behov av att hävda mig varken för dig eller någon annan. Det är upp till dig om du anser mig trovärdig eller inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som jag sa delar jag gärna med mig av min erfarenhet.

Men jag ser ingenstans i ditt svar att du har frågar mig varför. Du har ju svar på allt och kan redan allt och enligt all dina källor har jag fel.

Vad ska jag svara då? Börja tjaffsa som ett barn att jag har visst rätt? Jag har inget behov av att hävda mig varken för dig eller någon annan. Det är upp till dig om du anser mig trovärdig eller inte.

Du har INTE sagt varför de är så speciella jämfört med andra sjöhästar, du har inte heller sagt varför de kräver så extrem skötsel att jag inte skulle klara av dem med mera.

Börja där så blir det nog bra.

Angående att du inte vill ange dina källor känner jag lite osäkert, har du eller har du inte källor? Eller har dessa sjöhästar som inte är lagliga och därför inte vill gå publikt?

Jag vill ha din information för att jämföra med all annan information jag får, ger du mig den inte så är det ju lite svårt att se vad som sägs eller hur?

Berätta nu VARFÖR jag INTE kan, VARFÖR jag INTE SKA osv.

Berätta också HUR de ska hållas och varför de absolut aldrig kan äta frysfoder trotts att jag tror det.

Du är inte så värst pigg på att släppa information från dig, ser jag felaktig information som jag vet jag kan dementera så gör jag det. Inte som du tiger istället.

/Henke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har INTE sagt varför de är så speciella jämfört med andra sjöhästar, du har inte heller sagt varför de kräver så extrem skötsel att jag inte skulle klara av dem med mera.

Börja där så blir det nog bra.

Angående att du inte vill ange dina källor känner jag lite osäkert, har du eller har du inte källor? Eller har dessa sjöhästar som inte är lagliga och därför inte vill gå publikt?

Jag vill ha din information för att jämföra med all annan information jag får, ger du mig den inte så är det ju lite svårt att se vad som sägs eller hur?

Berätta nu VARFÖR jag INTE kan, VARFÖR jag INTE SKA osv.

Berätta också HUR de ska hållas och varför de absolut aldrig kan äta frysfoder trotts att jag tror det.

Du är inte så värst pigg på att släppa information från dig, ser jag felaktig information som jag vet jag kan dementera så gör jag det. Inte som du tiger istället.

/Henke

För det första. Zozterae är speciella för att de ska skötas helt annorlunda än andra sjöhästar. Det är viktigt att man tar reda på sådant innan man skaffar dom.

Jag har aldrig sagt att dom är så speciella att du inte skulle kunna sköta dom. Jag har däremot sagt att Alla sjöhästar oavsett sort är olämplig för nybörjare.

Vad menar du med att jag inte vill ange mina källor? Att jag inte kan tala om hur jag vet att det inte finns någon i europa som föder upp zozterae? Är det vad du menar? Det är möjligt att jag har fel men så länge du som påstår något annat inte kan bevisa det antar jag att jag har rätt. Vad vill du annars ha för källor? Alla böcker jag läst? Alla artiklar jag läst? Alla forum jag besöker dagligen? Alla vänner jag har som odlar sjöhästar i Tyskland, Usa, England, Holland,Norge mm? Alla akvariemässor jag besökt? alla föreläsningar jag varit på? Du får ursäkta att jag inte lämnar ut telefonnummer till mina vänner här på forumet. Jag tror inte att dom skulle uppskatta att du ringde till dom för att kolla upp mina uppgifter. Och ärligt talat bryr jag mig inte om ifall du tror att dom finns eller inte.

JAg har aldrig träffat eller talat med någon som har olagliga djur. Jag skulle aldrig umgås med någon sådan människa. Jag har aldrig hört talas om det förän du skrev det här i forumet att du har det och tydligen tycker att det är någon som är ok och bra.

Vill du veta varför man ska mata med artemia kan du läsa aeris inlägg. Det är varför.

Jag delar som sagt gärna med mig av min kunskap. Jag gör det för att jag tycker att det är roligt. Men det är inte roligt att bli kommenderad att göra det. Så jag har faktiskt ingen lust all hjälpa just dig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För det första. Zozterae är speciella för att de ska skötas helt annorlunda än andra sjöhästar. Det är viktigt att man tar reda på sådant innan man skaffar dom.

