Gå till innehåll

Landvinningar som förändrar hobbyn


Arcticreef

Rekommenderade inlägg

Vad tror ni att vi de närmaste aren kommer att fa se i termer av tekniska landvinningar som förändrar hobbyn? Jag gissar pa följande:

Priset pa LED kommer att genomga samma fria fall som platteveapparater och om nagra ar kommer metallhalogen och T5 armaturer att vara utbytta mot sadana.

Likasa om nagra ar kommer Triton och kollegor att sälja kits där koraller och andra akvarieinnevanare artbestämms med DNA teknik

Genmodifierade bakterier kommer att bli tillgängliga för rening av akvarievattnet

Kluriga lösningar med filter som klarar att absorbera saker (kväve, fosfat osv) man inte vill ha i burken och dessutom exportera dem utan att man behöver plocka isär filtret och byta ut massan.

Vad ser ni för tekniska/biologiska förändringar som är pa gang?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta finns redan. Såg det på akvariemässan i Ulm (Tyskland) för ett par månader sedan. Väldigt dyrt men man kan ju hoppas att det blir billigare.

Fasen - jag som trodde att Leffe verkligen tittat för djupt i glaset (och önskat att det var djupare :)) Där ser man verkligheten överträffar dikten. (jag trodde det var ett skämt alltså!)

För övrigt tror jag det är ljusteknologin som kommer att revolutionera hobbyn de närmsta åren. Mycket lätt att maxa de våglängder man vill - men då är frågan - vilka skall man maxa?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst att en dator som sköter akvariet själv, eller en mirakelvätska låter lockande.

Men tror ni inte att man skulle tappa intresset?, utmaningen skulle ju försvinna, och man skulle inte behöva veta vad som händer i akvariet.

Nej så långt får vi hoppas att det inte går ;), då kan man ju lika gärna köpa sig en tavla.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett fika hörn hos min lokala handlare e vad jag önskar.sen har dom en akvarie tröja som jag hoppas att den finns o köpa snart.LED belysningen tar nog ett par år innan den finns för dom svenska akvaristernas plånböcker.Patrik

Bra talat Patrik! En fikahörna, en videohörna i avlägsen del av butiken (för barnen.........ok bollhav kan också funka) söndagsöppet helg efter lön hos min "lokala" handlare vore toppen!! Bra vore även om dem hade ett kassaregister som bara skrev 20% av beloppet på kvittot. (för redovisningen till hustrun.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra talat Patrik! En fikahörna, en videohörna i avlägsen del av butiken (för barnen.........ok bollhav kan också funka) söndagsöppet helg efter lön hos min "lokala" handlare vore toppen!!

Jag kanske kan ta oss halvvägs genom att hämta min burk....

Bra vore även om dem hade ett kassaregister som bara skrev 20% av beloppet på kvittot. (för redovisningen till hustrun.)

Kanske vore läge att inte ta med "regeringen" dit :)

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...