Gå till innehåll

Aqua Calculator - Nu på svenska!


Vargklo

Rekommenderade inlägg

Jag väljer att starta om tråden kring programmet Aqua Calculator, då vi nu fått en helt ny version av detta program på svenska - version 2.14! Den gamla tråden återfinns på https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=20457

Programmet har skrivits av tysken Martin Kuhn, och finns att ladda hem gratis från http://www.mathgame.de/RiffACalc.htm Det är frivilligt att donera en slant om man tycker att det är värt en slant (jag har själv donerat €10).

Programmet är ett relativt avancerat program för att hålla kontroll på sina vattenvärden och även beräkna Ca-, KH och Mg-halter (Balling) samt salthalt vid vattenbyte mm. Väl värt att installera och prova.

Översättningen av programmet till svenska har varit ett teamarbete av Wrang, Stigigemla och undertecknad (ingen av oss eller SG har naturligtvis några ekonomiska intressen i detta program).

OBS - Vi söker efter någon frivillig till att översätta manualen från engelska till svenska!

post-1358-1446891503_thumb.jpg

post-1358-14468915030177_thumb.jpg

post-1358-14468915030363_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 77
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

kanon prog:) en sak bara: när man ska gära vissa saker så vill den inte det och då kommer det upp en skylt på tyska...fast än jag har svänska sen så på första sidan finns en "knapp" (visa instruktioner) den funkar inte... är det nånting ni kan fixa?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...
  • 5 månader senare...
  • 2 månader senare...

Nu när jag köpt en våg till hushållet så tänkte jag slå in på den seriösa banan och börja väga mitt salt inför vattenbyte. Jag har en hink med KZ Reefers Best Salt, men denna produkt finns inte med i Aqua Calculator.

Varför gör den inte det?

Vet någon hur mycket KZ salt man skall använda för att ligga på 1,025 i densitet vid 25 grader?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du vill använda dig av AquaCalculator för att räkna ut mängd salt så skulle jag rekommendera att ställa in den på "Red Sea - Sea Salt" vilket motsvarar 39,1 g/L. Men jag håller med, jag saknar Reefers Best i listan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Himla bra program. Tack för att ni lagt ned tid på översättning!

Jag har ju två kar och värdena för dessa två ser inte ut att sparas separat utan jag får de två blandade i samma tabell/graf. Någon som vet vad jag gör för fel? Jag har valt rätt kar på inställningar och i rubriken på sidan vattenvärde står rätt resp. kar - ändå blir de blandade

/Gierth

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Himla bra program. Tack för att ni lagt ned tid på översättning!

Jag har ju två kar och värdena för dessa två ser inte ut att sparas separat utan jag får de två blandade i samma tabell/graf. Någon som vet vad jag gör för fel? Jag har valt rätt kar på inställningar och i rubriken på sidan vattenvärde står rätt resp. kar - ändå blir de blandade

/Gierth

Hm,

Jag har faktiskt lite av samma problem, men inte helt. Jag hade en längre tid tre kar samtidigt utan problem, två "riktiga" kar och ett övningskar. Problemen kom när jag raderade mitt övningskar, då värdena för de två andra karen blev sammanblandade.

Det går att redigera gamla värden om man redigerar i textfilen, men det lustiga är att jag inte kan förstå i textfilen hur programmet håller isär olika kar.

Om du kan definiera ditt problem så kan vi ju snacka med programmeraren.

I annat fall kanske du kan ladda ned ytterligare en applikation av programmet och spara det på en annan plats på hårddisken. Då blir det ju en helt separat datafil och ingen sammanblandning borde kunna ske. Men som sagt, programmet borde kunna hantera flera kar samtidigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...