Gå till innehåll

Aqua Calculator - Nu på svenska!


Vargklo

Rekommenderade inlägg

  • Svar 77
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Texten är litet ändrad nu när jag uppdaterade.

Du har rätt fönster uppe men nu heter det "Inställningar för tillsatslösningar" och "Mina mättnadsinställningar för tillsatslösningar".

Jag har ställt in CaCl2x2H2O till 72g/l: NaHCO3 till 60 g/l: MgCl2 till 24 g/l: MgSO4 till 0 och Salz NaCl-frei till 25 g/l

Men det är för mitt kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns en bökig lösning under "Tillsatslösningar CA/Alk/Mg"

Uppe i dialogrutan får du mata in vattenvolym och "fritt valbart": "Endast MgCl2" och "Balanserad"

Till vänster får du skriva i "Underskott mätt i dagar" och fylla i rutorna för Kalcium Alkalinitet och Magnesium.

De värdena är uträkningen du gör av målvärde -aktuellt värde i "Justering Ca/ Alk/Mg. De importeras inte automatiskt.

Sedan får du ställa in hur mycket lösning du har i varje dunk och hur mycket kemikalier du lagt i.

Efter det är det bara att "Beräkna tillförseln"

När du kört Ballingmetoden är det ökningen av doseringen du får här. Och då stämmer inte "Behållare räcker till" på något sätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jepp så kan man ju göra, men det var just meningen

"You dont want dose the 2/3 part salts directly, but want to dose them as liquid solution? Use the program module liquid dosage instead!"

i hjälpfilen för justeringsdelen som fick mig att tro att det fanns ett smidigare sätt. Men det är ju lite otydligt och kanske just såhär de menar.

En fördel med justeringsdelen är att den delar upp doseringarna automatiskt så att det inte ska bli för stora förändringar för snabbt, medan man då i "tillsatslösningar"

bara får totala volymen som krävs. Fast det kan man ju själv dela upp i efterhand.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

kopiera länken o klistra in i ditt adressfält.. guiden verkar bete sig lite illa.. eller så gjorde jag nåt fel

edit:

råkade göra länken relativ av någon anledning.. tryck på den igen så ska det funka.. inte länken där du citerar mig dock.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kopiera länken o klistra in i ditt adressfält.. guiden verkar bete sig lite illa.. eller så gjorde jag nåt fel

edit:

råkade göra länken relativ av någon anledning.. tryck på den igen så ska det funka.. inte länken där du citerar mig dock.

Vet inte om det är jag men det fungerar varken i Google Chrome eller Explorer att göra på det viset heller..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...
  • 8 månader senare...

Nån mer än jag som har problem med programet har prövat att ladde ner det igen men får det inte till att funka.

Har kört det tidigare utan problem.

När jag öppnar det så kommer det igång jag får upp en liten ruta som laddar.

Men sen lägger det sig i underkant på skärmen och för jag då musen över så ser jag programet i en liten ruta längst ner.

Men jag kan inte öppna det hur jag än gör.

Har prövat att avinstalera och ladda hen igen men inget hjälper.

Någon som har några ideer ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Har lite problem med att räkna ut saltmängden med programmet. Innan om jag skulle justera mitt nyblandade vatten från tex 1027 till 1025 så räknade programmet ut att jag behövde hälla i tex 7 dl vatten för att få rätt värde. Nu vid samma uträkning vill den att jag ska hälla i mer salt när jag ska sänka. Vad har jag gjort för fel?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...