Gå till innehåll

Sun coral


NephruruS

Rekommenderade inlägg

aha okey... låter lite överklass då kanske, iofs så är jag långtidssjukskriven så jag är ju hemma varje dag. kanske blir att man lägger vantarna på en eller så hittar man ngn annan helt enkelt :)

har även sett en korall som kallas för duncan, någon info om den?

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har min lättåtkomligt nära ytan i ena hörnet, varje gång jag matar med fryst mat så släpper jag det över Tubastrean. Korallen hinner få i sig tillräckligt på det här sättet och innebär inget direkt extra arbete eller matning från min sida. Enda grejen är att om polyperna inte är utslagna kan man släppa i lite mat först och sedan resten när polyperna slagit ut efter ca fem minuter. Eftersom de inte behöver solljus kan man ha den under ett stenparti eller mörkt hörn där de verkligen lyser upp som små solar. Vackra och intressanta koraller tycker jag.

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina Tubastrea öppnar sig på kvällen när jag matar fiskarna. De får ungefär en fryst artemia per polyp ungefär två gånger i veckan och på det växer de.

Okey =) låter som man kanske skulle köp sig en iaf o prova då!

angående det clownen skrev så har jag en fråga, Är dom beroende av något speciellt ljus eller inte? tänkte eftersom du skrev att man kunde sätta dom mörkt?

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Har nu köpt min en tubastrea (suncoral)

maten dom i affären tyckte jag skulle köpa är flytande och heter Salifert Coral Food.

Någon som vet ifall den maten är bra för tubastrean eller om jag ska köpa något mer som phytoplan eller artemia?

Mvh.Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den är säkert bra. Vet inte vad tubastrean skulle ha för nytta av den direkt dock, de föredrar större föda. Jag skulle gjort så att jag börjat med att mata den var dag i 14 dagar för att låta den bygga upp lite kraft igen(brukar inte bli matade i handeln rent generellt), sen övergått till att mata varannan dag och efter ett tag var tredje dag. Räkna med att behöva ge dem så mkt huvudena kan ta på en gång, minst en gång. Sen är väl lite frågan hur väl du vill att den ska trivas... mata mer, den trivs bättre och förökar sig, mata mindre och den kommer inte att öka men gilla läget så länge du inte matar för lite, det märker du på att köttet börjar krympa runt polyperna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okey, först hade jag den på botten och körde metoden med petflaska igår, idag flyttade jag upp den så jag lättare kommer åt att mata varje huvud för hand istället tycker det verkade för bökigt att hålla på nere vid bottnen.

men jag kan allså använda saliferts food och tillsätta i vattnet varje dag och sen börja mata med artemia istället just till tubastrean?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okey, först hade jag den på botten och körde metoden med petflaska igår, idag flyttade jag upp den så jag lättare kommer åt att mata varje huvud för hand istället tycker det verkade för bökigt att hålla på nere vid bottnen.

men jag kan allså använda saliferts food och tillsätta i vattnet varje dag och sen börja mata med artemia istället just till tubastrean?

Vänta inte till din Coral food är slut innan du börjar med Artemia. Mata helst med Artemia dagligen. Om den står hyfsat mörkt kan du få den att expandera polyperna på dagen/i belysning genom att mata samma tid varje dag. Nackdelen med det är att fiskarna stjäl mycket av maten för korallen. Använd gärna ett långt verktyg för att få ner maten till korallen. Sånt här t.ex.:

matningspipett.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vänta inte till din Coral food är slut innan du börjar med Artemia. Mata helst med Artemia dagligen. Om den står hyfsat mörkt kan du få den att expandera polyperna på dagen/i belysning genom att mata samma tid varje dag. Nackdelen med det är att fiskarna stjäl mycket av maten för korallen. Använd gärna ett långt verktyg för att få ner maten till korallen. Sånt här t.ex.:

Okey tack för svaret Christer :)

Jag ska köpa artemia den 18é så tills dess så får den klara sig på coral food,

men även när jag matar med artemia så ska jag tillsätta coralfood för dom andra korallerna i karet!

jag använder mig av en mjukplast pipett när jag matar den är väl endast 15cm lång tror jag så det vore bra med någon annat,håller väl pipetten ca 3-5cm ifrån huvudena och trycker till en gång på pipetten gör samma sak på varje större huvud och dom små borde väl få i sig det som kommer utanför dom större antar jag? hur gör du för att spruta ut maten med den du använder? blåser du i slangen?

varför just samma tid varje dag egentligen? märker korallerna det? gör det något om tiden varierar typ en timma ibland eller ska man försöka o vara punktlig?

