Gå till innehåll

Belyst LS i butik, hur går man tillväga?


Lucas_no1

Rekommenderade inlägg

Vad du inte förstår vet jag inte riktigt men jag kan formulera om mig.

Flera butiker har börjat belysa sin levande sten här i Stockholm.

Innan låg stenen i butikerna i akvarium utan belysning.

Om stene redan i butik har 8-10 timmars belysning borde ju uppstarten hemma bli annorlunda mot om stenen ej varit belyst i butiken.

Hoppas ni förstår vad jag menar nu.

Mvh Lucas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle inte köpa belyst sten för att starta ett nytt kar. En del alger kommer att dö och fixa en värre nitritspik än utan dem. För att starta ett kar skall du ha sten med så litet levande som möjligt på utsidan.

Men för ett akvarium i drift och i balans kan det vara en nyttig injektion. Inte bara med alger utan även med andra organismer som följer med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Peter du hade hellre tagit än större nitrittopp under uppstarten alltså? Eller räknar du med att den inte blir större?

Jag skulle inte rakt av säga att mindre dör på stenen i mörker än då fler arter hålls vid liv med ljus utan det motsatta kan säkert också vara sant. Stig kanske främst menar att det skulle börja växa alger på stenen tack vare belysningen som sedan riskerar att dö när stenen staplas på varandra och därmed ökar belastningen? I ett sånt scenario kan jag hålla med om att det kan finnas en möjlig risk att mer dör i början och innebär en något högre nitrittopp men ju mer levande på stenens yta ju gladare blir jag och sker det på bekostnad av en teoretiskt sett högre nitrittopp i början så är det värt det i mina ögon. Men sen är ju allt relativt som vanligt här i livet och ser stenen ut som en mosstäckt skogssten har handlaren förhoppningsvis vett nog att anpassa belysningen.

Jag är också övertygad om att många arter av sps, lps etc dör i sin linda när de ligger och puttrar i veckor utan ljus hos handlaren i en tunna (något jag själv har märkt vid två tillfällen även om dessa kanske ändå inte hade överlevt).

Men nu tänker jag inte inbitet säga att det ena är rätt eller fel, det är nog bara olika synsätt som beror på flera olika faktorer (såsom lagringstid, hur lång leverans stenen haft innan, hur man tänkt stapla stenen etc.). Det är tråkigt att vi inte kan få in bättre kvalitet på stenen här i norden (nu pratar jag främst om Finland).

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant detta. Dock är det som i det mesta inom hobbyn att det inte är svar eller vitt utan att alla måste värdera hur de vill göra. För att kunna det förenklar det om man vet hu de övriga som har erferenhet tänker. Inte bara de med erfarenhet utan även teorin har inverkan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har varit med om några uppstarter med "Base rock" och det fungerar helt fantastiskt. "Nitrittopp" inom en vecka. (~0,1ppm) och sedan bara att köra. Inga algmattor eller liknande problem. Bara att dra igång ljuset lite sakta och sedan rullar det.

Alla alger som dör på sten verkar ge upphov till mer alger någon annanstans i karet.

Bara min erfarenhet men ändå...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta är ett intressant ämne jag både har erfarenhet av o tycker e spännande. jag har oftast köpt sten direkt ifrån lådan, o då rör de ju sej om belyst sten, dvs belyst av naturen. Utan tvivel är denna sten vackrast o gör verkligen skäl för namnet LEVANDE sten...massor av kalkalger, vilket är mkt, mkt bra att ha från början.. de hjälper en stort i att inte få problem med mikroalger, ens i starten faktiskt. Placeringen av stenen är enkel..man väljer dom sidor som stått i ljus o är snyggast att vara i ljus även i akvariet. En del makroalger dör såklart, mikroalger skall de ju inte finnas i nån större utsräckning. dessa makroalger är inget problem..visst blir de en nitrittopp, men de spelar ju ingen roll..denna topp är inget att bry sej om..de hör ju till i början, o akvariet är ju tomt på annat som lever, så varför oroa sej. Vänta bara ner den, så vet man att stenen kommit ikapp o kan bryta ner sitt eget "avfall".

Mörklagd sten ser för de första otroligt tråkig ut...inga kalkalger o de gör att chansen för mikroalger o problem ökar markant i starten. Kalkalger behöver ympas in lite grann, o ha lite hjälp på traven, de är inte bara vattenvärlden som räknas där. Dessutom tror jag de dör mkt annat nyttigt på den mörklagda stenen, mkt som skulle kunnat konkurera ut mikrolagerna etc.

Dock skall man verkligen inte belysa stenen särskilt mkt, för de får under inga omständigheter bildas mikrolager på den, endast kalkalger. Vore jag handlare skulle jag placera färre sten i stenkaren än vad vi ser idag, så stenen får bättre cirkulation, samt belysa den med svagt blåljus kanske 4 timmar om dan, inget mer. Då kommer stenen bli kanonfri, o är både lättare att sälja, samt kommer från början underlätta kraftigt i starten, såväl estetiskt som mikrobiologiskt.

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Intressanta svar det har blivit i tråden.

Jag har nu startat två kar, min kub som jag startade i våras och då kom stenen från ett obelyst kar.

Perculat som jag startar upp nu har jag start med belyst sten.

Det jag kan säga är att fosfat värdena har varit mycket lägre i perculat än i kuben.

Jag ligger nu på 0.25 i fosfatvärde efter 2,5 veckor.

I kuben låg den bra mycket högre en längre tid.

I perculat kan jag nu uppmäta lite nitrat nu så det ser ut som det går fortare att komma igång med belyst sten.

Stenen jag köpte till perculat fick först ligga i två 100liters kar i två dagar då jag inte fått riktig koll på vissa saker med sumpen.

När jag flytta över stene blev det inte det minsta skitigt i karet.

Mvh Lucas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...