Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

Bara för att pohl har en utarbetad metod och ett helt forum med sin metod så betyder det ju inte att man behöver vara tyst och acceptera alla preparat och bara hälla i efter anvisning och sedan strunta i vad det är man häller i! Jag tillhör ju den skaran som är nyfiken och gärna vill veta vad jag häller i akvariet, om det fungerar eller inte har inte med saken att göra. Efter att jag har börjat med zeovit från vodkametoden så har mina rutor och även sanden börjat bli mer bruna igen och jag har nu slutat dosera allt utom zeostarten. Ska gå över till vodkan igen faktiskt.

  • Svar 66
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Postat

Acceptera behöver du inte göra Jörgen utan helt enkelt strunta i att köpa o bruka,det finns andra tillverkare som öppet redovisar vad deras produkter innehåller använd dom så har du full koll på vad som hamnar i karet.Patrik

Och nu åter till tråden.

Postat

Snälla snälla. Jag vet att vi har ett antal kontroversiella ämnen här på forumet, men måste dessa hamna i varenda tråd?

Numera när jag gör en sökning på något i forumet och hittar en tråd som tar upp det jag undrar över så är det nog säkert 75% av dessa som spårar ur och handlar om nitrat/cyano/zeo eller annat kontroversiellt ämne och den information jag letar efter drunknar i bruset.

Denna tråd har nu blivit ett mycket bra exempel på detta och jag känner mer och mer att det inte är någon ide att fråga om annat än saker som artidentifikation och liknande.

Om jag mot förmodan ställer fler frågor kommer jag i framtiden dirrekt rapportera inlägg som drar in tråden mot de kontroversiella ämnena så att moderatorer kan radera dessa inlägg.

Postat

Ok Martin sorry om jag bidrar till att hamna utanför ämnet,men kolla Svärds tråd "vodkametoden" där finns nog det mesta skrivet av dom lite mera rutinerade akvaristerna.Kanske forumets bästa tråd.Patrik

Postat
Acceptera behöver du inte göra Jörgen utan helt enkelt strunta i att köpa o bruka,det finns andra tillverkare som öppet redovisar vad deras produkter innehåller använd dom så har du full koll på vad som hamnar i karet.Patrik

Och nu åter till tråden.

Du har naturligtvis helt rätt Patrik så just därför har jag nu slutat helt med zeovit, bytte just tillbaka till vodkaflaskan igen.

Postat

Någon som är kunnig får gärna beskriva vilka komponenter som är "aktiva" i UltraAMIN.

Det står :

UltraAMIN is a SPS-Amino Acid Special Mixture which has been developed for enhancing Acropora and Pocillopora coloration and increasing polyp and coral tissue expansion. In combination with Ultra Organic and UltraLith it allows for a comprehensive and natural nutrient supply of SPS corals.

DOSAGE RECOMMENDATION:

1 mL per 100 L (26 US gal) per day. Due to the molecular stabilization of the UltraAMIN nutrients the solution is even applicable for dosing pumps.

INGREDIENTS:

L-threonine, L-cysteine, L-serine, L-glycine, L-proline, L-histidine, L-tryptophane, L-arginine, L-lysine, L-tyrosine, L-aspartic acid, L-glutamic acid, L-valine, L-leucine, L-methionine, L-phenylalanine, L-alanine, 2-aminosulfonic acid (taurine), diverse organic carbon sources relevant in amino acid synthesis.

Storage: Ideally stored at 8°C (46° Fahrenheit). For application in dosing pumps at room temperature make sure the material is totally shaded from daylight and aquarium light. Keep out of the reach of children.

Postat
Att ta bort sanden och att köra med skummaren 24/7 är så gott som 100-procentig garanti mot syrebrist.

Tack, då kanske man vågar tulla på julsnapsen vad det lider :)

.

Postat
Du har naturligtvis helt rätt Patrik så just därför har jag nu slutat helt med zeovit, bytte just tillbaka till vodkaflaskan igen.

Varför inte bara byta ZEOstart:en mot vodka och fortsätta med resten?

Många prylar i K-Z:s sortiment fungerar även i andra system, inte bara strictly ZEOvit-kar.

Postat
Visst inser jag de fyra grudpelarna, men varför fler prep i varje grupp? varför inte bara en kolkälla tex..?? de är ju långtr mer än fyra preparat..?? går de inte att förenkla?? kanske inte..?

Vet inte om jag missuppfattar mig nu, att du missuppfattat mig. Vad menar du med flera prep i varje grupp? Jag omnämnde två olika metoder (Fauna Marin och Korallen-Zucht) i samma grupp bara som exempel. Ber om ursäkt för missförståndet i så fall...

Fauna Marins koncept består av ultraxxx, t.ex UltraMin-S, UltraLith osv.

Korallen-Zuchts koncept består av ZEOxxx, t.ex ZEOfood, ZEOlith osv.

