Arcticreef Postat 28 december 2007 Dela Postat 28 december 2007 Vad tror ni att vi de närmaste aren kommer att fa se i termer av tekniska landvinningar som förändrar hobbyn? Jag gissar pa följande:Priset pa LED kommer att genomga samma fria fall som platteveapparater och om nagra ar kommer metallhalogen och T5 armaturer att vara utbytta mot sadana.Likasa om nagra ar kommer Triton och kollegor att sälja kits där koraller och andra akvarieinnevanare artbestämms med DNA teknikGenmodifierade bakterier kommer att bli tillgängliga för rening av akvarievattnetKluriga lösningar med filter som klarar att absorbera saker (kväve, fosfat osv) man inte vill ha i burken och dessutom exportera dem utan att man behöver plocka isär filtret och byta ut massan.Vad ser ni för tekniska/biologiska förändringar som är pa gang? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 28 december 2007 Dela Postat 28 december 2007 Jag tror "flexiglas" är nästa stora grej - akvarier som man drar ut till passande storlek.... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 28 december 2007 Dela Postat 28 december 2007 Jag tror "flexiglas" är nästa stora grej - akvarier som man drar ut till passande storlek....Nu har du tittat för långt ner i glaset igen Leif! :)MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 28 december 2007 Dela Postat 28 december 2007 Sorry, nivån är väl inte högre än så här en fredagkväll....... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Trilobite Postat 28 december 2007 Dela Postat 28 december 2007 Odling och foder lär det ju hända massor på. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 28 december 2007 Dela Postat 28 december 2007 Odling, foder och belysning - och förhoppningsvis mätmetoder Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Vargklo Postat 29 december 2007 Dela Postat 29 december 2007 Tänk om man kunde ersätta allt pillande med tester med en elektronisk multimeter som klarar "allt". Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
DSB Postat 29 december 2007 Dela Postat 29 december 2007 Tänk om man kunde ersätta allt pillande med tester med en elektronisk multimeter som klarar "allt".Ja det vore inte helt fel. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Nizztos Postat 29 december 2007 Dela Postat 29 december 2007 Billigare, enklare och säkrare preparat kan man ju drömma om.Tänk en vätska som som doserar 1dl/dag som rättar till alla värden i karet och håller borta alger samtidigt som det föder korallerna. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Losenborg Postat 29 december 2007 Dela Postat 29 december 2007 Jag åker till Asien den 7/1 och ett av mina mål är att söka efter mät instrument som kan mäta olika saker, i Singapor är det ett eldorado att hitta nya prylar, förhoppningsvis innom Saltvattens Kemi.Stenlo Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 29 december 2007 Dela Postat 29 december 2007 Problemet med detta ligger att prober för allt annat än ph/redox/salinitet/conduktivitet/TDS är snordyra - hörde prisuppgifter på en nitrat probe runt 80.000:-calcium finns ju, men tillförlitligheten är enligt samstämmiga uppgifter dålig Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Losenborg Postat 29 december 2007 Dela Postat 29 december 2007 Med andra ord det gäller att ha stora plåmboken med.Ja det är väl troligt att en kombi är svindyr, får väl se om det finns alls något köpvärt, åker sedan till Thailand, så jag skall kolla vad som finns därStenlo Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Arcticreef Postat 29 december 2007 Författare Dela Postat 29 december 2007 Jag tror "flexiglas" är nästa stora grej - akvarier som man drar ut till passande storlek....Detta finns redan. Såg det på akvariemässan i Ulm (Tyskland) för ett par månader sedan. Väldigt dyrt men man kan ju hoppas att det blir billigare. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 29 december 2007 Dela Postat 29 december 2007 Detta finns redan. Såg det på akvariemässan i Ulm (Tyskland) för ett par månader sedan. Väldigt dyrt men man kan ju hoppas att det blir billigare.Fasen - jag som trodde att Leffe verkligen tittat för djupt i glaset (och önskat att det var djupare ) Där ser man verkligheten överträffar dikten. (jag trodde det var ett skämt alltså!)För övrigt tror jag det är ljusteknologin som kommer att revolutionera hobbyn de närmsta åren. Mycket lätt att maxa de våglängder man vill - men då är frågan - vilka skall man maxa?MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Keek Postat 29 december 2007 Dela Postat 29 december 2007 Vad tror ni om denna då http://www.eneye.se/ Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
crille Postat 29 december 2007 Dela Postat 29 december 2007 projektet lades ner har jag för mig Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 29 december 2007 Dela Postat 29 december 2007 Såvitt jag vet fick dom inte detta att funka fullt ut, men bolaget är kursat om jag inte är felunderrättad Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
pimo Postat 29 december 2007 Dela Postat 29 december 2007 Visst att en dator som sköter akvariet själv, eller en mirakelvätska låter lockande.Men tror ni inte att man skulle tappa intresset?, utmaningen skulle ju försvinna, och man skulle inte behöva veta vad som händer i akvariet.Nej så långt får vi hoppas att det inte går , då kan man ju lika gärna köpa sig en tavla. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
tropfrog Postat 29 december 2007 Dela Postat 29 december 2007 Bra talat Pimo!!MVHMagnus Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 29 december 2007 Dela Postat 29 december 2007 Håller med, akvariet glöms ibland till förmån för teknik och kemi - men här är ett alternativ Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
crille Postat 29 december 2007 Dela Postat 29 december 2007 woow är det rktiga delfiner? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 29 december 2007 Dela Postat 29 december 2007 Ja, det är en genmanipulerad minidelfin som snart finns hos en handlare nära dig ;-) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
salar Postat 29 december 2007 Dela Postat 29 december 2007 Ett fika hörn hos min lokala handlare e vad jag önskar.sen har dom en akvarie tröja som jag hoppas att den finns o köpa snart.LED belysningen tar nog ett par år innan den finns för dom svenska akvaristernas plånböcker.Patrik Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Christer T Postat 29 december 2007 Dela Postat 29 december 2007 Ett fika hörn hos min lokala handlare e vad jag önskar.sen har dom en akvarie tröja som jag hoppas att den finns o köpa snart.LED belysningen tar nog ett par år innan den finns för dom svenska akvaristernas plånböcker.PatrikBra talat Patrik! En fikahörna, en videohörna i avlägsen del av butiken (för barnen.........ok bollhav kan också funka) söndagsöppet helg efter lön hos min "lokala" handlare vore toppen!! Bra vore även om dem hade ett kassaregister som bara skrev 20% av beloppet på kvittot. (för redovisningen till hustrun.) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
oveb Postat 29 december 2007 Dela Postat 29 december 2007 Bra talat Patrik! En fikahörna, en videohörna i avlägsen del av butiken (för barnen.........ok bollhav kan också funka) söndagsöppet helg efter lön hos min "lokala" handlare vore toppen!! Jag kanske kan ta oss halvvägs genom att hämta min burk....Bra vore även om dem hade ett kassaregister som bara skrev 20% av beloppet på kvittot. (för redovisningen till hustrun.)Kanske vore läge att inte ta med "regeringen" dit . Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.