Per/Haninge Postat 18 januari 2008 Postat 18 januari 2008 Hej!Finns det några "givna" regler när det kommer till hålborrning i bottenskivan ?Anledningen till att jag frågar är för att hålet måste borras ca:15-18cm från kanten p.g.a underliggande reglar.Är detta något problem ? Citera
pimo Postat 18 januari 2008 Postat 18 januari 2008 Ska inte vara några problem, hålen i min bottenskiva är borrade 7cm från kanten om jag inte kommer ihåg fel. Citera
1275GT Postat 18 januari 2008 Postat 18 januari 2008 samma avstånd från kanten som tjockleken på glaset fick jag höra av min glasmästare. Citera
jockeman Postat 18 januari 2008 Postat 18 januari 2008 jag tror att problemen uppstår när man borrar för närma glaskanten. samma avstånd från kanten som tjocklekenpå glaset låter oroväckande nära. Citera
stigigemla Postat 19 januari 2008 Postat 19 januari 2008 Jag har borrat hålen minst fyra centimeter från kanten. (oftast ungefär fem) Och efter mer än 60 borrningar har inget bottenglas spruckit. Citera
1275GT Postat 19 januari 2008 Postat 19 januari 2008 nä sant. man ska nog inte ligga på marginalerna. men 15-18cm kan väl knappast va ngt problem:) Citera
Per/Haninge Postat 25 januari 2008 Författare Postat 25 januari 2008 TACK för svaren.Är ju lite synd att behöva borra sönder regelverket på bänken Jag har förvisso sett akvarium som varit borrade mitt i bottenskivan men man har sett mycket konstigheter genom åren utan att veta om det är bra eller inte.Min första tanke var att det kanske försvagar bottenskivan kraftigt om man börjar att "leta" sig ut så långt som 15-18cm från kanten men det verkar inte vara någon fara då ?Bänken är REJÄLT byggd så några brytningar borde akvariet inte utsättas för. Citera
Sillen Postat 25 januari 2008 Postat 25 januari 2008 OTJag har borrat hålen minst fyra centimeter från kanten. (oftast ungefär fem) Och efter mer än 60 borrningar har inget bottenglas spruckit.Vad borrar du med för borr? Citera
stigigemla Postat 25 januari 2008 Postat 25 januari 2008 Jag använder en 25 mm borr från Jula. Med en 25 mm kantslip från samma ställe fixar jag ett 50 mm hål på 10 - 15 minuter. (4 borrningar + slipning). Borrningen gör jag med vanlig borrmaskin i stativ. Efter fösta hålet sätter jag ett lock från en foder burk på undersidan av hålet och fyller det med vatten. Med garanterad vatten kylning går resten snabbt. Slipningen gör jag med en 12v batteri skruvdragare. Citera
jupiter Postat 25 januari 2008 Postat 25 januari 2008 grymt stig mitt hål tog 2 timmar med samma grejer men jag borrade bara 2 hål och slipade resten "väldigt försiktigt" iofs så kunde jag inte använda stativ då akvariet stog på plats med vatten i.mvh peterJag använder en 25 mm borr från Jula. Med en 25 mm kantslip från samma ställe fixar jag ett 50 mm hål på 10 - 15 minuter. (4 borrningar + slipning). Borrningen gör jag med vanlig borrmaskin i stativ. Efter fösta hålet sätter jag ett lock från en foder burk på undersidan av hålet och fyller det med vatten. Med garanterad vatten kylning går resten snabbt. Slipningen gör jag med en 12v batteri skruvdragare. Citera
stigigemla Postat 26 januari 2008 Postat 26 januari 2008 Att borra i lodräta rutor är ju nästan omöjligt på grund av att man måste kyla med vatten.Burklocket på undersidan sätter jag med silvertejp. Med litet gnuggande blir den vattentät. Citera
jontebgood22 Postat 16 juni 2008 Postat 16 juni 2008 Jag använder en 25 mm borr från Jula. Med en 25 mm kantslip från samma ställe fixar jag ett 50 mm hål på 10 - 15 minuter. (4 borrningar + slipning). Borrningen gör jag med vanlig borrmaskin i stativ. Efter fösta hålet sätter jag ett lock från en foder burk på undersidan av hålet och fyller det med vatten. Med garanterad vatten kylning går resten snabbt. Slipningen gör jag med en 12v batteri skruvdragare.Jag måste fråga här du säger att du borrar 4 ggr... Hur borrar du då? splittras inte glaset om man först går ett hål och sedan ett nytt brevid sas? Finns det inte större borrar? MVHJohan Citera
petnym Postat 16 juni 2008 Postat 16 juni 2008 Jag måste fråga här du säger att du borrar 4 ggr... Hur borrar du då? splittras inte glaset om man först går ett hål och sedan ett nytt brevid sas? Finns det inte större borrar?Jula har inga andra dimensioner på sina hålsågar. Det går säkert att skaffa på annat hål men då hamnar man en helt annan prisklass... men det är inga problem att borra överlappande hål. Citera
jorgas Postat 16 juni 2008 Postat 16 juni 2008 Kan nån länka till borren på Jula. Jag hittar den inte då jag söker på deras hemsida. Citera
stigigemla Postat 16 juni 2008 Postat 16 juni 2008 Här är hålsågen:För håltagning i bla granit, marmor, glas, keramik, kakel, klinker. Max varvtal: 30000 v/min. Skaftdiameter: 6,3 mm. Ø 25,4 mm. (Artnr: 013024)Och en slipcylinder som är bra till att förstora hål:För slipning av bl.a. marmor, keramik, granit, metall, trä. Max varvtal: 22000 v/min. Skaftdiameter: 6,3 mm. Ø 25,4 mm. (Artnr: 013020)Lycka till med borrningen. Citera
jontebgood22 Postat 16 juni 2008 Postat 16 juni 2008 aha nu hajjar jag vad du menar! Såg att clas olsson har en sats som man kan borra i glas med. Den har 50mm hålsåg i sig.. Citera
jontebgood22 Postat 16 juni 2008 Postat 16 juni 2008 http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=13233908det står inte på nätet att det går i glas men på kartongen så står det glas. Jag var i kungsbacka med TedB och köpte kablar på clas O och då såg jag den men hade inga pengar med mig. Annars hade jag köpt och testat den. 400 spänn. Citera
stigigemla Postat 16 juni 2008 Postat 16 juni 2008 Man brukar inte kunna skära glas med vanliga hårdmetallskär. Citera
jontebgood22 Postat 16 juni 2008 Postat 16 juni 2008 Ja jag vet inte.. men det stod att det var för glas med.. skall kolla nästa gång jag är där... Citera
-=Mr_B=- Postat 17 juni 2008 Postat 17 juni 2008 Slogs av en kanske korkad fundering här. Borde inte "mitt i" vara ett riskområde när det gäller bottenglaset? Jag har planerat en ny balja med 3 genomföringar, eventuellt 4'a, och alla mer, eller mindre mitt i botten. Resonemanget utgår från att glaset flexar mer ju längre från kanten man kommer så att eventuella sprickrisk borde öka? Lugnande svar föredrags. Dock helst saningsenliga. ;- )B! Citera
Nizztos Postat 31 augusti 2008 Postat 31 augusti 2008 Lånar denna tråd då den innehåller all info utom den sista ledtråden Borrar man glas med högt eller lågt varvtal? Citera
-=Mr_B=- Postat 31 augusti 2008 Postat 31 augusti 2008 Min 25,4mm hålsåg specificerar 3000rpm som max. Om det är standard vet jag inte.B! Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.