Gå till innehåll

Mitt första saltvattens kar 250liter


NephruruS

Rekommenderade inlägg

Har precis startat upp ett 250liters och äntligen har saltet blandat sig som det ska och jag har ett saltvärde på 1.023.

Eftersom jag är nybörjare helt och hållet vad gäller saltvatten så tänkte jag ställa lite frågor

och hoppas på att ni besvarar dom trots att man säkerligen kan läsa sig till svaren om man letar runt lite på forumet

1. Går det bra att redan nu att stoppa i lite LS?

2. Vad är levande grus? har korall grus i för tillfället vilket är (bäst/snyggast?)

3. Hur länge ska jag vänta innan jag mäter andra värden som nitrat, ph, calsium?

4. Är det nödvändigt att börja med en städpatrull? (min lokala handlare sa att det inte behövdes förens man haft fiskar i karet ett tag) men enligt vad jag läst här på forumet så verkar alla börja med det?

5. Är mandarin fiskar bra nybörjar fiskar och går dem ihop med t.ex svarta clownfiskar? (verkligen fastnat för dom svart/vita)

6. Går det att ha någon kirurgfisk i mitt kar trotts att det inte är så jättestort?

Det var allt för den här gången

Mvh.Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 232
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Okey tack för svaret =)

Jadå jag har både skummare och cirkulationspump i akvariet förtillfället, ska ev köpa ytterligare en cirkulations pump vid ett senare tillfälle, fast det blir inte förens jag fått i lite fisk isåfall

har läst lite och sett att mandarin fisk inte är någon bra nybörjar firre,

Men tycker verkligen att den är skit snygg, vad är det som gör att den e lite svårare än andra?

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ytterligare en nybörjar fråga:

fick med 2st förpackningar när jag köpte mitt akvarie begagnat dom heter följande:

1. Trace Marin 1 [strontium + Barium + Cobalt]

2. CalciuMarin [sR]

nu till frågan, jag fick inga lappar i dessa förpackningar då dem inte var helt oöppnade så jag har ingen aning om hur mkt jag ska dosera i mitt 250liters akvarie, tänkte om ngn mer erfaren kunde hjälpa mig med detta?

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej henrik, här är mina kommentarer...o stort lycka till!!/Jonas

Har precis startat upp ett 250liters och äntligen har saltet blandat sig som det ska och jag har ett saltvärde på 1.023.

Eftersom jag är nybörjare helt och hållet vad gäller saltvatten så tänkte jag ställa lite frågor

och hoppas på att ni besvarar dom trots att man säkerligen kan läsa sig till svaren om man letar runt lite på forumet

1. Går det bra att redan nu att stoppa i lite LS?

om karet är helt nystartat går de bra att stoppa i all LS på en gång, o till o med en fördel. Stenen kommer belasta akvariet o du får en ammoniak o nitrittopp, men de gör inget eftersom du inte har ngr andra djur i karet. Efter ett 3-4 veckor, har bakteriefloran i stenen etablerats såpass så den kan ta hand om ammoniak o nitritbildningen. Efter dessa 3-4 veckor så kan du alltså avläsa mkt låga eller i princip nollvärden på ammoniak o nitrit...då är de dags för att städpatrullen att komma på plats!

2. Vad är levande grus? har korall grus i för tillfället vilket är (bäst/snyggast?)
finns sand som ligger förpackad blöt, o ej skall rengöras. den innehåller redan från start nyttiga bakterier, o håller sej därför helt vit, även under inkörningsfasen. rekommenderar ARAGLIVE, som är aragonit. ett märke där heter OCEANDIRECT. kanonsand!(finns hos TED i kungsbacka)

3. Hur länge ska jag vänta innan jag mäter andra värden som nitrat, ph, calsium?

Första veckorna mäter du ammoniak nitrit. efter 3-4 veckor när dessa värden är noll, så lägger du de första algätande sniglarna, o kanske en liten gul kirurgfisk, men inget mer. Då är akvariet igång på riktigt så att säga. Ungefär vid samma tidpunkt kan de va bra att börja mäta Ca, Kh o Mg, samt nitrat o fosfat. Ammoniak o nitrit är nu inte lika viktigt, då den fasen är förbi när du får en stegring av dessa.

