Gå till innehåll

Mitt första saltvattens kar 250liter


NephruruS

Rekommenderade inlägg

  • Svar 232
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Skivanemonerna ser precis ut som mina. Vet däremot inte vad det är för några. Tycker att du har fått till det snyggt med sten och koraller. Inget traditionelt stenröse här inte. Ser luftigt och bra ut. Om man ska säga nått konstruktivt också så hade jag nog lagt en (mindre) sten lite längre fram också som bryter av lite och försträrker djupkänslan (en grej jag personligen tycker blir effektfull). Appropå det; vad har du för mått på ditt akvarium?

Jag gillar korallen längst till vänster (den med "fingrarna"). Vad är det för någon?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skivanemonerna ser precis ut som mina. Vet däremot inte vad det är för några. Tycker att du har fått till det snyggt med sten och koraller. Inget traditionelt stenröse här inte. Ser luftigt och bra ut. Om man ska säga nått konstruktivt också så hade jag nog lagt en (mindre) sten lite längre fram också som bryter av lite och försträrker djupkänslan (en grej jag personligen tycker blir effektfull). Appropå det; vad har du för mått på ditt akvarium?

Jag gillar korallen längst till vänster (den med "fingrarna"). Vad är det för någon?

Tackar :)

jo kanske kan flytta stenen med knappar som är längst bort till höger?

Korallen med "fingrar" är Montipora Digitata, fick hem en drös med den arten idag :)

måtten är 110x50x45 L.H.D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker att det är ett fint kar !:smiley20:

Bild 2 är en rörmask.

Bild 3 tror jag är några små knappar.

Lägg inte ner tråden, jag har inte set den så mycket annars skulle jag gärna komentera bilderna!:smiley17:

Tackar! :)

Nae kanske håller den uppe då!

Men känns helt fel att uppdatera en tråd när det känns som ingen läser,

Tror att en del förstår mig i detta.

jo bild 2 är jag ganska säker på att det är det, kul med en som är gulfärgad, hade bara vita tidigare tills jag upptäckte denna på baksidan av en sten :)

bild3, jo jag har funderat på det, men dom drar inte ihop sig på samma sätt som mina andra knappar..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nae det här var sista gången jag uppdaterade min tråd!!

Ingen respons alls sista tiden inte ens vad gäller identifieringar vilket jag vet att många av er kan efter att ha sett hur ni svarar på andras id fråger så fort dom kommer in?

inte ens minsta kommentar om bilder etc...

sorry för att man inte har lika fint och intressant kar som alla andra då!

Hej Henrik!

Misströsta ej!...alla blir vi lika frustrerade som du när man lagt tid på att ta bilder med utebliven respons. Understundom är vi riktigt dåliga på guiden att ge varann positiv feedback, och vissa medlemmar ger de tyvärr aldrig. Så jag förstår faktiskt att du blir besviken, o det är bra att du reagerar.

Själv har jag helt enkelt missat din uppdatering...ber om ursäkt...men nu när jag ser den tycker jag du har ett jättetrevligt akvarium, inte minst med tanke på att du är nybörjare. det är sunt att bygga upp ett system som är i förhållande till ens nivå. Du har en snygg o luftig aquascaping, o jag tycker de ser rent o fint ut, utan ngr större algproblem. De betyder mkt de! detta akvarium kommer bara bli finare o finare om du fortsätter att vara nogrann.

Lycka till henrik!

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

dra inga förhastade slutsattser nu.

Det är svårt att svara på ID angående dina bilder, lite svårt att se vad det är för ngt.

Helhelten ser riktigt bra ut tycker jag, kan bli bra detta.

(dock lite mkt xenia för min del) =).

Jag hade nog sattsat på mer LS. Dels för att få in mer bra saker i karet, och även mer plats att sätta fler koraller på.

Tack

Jo bilderna är inte dom bästa, men svårt att ta uppifrån när pumpar och allt är på.

Xenian är överdrivet mkt det håller jag med om, fick några st av Thessan här på forumet när jag köpte lite annat av henne under början av min uppstart, och dem har spridit sig nått grymt!

jo lite mer LS blir det nog tillslut, men vill inte ha något stenröse som dom flesta har,

Gillar den öppna simytan samt att man kan möblera om lite lättare om man vill göra det!

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Henrik!

Misströsta ej!...alla blir vi lika frustrerade som du när man lagt tid på att ta bilder med utebliven respons. Understundom är vi riktigt dåliga på guiden att ge varann positiv feedback, och vissa medlemmar ger de tyvärr aldrig. Så jag förstår faktiskt att du blir besviken, o det är bra att du reagerar.

Själv har jag helt enkelt missat din uppdatering...ber om ursäkt...men nu när jag ser den tycker jag du har ett jättetrevligt akvarium, inte minst med tanke på att du är nybörjare. det är sunt att bygga upp ett system som är i förhållande till ens nivå. Du har en snygg o luftig aquascaping, o jag tycker de ser rent o fint ut, utan ngr större algproblem. De betyder mkt de! detta akvarium kommer bara bli finare o finare om du fortsätter att vara nogrann.

