Gå till innehåll

Risker med kolkälla?


Nizztos

Rekommenderade inlägg

  • Svar 66
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

I have seen the light! Patrik varför har du inte sagt exakt så här förut? Jag tror på det du skriver denna gång.

"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel

is just a freight train coming your way..." (gissa låt) smiley1.gif

Det skrevs väl om KNO3 + vodka vitt och brett ett tag, men då var det andra metoder som framstod i bättre dager,,, ibland är man kanske helt enkelt extra bra mottaglig för vissa idéer, jag vet inte. Känns dock bra att fler börjar se samma sak: det behöver inte vara mycket avancerat för att funka mycket bra. Jag skrev ju tidigare att dosera billig kno3 är egentligen precis samma sak som att dosera dyra aminosyror, bara det att kno3 är inte förpackad i en snygg förpackning med en välkänt namn.

Men förutom nitraten är våtskummning mycket mycket viktig - enligt min mening. Låt bakterierna stänka över i skummarkoppen, då det med torr- eller normalskumning kan lätt bli så att stigarröret blir till ett biofilter, där bakterierna föds, dör, släpper ut sin fosfatlast, föder nya bakterier osv. tills det kanske till slut och någon gång blir tillräckligt många bakterier för att tippa över i skummarkoppen. Det är långt bättre att med våtskummning ständigt skörda nya och nyfödda bakterier i den takt de produceras så blir risken för syrebrist med kolmetoder i princip obefintlig och inget att tala om än att låta skiten jäsa i stigarröret.

Bra tanke för att reducera risken,

Vad för nitratdosering tänker du dig? Kalisalpeter från mataffären (KNO3)? Vilken dosering i så fall?

Jag brukar oftast köra på känsla: ser jag mera algbeläggning på rutorna trots vodkadoseringarna så doserar jag lite nitrat också, och då handlar det kanske om en liten knivsudd KNO3 eller en lite nypa för mina 130 liter. En bieffekt av nitratdosering + vodka brukar också vara att flakväxande montiporor växer snabbare.

En överdosering av organiskt kol leder kan alltså leda till åtminstone två farliga saker - hög syreförbrukning av syrekrävande bakterier och svavelvätebildning. Låga syrehalter och svavelväte är dödligt i högsta grad och skulle man ha partier i karet där tillförseln av syrerikt vatten av någon anledning är sämre så kan man få svavelvätebomber - samma gäller om man exempelvis har fått ett strömavbrott. Doserar man in låga halter av nitrat så får man, förutom en bättre uttnyttjande av fosforn en liten garant för att inte svavelvätebildningen blir för stor.

MVH Lasse

Javisst, och tillförseln av syrerikt vatten är ju mycket dåligt där det finns lite tjockare ställen med sand som dessutom har LS på den. Själv anser jag att ett sandbotten och kolkälla är en väldigt taskig kombination, men jag vet att vissa yankees brukar lösa det med lite tunnare sandtäcke (om man nu absolut måste ha sand) och de har LS:n upphöjt över sanden med rörstumpar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har köpt mitt kaliumnitrat via Peter Hack som säljer till växtakvarister http://www.haack.se/pmdd.htm. Han hade även Na2CO3 vid det tillfället. CaCl går också att köpa därifrån

Jag gör så här - ställer en halvliters petflaska på köksvågen - tarar och fyller på 40 gram KNO3. Sedan fyller jag upp med osmosvatten till 500 gram. 1 ml av denna lösning höjer 100 liter akvarievatten med ca 0,5 ppm NO3. För att höja exempelvis 300 liter vatten 1 ppm ger jag alltså 6 ml av lösningen. Visst man kan använda NaNO3 också - inga problem. Då tar ni bara 36 gram till 500 gr för att få samma koncentration av nitrat. (siffrorna är ungefärliga). Hur mycket man skall använda är omöjligt att ange - man får försöka att köra på känn. När jag slåss mot Cyano brukar jag köra i motsvarande 1 - 2 ppm höjning per dag. Det sker ju en konsumtion av nitraten via denitrifikation också. Patriks tillväxt på rutorna kanske är en bra indikation att använda - mäta nitraten är meningslöst i dessa nivåer.

Patrik

Det är framförallt vattenkolumnen som skall innehålla gott om syre - då sker en omedelbar oxidering av ev. svavelväte. Att du kan ha syrefritt längre ner i sanden är en sak men det är också oftast ont om organiskt kol där också - så det brukar bli jämnt skägg.

MVH Lasse

Edit: Mitt sätt blir ungefär som Nizztos exempel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har köpt mitt kaliumnitrat via Peter Hack som säljer till växtakvarister http://www.haack.se/pmdd.htm. Han hade även Na2CO3 vid det tillfället. CaCl går också att köpa därifrån

Jag gör så här - ställer en halvliters petflaska på köksvågen - tarar och fyller på 40 gram KNO3. Sedan fyller jag upp med osmosvatten till 500 gram. 1 ml av denna lösning höjer 100 liter akvarievatten med ca 0,5 ppm NO3. För att höja exempelvis 300 liter vatten 1 ppm ger jag alltså 6 ml av lösningen. Visst man kan använda NaNO3 också - inga problem. Då tar ni bara 36 gram till 500 gr för att få samma koncentration av nitrat. (siffrorna är ungefärliga). Hur mycket man skall använda är omöjligt att ange - man får försöka att köra på känn. När jag slåss mot Cyano brukar jag köra i motsvarande 1 - 2 ppm höjning per dag. Det sker ju en konsumtion av nitraten via denitrifikation också. Patriks tillväxt på rutorna kanske är en bra indikation att använda - mäta nitraten är meningslöst i dessa nivåer.

