Gå till innehåll

Ozon vs Uvc


zeke66

Rekommenderade inlägg

Hej jag ha en fråga funderar på att skaffa ozon till mitt kar på 310L.Och är det så att detta kan ersätta mitt uv?Då jag har en pallet kirurg som alla vet är känsliga för prick. Och vilken storlek ska jag satsa på funderar på sanders 50..Tänkte köra den på min skummare deltec mce-600.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör en Sanders med min MCE 600. Fungerar verkligen kanon och mitt vatten är kristallklart plus alla andra fördelar (mindre bakterier, alger, högre syresättning, mer ljus, mindre skadliga ämnen etc). Lägg aktivt kol i filterfacket i skummaren och en påse på skummarkoppen över hålet. Jag anser att riskerna med hobbymodellerna för ozon ofta är grovt överdrivna och använder man bara hjärnan och näsan är det ingen fara. Jag förespråkar en lägre konstant tillförsel.

Jag hade inte tvekat att välja ozon istället för uvc men bäst är förstås både och.

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo för att jag läst att man får bla klarare vatten av den plus att det ska göra så att skummaren skummar mera effektivt om jag förstår rätt.Och hjälper mot bla cyano och annat.Lite som att köra med hängslen och livrem som en annan i detta forum skrev när jag läste på om ozon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uv:n gör ju samma sak som ozon och mer därutöver, se bl.a. Magnus inlägg ovan gällande vita prick.

Kan du precisera detta uttalande lite eftersom det där var en sanning med modifikation i min mening vilket kan vilseleda trådskaparen? Tänk alla idioter som använt ozon när de istället skulle kunnat skaffa UV under alla år med bättre effekt. Kul att du nästan alltid hårdrar saker Patrik...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är rätt stor skillnad. UVC påverkar bara det vattnet som passerar uv- filtret.

Ozon påverkar allt vatten i karet.

Kemiskt skiljer allt i verkningssättet men om det kan bara jag litet.

I princip kan man väl säga ungefär att UVC skjuter sönder men Ozon förgiftar.

Men ozon har mycket få giftiga nedbrytningsprodukter vilket skiljer det från praktiskt taget all normal medecinering.

Att i praktisk användning båda metoderna ger klarare vatten och bryter ned olika gifter är en sak.

Det är ungefär samma sak som att vill man träffa sina sina föräldrar kan man åka och hälsa på dem eller be dem komma och dricka kaffe.

OK man kan kanske träffa dem på stan men undantag finns alltid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Laggeman: Du har rätt - av alla mina elever genom åren i skolan har jag inte fått en enda att börja med akvarium. Men en som hade akvarium (Malta) har jag fått att börja med salt. Men det var efter det att han hade mig som lärare...

Jag tror ozon är bättre på att klara vatten. Men jag har inte sett ett kar med flöde på vattenvolymen flera gånger om per timme genom UVC. Kanske det vore lika klart. Men det drar förstås mycket mer ström än en ozongenerator.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker denna tråd vart rätt intressant då man märker att vissa är helt imot ozon som jag även uppfattat i andra trådar. Men vissa är även för och jag ska ansluta mig till denna skara.Jag förlitar mig på vad jag höra av min lokala butik och dom har funnits i branchen längre än dom flesta.Men jag kommer att köra både ozon och uv. Fast uv kommer jag att köra på timer, nu kör jag den dygnet runt. Ska bli intressant och se om det blir någon förändring på skummaren. Om den kommer att skumma mera menar jag.Och hoppas på kristall klart vatten..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uv-c bryter ner organiken, gör vattnet klarare, tar bort olika "irritants" som korallerna använder i sin kemiska krigsföring samt dödar sjukdomar. Lugna ner dig nu, Peter.

Jag är helt lugn men du uttrycker dig märkligt och överdrivet som vanligt. Konstigt också att du tycker Stig kommentar var bra eftersom han också menar att skillnaderna är ganska stora vilket förstås stämmer.

Vad i ovanstående kommentar gör UV mer än Ozon "Uv:n gör ju samma sak som ozon och mer därutöver"?

Jag håller inte med om att man får lika klart vatten av ett UV som med ozon och detta är ju varför just ozon används för det ändamålet av offentliga akvarier som också kör med starka UV. Du får också bättre syresättning/redoxvärden med hjälp av ozon än vad du får genom ett UV (som i viss mån också producerar lite ozon iofs men inte tillräckligt). Det är möjligt att UV är något mer effektivt att döda bakterier etc men oftast är UV inom hobbyn för svag för att förstöra arvsmassan vilket gör att bakterier etc ofta kan återhämta sig, inte minst om lampan är gammal men just för sjukdomsbehandling ser jag som den enda riktiga anledningen att komplettera ozon med UV. En annan effektskillnad är att skumningen bör bli mer effektiv med ozon vid rätt användning, detta stämmer inte alls i lika hög grad med UV.

Ganska stora skillnader skulle jag säga och är det någon av de två kompletterande metoderna som "gör mer därutöver" så är det ozon.

Läs på mer Patrik så börjar du kanske förstå skillnaderna bättre och i vilken utsträckning de olika metoderna hjälper i olika situationer.

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja gud va bra. Jättebra innebär det också att UVC är ljusare än ozon?