Så, vad jag vet pratar vi bara om en kolkälla...

Postat
Moderator's upplysning:
mod.gif Försök hålla er till ämnet - en diskussion om RISKER med att använda en kolkälla. Det finns gott om andra trådar för metoddiskussioner. Varför inte fråga Claude direkt i Fauna Marins tråd om innehållsfrågor?
Postat
Tack, då kanske man vågar tulla på julsnapsen vad det lider :)

.

Hehe. Glöm bara inte att dosera lite knivsuddar nitrat då och då, annars sitter man där, doserar vodkan, och tror att man tar ner fosfaten, medan bakterierna har i själva verket käkat upp all nitrat, det råder nitratbrist och därför pågår det istället fosfatanrikning. Med en försiktig nitratdosering tar du bort denna eventuella näringsbroms och säkerställer ständig fosfatborttagning på ett enkelt och mycket billigt sätt. Varje sparad krona på tillsatser kommer ju att underlätta i ditt hemliga P120-projektet. ;) Glöm bara inte att ställa skummaren på våt skummning så det stänker fosfatrikt bakterieflock på skummarkoppen istället för låta skummet sitta och ruttna på stigarrörets väggar.

Postat
Vet inte om jag missuppfattar mig nu, att du missuppfattat mig. Vad menar du med flera prep i varje grupp? Jag omnämnde två olika metoder (Fauna Marin och Korallen-Zucht) i samma grupp bara som exempel. Ber om ursäkt för missförståndet i så fall...

Fauna Marins koncept består av ultraxxx, t.ex UltraMin-S, UltraLith osv.

Korallen-Zuchts koncept består av ZEOxxx, t.ex ZEOfood, ZEOlith osv.

Så, vad jag vet pratar vi bara om en kolkälla...

ingen fara..det är jag som vart otydlig. såvitt jag fått vete har ju korallenz. två foder till baktwrierna o dettw fick jag förklarat att de va två prep som i förening bildar kolkälla. sen alla extra prep för den färgen etc..kämns komplicerat, men de e mky möjlogt att de inye går att göra enklare..ingen kritik

Postat
jonas, nu har jag kollat med ted, det är ingen kolkälla i zeofood,det är bara zeostart som innehåller kolkälla, däremot i faunamarin finns det fler olika kolkällor!
tusen tack crille..då har jag varit felunderrättad. undra vad zeofood är då?
Postat
tusen tack crille..då har jag varit felunderrättad. undra vad zeofood är då?

"innehåller över 95 ämnen. Bland annat många aminosyror och vitaminer"

Postat
Hehe. Glöm bara inte att dosera lite knivsuddar nitrat då och då, annars sitter man där, doserar vodkan, och tror att man tar ner fosfaten, medan bakterierna har i själva verket käkat upp all nitrat, det råder nitratbrist och därför pågår det istället fosfatanrikning. Med en försiktig nitratdosering tar du bort denna eventuella näringsbroms och säkerställer ständig fosfatborttagning på ett enkelt och mycket billigt sätt. Varje sparad krona på tillsatser kommer ju att underlätta i ditt hemliga P120-projektet. ;) Glöm bara inte att ställa skummaren på våt skummning så det stänker fosfatrikt bakterieflock på skummarkoppen istället för låta skummet sitta och ruttna på stigarrörets väggar.

I have seen the light! Patrik varför har du inte sagt exakt så här förut? Jag tror på det du skriver denna gång.

Postat

Jag kör just nu med KZ's K-Balance för att få kalium i karet.

Till mitt kar så ska jag dosera 8 ml per dag.

Flaskan kostar 380:- för 500 ml.

Detta innebär att nästan halva flaskan går åt på en månad (30*8= 240ml)

=> 180:-/månad för kalium. Detta är dyrt.....

Kan man nyttja detta genom att tillsätta KaNO3 (kalisalpeter)

som NO3 tillsats tillsamans med vodka metoden och så får man kalium på köpet ?

Om detta fungerar, blir tillskottet på Ka tillräckligt för karet eller blir det ett helt marginellt tillskott ?

(bara så där mellan tummen och pekfingret)

I have seen the light! Patrik varför har du inte sagt exakt så här förut? Jag tror på det du skriver denna gång.
Postat
Jag kör just nu med KZ's K-Balance för att få kalium i karet.

Till mitt kar så ska jag dosera 8 ml per dag.

Flaskan kostar 380:- för 500 ml.

Detta innebär att nästan halva flaskan går åt på en månad (30*8= 240ml)

=> 180:-/månad för kalium. Detta är dyrt.....

Kan man nyttja detta genom att tillsätta KaNO3 (kalisalpeter)

som NO3 tillsats tillsamans med vodka metoden och så får man kalium på köpet ?

Om detta fungerar, blir tillskottet på Ka tillräckligt för karet eller blir det ett helt marginellt tillskott ?

