Gurra G Postat 30 december 2007 Författare Postat 30 december 2007 har räknat med att lägga ca 2-3 tusen på belysningen så det behövs nog ingen begagnad... vill inte byta svindyra lampor.. Citera
pimo Postat 30 december 2007 Postat 30 december 2007 gjort det på blocket... men hittar ingen/bra :/ några fler ställen att leta på?Har du kollat igenom köp&sälj här på saltvattensguiden? Citera
Gurra G Postat 30 december 2007 Författare Postat 30 december 2007 ne... visste inte att det fanns xD tack:) Citera
havre Postat 30 december 2007 Postat 30 december 2007 jo men ja sover alldeles bredvid och jag vill inte få lyset i ögonen/:Måste det vara tänt när du skall sova? Citera
Gurra G Postat 30 december 2007 Författare Postat 30 december 2007 nja men... jaja:P vi har katter... Citera
stigigemla Postat 30 december 2007 Postat 30 december 2007 Jag är inte så säker på att katter gillar salt vatten. Har vi någon kattägare på forumet?Brukar katterna pilla i saltet? Citera
Laggeman Postat 30 december 2007 Postat 30 december 2007 gjort det på blocket... men hittar ingen/bra :/ några fler ställen att leta på?https://www.saltvattensguiden.se/annonser/index.phpVarsågod.Jag är inte så säker på att katter gillar salt vatten. Har vi någon kattägare på forumet?Brukar katterna pilla i saltet?Har två stycken, ingen av dem har iofs möjlighet numera att pilla i karet, men förr när vi hade det öppet upptill så var de mest under karet faktiskt. Roligast att se dem försöka fånga fiskarna därifrån och nästan slå kullerbytta på sig själv. De är inga stora fans av vatten kan jag säga, varken salt eller sött.Trilobite har nakenkatter som kanske är annorlunda? Citera
havre Postat 30 december 2007 Postat 30 december 2007 Jag är inte så säker på att katter gillar salt vatten. Har vi någon kattägare på forumet?Brukar katterna pilla i saltet?Vår katt sover gärna på armaturen till vårat stora sötvattenskar. Inget av saltvattenskaren är intressanta och ett av de är öppet. Katten gillar dock saltet, om man inte passar sig brukar den stå och slicka på diverse delar som varit nere i karen. Problemet är att salt är inte nyttigt för dem.Mvh Thomas Citera
Gurra G Postat 30 december 2007 Författare Postat 30 december 2007 aj då /: bygger nog in den i alla fall tror ja... tycker det är snyggt:) Citera
Gurra G Postat 30 december 2007 Författare Postat 30 december 2007 tänkte använda en mh ramp som är 20x30cm (med 20 000k lampa) kanske... undrar då om det räcker eller om jag behöver en till för att kunna hålla avanserade koraller... vill ha bra grejor från början... Citera
_Manne_ Postat 30 december 2007 Postat 30 december 2007 skulle tipsa om att köra 1 el 2 rör också.. så du kan få lite blått ljus tex.. Citera
Gurra G Postat 30 december 2007 Författare Postat 30 december 2007 ok... men utöver det estetiska skulle ja klara mej med mh'an va? klarar jag att hålla alla koraller och musslor under den? den är på 150w. Citera
Gurra G Postat 31 december 2007 Författare Postat 31 december 2007 kom och tänka på en sak... han i affären sa att mitt salt var preparerat med spårämnen (reef crystals) och att jag därför inte skulle behöva tillsätta spårämnen. stämmer detta? vill veta eftersom att det nog blir osmos och då blir det ju bara rent H2O (inga spårämnen)...är det någon som har erfarenhet av detta salt??? Citera
papi Postat 31 december 2007 Postat 31 december 2007 kom och tänka på en sak... han i affären sa att mitt salt var preparerat med spårämnen (reef crystals) och att jag därför inte skulle behöva tillsätta spårämnen. stämmer detta? vill veta eftersom att det nog blir osmos och då blir det ju bara rent H2O (inga spårämnen)...är det någon som har erfarenhet av detta salt???Det stämmer delvis iaf. Jag är tvungen att tillsätta kalcium för stenkorallerna och min Xenia mår bra av lite extra jod då och då. För övriga koraller behövs nog inga tillsatser med det här saltet, om man byter vatten i rätt omfattning. (använde själv osmos och reef crystals) Citera
Gurra G Postat 31 december 2007 Författare Postat 31 december 2007 ok tack så mycket:) visst ska man byta ca 10% vatten i månaden va??? eller va det varannan vecka??? Citera
Gurra G Postat 17 januari 2008 Författare Postat 17 januari 2008 nu ska jag äntligen hälla i vatten:) startar osmosen om några timmar:) finns det några medel/ preparat jag borde/ måste ha hemma??? Citera
totto Postat 17 januari 2008 Postat 17 januari 2008 medel/ preparat jag borde/ måste ha hemma??? Startbakterier och fosfatremover skulle jag rekommendera till å börja med. ca 10% vatten i månaden va??? ang vattenbyten så finns det många olika rekomendationer beroende på vem men pratar med, själv bytar jag 50l var 4;e v och det har funkat fint för mig. är det någon som har erfarenhet av detta salt???Jag använder också detta saltet, du behöver inte tillsätta spårämnen i början men sen när du fått i mer koraller så kan det behövas, mina värden håller sig inte med bara vattenbyten tex ca ,mg, kh så det måste tillföras, jag tillsätter även andra spårämnen. Citera
Gurra G Postat 17 januari 2008 Författare Postat 17 januari 2008 tack för svaret:) rovaphos är fosfat remover va? läste nån stans att någon som körde med osmos fick för lågt kh i det renade vattnet... då blandade han det med lite skitvatten... ska jag kolla värderna i osmos vattnet när jag kört igång det? Citera
Gurra G Postat 18 januari 2008 Författare Postat 18 januari 2008 nu funkar osmosen och den rullar på fint... skönt att äntligen komma igång:) ska ja mäta värderna på det färdiga vattnet eller? när ska ja ha i rovaphosen? Citera
hbmannen Postat 18 januari 2008 Postat 18 januari 2008 ang vattenbyten så finns det många olika rekomendationer beroende på vem men pratar med, själv bytar jag 50l var 4;e v och det har funkat fint för mig.de e ju typ drygt 10% som han sa eller 11,363458548326245217%//hb Citera
Gurra G Postat 19 januari 2008 Författare Postat 19 januari 2008 akvariet fullt till en tredje del nu... och då har osmosen stått och gått i snart ett dygn... sen har jag ju sumpen att fylla okså... tycker att det går väldigt långsamt... ca 60l/dygn skulle ja tro att den ligger på. kan jag ha koplat fel så att den inte funkar som den ska? den ska ju igentligen spotta ut ca 190l/dygn... Citera
Gurra G Postat 19 januari 2008 Författare Postat 19 januari 2008 lite alger på bottnen nu okså... kanske från när det va söt i det... kan det bli nå fel med dem i när jag startar upp, och häller i saltet? kan jag starta värmaren för att få upp tempen i vattnet, så att det går lättare att blanda till saltet? Citera
stigigemla Postat 19 januari 2008 Postat 19 januari 2008 Att osmosen ger litet beror på att vattnet är kallt. Du kan lägga i värmaren nu- inga problem.Strumpan med fosfatremover skulle jag lägga i samtidigt med den första levande stenen. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.