Gå till innehåll

Mitt första saltvattens kar 250liter


NephruruS

Rekommenderade inlägg

Har precis startat upp ett 250liters och äntligen har saltet blandat sig som det ska och jag har ett saltvärde på 1.023.

Eftersom jag är nybörjare helt och hållet vad gäller saltvatten så tänkte jag ställa lite frågor

och hoppas på att ni besvarar dom trots att man säkerligen kan läsa sig till svaren om man letar runt lite på forumet

1. Går det bra att redan nu att stoppa i lite LS?

2. Vad är levande grus? har korall grus i för tillfället vilket är (bäst/snyggast?)

3. Hur länge ska jag vänta innan jag mäter andra värden som nitrat, ph, calsium?

4. Är det nödvändigt att börja med en städpatrull? (min lokala handlare sa att det inte behövdes förens man haft fiskar i karet ett tag) men enligt vad jag läst här på forumet så verkar alla börja med det?

5. Är mandarin fiskar bra nybörjar fiskar och går dem ihop med t.ex svarta clownfiskar? (verkligen fastnat för dom svart/vita)

6. Går det att ha någon kirurgfisk i mitt kar trotts att det inte är så jättestort?

Det var allt för den här gången

Mvh.Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 232
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Okey tack för svaret =)

Jadå jag har både skummare och cirkulationspump i akvariet förtillfället, ska ev köpa ytterligare en cirkulations pump vid ett senare tillfälle, fast det blir inte förens jag fått i lite fisk isåfall

har läst lite och sett att mandarin fisk inte är någon bra nybörjar firre,

Men tycker verkligen att den är skit snygg, vad är det som gör att den e lite svårare än andra?

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ytterligare en nybörjar fråga:

fick med 2st förpackningar när jag köpte mitt akvarie begagnat dom heter följande:

1. Trace Marin 1 [strontium + Barium + Cobalt]

2. CalciuMarin [sR]