Gå till innehåll

Hur sänker jag mitt KH


mister.inge

Rekommenderade inlägg

Hejsan allihopa. Jag har haft mitt kar igång ett tag nu(6 månader). Jag tycker att det är jättekul, fixar och donar en liten stund varje dag. Min fråga är: Hur sänker jag mitt KH. Alla andra värden ligger där dom ska, men KH ligger högt. inte jättehögt, men jag vill att alla värden ska vara perfekta.

Tacksam för svar.

Jonas I

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dina värden är ok. KH väl högt men det kommer att sjunka vare sig du vill eller inte, förutsatt att du inte tillsätter något som höjer det? Vattenbytten kan på skynda säkningen men om du gör det så sänk sakta. Byter du vatten varje vecka?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina värden är:

Salt 1,023

kalcium 400

Magnesium 1260

Nitrat 5

Nitrit 0

Fosfat 0

Ammonium 0

silikat 0

... Och så KH 16, och det blir ju lite högt.

kh jsunker av sej självt allteftersom koraller o kalkalger växer, dvs kalciumkarbonat/kalk, bildas. de du behöver göra nu är att dosera kalciumklorid i den takt som kalcium sjunker. Mät alltså kalcium då o då, o dosera försiktigt med enbart ren kalciumklorid, inget annat, så du håller calcium på en nivå runt 420. När KH har ramlat ner på 8, så slutar du med kalciumklorid, o övergår till en metod som tillför lika mkt kalcium som karbonater, tex Tropic marines biocalcium.

Mvh

Jonas Roman

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har använt detta, men var ingen större hit.

Det var bättre att bara vänta och tillfälligt köra med CaCl, tycker jag.

Vad menar du med "ingen större hit"?

CaCl har även det sina nackdelar. I det läget rekomenderar jag Salifert Kalcium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant Magnus, har du någon mer info om hur det går till?

Om man inte vill höja kalcium, finns det då inte preparat som fixar detta?

funderat i samma banor..men jag tror inte de finns nåt annat sätt än vattenbyte egentligen...om man har normalt calcium alltså...för har man lågt ca, då kan man ju alltid höja detta med calciumklorid, vilket ju innebär oftast en KH sänkning direkt...men att sänka KH utan att höja kalcium samtidigt..de går nog inte på en ofarlig väg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har använt detta, men var ingen större hit.

Det var bättre att bara vänta och tillfälligt köra med CaCl, tycker jag.

jag håller med dej ulf..bäst att låta naturen sköta sänkningen o bara följa efter med calciumklorid. De tar sin tid..men det är nog bara bra att sänkningen går hyffsat långsamt.

jag håller med magnus också, att de finns en fara i att överdosera kalciumklorid..lätt hänt..o då har man plötsligt de omvända problemet..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att ha höga KH värden eller svänga KH värdet för fort är inte bra....

Ha bara is i magen och låt karet själv sänka KH värdet långsamt (typ flera/många dagar), så löser det sig !

Men du får inte köra kalkreaktorn, tillsätta balanserat calsium (ex TropicMarin) eller

nyttja andra karbonathöjande tillsatser.

Någon som vill berätta vad som mår dåligt i karet när KH är högt? (för jag ser ingenting som mår dåligt)

Ligger på 18...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan faktiskt sänka KH genom en liten "överdosering" av kalciumklorid. Om man höjer kalciumkoncentrationen med ca 7 ppm över mättnad (motsvarar en tillsättning av ca 1,4 g kalciumklorid per 100 liter) så sänker det KH i det idealiska fallet med en enhet. Oftast behövs lite mer - man får prova sig fram men långsamt, långsamt som Uffe påpekar.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan faktiskt sänka KH genom en liten "överdosering" av kalciumklorid. Om man höjer kalciumkoncentrationen med ca 7 ppm över mättnad (motsvarar en tillsättning av ca 1,4 g kalciumklorid per 100 liter) så sänker det KH i det idealiska fallet med en enhet. Oftast behövs lite mer - man får prova sig fram men långsamt, långsamt som Uffe påpekar.

