Gå till innehåll

Mitt första saltvattens kar 250liter


NephruruS

Rekommenderade inlägg

Fått hem mitt rainbow lifeguard uv-c 25w nu.

Men kommer inte börja använda det förens om ca 1-2 veckor då jag får hem ett 150x55x55 kar som är bottenborat med ytavrinning, möbel med över+underdel samt sump och returpump =)

Ska bli så oerhört skönt med sump så man slipper tänka på att ha skummare m.m i akvariet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 232
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Fått hem mitt rainbow lifeguard uv-c 25w nu.

Men kommer inte börja använda det förens om ca 1-2 veckor då jag får hem ett 150x55x55 kar som är bottenborat med ytavrinning, möbel med över+underdel samt sump och returpump =)

Ska bli så oerhört skönt med sump så man slipper tänka på att ha skummare m.m i akvariet!

Kul med ny burk. Kommer att bli kanon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp ska bli skönt och roligt att få bygga om allt och dessutom ha lite större burk att bygga i sen slippa vara beroende av att bygga upp emot skummaren för att dölja den :)

Nytt kar? Spännande. Ska de gammal avvecklas då med andra ord, så all inredning flyttar över...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nytt kar? Spännande. Ska de gammal avvecklas då med andra ord, så all inredning flyttar över...

Japp det blir att flytta över det gamla levande. kanske blir några stenar över då jag skulle få mellan 10-20kg sten och några koraller på köpet av karet osv :)

Nya karet är för övrigt ett klipp enligt mig, 1500kr för allt så kan inte låta bli att köpa det trotts att jag egentligen bara var ute efter en bänk till mitt befintliga kar :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp det blir att flytta över det gamla levande. kanske blir några stenar över då jag skulle få mellan 10-20kg sten och några koraller på köpet av karet osv :)

Nya karet är för övrigt ett klipp enligt mig, 1500kr för allt så kan inte låta bli att köpa det trotts att jag egentligen bara var ute efter en bänk till mitt befintliga kar :)

Aha där ser man. Hörde att det ev var flytt på G oxå!!

Vi ska väl ta o köpa en osmos, så har man liksom.

Ska bli intressant att höra vad de säger på korallfisken imorn när jag ringer o frågar om sten...

Jag är lite kluven till hur många kilo. Tror nog jag börjar med 5-7kg LS, ska ju ha 9kg sand oxå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aha där ser man. Hörde att det ev var flytt på G oxå!!

Vi ska väl ta o köpa en osmos, så har man liksom.

Ska bli intressant att höra vad de säger på korallfisken imorn när jag ringer o frågar om sten...

Jag är lite kluven till hur många kilo. Tror nog jag börjar med 5-7kg LS, ska ju ha 9kg sand oxå.

Japp flytt tillbaka till Linköping är på G nu :)

Jo det är nog lika bra att ni köper er en, tills dess ställer jag gärna upp med vatten så länge jag bor kvar här i motala!

Vad sa dem på korallfisken sen då, hade dem någon sten inne?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att du fått ner värdena ordentligt.

Orkar inte läsa hela tåten. :smiley9:

Vilka mjukas handlar det om?

Stödmatar du dom?

Dem mjuka som ser ut att ha tagit illa vid sig är

rosa palythoa (borta/döda)

sinularia mindre modell som inte pumpat upp sig alls på 1½vecka ca

samt min sten som är övertäckt utav grön stjärnpolyp som inte vecklat ut sig alls under snart en vecka.

Det jag tillsätter totalt i karet är förnärvarande:

Vodka/ultrabak 2ml/dag

Salifert coralfood 5ml/varannan dag

Ultramin S 1gång vecka 1ml

Zeobak 2droppar 2ggr vecka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan ju vara så att mjukisarna tar stryk när man har för lite nitrat, prova minska doserna på kolkällan och bakterierna. Se om du på det sättet kan få upp nitraterna lite runt 1 eller så. Kanske mata fisken lite mer. Det är ju en lite jobbig balansgång om man blandar mjuk och stenkoraller, mjukisar vill ju ha lite mer näring än SPS.

Filtrerar du med kol? Kan vara kemiskt krig med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur har det gått den sista tiden?

Har du lyckats få litet nitrat i vattnet igen?

Är mjukisarna lika ledsna ännu?

Japp mjukisarna har börjat pumpa upp sig mer :)

Har dock inte mätt nitraten sedan sist men antar att det gått upp lite då jag sänkt kolkällan och börjat mata lite mer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

lekt lite med en annan kamera för att försöka lära mig den.. är inte så jätte nöjd men stängde inte av några pumpar eller så när jag fotade.

Ska skicka iväg en massa xenia, som ni ser så finns det en hel del för mkt...

Helbild1

post-3571-14468917122372_thumb.jpg

Helbild2

post-3571-14468917122771_thumb.jpg

Mittbild

post-3571-14468917123009_thumb.jpg

kirurgen

post-3571-14468917123181_thumb.jpg

Draken

post-3571-1446891712334_thumb.jpg

Salaris + acrofragg

post-3571-14468917123494_thumb.jpg

Hydnophoran

post-3571-14468917123634_thumb.jpg

Tricolor + s.caliendrum

post-3571-14468917123718_thumb.jpg

Blå acrofragg

post-3571-14468917123911_thumb.jpg

Pavona

post-3571-14468917124059_thumb.jpg

Oxypora

post-3571-14468917124181_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trevligt! Ser fram emot lite bilder så småningom också!

Får väl bli en tråd om det karet också med lite bilder från uppstart och så :)

Det jag funderar på är hur mkt ny sten jag vågar tillsätta i taget för att inte få någon direkt nitrit..

Någon med erfarenheter om detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...