Trilobite Postat 14 februari 2008 Postat 14 februari 2008 OM du vill ha lyse på mer kan du ju ta blårör på kvällen, med full kräm på lyset i 8 timmar när du är hemma. Det är ju ingen ide att ha tänt extra länge när ingen tittar. Citera
Gurra G Postat 14 februari 2008 Författare Postat 14 februari 2008 det va ju smart:) tackar! men hur ska värderna se ut när det är dags att ha i korlet då? Citera
Gurra G Postat 19 februari 2008 Författare Postat 19 februari 2008 har tittat nitrit värdet i dag... 1.75 så det är på väg ner i alla fall inte så långt kvar innan jag får ha i koraller då kanske...? ska ner på ca 0.25, eller har jag fel? Citera
Trilobite Postat 19 februari 2008 Postat 19 februari 2008 Det är nog bra, eftersom det kan finnas ammoniak kvar så länge nitriten är hög. Citera
Gurra G Postat 27 februari 2008 Författare Postat 27 februari 2008 jo tänkte det.. nu har jag börjat fått alger som ser ut som gröna "grässtrån". undra vad det kan vara? Citera
Gurra G Postat 2 mars 2008 Författare Postat 2 mars 2008 nu är det äntligen dags att köpa fiskar tror jag i allla fall... nitrit är nere på noll... är det några andra värden jag måste få fason på innan jag har i fisk och koraller?mina värden:nitrit:0nitrat:5fosfat:0,02kh/alk:12,8ph:7,7som sagt så klarnar det upp... törs jag ha i fiskar koraller och lite räkor kanske eller? tacksam för svar:) Citera
stigigemla Postat 2 mars 2008 Postat 2 mars 2008 PH:t är litet lågt. För fiskar är det nog inget problem men koraller och räkor är känsligare.Det lättaste sättet att få upp pH är att tillsätta kalkvatten. Eftersom du har börjat få alger kan det vara bra med turbosnäckor. Citera
Gurra G Postat 2 mars 2008 Författare Postat 2 mars 2008 jo men höjer inte kalk vatten okså alkalinet? eller? jo tänke ha i ca 20st... är det för lite? ska snart skicka en bild men kameran är på laddning... har nämligen bytt bänk i dag och så har riktiga lampan kommigt upp Citera
Gurra G Postat 5 mars 2008 Författare Postat 5 mars 2008 jag har i allafall prövat med kalkvatten i två dagar nu... ph't blev bra... (8) men alkalinet åkte upp på 15,8 hur får jag ner det då? måste jag få ner det innan jag får ha i koraller och lite småkryp och kanske nån fisk? Citera
Gurra G Postat 10 mars 2008 Författare Postat 10 mars 2008 nu har äntligen sanden kommigt i:) visst blev det fint? behöver jag värkligen inte ha ordning på kh innan jag kan ha i fisk mm? annars åker jag och gör det i morrn... tacksam för svar Citera
Peppz Postat 10 mars 2008 Postat 10 mars 2008 nu har äntligen sanden kommigt i:) visst blev det fint? behöver jag värkligen inte ha ordning på kh innan jag kan ha i fisk mm? annars åker jag och gör det i morrn... tacksam för svarBörjar se bra ut i tanken ju! Snyggt grus! Citera
Gurra G Postat 16 mars 2008 Författare Postat 16 mars 2008 nu har vi vvarigt och köpt 5 turbosnäckkor, en sjöstjärna, två putsarräkor, två clowner och en stor sten med nån sorts kolonianemon på tror jag... fiskarna mår fint men är lite skygga... snäckorna betar på och putsarräkorna äter av trådalgerna på stenarna... men en putsarräka har borjat dragit sig undan... liksom gömt sig... nån som vet varför? bara lite allmänt rädd? den andra däremot lever loppan... han hoppade till och med upp i handen på mej och sprang omkring:) skit kul att ha någonting att titta på och se att det händer någonting. Citera
Johha Postat 16 mars 2008 Postat 16 mars 2008 Fint, några mera turbosnäckor och några eremiter så blir det nog riktigt bra balans:)lycka till Citera
barneth Postat 17 mars 2008 Postat 17 mars 2008 Nice tråd, snyggt jobbat. Dags att ändra: "Akvariestorlek: 150 l söt som ska bli salt", det är väl tillräckligt salt nu? /M Citera
Gurra G Postat 18 mars 2008 Författare Postat 18 mars 2008 clownerna är lite blyga... men räkorna är då inte det de äter rakt ur handen på mej och nu när jag kollade saltet så försvann plötsligt saltmätaren... då hängde det en räka i den gisa om jag blev förvånad... Citera
Gurra G Postat 23 maj 2008 Författare Postat 23 maj 2008 dags att skriva litegranna kanske? ledsen att jag inte skrivigt på ett tag, har bara inte blivigt av... idag har jag varigt och köpt nya fiskar till akvariet... en velifierum, två stycken blå frökenfiskar, en liten sjöstjärna, en liten pepparmintsräka och en stor rödfotad anemon. sen så har jag nu byggt om fluval 4+ pumpen i akvariet så att anemonen inte ska kunna sugas in i den... får inte igång kameran riktigt, men jag ska försöka ta några bilder i morrn... ses Citera
Gurra G Postat 30 september 2008 Författare Postat 30 september 2008 Sorry att jag inte har skrivigt på ett tag... några månader... jag har nu köpt lite nya fiskar och även lite koraller, min första stenkorall idag tex... är det någon som vill att jag ska fortsätta med tråden? eller ska jag lägga ner den? den är ju i alla fall inte under uppstart någe mera... tänkte ta lite kort och lägga upp i alla fall. ses//gustav Citera
saltbjörkan Postat 30 september 2008 Postat 30 september 2008 kuligt =) NU får du ju ladda upp lite bilder!!självklart ska du fortsätta skriva i din tråd tycker jag i ella fall Mvh/Marcus Citera
Gurra G Postat 30 september 2008 Författare Postat 30 september 2008 ok:) kul att folk fortfarande är intreserade. knäpper lite kort i morrn när lampan är i gång... Citera
Gurra G Postat 1 oktober 2008 Författare Postat 1 oktober 2008 tyvärr inga bilder idag heller :/ knäppte massor med kort men så insåg jag att det inte fanns nån USB port på den, och minneskortsläsaren är hoss pappa... men ja ska dit i helgen så bilderna kommer kanske i över morrn. ses/Gurra Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.