Ap,ap,ap, Ted! Rätt som det är står du själv med UV och ozon... (När du pillrat ihop ditt fisksystem...!) Alla sätt är bra utom dom dåliga!

Glada hälsningar från Örebro!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är helt lugn men du uttrycker dig märkligt och överdrivet som vanligt. Konstigt också att du tycker Stig kommentar var bra eftersom han också menar att skillnaderna är ganska stora vilket förstås stämmer.

Vad i ovanstående kommentar gör UV mer än Ozon "Uv:n gör ju samma sak som ozon och mer därutöver"?

Jag håller inte med om att man får lika klart vatten av ett UV som med ozon och detta är ju varför just ozon används för det ändamålet av offentliga akvarier som också kör med starka UV. Du får också bättre syresättning/redoxvärden med hjälp av ozon än vad du får genom ett UV (som i viss mån också producerar lite ozon iofs men inte tillräckligt). Det är möjligt att UV är något mer effektivt att döda bakterier etc men oftast är UV inom hobbyn för svag för att förstöra arvsmassan vilket gör att bakterier etc ofta kan återhämta sig, inte minst om lampan är gammal men just för sjukdomsbehandling ser jag som den enda riktiga anledningen att komplettera ozon med UV. En annan effektskillnad är att skumningen bör bli mer effektiv med ozon vid rätt användning, detta stämmer inte alls i lika hög grad med UV.

Ganska stora skillnader skulle jag säga och är det någon av de två kompletterande metoderna som "gör mer därutöver" så är det ozon.

Läs på mer Patrik så börjar du kanske förstå skillnaderna bättre och i vilken utsträckning de olika metoderna hjälper i olika situationer.

Peter

Vad är det du inte förstår? Fokusera dig på slutresultatet, inte på hur metoderna verkar:

UVc gör vattnet klart - precis som ozon.

Uvc sönderdelar organiken - precis som ozon.

Uvc tar kål på olika irritationsgifter från koraller - precis som ozon.

Uvc dödar sjukdomar - vilket ozon inte synes göra, i vart fall inte i samma grad/omfattning. Detta gör alltså Uvc utöver vad ozon gör.

I övrigt: visa gärna en jämförande länk till att ozon effektiviserar skumningen på sätt som uvc inte gör, till dess är ditt påstående i denna del spekulativ.

Nackdelar med överdosering av uvc - det värmer vattnet. Nackdelar med överdosering ozon - potentiellt dödligt för karet. Att sedan säga att så länge man är försiktig med ozon så händer inget är ju en sak, men shit happens ibland helt oavsiktligt, controller hänger sig eller whattever, man missberäknar, ngt annan mänsklig faktor eller tekniskt failure, särskilt om man tillämpar det för saltvattenakvaristiken sedvanliga överdimensioneringstänkandet och skaffar sig en ozonapparat med hög kapacitet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att tilllägga till funktionerna:

UV-c skapar fria radikaler som oxiderar amonium/amoniak till nitrat- precis som ozon.

Vem var det egentligen som tjatar om att biologiska filter är nitratfabriker.......De flesta.....Akta er för att oxidera kväve på kemisk väg, ni kan få algblommning ;)

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det du inte förstår? Fokusera dig på slutresultatet, inte på hur metoderna verkar:

UVc gör vattnet klart - precis som ozon.

Uvc sönderdelar organiken - precis som ozon.

Uvc tar kål på olika irritationsgifter från koraller - precis som ozon.

Uvc dödar sjukdomar - vilket ozon inte synes göra, i vart fall inte i samma grad/omfattning. Detta gör alltså Uvc utöver vad ozon gör.

I övrigt: visa gärna en jämförande länk till att ozon effektiviserar skumningen på sätt som uvc inte gör, till dess är ditt påstående i denna del spekulativ.

Nackdelar med överdosering av uvc - det värmer vattnet. Nackdelar med överdosering ozon - potentiellt dödligt för karet. Att sedan säga att så länge man är försiktig med ozon så händer inget är ju en sak, men shit happens ibland helt oavsiktligt, controller hänger sig eller whattever, man missberäknar, ngt annan mänsklig faktor eller tekniskt failure, särskilt om man tillämpar det för saltvattenakvaristiken sedvanliga överdimensioneringstänkandet och skaffar sig en ozonapparat med hög kapacitet.

Jag har kört både ozon och UV under många år och min helt ovetenskapliga erfarenhet är:

UVc gör vattnet klart - precis som ozon när det gäller bakteriegrumling men inte när det gäller gulfärgningen av akvarievattnet.

Uvc sönderdelar inte organiken - precis som ozon. På denna punkt är det stor skillnad på hur ozon och UV jobbar.

Uvc tar inte kål på olika irritationsgifter från koraller – på samma effektiva sätt som ozon.

Uvc dödar bakterier effektivare än ozon – dock bättrar ozon på vattenkvaliten på ett sätt som inte UV gör och förhindrar eller dämpar många sjukdomssymptom.

Jag har kört både ozon och UV, och vill inte vara utan något. Riskerna att slå ut ett kar eller skada invånarna med ozon är starkt överdrivna, dock skall man ha respekt för ozon och se till att det inte kommer ut i luften.

Jag har inga länkar som stödjer detta från någon person som jag förstår helst skulle bo i USA, utan det är bara erfarenheter jag fått genom att använda båda systemen under drygt 15 år.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...