Gå till innehåll

Johan´s uppgradering ca 1800l !


gladiator

Rekommenderade inlägg

En korall som har stått i mitt huvudkar med polyperna inne i flera månader, efter ca ett dygn i fraggkaret så är polyperna ute. Har provat med flera sorters koraller med samma resultat...

Tanken var att bygga ett akvarium där korallerna skulle vara i centrum, en stor revpelare med många utstick för korallerna.

Måtten som jag har funderat på är Längd 100 cm, Djup 75 cm och Höjd 80 cm. ca 500 l

Höjden är inte optimal ur städning m.m. MEN det blir så mycket mer effekt fullt med den höjden och en revpelare som nästan går till ytan...

Skissen som hansson_1985 (Johan) gjorde till mig, ska moddas om. Vill ha 3 rör som ska gå i bakre delen av revpelaren. Revpelaren kommer vara mitt centrerad framifrån men skjuten lite bakåt, men ändå så att fiskarna ska kunna simma runt. Så här ser skissen ut nu:Nytt akvarium2.pdf

Kom gärna med ideer :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 344
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

nu har ja gjort om lite. nått så där kan det se ut. och sen bygger du revet runt rören. tar och borrar hål i stenen som du sen drar rören i.. kommer att bli kanon..

du behöver ju inte bygga överriningen så himla stor. har sett kar som nästan inte har nån kam alls. som i ditt fragkar..

post-4122-14468916691568_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Johan !

Precis som jag hade tänkt mig -Tummen upp

Skulle behöva lite tanke hjälp :smiley24:

Det är ca 11 m rör dragning mellan sump och nya karet, hur löser man avrinningen från nya karet till sumpen ???

Räcker höjdskillnaden som tryck för att vattnet ska rinna tillbaks till sumpen ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hallå!

ska du dra allt ting längs väggen eller? lite svårt att säga när man inte vet hur det ser ut. men det borde ju gå me tanke på att det är säkert över en meter i höjdskilnad. när man lägger vanliga rör så lägger man dom med 1cm per meter i fall minst så det är ju ingen fara. man får tänka på att varje böj stoppar upp flödet lite. ja måste nästan kommer över och titta på hur du har tänkt dig. men det kommer att gå.. vi gör så att det går..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hallå!

ska du dra allt ting längs väggen eller? lite svårt att säga när man inte vet hur det ser ut. men det borde ju gå me tanke på att det är säkert över en meter i höjdskilnad. när man lägger vanliga rör så lägger man dom med 1cm per meter i fall minst så det är ju ingen fara. man får tänka på att varje böj stoppar upp flödet lite. ja måste nästan kommer över och titta på hur du har tänkt dig. men det kommer att gå.. vi gör så att det går..

Totalhöjden akvarium + bänk blir ca 1,70 m, jag skulle vilja ner direkt på golvnivå och sedan följa väggen runt till sumpen.

Höjden på sumpen är 50 cm och rören måste över denna kant, kommer att bli 3 st 90 graders böjar plus böjarna över sumpens kant.

Kommer vattnet att tryckas från karet till sumpen eller kommer det bli översvämmning ?

Självklart så blir det överdimensionerade rör tillbaks till sumpen..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmmm.. om du ska göra så om ja nu har förståt allting rätt så måste du ha röret vattenfyllt helt hela vägen. iallafall över sumpens kant. men det kan gå. vi sätter en kran i sumpen som vi stryper flödet så pass mycket att det står vatten i röret över sumpens kant. kanske andvända transparant pvc nån meter i början så du kan se nivån på vattnet..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Endel vatten slangar har mögelmedel i sig och är inte så bra att ha..

efter som att du bör ha avringingsröret fyllt med vatten så borde det gå med 32mm. tror att det finns en tabbel för sånt.. man srtyper ju alltid ner flödet så mycket så det borde gå med 32 mm. du kan isolera rören längs väggen så försvinner ljudet. om det nu kommer att bli så mycket ljud med tanke på att dom kommer att vara vatten fyllda.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Endel vatten slangar har mögelmedel i sig och är inte så bra att ha..

efter som att du bör ha avringingsröret fyllt med vatten så borde det gå med 32mm. tror att det finns en tabbel för sånt.. man srtyper ju alltid ner flödet så mycket så det borde gå med 32 mm. du kan isolera rören längs väggen så försvinner ljudet. om det nu kommer att bli så mycket ljud med tanke på att dom kommer att vara vatten fyllda.