Jag har aldrig sagt att dom är så speciella att du inte skulle kunna sköta dom. Jag har däremot sagt att Alla sjöhästar oavsett sort är olämplig för nybörjare.

Vad menar du med att jag inte vill ange mina källor? Att jag inte kan tala om hur jag vet att det inte finns någon i europa som föder upp zozterae? Är det vad du menar? Det är möjligt att jag har fel men så länge du som påstår något annat inte kan bevisa det antar jag att jag har rätt. Vad vill du annars ha för källor? Alla böcker jag läst? Alla artiklar jag läst? Alla forum jag besöker dagligen? Alla vänner jag har som odlar sjöhästar i Tyskland, Usa, England, Holland,Norge mm? Alla akvariemässor jag besökt? alla föreläsningar jag varit på? Du får ursäkta att jag inte lämnar ut telefonnummer till mina vänner här på forumet. Jag tror inte att dom skulle uppskatta att du ringde till dom för att kolla upp mina uppgifter. Och ärligt talat bryr jag mig inte om ifall du tror att dom finns eller inte.

JAg har aldrig träffat eller talat med någon som har olagliga djur. Jag skulle aldrig umgås med någon sådan människa. Jag har aldrig hört talas om det förän du skrev det här i forumet att du har det och tydligen tycker att det är någon som är ok och bra.

Vill du veta varför man ska mata med artemia kan du läsa aeris inlägg. Det är varför.

Jag delar som sagt gärna med mig av min kunskap. Jag gör det för att jag tycker att det är roligt. Men det är inte roligt att bli kommenderad att göra det. Så jag har faktiskt ingen lust all hjälpa just dig.

Med din attityd så antar jag att du snackar ren bull shit och inte vågar stå för det du sagt att du har sådan kunskap som du säger dig ha. För hade du sådan kunskap som du säger dig ha skulle du tänka på djuren och inte din stolthet. Tydligen så kan du inte så mycket som du vill påstå och därav håller du tyst.

Nu är det så att de arter jag har som inte idag är lagliga beror på att när de kom hit var det inget snack om dem men det har blivit på senaste tid. Därför kan de idag vara olagliga även om jag fått dem på ett korrekt och lagligt sätt. Så ursäkta men knip din ... om att jag tycker det är ok att ha olagliga djur för det har jag aldrig sagt och du kommer inte hitta ett inlägg där jag anser att det är ok att ha olagliga djur.

Angående matningen så hänvisar du nu till ett forum själv inte en egen erfarenhet som du säger dig ha angående dessa.

Även andra djur vi har i akvarier kan sluta äta av olika anledningar, finns det information på vad som gjort att de slutat äta? Kan vara yttre saker som vattenkvalitet, ljus, strömmar i vattnet osv osv osv.

Jag efterlyste din information för att få lite källor på vart du fått din enorma kunskap osv, det var ingen kommendering om du nu tyckte det.

Vad menar du med nybörjare? På saltvatten eller att kunna hålla korrekta värden på vattnet? Eller är det att hålla sjöhästar över lag? För gäller det det senaste så kommer ingen någonsin att få erfarenhet av sjöhästar eftersom man inte ska ha dem innan man är expert på sjöhästar och det kan man inte bli innan man håller dem osv. Ett litet moment 22, eller?

I övrigt visar du en mycket trisst attityd till forumanvändare och visar bara att du vill skydda din "elithobby" ingen annan ska få komma in på ditt specifika område. Rätta mig mer än gärna om jag har fel här men uppenbarligen vill du inte ens nämna vart du fått allt ifrån.

Du kan be dina onlinekontakter kontakta mig via denna sidan så kommer jag ju få information utan att de blir röjda med mera. Vågar de och du göra det så kommer även mina kommande sjöhästar att troligen få nytta av det. Men tänker du mer på din stolthet än djurs bästa så förstår jag att du vill knipa mun och inget säga, själv är jag tvärt om. Inget djur ska lida om jag har kunskap att ändra detta oavsett hur ägaren är mot mig så ska jag hjälpa djuren.

*** EDIT ***

Du säger återigen att de är speciella, på vilket sätt är de då speciella? Du verkar inte kunna förklara det eller så vill du helt enkelt inte förklara det, vilket är det?

*** SLUT EDIT ***

Tänkte jag skulle säga det privat men jag tar det publikt så att alla kan se.

Angående Irene M så skulle jag bara säga att jag inte vill ha någon strid även om det kan tyckas så. Det jag efterlyser är att de som sitter på vettig information INTE håller den inne för det främjar inte hobbyn det minsta. Snarare gör det så att djur kanske lider i onödan och det är väl trisst.

