Gå till innehåll

antired revsäkert ?


pontus

Rekommenderade inlägg

Hej ny i saltvatten och i detta informationsrika forum undrar om antired är revsäkert då jag fick röda slemalger i mitt rms, så åkte jag till zoogiganten och pratade om mitt problem då fick jag rekomenderat antired. Åkte hem och dosserade kan bara säga fyfan vad mina få koraller reagerade och dagen efter var min gröne fungia bara skelett pluss att jag fick nitrit i karet 0.2 under två dagar fiskarna blev skitstressade snacka om panik tillförde bakteriekultur pluss 20% vattenbyte ca två dagar senare 0 i nitrit vad fan har hänt. Lite info har varit igång i ca tre månader, nitrit gick tillbaka efter efter 2veckor (väl inkörd ls) har hatt bra värden efter det. karets invånare 2clowner 1 sandvändare 1 koffert 1 doris 2 erimiter 2 putsar räkor och lite koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej ny i saltvatten och i detta informationsrika forum undrar om antired är revsäkert då jag fick röda slemalger i mitt rms, så åkte jag till zoogiganten och pratade om mitt problem då fick jag rekomenderat antired. Åkte hem och dosserade kan bara säga fyfan vad mina få koraller reagerade och dagen efter var min gröne fungia bara skelett pluss att jag fick nitrit i karet 0.2 under två dagar fiskarna blev skitstressade snacka om panik tillförde bakteriekultur pluss 20% vattenbyte ca två dagar senare 0 i nitrit vad fan har hänt. Lite info har varit igång i ca tre månader, nitrit gick tillbaka efter efter 2veckor (väl inkörd ls) har hatt bra värden efter det. karets invånare 2clowner 1 sandvändare 1 koffert 1 doris 2 erimiter 2 putsar räkor och lite koraller.
mkt tåkigt att höra!..dessvärre inte förvånad. jag är grundskeptisk till alla preparat tills motsatsen har bevisat nåt annat., i synnerhet om de inte framgår vad det exakt innehåller. erfarenhet visar sen vilka prep som va bra o vilka som inte va de. tyvärr vet inte alltid handlaren mer än nån annan om alla dessa prep. va kritisk, det är ett vinnande koncept. hjälper dej inte nu, men hoppas du får burken på rätt köl igen. vet du vad preparatet anses innehålla?
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man får vara försiktig med antired !

Det som man kanske inte tänker på att alla döda ful-alger (och även vissa döda bakterier) ska ju ta vägen någon stans.

Ful-algerna försvinner ju inte bort i binära världsrymden. Dom dör "bara" !

Ju mera ful-alger du har i karet, ju mera död skit blir det i karet.

Har man mycket med ful-alger, så får skummare jobba på som bara satan för att transportera bort alla döda ful-alger, men även vattenbyte kan vara bra att göra.

Jag skulle inte ta död på alla ful-alger på en gång,

då kan man få en tillfällig väldigt hård belastning på karet,

utan jag skulle hälla i lite grann (5-15% av rek dos) och få död på bara en viss mindre del av ful-algerna.

(Blir den tillfälliga belastning alltför hård, så kan man få en krasch.)

Sedan skulle jag vänta några dagar och

sedan köra ett varv till, fast denna gång med lite större dos anti-red.

Vänta några dagar till och sedan köra i full dos av Antired.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

karets invånare 2clowner 1 sandvändare 1 koffert 1 doris 2 erimiter 2 putsar räkor och lite koraller.

Koffert fiskar släpper väl ut gift i vattnet vid stress?, kanske började det med att koffertfisken blev stressad när du hällde i preparatet, och "förgiftade" alla andra djur.

bara en teori.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag mailade och frågade aqua-medic ang Antired när jag funderade på att använda det. Det är enligt dom revsäkert men att det är viktigt att man avlägsnar så mycket cyano som möjligt innan man kör eftersom de "döda" algerna annars kan förgifta vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag mailade och frågade aqua-medic ang Antired när jag funderade på att använda det. Det är enligt dom revsäkert men att det är viktigt att man avlägsnar så mycket cyano som möjligt innan man kör eftersom de "döda" algerna annars kan förgifta vattnet.

Där tror jag inte största risken ligger, det är nog snarare att det riskerar att slå ut den befintliga bakteriestammarna (inte säker dock och det är definitivt bra att avlägsna så mycket cyano som möjligt). Det är alltid lurigt med sådana här mirakelkurer och det kan gå illa.

Hoppas dit kar repar sig snart.

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

jag använde det preparatet för ca 2 år sen i mitt kar och det fungerade bra.

Det jag gjorde var att jag plockade ut alla sps/lps ur karet förutom några stellator(som sprider sig som satan), lät dom vara i baljor i ett par dagar medans kuren var igång och sög upp alla alger inom synhåll för att minska belastningen på karet, jag märkte aldrig några negativa effekter och skiten försvann för gott...Men jag skulle aldrig våga använda det i ett kar där man inte har möjligheten att göra detta i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har provat antired i min burk, men jag var extra noga med att skrapa bort alla alger som fanns, suga rent botten efteråt, under användningen stängde jag av all filtrering utan skummaren som man ska (enligt ordination i instruktionen) men det verkar ha fungerat riktigt bra!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag testade antired för några månader sedan, då jag tyckte att jag hade för mycket. Jag hällde i medlet helt enligt rekommendationerna i förpackningen, men kunde inte urskilja någon som helst effekt på någonting... inte på algen heller alltså.

Nu har dock problemet löst sig självt. Trots att jag just nu har omätbart på både nitrat och fosfat så finns det lite rött på vissa ställen, men det är faktiskt inget som stör mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...