Gå till innehåll

Vad är Ballingmetoden?


leucosternon

Rekommenderade inlägg

Tja - ett försök:

Alla saltvattenskar "förbrukar" kalcium i någon mängd, lite beroende på vad man har i karet. På något sätt måste man tillsätta det kalcium som förbrukas. Om man inte vill byta vatten mycket ofta, så behövs kalciumet tillsättas separat. Det finns många metoder att åstadkomma detta på.

Ballingmetoden går i huvudsak ut på att man tillsätter två vätskor, separat från varandra, i karet regelbundet. Den ena vätskan är kalciumklorid (CaCl2) och den andra är natriumdivätebarbonat (NaHCO3). Sedan finns det flera varianter på metoden, bl.a. genom tillsats av NaCl-fritt salt och magnesium. En fördel med Ballingmetoden är att du inte bara kan justera kalciumnivån i karet, utan också hålla styr på KH-nivån i karet genom tillsats av karbonatet. Bra KH-nivå är en förutsättning för en kontrollerad pH-nivå i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack för ditt svar.

Vi tillsätter saliferts All in one en gång i veckan, sen har vi även magnesium, calsium och strontium separat som vi har haft i om det har varit låga värden.

Det har vi behövt gjort nu i början (karet är ca 5 mån ) för värdena var för låga.

Nu har vi kommit upp i bra värden.

vad är skillnaden på att "vårat" sätt och ballingmetoden?

vi har inga doserpumpar.

Är ballingmetoden säkrare och effektivare?

När vi doserar använder vi dosermått som medföljer flaskan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag känner inte till Salifert All in one, så jag vet inte om det innehåller någon KH-buffer också. Har du stabila KH-värden?

Jag tror inte att det går att säga att Ballingmetoden är entydigt säkrare eller effektivare än kombipreparat. Däremot när ditt kar börjar komma upp i förbrukning, dvs när du satt i ett antal koraller som börjar växa, så kan möjligtvis Balling vara ett billigare alternativ än kombipreparat. Över ett år räknat så kostar ju kemikalier en del. Grundkemikalierna i Ballingmetoden är ju inte patentskyddade, så det är fri konkurrens och därmed flera leverantörer av dessa kemikalier. Jag har slaskat i Ballingvätskor manuellt, dvs utan doserpumpar, i princip varje dag i tre års tid, och det funkar också och det som känns billigast för mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det absolut vanligaste är att man blandar själv. Recept finns på burkarna, men du ser flera trådar som avhandlar detta ämne, där oveb t.ex. gjort en Excelsnurra och det finns dessutom en annan tråd som visar en Windowsapplikation som en tysk kille gjort.

Det finns även färdigblandat, jag tror det är Tropic Marine som säljer sina "A", "B" och "C"-vätskor som i princip är Balling inkl. NaCl-fritt salt, men det blir vanligtvis dyrare.

EDIT:

Ditt KH-värde duger bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör Tropic Marines Balling. A, B, C vätska den finns i 1liters flaskor samt i pulverpåse att blanda i 3x5l dunkar. Pulvret man blandar själv är mycket billigare.

1dl om dagen av varje västska A, B, C räcker för att hålla stabila värden (Kh, Ca och Mg) i mitt kar.

I början doserade jag dem manuellt varje dag men nu sköter en doserpump det.

Kan varmt rekommendera Tropic Marine.

Tycker personligen att det är mycket enklare att varje dag dosera lite vätska än att ha flera olika pulverpreparat.

Mitt kar har ni ju sett och vet att det fungerar bra. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack för ditt svar.

Vi tillsätter saliferts All in one en gång i veckan, sen har vi även magnesium, calsium och strontium separat som vi har haft i om det har varit låga värden.

Det har vi behövt gjort nu i början (karet är ca 5 mån ) för värdena var för låga.

Nu har vi kommit upp i bra värden.

vad är skillnaden på att "vårat" sätt och ballingmetoden?

vi har inga doserpumpar.

Är ballingmetoden säkrare och effektivare?

När vi doserar använder vi dosermått som medföljer flaskan.

fördelen med balling är att man bara doserar de som verkligen behövs...dvs man ersätter kalcium o karbonatförlusterna o inget mer..dvs de metoden är till för. All in one innehåller calciumacetat, vilket också tillför calcium o karbonat på ett balanserat sätt, men ger som restprodukt koldioxid, samt innehåller en kolkälla. Denna metod är därför inte så renodlad. Balling känns mer logisk o bättre därför, man vet mer vad man gör.

Detta med balanserade värden, innebär att man tillför lika mkt ca o karbonater som går åt för att bilda en enhet kalciumkarbonat...de metoder som tillför calcium o karbonater på detta balanserade sätt är:kalkreaktor, kalkvatten, calciumacetat, balling(dvs kalciumklorid + natriumvätekarbonat i separat lösningar).

TM lösningar är färdigblandad balling..de är dock mkt enkelt o betydligt billigare att blanda själv, o går ganska snabbt. fauna marine har färdiga kemikalier samt recept.

Vid stora akvarium eller med mkt hög förbrukning av kalcium o karbonater, är kalkreaktor i längden billigare, o kanske att föredra framför att tillsätta kemikalier enligt ovan.

