Gå till innehåll

Få bort bubbelalger?


Orion

Rekommenderade inlägg

Det har som sagt funnits otaliga trådar om bubbelalger/valonia, och jag har skrivit i många av dem och förespråkar mekanisk borttagning. Se bilden nedan då jag tog ur all sten ur karet och jag och min fru spenderade en heldag att rensa att sten med kniv och stålborste. Allt borta på en enda dag!

post-1358-14468915190465_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det har som sagt funnits otaliga trådar om bubbelalger/valonia, och jag har skrivit i många av dem och förespråkar mekanisk borttagning. Se bilden nedan då jag tog ur all sten ur karet och jag och min fru spenderade en heldag att rensa att sten med kniv och stålborste. Allt borta på en enda dag!

Finns det ingen naktdelar med att ta upp stenen allså jag menar hur bler ens vattenvärden mm effter en sådan storstädning?

:smiley24:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mjo,jag tog bort de flesta med handen,är bara några enstaka kvar nu,tyvärr så sitter som längst in vid botten av en sten,och vill inte gärna riva ur allt nu när det vart så bra:P

Men ska läsa lite mer om dom:)

mvh fredde

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns det ingen naktdelar med att ta upp stenen allså jag menar hur bler ens vattenvärden mm effter en sådan storstädning?

:smiley24:

Nu ska jag ju säga att mina stenar var mycket kraftigt angripna, vilket gjorde att jag tog till krafttag. Beträffande försämring av vattenvärden skulle jag inte vara orolig. Möjligtvis blir det en temporär förhöjning av vissa värden om den del lägre djur skulle stryka med, men inget att oroa sig för, tror jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 10 månader senare...

Jag har några bubbelalger i mitt nano-kar (max 10), jag köpte en mithrax (i alla fall vad handlaren sa var mithrax, men en speciell typ, inte den gråe vanlige utan en lite mer rosa för min tjej gillar rosa :P) det enda jag sett sen han kom i var att två av bubbelalgerna låg och drev rundor på bottnen en morgon, så de plocka jag upp, i den kolonin de två satt sitter två kvar och har suttit i alla fall en vecka.. men jag har sett mithraxen där vid i alla fall ett tillfälle..

Det är min erfarenhet, den andra kolonin med 5 bubblor ser jag inte längre i denna möblering jag har nu.. såg den när jag möblera om.. men jag hoppas att det innebär att den inte får ljus, dvs att den inte ska spridas..

Detta är i alla fall min erfarenhet av bubblor och mithrax.. mithraxen är inte jätteeffektiv hos mig.. men jag vet inte om jag fått ett bra exemplar..

Är det någon som vet om det är känsligt ifall man spräckerbubblorna i karet ? är det så denna alg sprids

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blev du av med dom helt, Vargklo? Det känns lätt att missa någon oåtkomlig liten bubbla... och sen är cirkusen igång igen efter några månader?

Japp, det löste sig!

Jag skaffade en Lo vulpinus samtidigt som sägs vara bra mot denna alg. Jag vet inte exakt orsak och verkan, men det blev bra efter rensningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...

Jag vill tacka denna tråd då jag tröttnade och fixade dem med hjälp av Stålborste och vips vad dem borta,negativa är att man måste tyvärr röra om i bland stenen men det positiva är att dem är borta nån bubbla till på nån sten men det får vara kvar på grund av att det sitter koraller och dylikt på dem stenarna och är krångligare att ta upp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

bra att det löste sig :) mina dog bara helt enkelt,tror inte dom fick tillräckligt med näring för att överleva :) sen växte det kalkalger över en del också.
Hur menar du när du skriver dog hur ser man det?för vissa av mina vissnade ner eller sprack men det ville jag ha till att dem sprider sig ännu mer har jag hört.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...