Lycka till henrik!

Mvh

Jonas

Tack Jonas! :)

Du vet möjligtvis inte vad det kan vara för alg eller liknande en bit upp i tråden?

Nej jag vet, positiv feedback har det varit väldigt ont om på sista tiden (iaf i min tråd, tycker ingen svarat alls, men kanske varit lite stressad?)

Tack för dom positiva kommentarerna =) det värmer faktiskt! känner mig rätt så nöjd med det mesta, Men känns som jag vill ändra lite på min aquascape, speciellt gällande den som står högt längst till höger och stenen snett nedanför på gruset med knapparna, dom andra känner jag mig ändå relativt nöjd med! sen vill jag väl ha bort en del Xenia oxå för den delen...

Sen ska det bli skönt med svart bakgrund, bestämde mig helt och hållet för det när jag såg Norbergs tråd!

Ytterligare en sak jag skulle vilja ändra är fiskarna, tomaterna är för aggresiva och maroonen utmobbad, funderar på om man ska ge dem till lokala handlaren lr om dom kanske går med på att byta in dom tre mot ett par små ocellaris istället.

Är oxå sugen på en till kirurg men vet inte om jag ska vänta ett tag och skaffa mig en Z.scopas eller om jag så småningom slår till på ytterligare en gul, Veliferum är oxå riktigt fin men har fått för mig att den är lite svårare att hålla? någon som kan yttra sig om detta?

Mvh.Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du vet möjligtvis inte vad det kan vara för alg eller liknande en bit upp i tråden?

lite osäker på vilken bild du menar...ser ingen tydlig alg på dina senaste bilder..menar du dom där 4 bilderna du postade senast o den första av dessa..??..ser ju nästan ut som anthelia...men ta de med en skopa salt;)...bilden är för sudig för att jag skall våga uttala mej säkert. Ny bild??

Nej jag vet, positiv feedback har det varit väldigt ont om på sista tiden (iaf i min tråd, tycker ingen svarat alls, men kanske varit lite stressad?)

Tack för dom positiva kommentarerna =) det värmer faktiskt! känner mig rätt så nöjd med det mesta, Men känns som jag vill ändra lite på min aquascape, speciellt gällande den som står högt längst till höger och stenen snett nedanför på gruset med knapparna, dom andra känner jag mig ändå relativt nöjd med! sen vill jag väl ha bort en del Xenia oxå för den delen...

Sen ska det bli skönt med svart bakgrund, bestämde mig helt och hållet för det när jag såg Norbergs tråd!

kanske du skall köpa nån sten till o lägga där nere till höger o göra en liten brygga7bro över till knapparna..??

Ytterligare en sak jag skulle vilja ändra är fiskarna, tomaterna är för aggresiva och maroonen utmobbad, funderar på om man ska ge dem till lokala handlaren lr om dom kanske går med på att byta in dom tre mot ett par små ocellaris istället.

Är oxå sugen på en till kirurg men vet inte om jag ska vänta ett tag och skaffa mig en Z.scopas eller om jag så småningom slår till på ytterligare en gul, Veliferum är oxå riktigt fin men har fått för mig att den är lite svårare att hålla? någon som kan yttra sig om detta?

veliferum tycker jag e lite svårare än den gula kirurgen..men ingen av dom är jättesvåra..så varför inte;)

Mvh.Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

lite osäker på vilken bild du menar...ser ingen tydlig alg på dina senaste bilder..menar du dom där 4 bilderna du postade senast o den första av dessa..??..ser ju nästan ut som anthelia...men ta de med en skopa salt;)...bilden är för sudig för att jag skall våga uttala mej säkert. Ny bild??

kanske du skall köpa nån sten till o lägga där nere till höger o göra en liten brygga7bro över till knapparna..??

veliferum tycker jag e lite svårare än den gula kirurgen..men ingen av dom är jättesvåra..så varför inte;)

ny bild kommer så fort jag kommer hem ikväll, men japp jag menade den första bilden!

hmm mjo men förstår inte riktigt hur du menade med brygga/bro... 8-)

Okey =)

Tackar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

aaaa så snyggt,vilken fin färg på knapparna.

Jag tycker att det ser riktigt snyggt ut med så mycke xenia

Tackar :) jo knapparna är fina, men tyvärr har dom inte slagit ut helt ännu, fick dom i måndags.

Jo det är snyggt med Xenia eftersom den pumpar så mkt, finns en film på det som jag lagt upp på youtube om du backar lite i tråden, dom pumpar verkligen extremt mkt enligt mig!

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jahapp då vart den en liten Lobophyllia idag när jag var o kollade på suncoral! avstod eftersom dom i butiken sa att dem bara har polyperna ute när dom känner att det är mat i närheten eller på natten/morgonen, dom hade heller inte polyperna ute i affären och såg då kanske tråkiga ut.

lobophyllia.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...