Har du information där källa går att kontrollera så hutta ut det så hjälper det inte bara mig utan alla andra också, kan mycket väl tänka mig att det är fler än jag som är väldigt intresserade av denna information som du säger dig ha.

Till sist så kan jag bara be om ursäkt för att jag hetsar upp mig men när folk som säger sig ha information inte släpper den ifrån sig så tappar man bara tron på hobbyn. Det går inte att säga saker som att det går inte, man kan inte, man ska inte utan att förklara varför man inte ska, inte kan osv. Först då blir det hanterbar information för en nybörjare eller annan person som frågar.

Jag är inte felfri men jag delar med mig av kunskaper jag har för att förhindra att djur blir lidande och det borde alla göra som har kunskap av vettig natur.

Ingen kunde förklara för mig varför jag inte skulle ha en stor hund i lägenhet på 2:a våningen, det enda jag fick höra är att DET GÅR INTE, MAN KAN INTE, MAN SKA INTE. Vad har jag idag? En av de större hundraserna, jag bor på 2:a våningen och vi går i x-antal trappor dagligen och detta utan det minsta problem. Tvärt om så har han mycket goda betyg från utställningar med mera där han får kommentarer som mycket välmusklad hund osv. Han har vidare inga som helst antydningar till HD eller armbågsproblem.

Så till er som vill få mig att inte skaffa sjöhästar, förklara varför och säg inte bara att man inte ska och att det inte går för det är dålig information.

/Henke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har hört att de ska ha max 20 liter, om man har super många så kan man ha lite större.

Vart ska du köpa dom? Tror att det blir rätt svårt att få tag på dom i sverige.

Tror inte dvärgar tar fryst foder, de ska ha nykläckt artemia.

Dvärgarna blir ju inte större än 2,5 cm.

Akvariet ska vara så litet då de inte gärna simmar efter mat. Större hästar jagar mer sin mat.

Du har rätt, lite trött här. :)

Alla våra sjöhästar äter fryst.

*edit* Vi kanske inte alls hade fel. I våran bok står det att den blir 0,9".

Frank Indiviglio - Seahorses

"Dwarf Seahorse, Hippocampus zosterae"

"Although better named sea pony, the diminutive dwarf seahorse barely reaches 0,9 inch (2,5 cm) in height."

Antar att det är Ted, eftersom att han sa att han har väldigt bra kontakt med en sjöhästodlare som kan få tag i ganska många arter.
Passa er med hästar ifrån seahorseireland, många som har haft otur med hästar köpta därifrån.

Sök lite på seahorse.org så står det en del om det där.

Vem är "personen" som säger att dvärgar tar fryst?

Vilka är "flertalet" som säger att dvärgar är lättare än andra sjöhästar?

Vilken är den felaktiga informationen i Irenes inlägg?

Ursäkta, men vad har du för källor????

Henrik!

Känns som om vi har haft mer positiv attityd än vad du haft i slutändan.

Vi förlitar oss mer på böcker, råd ifrån andra "sjöhäst ägare" och våra egna erfarenheter än på nätet. Vi har ju ändå 20 st hippocampus reidi idag, och i deras kar så går det två mandarin fiskar som äter frysmat vid behov (vilket inte alla gör) om ls:en inte har tillräkligt, som tex vid en stor flytt. I det akvariet går även en "svår" Doryrhamphus excisus och några andra individer.

Jag tror inte att det är någon här på guiden som tycker att jag och Anders håller våran "elit" hobby för oss själva. Istället så är det många som hör av sig och frågar, och vi delger dom våra erfarenheter för att vi tycker att det är kul med mer sjöhäst folk.

Det känns trist, man tappar lusten för att delge ens erfarenheter när du skriver att tex. Irene snackar bullshit. Vet du ens hur länge hon har pluggat på om just dvärgar?? Och ja, hon har varit och sett dom med egna ögon, hon är ingen som skulle ljuga om en sådan sak. Hur har du ens mage att anklaga henne för det?

Och varför i hela fridens namn är du på det här forumet och frågar en massa om du nu tycker att vi "elit" (som du så ironiskt nog kallar det) hobbyister här i Sverige med hästar inte kan nått.

Gå för f*n in på seahorse.org och lär dig nått där då!

Vi tackar för oss i den här tråden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...