Gå till innehåll

Hur länge utan mat?


Tilda

Rekommenderade inlägg

Jag ska åka bort och undrar hur länge fiskarna klarar sig utan mat?

de kan variera rätt så mkt...kirurger brukar klara sej lite kortare tid, för dom är ju mer vana vid att äta lite o ofta..kejsare kan klara sej lite längre.

När jag reser bort brukar jag fixa så någon vän matar åtminstone var tredje dag.

Om fiskarna är relativt nya, så tål dom uppehåll med mat sämre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har satt som krav på mitt akvarie att de ska klara sig utan min tillsyn i 10 dagar då jag reser en del i jobbat. Jag har löst matningen med en foder automat även om det inte ger någon fryst mat.

förlåt om jag stjäl tråden lite...men hur funkar dessa foderautomater?..e nyfiken på en sådan..pålitliga?...nåt särskilt märke som e bra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en fiskvakt som kan mata med pellets, men mina gobys och hexataenia äter ju bara fryst... Dessutom kommer min gramma loreto bara fram om jag kallar på den :)

Jag ska bara vara borta några dagar men vill inte oroa mig.

ett tips: låt aldrig fiskvakten dosera själv mängden mat! lägg upp i förväg den mängd du vill skall matas med:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

förlåt om jag stjäl tråden lite...men hur funkar dessa foderautomater?..e nyfiken på en sådan..pålitliga?...nåt särskilt märke som e bra?

Jag har en Petmate 16, den har individuella fack och man kan koppla en luftpump till den för att få bättre hållbarhet på maten.

Den känns mycket mer stabil än dom varianterna med trummor, motorn som driver är av urverks typ, dvs samma som man har i väggklockor.

Har inte haft några problem med den överhuvudtaget.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

förlåt om jag stjäl tråden lite...men hur funkar dessa foderautomater?..e nyfiken på en sådan..pålitliga?...nåt särskilt märke som e bra?

Tipsar lite jag med, körde tidigare med en såndär Fishmate på batteri. Funkade fint men tyvärr ramlade den ner i karet å urverket blev knas. Köpte nytt urverk hos klasse för 29 spänn men den orkade inte riktigt att dra runt skivan.

Så det blev en ny apparat med individuella fack, Grässlin Rondomatic 400, den går på elkontakten, och matar upp till 28 dagar/matningstillfällen. Fördelen med eget fack för varje matningstillfälle e att man kan styra mer exakt vad och hur mycket dom ska ha. Grymt nöjd. Enda nackdelen med denna är att facken kanske är lite små om man har mycket fisk, men då kan man ju kompensera med matning oftare istället.

ett tips: låt aldrig fiskvakten dosera själv mängden mat! lägg upp i förväg den mängd du vill skall matas med

Absolut, om mataren själv inte har saltvatten.
Jag har en fiskvakt som kan mata med pellets, men mina gobys och hexataenia äter ju bara fryst... Dessutom kommer min gramma loreto bara fram om jag kallar på den :)

Jag ska bara vara borta några dagar men vill inte oroa mig.

Instruera bara vakten att ta en bit ur frysen, som du i förväg delat upp i portioner. Borde inte vara så svårt tycker jag.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack för tipsen om foderautomater:

en liten historia hur noga man kan vara om man överdriver som jag:smiley24:...min kompis visste ingenting om saltvatten...jag lade först en fullskriven A4 sida i entren med överdrivet noggranna instruktioner, dom flesta helt ovidkommande;)....därefter snitslade jag en bana i lägenheten fram till frysen (svår att hitta..)...när han väl öppnade frysen, fanns där ytterligare en del pilar o vägvisare konstruerade med frystejp mm, som till slut ledde ner till ett litet oansenligt frysfack. Där låg en lapp med texten "här e de alltså!".

de går nästan aldrig överdriva noggrannhet inom saltvatten...eller..äh..??....

behöver jag nämna att nördstämpeln var därmed outsuddbar...:nöjd:

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack för tipsen om foderautomater:

en liten historia hur noga man kan vara om man överdriver som jag:smiley24:...min kompis visste ingenting om saltvatten...jag lade först en fullskriven A4 sida i entren med överdrivet noggranna instruktioner, dom flesta helt ovidkommande;)....därefter snitslade jag en bana i lägenheten fram till frysen (svår att hitta..)...när han väl öppnade frysen, fanns där ytterligare en del pilar o vägvisare konstruerade med frystejp mm, som till slut ledde ner till ett litet oansenligt frysfack. Där låg en lapp med texten "här e de alltså!".

de går nästan aldrig överdriva noggrannhet inom saltvatten...eller..äh..??....

behöver jag nämna att nördstämpeln var därmed outsuddbar...:nöjd:

/Jonas

Hahaha, kanske ska göra så då ;) (fast jag tror mer på korta koncisa instruktioner :P )

Tipset med plastmuggar verkar också bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har gjort lite avkall på mina principer och använder en foderautomat sedan i somras. Det är en Hydor och den kan ställas in så den ger mat 1, 2 eller 3 gånger per dygn. Man laddar den med torrfoder och den drivs av 2 batterier som varar i flera månader. Tror den kostade 200-300 kr.

Den är alltid inställd så att den matar 1 gång per dag och det sker mitt på dagen strax efter att lyset tänts. Jag matar manuellt i gång på kvällen och då blir det oftast något frysfoder.

Perfekt maskin som får sköta all matningen den närmaste veckan eftersom jag kommer att vara borta.

Tömning av skummarkopp, vattenpåfyllning och Vodka dosering överlåter jag åt en god vän.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en fråga till trådskaparen om vi ska låta diskusionen fortgå då den nu drivit iväg och hamnat utanför topic, i så fall kan ett litet tillägg i rubriken lösa det. Om inte kan jag splittra tråden så en tråd handlar om tid utan mat och den andra om foder automater!

/Moderator

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Herre jösses, inser nu att jag bidragit med ett inlägg som föranleder ingripande av Moderatorer, det var inte min avsikt.

Betyder det att alla inlägg från nr 2 fram till slutet varit 'off topic', eftersom dessa innehåller lösningar på en frågeställning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Herre jösses, inser nu att jag bidragit med ett inlägg som föranleder ingripande av Moderatorer, det var inte min avsikt.

Betyder det att alla inlägg från nr 2 fram till slutet varit 'off topic', eftersom dessa innehåller lösningar på en frågeställning?

håller med dig här, inte för att gnälla men ibland blir det för mycket modd!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en fråga till trådskaparen om vi ska låta diskusionen fortgå då den nu drivit iväg och hamnat utanför topic, i så fall kan ett litet tillägg i rubriken lösa det. Om inte kan jag splittra tråden så en tråd handlar om tid utan mat och den andra om foder automater!

/Moderator

Mig spelar det ingen roll, tycker mig ha fått svar på min fråga, ungefär iaf ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...