Gå till innehåll

Kalisalpeter och socker


Arcticreef

Rekommenderade inlägg

Antar att det finns fler gangsters än jag på SG som i ungdomen har blandat dessa två komponenter i syfte att åstadkomma billiga och skojiga fyrverkerier. Om jag inte missminner mig så är kalisalpeter samma sak som kaliumnitrat. Vid förbränningen enligt ovan så tjänar väl sockret som kolkälla. Kemiskt sett är det alltså en "turboversion" av vad som baketerierna i akvariet åstadkommer. Om nu nitrat kan förbrännas på det här sättet borde väl även det oxiderande ämnet ozon kunna "bränna upp" nitrat? Har inte sett något om ozonets effekt på nitrat i de källor jag jag sökt i. Är det någon här som vet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Antar att det finns fler gangsters än jag på SG som i ungdomen har blandat dessa två komponenter i syfte att åstadkomma billiga och skojiga fyrverkerier.

Det där är vi nog många som testade på 60-talet. Tyvärr så kan jag inte hjälpa dig med dina frågor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sökte lite på nätet

Hittade en som håller med, därmed inte sagt att det är så. Har bara skummat :ler: artikeln....

Large humic acid molecules, for example, are converted by ozonation into smaller fragments that are more readily taken up and metabolized.29 This process may, in fact, be why some aquarists report drops in nutrient levels after initiating ozone. It is not because ozone directly impacts either nitrate or phosphate (it does not react directly with either), but the newly bioavailable organics may drive bacterial growth, just as adding ethanol (e.g., vodka) or sugar might. The growing bacteria need nitrogen and phosphate, and if they satisfy those needs by taking up nitrate and phosphate, the levels of those nutrients in the water may drop. That effect, however, may be only temporary as the initial burst of new bioavailable organics winds down, and a new stable state is reached with lower levels of organic material and similar levels of inorganic nutrients.

Hela artikeln: http://reefkeeping.com/issues/2006-03/rhf/index.php

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tvivlar på att ammonium på kemisk väg kan oxideras till nitrat av ozon i de koncentrationer som är aktuella i akvarium. Jag vet att det på många håll har påstått detta men jag har då aldrig sett någon sånt i ett experiment - bara sett det påstått i akvariemiljö. Jag har däremot försökt med pergamanat (ett annat mycket kraftigt oxiderande ämne), hetta och tryck och där fungerar det sådär. Om det hade fungerat med nitrifikation genom kemisk påverkan så hade vi sett den lönsningen även i vanliga reningsverk.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej inte till den kemiska oxidationen av allt annat (organiskt material och dylikt) - bara till om det går att kemiskt oxidera ammonium till nitrat direkt. Nu var det så länge sedan jag skrev den artikeln (i ciklidbladet tror jag och på 80-talet) Vet inte om jag var kritisk till detta då (kommer inte ihåg) men jag vet med säkerhet att jag blev kritisk till det på 90-talet när jag jobbade (och studerade/forskade) kring olika nitrifieringsmetoder.

Edit: Det måste vara åldern eller också har jag gått och blivit helt tokig som inte kommer ihåg vad jag skrev 1992. Jag letade upp den gamla artikeln http://213.180.95.58/artikelarkiv/cb_artikel_visa.php?nr=9207&lopnr=5 och läste igenom den. Jag kom ihåg helt riktigt att jag inte hade skrivit om någon kemisk "nitrifikation" från ammonium (NH4) till nitrat (och det är jag fortfarande frågsam till) däremot har jag helt tydligt någon gång i forntiden med egna experiment visat att man kan oxidera nitrit (NO2) till nitrat (NO3) med väteperoxid. Detta gör att det givetvis måste gå med ozon också vad jag fattar. Tack Tropfrog - du har bättre minne än jag - men du är ju yngre också. Ni som är intresserade kan läsa artikeln för det mesta gäller även vid användning av ozon.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om nu nitrat kan förbrännas på det här sättet borde väl även det oxiderande ämnet ozon kunna "bränna upp" nitrat?

Nej..de tror jag inte att de kan.

Ozonet påverkar inte dessa oorganiska föreningar, men även om de så gjorde så är de väl inte en oxidation utan en reduktion vi vill ha om nitrat skall "brytas ner"...