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okey tack för svaret Christer :)

Jag ska köpa artemia den 18é så tills dess så får den klara sig på coral food,

men även när jag matar med artemia så ska jag tillsätta coralfood för dom andra korallerna i karet!

jag använder mig av en mjukplast pipett när jag matar den är väl endast 15cm lång tror jag så det vore bra med någon annat,håller väl pipetten ca 3-5cm ifrån huvudena och trycker till en gång på pipetten gör samma sak på varje större huvud och dom små borde väl få i sig det som kommer utanför dom större antar jag? hur gör du för att spruta ut maten med den du använder? blåser du i slangen?

varför just samma tid varje dag egentligen? märker korallerna det? gör det något om tiden varierar typ en timma ibland eller ska man försöka o vara punktlig?

Mvh

Ja jag blåser i slangen. Först suger jag, ibland för långt så jag vet hur Artemia smakar. :)

En timme hit eller dit spelar kanske inte så stor roll men min erfarenhet är att korallen lär sig när det vankas mat och öppnar polyperna innan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okey låter simpelt :) kanske skulle ta o fixa sig en sån där lösnings som du har då istället för att köra med en liten pipett!

än så länge har den inte haft polyperna ute men jag har matat iaf då jag sett att munnarna varit öppna inne i själva huvudet!

antar att det blir bättre efter den aklimatiserat sig?

har bara haft den sen iförrgår och vet inte hur flitigt dom har matat den i affären där jag köpte den, har länge gått och sneglat på dom men har aldrig sett att dom ökat eller minskat i antal så tror att dom kan ha stått där i butiken ganska länge!

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, då kan den vara jobbig att få igång. Om du inte märker att den fått ut polyperna någongång innan du köpt artemia så skulle jag börja med att föra över korallen i en burk varje gång du ska mata den. Se till att det finns tilräckligt med vatten för att täcka korallen med några cm marginal och sen lägger du i lite artemia där i och rör runt då och då tills du ser en reaktion. Kan vara ganska drygt men jag har fått mina som inte blivit matade på jättelänge att börja ta mat igen på det viset.

Sen så har jag erfarenheten att korallen till viss mån delar på näringen, om ett huvud får massa näring så kommer de närmaste huvudena också kunna tillgodo göra sig en liten del av den energin(förutsatt att de fortfarande sitter ihop med huden, när de dött så mkt att det inte är kött emellan så måste man mata vart huvud för sig nogrannt, det går ingen kontakt i skelettet). Men det är vad jag har upplevt, har dock läst så mkt försvar av det.

Ohh, en bra artikel...

http://www.ultimatereef.net/forums/showthread.php?t=195870

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, då kan den vara jobbig att få igång. Om du inte märker att den fått ut polyperna någongång innan du köpt artemia så skulle jag börja med att föra över korallen i en burk varje gång du ska mata den. Se till att det finns tilräckligt med vatten för att täcka korallen med några cm marginal och sen lägger du i lite artemia där i och rör runt då och då tills du ser en reaktion. Kan vara ganska drygt men jag har fått mina som inte blivit matade på jättelänge att börja ta mat igen på det viset.

Sen så har jag erfarenheten att korallen till viss mån delar på näringen, om ett huvud får massa näring så kommer de närmaste huvudena också kunna tillgodo göra sig en liten del av den energin(förutsatt att de fortfarande sitter ihop med huden, när de dött så mkt att det inte är kött emellan så måste man mata vart huvud för sig nogrannt, det går ingen kontakt i skelettet). Men det är vad jag har upplevt, har dock läst så mkt försvar av det.

Ohh, en bra artikel...

http://www.ultimatereef.net/forums/showthread.php?t=195870

Okey :) kan jag ta en burk och ställa utanför akvariet allså med några cm marginal?

Det gör mig inte så mycket att det är lite jobb med korallen eftersom jag är sjukskriven så tiden har jag :) hoppas jag får den att börja visa polyperna någon tid på dygnet så småningom iaf!

ska läsa länken nu!

Tack för svaret

Mvh.Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...