Gå till innehåll

Hjälp med att köpa mikroskop


Vargklo

Rekommenderade inlägg

Det går i alla fall utmärkt att identifiera cyano med mikroskopet, trots priset. För den algen gav 600x läget liknande förstoringsgrad som i pdf-exepmlet. För de få tillfällen jag kommer att behöva det tycker jag det kan duga men känslan är annars så långt från lyx man kan komma.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag var förbi Teknikmagasinet och inhandlade detta mikroskop idag. Det var det bästa teknikköpet på ett bra tag, trots "barnstuket" på det hela. Jag tog upp ett exempel på den bruna sörja jag har på min botten och kunde alldeles tydligt se att det handlar om dinoflagellates - det ser ut som radiobilarna på Gröna Lund när man tittar i mikroskopet. Nu slipper jag gissa vad jag har!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...

Jag köpte ett mikroskop i stadens leksaksaffär, 250:-. Roade mig med att kolla in sörjan i skummarkoppen, hallelulia. Smockfullt med småkryp som simmade fram och tillbaka, nästan som en myrstack.

Troligen bakterier eftersom jag delar med mig av min vodka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 7 månader senare...

Tänkte sylta på denna tråden istället för att skapa en ny.

Hur har det gått för er, jag funderar på att köpa ett mikroskop, och nu är jag inne på ett USB-mikroskop. Men hur stor förstoring krävs? Vilket är minimum för att jag ska kunna ha nytta av den då mitt ändamål är att nyttja den i denna hobbyn?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr är det ju så att man i stora drag får vad man betalar för när man köper mikroskop, skillnaden mellan ett för 300 och ett för 3000 är ungefär som skillnaden mellan en moped och en mercedes. Å andra sidan är det ju faktiskt så att om man inte vill eller kan lägga pengar för en mercedes så kan man ju faktiskt ta sig fram någorlunda med en moped också. Man skall inte vänta sig kvalitet och precision av något som man köper hos klasse och det gänget men visst kan man ha underhållning och nytta av det ändå.

Det man skall ta sig en fundering på är nog främst vilket det egentligen är ett vanligt mikroskop eller en stereolupp man har mest nytta av. Skall man bestämma mikroalger är valet enkelt, då måste man ha ett vanligt mikroskop, annars räcker inte förstorningen.

Å andra sidan kan stereoluppen en del trick som det vanliga mikroskopet rakt inte hänger med på, man kan hiva in en levande fisk och titta på parasiter (om man får den att ligga still), det fungerar utmärkt när det gäller att titta på och artbestämma insekter, blommor och annat i den storleksskalan och det är faktiskt utmärkt användbart för mindre operationer som att plocka flisor ur fingret. Jag har köpt stereoluppen som heter 62201 hos Sagitta och den är jag nöjd med, den funkar till det jag har behov av.

Nya och bra grejor kostar tyvärr, det kommer man inte ifrån. Olika mikroskop hittar man hos http://www.sagitta.se/index.htm De har också lite grejor som man kan aptera på mikroskop för att använda systemkamera eller för att få in bilderna direkt i dator. Sagitta är dessutom bra att ha att göra med, trevliga och hjälpsamma. Det kan vara värt att titta igenom sortimentet även i övrigt, refraktometer för 980:- + moms kan ju vara intressant om man jämför priser på såna.

En annan leverantör är http://www.heraco.se/index.aspx Om dem vet jag inte mer än att de har ett intressant soritment och liksom för sagitta finns det mer som kan vara intressant för akvariehobby, pH mätare till exempel. Fast deras pris på refraktometer är ju något högre...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag var och kollade på mikroskop idag men det var billiga som var lite för plastigt för min smak. Jag funderar på att vänta lite och köpa ett som är lite dyrare.

Men om det är någon som har bra/dålig erfarenhet av dessa leksaks mikroskop så är jag intresserad av att höra vad ni har att säga.

Bra länkar Anders, absolut värt att kolla på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...
Kan någon säga om ett usb-mikroskop med 200 ggr förstoring är till någon hjälp för att identifiera alger eller är det för dålig förstoring?

Hej C,

Nu för tiden har jag ett usb-mikroskop med 540 x förstoring, blev tvungen att kolla upp en av mina koikarpar. Hör av dig så kan vi kolla upp algsoppan.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...