MVH Lasse

de du skriver stämmer bara vid en rejält supersaturerad lösning med ett mättnadsvärde på minst 3:

Att man behöver lite mer som du skriver beror alltså på att det är inte självklart att all extra kalcium reagerar med karbonaterna o bildar kalciumkarbonat. De beror på vilket mättnadsvärde man har innan man börjar tillsätta calciumklorid. Om du tex har ett mättnadsvärde (omega) under 1, så kommer ingen del av de tillsatta calciumet att konsumera karbonater, o vi får alltså ingen förändring alls av KH:t..men ju högre mättnadsvärde innan tillsats av calciumkorid, desto större chans att de tillsatta kalciumet reagerar med karbonaterna. Om mättnadsvärdet är så högt så att all tillsatt calcium reagerar med karbonaterna, ja då blir de som du säger, att 7 ppm Ca förbrukar 1 KH enhet..men då måste vi ha ett mättnadsvärde på minst 3, sannolikt mer, dvs en rejält supersaturerad lösning.

Förklaring av mättnadsvärde för den som inte vet:

Värdet benämns Omega..o ett värde under 1 innebär att calciumkarbonat omöjligt kan bildas och att tidigare bildat kalciumkrabonat löser ut. Lösningen är undermättad.

Omegavärde på 1 innebär att lösningen är mättad, men vare sej mer eller mindre. Förutsättning finns för bildning av kalciumkarbonat.

Omegavärde över 1: supersaturerad lösning. Normalt saltvatten ligger på 3, dvs är en övermättad lösning. Spontanutfällning sker dock ej, då bla magnesium förhindrar detta.

Mättnadsvärdet, Omega, stiger proportionelt med både Calcium o KH..dvs en dubbling av endera ger en dubbling av mättnadsvärdet. Alltså kan en halvering av kh värdet kompenseras av en dubbling av calciumvärdet osv. PH inverkar också, även de proportionellt med logaritmen på ph värdet.

(Jag har tänkt ut en formel för att räkna ut mättnadsvärdet, som stämmer hyffsat inom normala ph värden..men den är nog inte heltäckande på något sätt)

Mvh

Jonas Roman

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag skriver mättnad så menar jag givetvis de förhållanden som är i saltvatten. Eftersom jag inte brukar ge några tips som jag inte provat så vet jag att kalciumtillsättningar ger KH droppningar. I det kar jag använde det så låg Ca på ca 430 och jag fick tydliga dropp i KH när jag doserade extra kalciumklorid. I mitt fall låg mättnaden på ca 450 ppm Ca - det mesta över detta föll ut som kalciumfosfat och kalciumkarbonat. I andra fall kan mättnaden av kalcium liga både högre och lägre - beror bland annat på magnesiumhalten.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag skriver mättnad så menar jag givetvis de förhållanden som är i saltvatten. Eftersom jag inte brukar ge några tips som jag inte provat så vet jag att kalciumtillsättningar ger KH droppningar. I det kar jag använde det så låg Ca på ca 430 och jag fick tydliga dropp i KH när jag doserade extra kalciumklorid. I mitt fall låg mättnaden på ca 450 ppm Ca - det mesta över detta föll ut som kalciumfosfat och kalciumkarbonat. I andra fall kan mättnaden av kalcium liga både högre och lägre - beror bland annat på magnesiumhalten.

MVH Lasse

Klart att du menar saltvatten..de gör naturligtvis jag också. Jag har kompletterat ditt inlägg med mer information, och en förklaring till varför de du skrev inte i alla situationer är sant.

Om du fick de KH dropp du skriver, så betyder de precis de jag skriver, att du haft så höga mättnadsvärden från början, att de mesta av tillsatt kalcium reagerat med karbonaterna. Läs mitt inlägg igen..jag har inte sagt att du inte kan få de KH dropp du skriver (dvs 1 KH enhet per 7 ppm calcium)..de jag skriver är att detta samband gäller inte i alla situationer, o dessutom försökt förklara varför. Dessutom använder du benämningen "mättnad" fel..den kan inte ligga på citat "ca 450ppm"...de är ett värde utan enhet o benämns i omega, o ligger vanligtvis i saltvatten runt 3, som sagt. det är magnesium som gör att de överhuvudtaget går att ha ett värde över 1 utan spontanutfällning överallt.

/J

Varför kan du inte bara vara generös nån gång o tillåta andra att lägga till kunskap!. De du svarar har ju ingenting med de jag skrev att göra! Suck!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gör det nu inte mer inveckalt än det är.

Inget kar är det andra likt och därför kan man inte applicera exakt samma behandling i alla akvarium och förvänta sig exakt samma effekt.

Men! Man kan få delge sina erfarenheter utan att det behöver gå till överdrift.

Låt nu diskutionen gå vidare utan att den går överstyr, får då kan det bli svårt att hänga med om det helt plötsligt försvinner inlägg... :argumerar:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...