Gå till innehåll

Auditor's första saltvattenskar


Auditor

Rekommenderade inlägg

Hej!

Håller som bäst på att ta de första trevande stegen mot saltvatten.

Tänkte använda denna tråden för att dokumentera vad jag pysslar med så folk kan skrika om jag gör fel och även för att fråga efter råd.

Tänkte från början börja i liten skala, med att göra om mitt 220 liters misslyckade växtakvarie till saltvatten. Började därför med att beställa glas till en sump som skulle rymmas under det akvariet.

Nu när jag läst på lite mer dock så har jag beslutat mig för att sälja det akvariet och köpa ett lite större, är ändå så lite pengar i sammanhanget. Ska skicka ut karet på Blocket nu å få in lite behövliga pengar till et tnytt kar.

Hade tänk 120*50*50, med ett trekantingt ytavrinningsfack med hål i bottnen, hade nämligen tänkt klä bakgrunden i BTN Slimline. Fått ett pris av Globefish, men jag vet inte om det är bra eller dåligt.

Försökt få tag i marinakvarie snubben utan framgång, men ska fortsätta att testa.

Är klarglas värt pengarna?

UV: Har ett Deltec 10W UV ljus som jag tänkt använda, va precis på gränsen för 220 liter så det kanske är för klent nu?

Skummare: ATI Bublemaster 200

Ljus: 4*39w eller 6*39W, hade tänkt ha koraller.

Sten: 25kg

Cirkulation: funderar på små streampumpar som jag kan gömma bakom lite Slimline bitar.

Limmade ihop grunden till sumpen i fredags.

Det är väll så långt jag kommit ännu.

post-3521-14468914842846_thumb.jpg

post-3521-14468914843044_thumb.jpg

post-3521-14468914843222_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 121
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Välkommen hit!

Ett steg i rätt riktning när du går över till salt.

Det där med slimline bakgrund hade jag också funderat över.

Jag tänkte använda en jag hade i en sötvattensburk.

Jag beslutade mig för att skippa den och det är jag mycket glad för idag.

Min favorit bakgrundsfärg är svart.

Det blir ett snygt djup med den färgen.

Sen tycker jag du ska sattsa på mer sten i karet.

Själv har jag ett kar som är 120x67x67 och jag har ca 75 kilo.

Mvh Lucas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör på slimline du, smaken är ju som baken, dvs brun...... (Läste det i Pyton när jag var liten).

Ja, Pyton va en oklanderig källa till visdom :smiley20:

Näh, men det är bra å höra andra funderingar och lösningar.

Vill försöka undvika att göra nått som jag ångrar efteråt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag kör med slimline och tycker det är grymt snyggt!!

i mitt första salt kar så satt redan en slimline bakrund inlimmad då jag haft sötvatten i karet tidigare och nu när jag uppgraderade i storlek så limmade jag in en vit slimline modul som gömmer den mesta tekniken, jag tycker det blir grymt snyggt, spec när algerna får färste och förhoppningsvis lite knappar m.m. sprider sig över den, har redan färst några knappar vid ett insug så dom kan sprida sig på den :)

du kan se i min tråd hur det ser ut me dom båda olika slimline färgerna i saltet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Måste ha vatt din tråd jag sett i från första början och fått dessa funderingar :)

Skyndar långsamt med mitt bygge nu, limmat i två glasskivor till, ska ha dit ytterligare två små som ska funka som bubbelfälla. Men jag körde slut på silikon.

Nån kan väll hojjta till om ni tror att det inte kommer hålla?

Kanske behöver nån glaslist högst upp för att hjälpa till att hålla ihop det?

Precis tatt en bild av akvariet så jag ska sälja det på blocket nu, sen måste jag få tag på marinakvarie snubben för köp av nytt akvarie. Om inte nån annan har nån ide? Redan kollat med Globefish, och det va inte så farligt dyrt men de vägrar att skicka.

När jag väl har det nya karet så ska jag handla Slimline och mer silikon och då göra färdigt sumpen.

Blir till att bygga en bänk me...

Undrans om man kan hitta nått som är finare på saltvattenssidan än min kära A.Compressiceps?

post-3521-14468914966989_thumb.jpg

post-3521-14468914967227_thumb.jpg

post-3521-14468914967417_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jimmy, kolla med Håvmästarna när det gäller karet. Jag beställde ett med egna mått av dem och de tog det i sin tur hos Imazo. Om Stefan fortfarande är i butiken så snacka med honom, han känner till mitt kar (och vilken tid det tog att få det, men det berodde på den mycket strulige förre ägaren till butiken) Blev dessutom billigare än både hos Marinakvariet och Globefish plus att det levererades till Växjö utan kostnad för mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jimmy, kolla med Håvmästarna när det gäller karet. Jag beställde ett med egna mått av dem och de tog det i sin tur hos Imazo. Om Stefan fortfarande är i butiken så snacka med honom, han känner till mitt kar (och vilken tid det tog att få det, men det berodde på den mycket strulige förre ägaren till butiken) Blev dessutom billigare än både hos Marinakvariet och Globefish plus att det levererades till Växjö utan kostnad för mig.

Låter som en riktigt bra ide!

Funderat på att fråga Johan, heter han som nyligen tatt över butiken, nästa gång jag har vägarna förbi.

