Gå till innehåll

Hålborrning ?


Per/Haninge

Rekommenderade inlägg

TACK för svaren.

Är ju lite synd att behöva borra sönder regelverket på bänken :snurrig:

Jag har förvisso sett akvarium som varit borrade mitt i bottenskivan men man har sett mycket konstigheter genom åren utan att veta om det är bra eller inte.

Min första tanke var att det kanske försvagar bottenskivan kraftigt om man börjar att "leta" sig ut så långt som 15-18cm från kanten men det verkar inte vara någon fara då ?

Bänken är REJÄLT byggd så några brytningar borde akvariet inte utsättas för.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder en 25 mm borr från Jula. Med en 25 mm kantslip från samma ställe fixar jag ett 50 mm hål på 10 - 15 minuter. (4 borrningar + slipning). Borrningen gör jag med vanlig borrmaskin i stativ. Efter fösta hålet sätter jag ett lock från en foder burk på undersidan av hålet och fyller det med vatten. Med garanterad vatten kylning går resten snabbt. Slipningen gör jag med en 12v batteri skruvdragare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

grymt stig mitt hål tog 2 timmar med samma grejer men jag borrade bara 2 hål och slipade resten "väldigt försiktigt" iofs så kunde jag inte använda stativ då akvariet stog på plats med vatten i.

mvh peter

Jag använder en 25 mm borr från Jula. Med en 25 mm kantslip från samma ställe fixar jag ett 50 mm hål på 10 - 15 minuter. (4 borrningar + slipning). Borrningen gör jag med vanlig borrmaskin i stativ. Efter fösta hålet sätter jag ett lock från en foder burk på undersidan av hålet och fyller det med vatten. Med garanterad vatten kylning går resten snabbt. Slipningen gör jag med en 12v batteri skruvdragare.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...
Jag använder en 25 mm borr från Jula. Med en 25 mm kantslip från samma ställe fixar jag ett 50 mm hål på 10 - 15 minuter. (4 borrningar + slipning). Borrningen gör jag med vanlig borrmaskin i stativ. Efter fösta hålet sätter jag ett lock från en foder burk på undersidan av hålet och fyller det med vatten. Med garanterad vatten kylning går resten snabbt. Slipningen gör jag med en 12v batteri skruvdragare.

Jag måste fråga här du säger att du borrar 4 ggr... Hur borrar du då? splittras inte glaset om man först går ett hål och sedan ett nytt brevid sas? Finns det inte större borrar?

MVH

Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag måste fråga här du säger att du borrar 4 ggr... Hur borrar du då? splittras inte glaset om man först går ett hål och sedan ett nytt brevid sas? Finns det inte större borrar?

Jula har inga andra dimensioner på sina hålsågar. Det går säkert att skaffa på annat hål men då hamnar man en helt annan prisklass... men det är inga problem att borra överlappande hål.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är hålsågen:

För håltagning i bla granit, marmor, glas, keramik, kakel, klinker. Max varvtal: 30000 v/min. Skaftdiameter: 6,3 mm. Ø 25,4 mm. (Artnr: 013024)

Och en slipcylinder som är bra till att förstora hål:

För slipning av bl.a. marmor, keramik, granit, metall, trä. Max varvtal: 22000 v/min. Skaftdiameter: 6,3 mm. Ø 25,4 mm. (Artnr: 013020)

Lycka till med borrningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Slogs av en kanske korkad fundering här. Borde inte "mitt i" vara ett riskområde när det gäller bottenglaset? Jag har planerat en ny balja med 3 genomföringar, eventuellt 4'a, och alla mer, eller mindre mitt i botten. Resonemanget utgår från att glaset flexar mer ju längre från kanten man kommer så att eventuella sprickrisk borde öka?

Lugnande svar föredrags. Dock helst saningsenliga. ;- )

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...