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas har rätt enligt ovan,

Jag använde Tropic Marines "portionsförpackade" pulver under första året, då det var smidigt att inte behöva mäta upp kemikalierna själv utan bara "just add water". När förbrukningen i karet steg i takt med att korallerna växte, blev jag allt mer kostnadsmedveten, och gick över till att blanda egna kemikalier. Just nu använder jag Fauna Marins kemikalier, men det finns andra leverantörer också. Mitt intresse för vattenkemi bidrog också till att jag efter ett tag gick ifrån Tropic Marines vätskor, då jag blev lite irriterad på att de inte lämnade någon innehållsdeklaration (även om det anses allmän fastställt att det är vanlig Balling det handlar om).

I ert fall kan ni enkelt göra ert eget avvägande mellan bekvämlighet och kostnad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Tänkte väcka liv i tråden igen...

Jag förstår inte riktigt Tropic Marins Balling. A, B, C. När man läser på deras hemsida om Tropic Marin Bio-Calcium liquid är finns det A B C flaskor. Det står emellertid inget om att det tillför magnesium eller höjer KH. Måst man då köpa nedanstående produkt samt magnesium för att kunna balansera alla tre?

http://www.tropic-marin.com/web/english/homepage.html

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, det står inte vad det innehåller men

A är för kh, B ca och C natriumfritt salt samt magnesium.

Du behöver inga andra preparat för att bibehålla dessa värden, dock kan det vara bra att ha pulver hemma om man behöver buffra upp värdena innan man startar eller ändra dem mycket, då ABC vätskan inte är till för att höja värdena utan endast bibehålla förbrukningen.

Edit: kör även med TM Pro Coral A- och TM Pro Coral K+ som är spårämnen, vilket jag tycker gett resultat på färgerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har sett Teds kar ett antal gånger och tycker han har fått till det mycket vackert. Har efter flera diskusioner med Ted testat att tillföra TM Pro Coral A- och TM Pro Coral K+ till mitt kar utan att se någon förändring. Dock kan tilläggas att jag fått en fragg av honom som var gräddvit i hans kar med mörkt lila i mitt vilket för mig tyder på at man måste hitta vad som passar just mitt kar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle Fauna Marins balling vara bra då?

Bara nyfiken, varför går det inte att höja med deras ABC vätska?

Mvh Thomas

Det går att höja, men det är mer komplicerat att höja något av värdena genom att öka doseringen med balling. Detta eftersom du påverkar KH, Ca och Mg samtidigt. Behöver du t ex höja Ca ordentligt så kommer KH troligen att skjuta i höjden innan du nått rätt Ca nivå.

Därför är det bättre att med andra preparat, t ex Salifert Coral Calcium för att först höja kalciumnivån och därefter sparka igång med balling. Samma sak gäller om du behöver höja Mg värdet.

Handlar det om små justeringar är det inga problem att öka eller minska doseringen av A B C eller FM ballingvätskor. Det blir alltid en inkörningsperiod då man måste mäta parametrarna regelbundet och justera doseringen.

Min erfarenhet är att det är bäst att mäta KH när man justerar doseringen. Karbonaterna förbrukas snabbast så det är där du kan se förändringarna först. Justerar du in ett KH på t ex 8 dKH så håller sig Ca och Mg automatiskt på bra nivåer förutsatt att de låg på hyffsade nivåer när du började tillsätta balling.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har precis startat upp ett kar (8 veckor sedan) och har lite smått börjat med ballingmetoden.

Jag köpte Daniel Knops "Saltvattensakvariet" där metoden beskrevs.

Enligt den skulle man ta 147g CalCl2+2H2O och 168g NaHCO3 och blanda dessa i två liter vatten vardera. Detta skulle motsvara 1 mol CaCl2 och 2 mol NaHCO3.

Är det då denna reaktion man eftersträvar?

CaCl2 + 2NaHCO3 -> CaCO3 + 2NaCl + H2O + CO2

Isåfall förstår jag sambandet att man måste ta bort vatten från karet och tillsätta natriumkloridfritt salt för att kompensera för den obalansen.

Genom att läsa här på guiden har jag trott mig förstå att KH är mängden bikarbonater-karbonater lösta i vattnet. Borde man inte då kunna sänka KH genom att inte tillsätta NaHCO3 i ballingmetoden? Och motsatt tillsätta mer NaHCO3.

Dessutom i Daniel Knops bok står det att man skall tillsätta 34g MgCl2 + 6H2O till lösningen för CaCl2. Vad kommer denna siffran ifrån? Har sett väldigt olika uppgifter på mängden Mg som skall tillsättas i Ballingmetoden. Är denna individuell för olika kar och man får därmed föra lite statistik för att se vad som passar för just mig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har rätt med kH. Litet bikarbonat =Lågt kH och tvärtom.

Magnesiumförbrukningen är nycket skiftande i olika kar.

En del koraller tar upp mer i skelettet andra mindre.

I "prover" tagna på korallrev kan det vara olika magnesiumvärde i skellettet även på samma korallart.

Så magnesiumtillsatsen få man pröva ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...