Inte sett Stefan därnere sen Johan tog över tror jag, hur längesedan var det du köpte det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte att dubehöver någon glas list övers på sumpen då dina mellan väggar håller i hop långsidorna så det ska inte vara några probem.

jag har ett kar till salu med måtten 120*70*50 L*B*H limmat i säkerhetsglas hör av dig om du är intresserad

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte att dubehöver någon glas list övers på sumpen då dina mellan väggar håller i hop långsidorna så det ska inte vara några probem.

jag har ett kar till salu med måtten 120*70*50 L*B*H limmat i säkerhetsglas hör av dig om du är intresserad

Jag hoppades lite på att mellanväggarna skulle ge lite extra stabilitet. Det är ingen fara med kortsidorna va? Den ena sidan kommer som sagt ha ett par glas, men den vänstra kommer vara helt fri.

Jämförde precis med ett gammalt helglas akvarium som jag har ute i förrådet, och jag har använt hysteriskt mycket silikon, jag hoppas inte det är allt för negativt.

Säkerhetsglas?

Jag kanske hör av mig, ska dock försöka få tag på ett kar med klarglas i fronten.

Känns som de extra pengarna för en klarglas skiva försvinner i mängden av alla andra doningar som man måste köpa :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Kanske en Calloplesiops altivelis - Mirakelabborre faller dig i smaken?

Den ser lite småintressant ut faktiskt.

Mest sugen är jag dock på en frogfish, men det är nog ingen nybörjar fisk antar jag. Och så verkar den äta upp allt annat i karet.

Tror jag kommer ha en hel del Gobis, tycker de påminner lite om en del snäcklekare.

Klar med ännu ett steg i min akvariesattsning nu, sålde mitt 220 liters kar för nån dag sen.

Tyvärr så fick nog tandläkaren reda på det för han stal exakt så mycket pengar för mig som jag fick för karet.

Återstår att se vad Håvmästarna vill ha för ett kar från Akvastabil, ska även försöka ringa marinakvarie igen, och se vad han ska ha för ett 130*50*50 kar.

Behöver bygga en bänk me.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snackat med Bengt på Marinakvariet nu, så snart kanske det händer nått.

Vilket utav följande skisser är att föredrar tycker ni? Fyrkanting ytavrinning eller "sned"?

Hade som sagt tänkt klä bakgrunden i Slimline, så då kanske det lutar mot en sned.

Fast jag blev lite osäker då han föredrog fyrkantig. Man är juh lite osäker som nybörjare.

Klarglas värt pengarna? Eller är det bara de som är glada i att fotografera som har glädje av det?

Skulle kosta 1250 extra för det nämligen.

post-3521-14468915001021_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sne känns ju lättare att dölja och smälter rätt lätt in i bakrutan!

känns inte heller som att det skulle spela roll på efekten men jag kan ju ha fel då jag inte har nån erfarehet av sånt hehe

Är väll lite så jag känner det, hållbarheten borde dessutom vara som i ett hön på ett panorama kar.

Om jag inte tänker helt lustigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite tankar bara..

Vatt ute på en liten resa och kikat i två butiker med saltvatten så nu är man bra sugen.

Sett metallhalogen i verkligheten nu så jag tror jag ska ha en ramp med 4T5 och en MH.

Tyckte skimret såg rätt trevligt ut nämligen.

Akvariet jag såg hade 4 rör och 2st 70W MH, antar jag kan sikta på nått liknande

Håller just på att kolla med Bioted angående akvarie från Majans, blir nog ett med klarglas. Känns som om man skulle ångra sig om man inte tar det. Kostnaden försvinner ändå i mängden skulle jag tro.

Tänkt ha en ATI Bublemaster 200 som sagt, men det verkar som om ATI krabbar och går i konkurs helatiden. Kanske inte är helt lyckat att välja en sådan då?

Alternativet som jag funderar på är en Faunamarin Ultraskimmer2.

Men den är en 1000lapp dyrare och för ett akvarium på 1500liter.

Fått det förklarat för mig att man inte kan skumma för mycket, men finns det nån fördel i att ha en så överdimensionerad skummare?

Även hunnit fundera lite på vad jag vill ha för levande, iaf på fisksidan.

Kommer sikta på att få tag på "räk-Goby" settet, tyckte det lät rätt fascinerande med det samarbetet.

En Kiurg har jag blitt rekommenderad, och jag vill välldigt gärna ha en pincettfisk.

Som jag fattat det så är det en viss risk med den och koraller, men jag ska prova ändå.

Nån sort av dem skulle man ha en bra chans att lyckas med om jag fattat rätt.

Erimitkräftor och krabbor är ett annat intresse.

Tyvärr verkar min önskan om en Frogfish inte skulle funka med småfisk så jag får nog släppa det.

Ska komma igång med bygget utav en akvariebänk inom kort hoppas jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Tar mig framåt i lite halvslött tempo.

Just plockat ihop en stomme till en bänk, såg att Fellessons inte sågat enligt min sågskiss (eller om jag vart otydlig).

Så lamellerna i skivan som akvariet ska stå på kom iallafall på fel håll.

Ni ser kortsidan på dem i den övre skivan.

Tror ni detta kan inverka på hållfastigheten? Vet att den mesta vikten kommer vila på kortsidorna, men ändå.

post-3521-14468915190073_thumb.jpg

post-3521-14468915190282_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...