Gå till innehåll

Mitt första saltvattens kar 250liter


NephruruS

Rekommenderade inlägg

  • Svar 232
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Henrik: det är en Cladiella (stavning) du fick med dig, sätt den gärna ljust och inte med massor utav cirkulation. Hur gick det med fiskarna?

Okey tackar :)

Jodå det går bara fint :)

fast den stora A.Frenatusen är inte så förtjust i maroonen =/

trodde nästan maroonen skulle vara aggresivare men tydlingen inte :S

Mvh

(saltbjörkan, tack iaf :) )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

maroonen är en ovanligt snällt exemplar. När jag hade bara dem så var det knorr i karet, när sedan andra större fiskar kom i tanken så blev det lugnt.

Saltbjörkan: Ingen fara, en del koraller kan man ju inte se skillnad på alls för att de är så lika.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en fråga angående att stoppa i mer levande sten i akvariet=

Kan man ha den först i en "balja/tunna" med nyblandat vatten och belysning ett par veckor innan man stoppar ner den för att slippa eventuell nitrit topp?

vore ju skönt om man slapp få det igen precis som i starten menar jag!

Mvh.Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

som jag förstått de så ska det inte spela så stor roll om det bara är några kg som man stoppar ner i karet, men annars ska man väll kunna ha igång stenen i nått under en tid för att köra igång den lite mer men då krävs det väll en pump som sätter lite fart i vattnet också men allt de där kan säkert nån mer kunnig berätta om men så har jag uppfattat de under min korta period som saltis

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

som jag förstått de så ska det inte spela så stor roll om det bara är några kg som man stoppar ner i karet, men annars ska man väll kunna ha igång stenen i nått under en tid för att köra igång den lite mer men då krävs det väll en pump som sätter lite fart i vattnet också men allt de där kan säkert nån mer kunnig berätta om men så har jag uppfattat de under min korta period som saltis

Okey :) jo självklart hade jag tänkt ha en pump för cirkulation oxå isåfall :)

huvudsaken är att jag inte får nitrit toppen iaf så fiskar och koraller dör nu i början =/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sådär då har man uppdaterat karet med en eldräka och en Plectorynchus chaetodonoides [Clownsötläpp]

läste precis till mig här på forumet att den blir lite väl stor för mitt akvarie i framtiden =S ca 70-85cm tydligen?!

det nämnde dom självklart inte när jag köpte den trotts att jag sa hur stort kar jag har..

men den kommer ju inte bli så stor i mitt kar iaf men ändå!

Lägger upp lite bilder om ett par dagar om intresse finnes!

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okey tackar :)

Anledningen till att jag undrade var för att min clownsötläpp tar grus från bottnen sen simmar en bit och släpper gruset, och sen fortsätter, min röda tomatclown gör likadant fast den spottar alltid ut gruset över 2 stenar, lite kul att titta på faktiskt! :)

clownsötläppen går även och betar alger ser det ut som, ngn som kan bekräfta ifall sin/sina gjort likadant? trodde inte dom åt alger

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...