NephruruS Postat 13 januari 2008 Författare Postat 13 januari 2008 Några bilder då trotts att jag känner mig som världens sämsta fotograf! Clownsötläppen jag införskaffade mig häromdagen Cladiella´n som iaf ser lite gladare ut än tidigareoch tillsist en bild på ett gäng xenior, ett par skivisar och en liten del av euphyllian Citera
NephruruS Postat 15 januari 2008 Författare Postat 15 januari 2008 Hej måste bara ställa ytterligare en fråga! Sitter och tittar runt lite på biotedmarine och hittade deras = Arag-Alive Bahamas Oolite 0,5-1,0 mm sandmen nu till frågan, den innehåller ju nyttiga bakterier och så, går det bra att byta ut mitt korallgrus jag har nu mot sån sand eller borde jag köpte den från starten? Mvh Citera
Thessan Postat 15 januari 2008 Postat 15 januari 2008 Går nog bra att slänga i den nu. Risken är väl bara att du ev får upp lite skit när du tar bort den gamla, men maila Ted och fråga honom, han är en klippa på det mesta. Citera
havre Postat 15 januari 2008 Postat 15 januari 2008 Vill inte vara någon glädjedödare, men har du läst på om sweetlipen?http://www.liveaquaria.com/product/prod_Display.cfm?pCatId=180Mvh Thomas Citera
NephruruS Postat 16 januari 2008 Författare Postat 16 januari 2008 Vill inte vara någon glädjedödare, men har du läst på om sweetlipen?http://www.liveaquaria.com/product/prod_Display.cfm?pCatId=180Mvh ThomasTjenare Havre, nej jag hade inte läst på om den när jag köpte den (TYVÄRR)men hittade den där info´n som du bifogade direkt när jag kom hem och ångrade mig att jag köpte den! Tycker det är dåligt av affären att inte berätta att den är svår+hur oerhört stor den blir?!?men som sagt inte mkt att göra åt saken nu förutom att försöka få den att trivas så bra det går!sen när den blir större eller i takt med att den växer så får man väl skaffa sig ett större kar eller överväga att sälja den till ngn med större intresse för arten. Citera
NephruruS Postat 16 januari 2008 Författare Postat 16 januari 2008 Går nog bra att slänga i den nu. Risken är väl bara att du ev får upp lite skit när du tar bort den gamla, men maila Ted och fråga honom, han är en klippa på det mesta.Okey då mailar jag honom =) Tackar! Citera
NephruruS Postat 17 januari 2008 Författare Postat 17 januari 2008 Gjorde ett vattenbyte för ett par dagar sedan och nu är gruset typ neongrönt av alger..blir riktigt förbannad på detta, någon som har nått bra knep? ska kolla ifall det finns sandvändande stjärnor hos säljaren imorgon, men om det inte finns, vad ska jag göra då? mvh Citera
Spooky Postat 19 januari 2008 Postat 19 januari 2008 Det finns flera olika sandvändare, både stjärnor och fiskar. Något av det borde de ju ha i butiken. Citera
NephruruS Postat 19 januari 2008 Författare Postat 19 januari 2008 Jo sant! men tror att mitt "grus" kan vara lite för stort för fiskar... vet inte.finns det ingen annan metod? Citera
Spooky Postat 19 januari 2008 Postat 19 januari 2008 Det blir till att ta bort det mekaniskt i så fall. Hur länge har karet varit igång? Citera
NephruruS Postat 19 januari 2008 Författare Postat 19 januari 2008 lite mer än en månad ungefär, hade inga problem med alger innan vattenbytet.. nu ser det ut som ngn hällt krusbärsdricka i hela akvariet =( Citera
Spooky Postat 20 januari 2008 Postat 20 januari 2008 Läste igenom hela tråden nu och för mig känns som om det kanske har gått lite för snabbt. Du har ganska mycket levande redan efter 4 veckor.Vad har du för värden? Nitrit, nitrat, fosfat, ammonium?Hade du någon nitrittopp i början? Citera
NephruruS Postat 20 januari 2008 Författare Postat 20 januari 2008 Yes jag hade en nitrittopp som jag väntade ut,nitriten ligger på 0 och nitraten på 15mg/lfosfat ungefär 0.04 och ammonium test har jag inget ännu...vet att jag gått lite fort fram men dom första fiskarna köpte jag tillsammans med alla xenior,skivisar och euphyllian och fick ett toppen pris på detta..Mvh Citera