Du kan alltså inte påverka nitrifikationskedjan med ozon annat än indirekt, genom att kanske befrämja de aeroba bakteriernas levnadsvillkor en smula.

Beträffande nitratreduktionen, ja där borde de ju bli tvärtom, att ozonet isåfall hämmar denitrifikationsbakterierna. Eftersom ozonet möjligen driver på nitrifikationen enligt ovan, så borde effekten alltså bli precis som för våra droppfilter, att ozonet isåfall kan höja nitrathalten i burken.

Mvh

Jonas Roman

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om nu nitrat kan förbrännas på det här sättet borde väl även det oxiderande ämnet ozon kunna "bränna upp" nitrat?

Bara en ordningsfråga och ett förtydligande för dom som inte har detta helt klart för sej(de har säkert du;), allän info:)):

Nitrat förbränns inte. Vi har två vägar för nitratelimination. De ena är via de syrehatande denitrifikationsbakterierna, där nitraten används som syredonator/elektronacceptor till cellmetabolismen...restprodukten där blir kvävgas. Den andra är att bakterier "äter" nitrat direkt, sk assimilation. Det är hela grundmekanismen bakom kolkällemetoderna. Bakterien tar upp nitraten över cellmembranen, omvandlar sen intracellullärt detta till ammoniak, som sen kan användas till proteinsyntesen mm. Det är alltså två helt skilda sätt till nitrateliminering med två helt olika syften.

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara en ordningsfråga och ett förtydligande för dom som inte har detta helt klart för sej(de har säkert du;), allän info:)):

Nitrat förbränns inte. Vi har två vägar för nitratelimination. De ena är via de syrehatande denitrifikationsbakterierna, där nitraten används som syredonator/elektronacceptor till cellmetabolismen...restprodukten där blir kvävgas. Den andra är att bakterier "äter" nitrat direkt, sk assimilation. Det är hela grundmekanismen bakom kolkällemetoderna. Bakterien tar upp nitraten över cellmembranen, omvandlar sen intracellullärt detta till ammoniak, som sen kan användas till proteinsyntesen mm. Det är alltså två helt skilda sätt till nitrateliminering med två helt olika syften.

/Jonas

Joda, nitrat brinner alldeles utmärkt bra (men inte pa egen hand). Populärt bland bla terrorister (och unga fyrverkerientusiaster) att använda som komponent i diverse bomber (vanligtvis kombinerad med dieselolja). En lättillgänglig beskrivning kan hittas här

http://sv.wikipedia.org/wiki/Nitrat

Min enkla (och naiva) fraga var bara hur nitrat reagerar (om den reagerar) när den utsätts för ozon?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Joda, nitrat brinner alldeles utmärkt bra (men inte pa egen hand). Populärt bland bla terrorister (och unga fyrverkerientusiaster) att använda som komponent i diverse bomber (vanligtvis kombinerad med dieselolja). En lättillgänglig beskrivning kan hittas här

http://sv.wikipedia.org/wiki/Nitrat

Min enkla (och naiva) fraga var bara hur nitrat reagerar (om den reagerar) när den utsätts för ozon?

Visst gör de de..Jag har inte sagt emot att nitrat inte brinner(eller rättare sagt, de är inte nitrat som brinner, utan det är nitrat som gör att nåt annat brinner. Nitraten är oxidator enbart). Den e en utmärkt oxidator inom pyrotekniken. Jag hade själv ett pyrotekniklabb på 80talet o tillverkade en del godsaker. Kontakter på KEBO labb underlättade denna hobby.

Din fråga va inte naiv. Jag försökte förklara att du nog gjorde nog ett tankefel..nitrat skall inte oxideras utan reduceras om de skall kemiskt förgöras..o ozon oxiderar ju...så det ozon teoretiskt isåfall skulle kunna påverka vore att nitrit gick över till nitrat, dvs höja nitrathalten. Det tror jag inte sker heller i o för sej, för som jag skrev, så påverkar ozon organiska molekyler i första hand.