Måste hitta en slang som inte avger några gifter, en slang som man använder till dricksvatten borde ju vara fri från gifter, tycker man....

Jag var inne på en storlek större slang, bara för att vara på säkra sidan.

Vart kan man hitta tabell över just diameter slang resp. vatten genomströmning ?

En till fråga : Hur tjockt glas borde man ha på ett kar med måtten L:100 cm D:75mm H:80 cm ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!!

hur ska johan göra för att få avriningsröret att funka.

det ska gå längs golvet så det kommer ju att bli en stigning på röret när de ska över kanten på sumpen.

hur ska man gå till väga?

på bilden skrev ja returrör med det ska vara avriningsrör.

det kommer att vara ett evakueringsrör revid också ifall att det skulle bli stopp.

returen kommer att ligga brevid också.

post-4122-14468916715812_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Först, dra det inte över kanten på sumpen, använd genomföringar precis som i huvudkaret, så du får så lite rör upp igen som möjligt.

(Det gör det klart enklare att komma åt med diverse alternativ för rengöring med)

I huvudbaljan, hoppa över Durso, det kommer aldrig fungera, eftersom durson arbetar genom att förlita sig på en viss mängd luft med vattnet. Med ett så långt, vågrätt rör som du planerar kommer luften bilda rejäla bubblor. Jag tror jag hade satsat på hävert och sugit från botten av huvudkarets övverrinningskammare, för att få ned ljudvolymen i överrinningskammaren får man nog satsa på ett par snedstälda glasskivor, annars blir det ett rejält vattenfall. Kunde man ovanpå det få vattennivån i sumpens första kammare till att vara marginnelt högre än utloppet från huvudkaret, skulle det även per automatik hålla käften.

Bara lösa funderiingar, men att försöka lösa det så här, ÄR att göra det onödigt komplicerat för sig. Nu har du dock valt det.

Varför inte bara göra en väggfäst bänk, hylla / låda, och dölja returröret, så att du kan få ett litet fall hela vägen?

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kollade oxå på Aros glas hemsida och 10 mm kommer jag oxå fram till.

Har även pratat med akvarietillverkare och rekomendationen jag fått är 12 mm, det låter ju vettigt tycker jag.

Glastjocklek enligt tabellen på aros glas, 10mm. Flöden genom slangar.... Ingen aning. Flödena blir ju olika för rak och kurvad slang bland mycket annat.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Johan för den fina ritningen -Tummen upp

Det kommer ju bli så som du har ritat, för fönster är ivägen för att låta slangarna slutta ner mot sumpen. Kommer att pumpa vatten till karet men det måste ju rinna tillbaks och vet inte alls om det funkar. Tänker ha ett avrinningsrör och ett extra avrinningsrör(evakueringsrör) några cm över 1:a röret, avrinningsrören ska var minst en storlek större en returröret.

Frågan är om vattnet kommer rinna tillbaks till sumpen av höjdskillnaden ?

Tacksam för svar.

Hej!!

hur ska johan göra för att få avriningsröret att funka.

det ska gå längs golvet så det kommer ju att bli en stigning på röret när de ska över kanten på sumpen.

hur ska man gå till väga?

på bilden skrev ja returrör med det ska vara avriningsrör.

det kommer att vara ett evakueringsrör revid också ifall att det skulle bli stopp.

returen kommer att ligga brevid också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som Björn säger är Durso en sak som kan strula. Du måste ha ett luftinsläpp på varje horisontell del av rören för att det ska kunna fungera (högre upp än vattenintaget).

Jag tänkte inte ha en durso utan bara ett rakt rör upp med en plexiglas bit tvinnad i röret så vattnet rinner längst kanterna ner. Har provat denna lösning i mitt fraggkar och det funkar bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kan du inte dra röret under fönstret? över elementet? eller du kanske inte får det? :) då blir det självfall.. men inte så snyggt..

Elementet skulle värma vattnet och det vill jag inte, har redan värme problem :död:

Och som du säger så ska det inte synas några slangar/rör .. ... .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...