(bara så där mellan tummen och pekfingret)

mäter du kaliumet? vilket värde har du?

Postat
Hehe. Glöm bara inte att dosera lite knivsuddar nitrat då och då, annars sitter man där, doserar vodkan, och tror att man tar ner fosfaten, medan bakterierna har i själva verket käkat upp all nitrat, det råder nitratbrist och därför pågår det istället fosfatanrikning. Med en försiktig nitratdosering tar du bort denna eventuella näringsbroms och säkerställer ständig fosfatborttagning på ett enkelt och mycket billigt sätt. Varje sparad krona på tillsatser kommer ju att underlätta i ditt hemliga P120-projektet. ;) Glöm bara inte att ställa skummaren på våt skummning så det stänker fosfatrikt bakterieflock på skummarkoppen istället för låta skummet sitta och ruttna på stigarrörets väggar.

Bra tanke för att reducera risken,

Vad för nitratdosering tänker du dig? Kalisalpeter från mataffären (KNO3)? Vilken dosering i så fall?

Postat

När det gäller sötvattensväxter och makroalger så har kno3 tillsats visat sig ge tillräckligt med kalium i lågbelastade system. I de fallen man ser att fiskarna producerar ett litet överskott av nitrat förlitar man sig på k2so4 som kaliumkälla.

Utan att egentligen veta så känns det deffinitivt som att samma förhållande gäller i korallkar.

MVH

Magnus

Postat

Mataffärens salpeter är väl altsom oftast nano3, inte kno3?

Om man doserar för cirka 0,5 ppm dagligen så verkar riskerna för accumulering mycket små, skulle en mätning visa på nivåer över 5-10 ppm kan man sluta med dosering.

MVH

Magnus

Postat

Jag har KZ's Kalium-test och testade precis och uppskattar att jag har ~ 250 mg/l.

Tyvärr så är det en så dålig test, så det skulle lika gärna kunna vara 225 eller 300,

beoende på hur man bedömmer färgerna.

Hela skalan är på testen är från 200 till 400

Naturligt havsvatten har ~390 mg/l Ka, enligt KZ.

Under 3 veckor har jag doserat K-Balance med 8 ml/dag (i ett 800 liters kar),

men värdet har inte ändrats någonting. ?!..skumt..

Jag borde kanske höja doseringen, men K-Balance är ju inte gratis precis....

Postat

Chilesalpeter eller natronsalpeter är handelsnamnet för saltet natriumnitrat, kemisk formel NaNO3.

Salpeter (av lat. sal, salt och peter, klippa, av en av de vanligaste naturliga förekomsterna som klippsalt i guano är dels en benämning för salpetersyrans salter i allmänhet (även kallade nitrater), dels namnet på ett speciellt sådant salt, nämligen kaliumnitrat (KNO3). Källa Wikipedia.

Tråden heter faran med organisk koldosering - någonting som de flesta tycks ha glömt. Den största faran som jag kan se är att i och med att man tillsätter ett ämne som är tillväxtbegränsande för heterotrofa bakterier, nämligen organisk kol så får man en ökad syrekonsumtion från de syrekrävande bakterierna samtidigt som man ger bättre tillväxtmöjligheter för de heterotrofa bakterier som är anoxiska/anaeroba (kräver mycket lite syre eller inget alls). Det är dessa som står för denitrifikationen. Eftersom regeln är att det i saltvatten normalt är så att kvävet försvinner först så kommer nitraten gå mot noll. Det finns flera rapporter som visar att det som först händer är att PO4 går ner för att efter ca 30 dagar när nitraten går ner plötsligen öka igen. Här är det den berömda fosfor/kvävekvoten som gör sig påmind igen. När kvävet blir tillväxtbegränsande så tar inte bakterierna upp (eller i mitt fall "skräpkorallerna") all fosfor för de saknar de legobitar som innehåller kväve. Patriks accepterande av :) nitrattillsats i detta fall är rätt och kommer också att minska den största risken - de anoxiska/anaeroba bakteriernas övergång till sulfat som elektronacceptor när nitraten går mot 0. Denna användning av sulfat leder till svavelväteproduktion. Detta svavelväte kommer att iofs oxideras av syrgas i vattnet men det innebärr ytterligare en syreförbrukare. En överdosering av organiskt kol leder kan alltså leda till åtminstone två farliga saker - hög syreförbrukning av syrekrävande bakterier och svavelvätebildning. Låga syrehalter och svavelväte är dödligt i högsta grad och skulle man ha partier i karet där tillförseln av syrerikt vatten av någon anledning är sämre så kan man få svavelvätebomber - samma gäller om man exempelvis har fått ett strömavbrott. Doserar man in låga halter av nitrat så får man, förutom en bättre uttnyttjande av fosforn en liten garant för att inte svavelvätebildningen blir för stor.

MVH Lasse

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...