Hoppas du tycker svaret är begripligt, annars får du återkomma;)

Läs gärna ockå de lasse skrev...tror de stämmer bra:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nitrat förbränns inte. Vi har två vägar för nitratelimination. De ena är via de syrehatande denitrifikationsbakterierna, där nitraten används som syredonator/elektronacceptor till cellmetabolismen...restprodukten där blir kvävgas. Den andra är att bakterier "äter" nitrat direkt, sk assimilation. Det är hela grundmekanismen bakom kolkällemetoderna. Bakterien tar upp nitraten över cellmembranen, omvandlar sen intracellullärt detta till ammoniak, som sen kan användas till proteinsyntesen mm. Det är alltså två helt skilda sätt till nitrateliminering med två helt olika syften.

/Jonas

Jag ser en tredje....Genom upptag av koraller, alger och makro, vad tror du om det :)

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Absolut!..jag uttryckte mej ofullständigt.

Däremot är de fortfarande bara två vägar ..de du skriver tillhör assimilationsvägen de också..så stort tack för din komplettering där;)

Så så här kan man ju uttrycka de mer fullständigt:

Nitrats 2 huvudsätt att elimineras/brytas ned på:

1) Dissimilation=denitrifiering av nitrat till N2 av denitrifikationsbakterier

2) Assimilation=konsumption av nitrat av:

  • bakterier
  • koraller
  • alger

håller du med.??

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okiedokie. Da förstar jag

de e lugnt...finns säkert nån kemist som kan berätta för oss varför just nitrat så gärna vill oxidera. kol o svavel o nämnda kaliumnitrat..o en liten tändsticka...de e grejer de..Banana man

sen kan vi ju ta vårat strontium o pytsa på..då blir de röd eld!..åtminstone när jag gjorde romerska ljus så anvöände vi strontium för att få de rött..magnesium blev vitt...grönt va nog järn..minns inte riktigt..åren går...

hade jag lyckats riktigt bra så hade nog sverige haft en saltvattensakvarist mindre:smiley5:..(.o kanske ett lugnare forum..:smiley24:)

Ha de

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej inte till den kemiska oxidationen av allt annat (organiskt material och dylikt) - bara till om det går att kemiskt oxidera ammonium till nitrat direkt. Nu var det så länge sedan jag skrev den artikeln (i ciklidbladet tror jag och på 80-talet) Vet inte om jag var kritisk till detta då (kommer inte ihåg) men jag vet med säkerhet att jag blev kritisk till det på 90-talet när jag jobbade (och studerade/forskade) kring olika nitrifieringsmetoder.

Edit: Det måste vara åldern eller också har jag gått och blivit helt tokig som inte kommer ihåg vad jag skrev 1992. Jag letade upp den gamla artikeln http://213.180.95.58/artikelarkiv/cb_artikel_visa.php?nr=9207&lopnr=5 och läste igenom den. Jag kom ihåg helt riktigt att jag inte hade skrivit om någon kemisk "nitrifikation" från ammonium (NH4) till nitrat (och det är jag fortfarande frågsam till) däremot har jag helt tydligt någon gång i forntiden med egna experiment visat att man kan oxidera nitrit (NO2) till nitrat (NO3) med väteperoxid. Detta gör att det givetvis måste gå med ozon också vad jag fattar. Tack Tropfrog - du har bättre minne än jag - men du är ju yngre också. Ni som är intresserade kan läsa artikeln för det mesta gäller även vid användning av ozon.

MVH Lasse

oxydatorn var något nytt för mig. Kan den användas i saltvatten också?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

oxydatorn var något nytt för mig. Kan den användas i saltvatten också?

Snacka med Christer på Akvarielagret i Stockholm när du besöker hemmahamnen - han har kört med det i saltvatten. Jo - det fungerar.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nitrats 2 huvudsätt att elimineras/brytas ned på:

1) Dissimilation=denitrifiering av nitrat till N2 av denitrifikationsbakterier

2) Assimilation=konsumption av nitrat av:

  • bakterier
  • koraller
  • alger

håller du med.??

Jonas

Det bär mig emot Jonas, men jag måste nog säga att du har rätt!! ;)

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grönt var väl Barium.

Oxydatorn skall fungera i saltvatten också. Men i grunden gör den ju samma som ozonet: Frigör lösa syreradikaler. Så en fungerande redoxmeter är nog ett villkor för båda metoderna.

Du har rätt Stig..barium ger grönt...mitt minne är lite grumligt från denna tiden;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...