Gå till innehåll

uppstart av salt :)


Gurra G

Rekommenderade inlägg

  • Svar 177
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

gjort det på blocket... men hittar ingen/bra :/ några fler ställen att leta på?

https://www.saltvattensguiden.se/annonser/index.php

Varsågod.

Jag är inte så säker på att katter gillar salt vatten. Har vi någon kattägare på forumet?

Brukar katterna pilla i saltet?

Har två stycken, ingen av dem har iofs möjlighet numera att pilla i karet, men förr när vi hade det öppet upptill så var de mest under karet faktiskt. Roligast att se dem försöka fånga fiskarna därifrån och nästan slå kullerbytta på sig själv. :) De är inga stora fans av vatten kan jag säga, varken salt eller sött.

Trilobite har nakenkatter som kanske är annorlunda?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är inte så säker på att katter gillar salt vatten. Har vi någon kattägare på forumet?

Brukar katterna pilla i saltet?

Vår katt sover gärna på armaturen till vårat stora sötvattenskar. Inget av saltvattenskaren är intressanta och ett av de är öppet. Katten gillar dock saltet, om man inte passar sig brukar den stå och slicka på diverse delar som varit nere i karen. Problemet är att salt är inte nyttigt för dem.

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kom och tänka på en sak... han i affären sa att mitt salt var preparerat med spårämnen (reef crystals) och att jag därför inte skulle behöva tillsätta spårämnen. stämmer detta? vill veta eftersom att det nog blir osmos och då blir det ju bara rent H2O (inga spårämnen)...

är det någon som har erfarenhet av detta salt???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kom och tänka på en sak... han i affären sa att mitt salt var preparerat med spårämnen (reef crystals) och att jag därför inte skulle behöva tillsätta spårämnen. stämmer detta? vill veta eftersom att det nog blir osmos och då blir det ju bara rent H2O (inga spårämnen)...

är det någon som har erfarenhet av detta salt???

Det stämmer delvis iaf. Jag är tvungen att tillsätta kalcium för stenkorallerna och min Xenia mår bra av lite extra jod då och då. För övriga koraller behövs nog inga tillsatser med det här saltet, om man byter vatten i rätt omfattning. (använde själv osmos och reef crystals)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

medel/ preparat jag borde/ måste ha hemma???

Startbakterier och fosfatremover skulle jag rekommendera till å börja med.

ca 10% vatten i månaden va???

ang vattenbyten så finns det många olika rekomendationer beroende på vem men pratar med, själv bytar jag 50l var 4;e v och det har funkat fint för mig.

är det någon som har erfarenhet av detta salt???

Jag använder också detta saltet, du behöver inte tillsätta spårämnen i början men sen när du fått i mer koraller så kan det behövas, mina värden håller sig inte med bara vattenbyten tex ca ,mg, kh så det måste tillföras, jag tillsätter även andra spårämnen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack för svaret:) rovaphos är fosfat remover va?

läste nån stans att någon som körde med osmos fick för lågt kh i det renade vattnet... då blandade han det med lite skitvatten... ska jag kolla värderna i osmos vattnet när jag kört igång det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

akvariet fullt till en tredje del nu...:) och då har osmosen stått och gått i snart ett dygn... sen har jag ju sumpen att fylla okså... tycker att det går väldigt långsamt... ca 60l/dygn skulle ja tro att den ligger på. kan jag ha koplat fel så att den inte funkar som den ska? den ska ju igentligen spotta ut ca 190l/dygn...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

lite alger på bottnen nu okså... kanske från när det va söt i det... kan det bli nå fel med dem i när jag startar upp, och häller i saltet? kan jag starta värmaren för att få upp tempen i vattnet, så att det går lättare att blanda till saltet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...