MVH Lasse

Edit: Mitt sätt blir ungefär som Nizztos exempel.

Hm, intressant det här! Håller sig blandingen i rumstemperatur? Så man kan göra blandningen och sen köra i med doserpump (jag har en kanal ledig)? Blir ju ändå till att köra i en 10-12ml/dygn i mitt 720, då kan man lika bra automatisera om det går:) Eller det blir bättre att köra på fingertoppskänsla? Risken då är bara att jag glömmer, är inte förtjust i sånt som görs varje dag....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I en början skulle jag nog dosera manuellt för att lära känna hur akvariet uppträder och få fram en lämplig nivå. Blandningen håller i rumstemp så en automatdosering är möjlig.

MVH Lasse

Edit Problemet är ju att man inte kan analysera dessa nivåer med tillräcklig säkerhet vad gäller nitrat så man får lita till biologiska indikatorer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Chilesalpeter eller natronsalpeter är handelsnamnet för saltet natriumnitrat, kemisk formel NaNO3.

Salpeter (av lat. sal, salt och peter, klippa, av en av de vanligaste naturliga förekomsterna som klippsalt i guano är dels en benämning för salpetersyrans salter i allmänhet (även kallade nitrater), dels namnet på ett speciellt sådant salt, nämligen kaliumnitrat (KNO3). Källa Wikipedia.

Tråden heter faran med organisk koldosering - någonting som de flesta tycks ha glömt. Den största faran som jag kan se är att i och med att man tillsätter ett ämne som är tillväxtbegränsande för heterotrofa bakterier, nämligen organisk kol så får man en ökad syrekonsumtion från de syrekrävande bakterierna samtidigt som man ger bättre tillväxtmöjligheter för de heterotrofa bakterier som är anoxiska/anaeroba (kräver mycket lite syre eller inget alls). Det är dessa som står för denitrifikationen. Eftersom regeln är att det i saltvatten normalt är så att kvävet försvinner först så kommer nitraten gå mot noll. Det finns flera rapporter som visar att det som först händer är att PO4 går ner för att efter ca 30 dagar när nitraten går ner plötsligen öka igen. Här är det den berömda fosfor/kvävekvoten som gör sig påmind igen. När kvävet blir tillväxtbegränsande så tar inte bakterierna upp (eller i mitt fall "skräpkorallerna") all fosfor för de saknar de legobitar som innehåller kväve. Patriks accepterande av :) nitrattillsats i detta fall är rätt och kommer också att minska den största risken - de anoxiska/anaeroba bakteriernas övergång till sulfat som elektronacceptor när nitraten går mot 0. Denna användning av sulfat leder till svavelväteproduktion. Detta svavelväte kommer att iofs oxideras av syrgas i vattnet men det innebärr ytterligare en syreförbrukare. En överdosering av organiskt kol leder kan alltså leda till åtminstone två farliga saker - hög syreförbrukning av syrekrävande bakterier och svavelvätebildning. Låga syrehalter och svavelväte är dödligt i högsta grad och skulle man ha partier i karet där tillförseln av syrerikt vatten av någon anledning är sämre så kan man få svavelvätebomber - samma gäller om man exempelvis har fått ett strömavbrott. Doserar man in låga halter av nitrat så får man, förutom en bättre uttnyttjande av fosforn en liten garant för att inte svavelvätebildningen blir för stor.

MVH Lasse

jag köper detta resonemang. bra inlägg. de styrker de jag skrev att jag tror bara kolkällemetoder är bra i högt belastade kar, där får man ju sin nitratdosering via matning.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag förstått det rätt så är det enda stället man kan få tag i ren KNO3 är Haacks?

Nja - det var därifrån jag tog mitt - det fungerar säkert lika bra med det du kan köpa i livsmedelsbutikerna eller från annat håll. Mina erfarenheter är baserade på kaliumnitrat - därför kan jag inte med säkerhet säga att det fungerar med natriumnitrat men jag tror att exempelvis Stig har kört det i sina kar. Kaliumnitrat fungerar för mig men jag kan inte med hundraprocentig säkerhet säga (även om jag tror det) att det är nitratdelen som gör verkan. Med lagen om all tings jävlighet kan det ju vara så att kaliumdelen är den verksamma eller en kombination därav. Dock tror jag att det fungerar lika bra med natriumnitrat.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag köper detta resonemang. bra inlägg. de styrker de jag skrev att jag tror bara kolkällemetoder är bra i högt belastade kar, där får man ju sin nitratdosering via matning.

Problemet med resudialt fosfat är nog större i ett högbelastat akvarium än i ett lågbelastat, varför någon metod för att återställa det känns nödvändig i vilket fall. Sen finns det förståss andra metoder än kno3 att ta till.

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väl i vilket fall ingen nackdel att få i lite kalium i belastade burkar.

Tja - fast en del varnar för att för hög koncentration är minst lika skadligt men den disk ligger nog utanför denna tråd - jag har dock inte sett några negativa tendenser i mitt kar.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...