4. Är det nödvändigt att börja med en städpatrull? (min lokala handlare sa att det inte behövdes förens man haft fiskar i karet ett tag) men enligt vad jag läst här på forumet så verkar alla börja med det?

Din handlare har fel. köp 10-20 sniglar efter ngr vevkor, o vänta inte heller för länge med en tålig algätande kirurg, tex zebrazona flavescens. Vänta heller inte för länge med ett par sandvändande stjöstjärnor, o kanske ngr eremiter. men sen skall du ta de mkt lugnt o ínte köpa nåt mer förrän allt är riktigt stabilt o inga problem med alger föreligger.

Tänk också på att belys försiktigt i början, första veckan ingen belysning alls, sen kanske 2-3 timmar om dagen, o efter en månad kanske 4 timmar om dagen. sen kan du öka med en timme varannan vecka, men stanna på 6-8 timmar...efter 4-5 månadet är du uppe i full belysning...detta är mitt recept för att undvika algproblem i början.

5. Är mandarin fiskar bra nybörjar fiskar och går dem ihop med t.ex svarta clownfiskar? (verkligen fastnat för dom svart/vita)

6. Går det att ha någon kirurgfisk i mitt kar trotts att det inte är så jättestort?

ja..en liten gul, flavescens skulle jag inte tveka på.

Mvh

Jonas

Det var allt för den här gången

Mvh.Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okey =) tack för ett bra och lärorikt svar!

men ungefär hur lång tid brukar det ta ungefär innan nitrit toppen kommer?

Mvh

4-5 dar, o sen vänder de efter en dryg vecka, men de kan dröja 3-4 veckor innan du har "0" i nitrit. variationer finns, har du helt inkörd sten kommer sannolikt ingen nitrittopp alls..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okey thx igen för ett bra svar =)

kan knappt bärga mig innan jag får i sten med tanke på allt man läst om

alla djur som kan följa med i stenarna så kommer det vara jätte intressant

eftersom det är första gången för mig med saltvatten =)

Finns det något man verkligen inte vill ha med sig bland stenen?

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5. Är mandarin fiskar bra nybörjar fiskar och går dem ihop med t.ex svarta clownfiskar? (verkligen fastnat för dom svart/vita)
Mandariner är mycket svåra att få att äta mat. I stället äter de små kräftdjur som lever i stenen.

Eftersom det tar ett bra tag innan stenen har blivit full av liv (kräver ett moget akvarium) kan man inte släppa i en mandarin i början. Jag har hört att man skall vänta något år innan karet kan ta mandariner - då räknar man med en 50 kg sten för att hålla en mandarin i god kondition.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo det tycker jag verkligen :P

känns väl lite segt att behöva vänta 2-3veckor innan man kan uppgradera karet men

det kommer det nog bli värt :) hellre ett lyckat resultat än ngt påskyndat som kraschar direkt.

Har inte köpt alla stenar jag ska ha ännu och tog dessa jag köpte ur ett belyst kar i deras butik, Dom hade även nya i kartong som precis inkommit med mer "levande djur etc" i vilket är bäst att välja?

jag måste ju säga att jag är lite sugen på att ta resterande stenar från en kartong eftersom jag är nybörjare och vore kul att se vad man kan få med för djur ibland stenarna hehe :P

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror på. De är filtrerare som renar vattnet men har man otur kan de växa över koraller.

Litet är bara kul men mycket kan bli en pest.

aha okey, jo men då är det bara bra nu i början nu då? har ju inga som helst koraller eller liknande i karet ännu... men det kommer i sinnom tid!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan tänkte höra vad detta är för ngt, om det är en glasros eller en rörmask?

tror mest att det är en rörmask eftersom den (drar in sig) när man kommer för nära eller gör så det blir skugga på den?

ber om ursäkt för den dåliga bildkvaliten, var lite svårt o ta uppifrån när vattnet rörde sig hela tiden

Mvh

r_rmask.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...