NephruruS Postat 11 februari 2008 Författare Postat 11 februari 2008 har nu blivit av med den värsta algattaken spelade in en liten film häromdagen som jag la in på youtube precis nyss det är väl inget märkvärdigt eftersom det är mitt första saltkar!men kolla gärna länken och säg vad ni tycker? http://www.youtube.com/watch?v=nKPbGiS6kjAMvh.Henrik Citera
Sunny Postat 11 februari 2008 Postat 11 februari 2008 Kul med film, tycker akvariet ser bra o välmående nu. De gula kirurgerna är ett par rejäla färgklickar har stoppat ner en sådan i mitt kar nu också.Förresten så tror jag inte att det är en Cladiella utan en Capnella du har.du har ingen Helbild ? Mvh,Sunny Citera
NephruruS Postat 11 februari 2008 Författare Postat 11 februari 2008 Kul med film, tycker akvariet ser bra o välmående nu. De gula kirurgerna är ett par rejäla färgklickar har stoppat ner en sådan i mitt kar nu också.Förresten så tror jag inte att det är en Cladiella utan en Capnella du har.du har ingen Helbild ? Mvh,Sunnytack för kommentaren =)jo kirurgen gjorde en hel del på färgerna i karet så den är jag hel nöjd med! =)tror faktiskt oxå att det är en Capnella efter att ha sökt på Kenyan tree coral,men vet faktiskt inte..har tyvärr ingen hel bild men kommen inom kort att fixa en när jag är nöjd med hela karet, har ju en skummare som sitter i den änden man aldrig får se osv, ska försöka gömma den lite bättre bland ls m.m först innan jag vågar mig på en bild! Citera
NephruruS Postat 21 februari 2008 Författare Postat 21 februari 2008 Har uppgraderat akvariet med 5-6kg LS samt 1 gramma loreto och 1 putsarräkafick med ett par skivisar på nya stenarna samt ngn liten mussla som jag ska försöka fota så fort den kommer ut ur ls´n (såg bara baksidan på den i ett litet hål)I övrigt så får jag hem en sten med knappar och 2st montipora digitata på måndag =)kommer in med en Helbild efter detta Mvh.Henrik Citera
NephruruS Postat 24 februari 2008 Författare Postat 24 februari 2008 Id på dessa 4 tack Alg?rörmask? mer gul i verkligheten och lyser gult under blåljus..vad är detta? skivanemon id? Citera
NephruruS Postat 24 februari 2008 Författare Postat 24 februari 2008 ingen? är orolig över dom genomskynliga algerna.. om det nu är alger? Citera
NephruruS Postat 25 februari 2008 Författare Postat 25 februari 2008 sååå mkt kunnigt folk men ingen som kan svara ^^ Citera
NephruruS Postat 25 februari 2008 Författare Postat 25 februari 2008 Här kommer då helhetsbilden som jag lovade för ett par dagar sedan (inte för att ngn postar inlägg i min tråd längre men jag vill uppdatera den iaf!)och akvariet är verkligen inte i klass med många andra här på forumet men börjar bli nöjd iafhar ju inte vart igång så länge trottsallt! Och den blåa "planschen" på baksidan av akvariet ska bytas ut mot en svart plastskiva inom kort!(det vart förövrigt inte 2st M.digitata som jag trodde heller, det vart 9st små istället :S så om ngn i närheten vill köpa en fragg så går det bra!) Citera
NephruruS Postat 25 februari 2008 Författare Postat 25 februari 2008 nae det här var sista gången jag uppdaterade min tråd!! Ingen respons alls sista tiden inte ens vad gäller identifieringar vilket jag vet att många av er kan efter att ha sett hur ni svarar på andras id fråger så fort dom kommer in?inte ens minsta kommentar om bilder etc... sorry för att man inte har lika fint och intressant kar som alla andra då! Citera
Moose Postat 25 februari 2008 Postat 25 februari 2008 dra inga förhastade slutsattser nu.Det är svårt att svara på ID angående dina bilder, lite svårt att se vad det är för ngt.Helhelten ser riktigt bra ut tycker jag, kan bli bra detta.(dock lite mkt xenia för min del) =).Jag hade nog sattsat på mer LS. Dels för att få in mer bra saker i karet, och även mer plats att sätta fler koraller på. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.