Gå till innehåll

Hjälp med att köpa mikroskop


Vargklo

Rekommenderade inlägg

Jag funderar nu på att köpa ett billigt mikroskop för att en gång för alla kunna undersöka vad det är för skit som man då och då får i karet. Det känns lika hopplöst varje gång att försöka ta bilder och sedan gissa om det denna gång är kiselalger, dinos, cyano eller vad det nu är.

Jag kan ingenting om mikroskop. Är det förstoringsgraden som är kritisk? Vad behöver man för att kunna undersöka det jag behöver undersöka? Klarar man sig med leksaksmikroskop eller liknande? Tips på leverantörer?

Teknikmagasinet säljer följande modell. Duger den? Mikroskop med massor av tillbehör! Klarar upp till 900x förstoring! Inbyggd belysning och "TV-skärm" för bekväm observation. Lev inkl prover, skalpeller, pincett, skyddsglasögon, provrör, provglas etc. Drivs med 2 st R6-batt. Pris: 299 kr

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Google visar saker från internet där allt inte alltid är som här i verkligheten tyvärr. Jag litar mer på en riktig bok i dom här fallen. I läroböcker hittar man riktig fakta och i jakten på rätt så lär man sig en hel del.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om ni klickar på länken http://www.mathgame.de/RiffDocu.htm och därefter klickar på dokumentet "Dinoflagellaten infektionen" så finns det på sid 10 i detta dokument en uppsättning bra mikroskopbilder där man kan se skillnaden mellan olika typer av skit man kan ha (kiselalger, dinos, cyano mm).

Jag fick inget tydligt svar på vilken förstoring (i tal räknat) som behövs, men det från teknikmagasinet borde alltså kunna funka, tycks det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om ni klickar på länken http://www.mathgame.de/RiffDocu.htm och därefter klickar på dokumentet "Dinoflagellaten infektionen" så finns det på sid 10 i detta dokument en uppsättning bra mikroskopbilder där man kan se skillnaden mellan olika typer av skit man kan ha (kiselalger, dinos, cyano mm).

Jag fick inget tydligt svar på vilken förstoring (i tal räknat) som behövs, men det från teknikmagasinet borde alltså kunna funka, tycks det.

Prova och köp det, kan ju vara värt 299:- för å testa om det är bra.

/J

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var förbi Teknikmagasinet och köpte mikoroskopet. Det är en massa kul tillbehör men kvalitén är på leksaksnivå, + 10 år. Trots det gick det hur lätt som helst att identifiera cyano med referensbilderna i länken: http://www.mathgame.de/Aqua/Dinoflagellaten_FAQ.pdf

Mina ser precis ut som på bilden och ses utmärkt i 600 ggr förstoring :smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det säljs rätt schyssta mikroskop på tradera.com emellanåt.

.

Jo, jag har kollat blocket och övriga annonsmarknaden. Antingen är det rena leksaker, eller så ska man ha minst 1000 kr för det.

Det hade i och för sig varit kul med ett mikroskop med inbyggd webbkamera så att man kunde lägga upp bilder på SG på det man hittar i karet, men återigen så drar det iväg i pris.

Vi får arbeta på våra lokala handlare att de investerar i datauppkopplade mikroskop så att man kunde få köpa sig några bilder när man är på besök.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan inget om priset (mitt kostar över 20000), men man behöver för detta bruk inte så stor förstoring 30- max 300ggr. Vid större förstoring än 400X så skall man helst använda immertionsolja och då blir det besvärligare och kräver mer kunskap. Viktigt är att belysningen och bländningen är bra. 299 kr låter för mina öron för billigt en tusenlapp låter mer troligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...