Gå till innehåll

Göm undan din osmos / blidka din andra hälft.


Jaken

Rekommenderade inlägg

Detta behöver du:

Ett IKEA Ätran låsbart skåp 149:- (35*15*45 cm)

26919_PE112531_S3.jpg

En osmos Aquatic Nature Antarctica

75157597.jpg

Montera skåpet på önskad plats. Kapa plastskivan osmosen är monterad på cirka två centimeter på en långsidan och ena kortsidan för att få in allt i skåpet. Rulla ihop slangarna och stäng skåpet.

Se till att dina slangar räcker till vattenuttaget innan du montera alltihop, det gjorde inte jag... Stort tack till Jupiter som hjälpte mig med extra slang.

Tada!!!

Nu är alla glada och nöjda. Osmosen praktiskt monterad i lagom arbetshöjd lätt att komma åt och att gömma undan när den inte används.

post-839-14468915193871_thumb.jpg

post-839-14468915194012_thumb.jpg

post-839-14468915194144_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Smart och snyggt!

Jag har helt enkelt lagt osmosen under badkaret, bakom den löstagbara fronten. In-slangarna sitter permanent och någorlunda snyggt inkopplade på blandaren. Osmosvattenslangen och skräpvattenslangen ligger gömda under badkaret när de inte används. Inget syns av osmosanläggningen men det är inte så praktiskt när det är dags att städa under badkaret... Är inte så sugen på att borra i kaklet, annars hade jag nog bytt till din fina idé.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Men vart har ni placerat mojängen på vattenledningen i badkaret? min passar inte riktigt nånstans, bilder pls!

Jag hade tur det satt ett T-kors på mitt rör, antagligen tänkt för tvättmaskin.

Sedan införskaffades en kran och några andra anslutningsbitar på K-Rauta för att få osmosanslutningen att passa.

Svårt att ge ett generellt svar hur du ska montera din.

Har du inget t-kors får du be en röris komma och fixa ett eller montera din osmos direkt på blandaren vilket ofta inte brukar rekommenderas då man tydligen kan trycka in kallvatten i varmvattensledningen, men jag vet många som kör så.

post-839-14468915241582_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så här har jag kopplat in min osmos inne i badrummet.

På kallvatten röret upp tillhandfatet köpte jag ett 12mm T-korse och satte på den igen med en balofixkran i andra ändan sedan så satte jag en slanganslutning på kranen och kunde då koppla in Osmosen på detta viset

attachment.php?attachmentid=6073&d=1144505736

attachment.php?attachmentid=6074&d=1144505736

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för tipset! Det där skulle säkert funka här hemma hos mig också! Slangen du fick tag på via Jupiter var det samma som du har vid utloppet från osmosen? Undrar då jag har planer på att dra osmospåfyllning via vinden!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för tipset! Det där skulle säkert funka här hemma hos mig också! Slangen du fick tag på via Jupiter var det samma som du har vid utloppet från osmosen? Undrar då jag har planer på att dra osmospåfyllning via vinden!

Ja, dimensionen ser ut att vara samma även på utloppet. Däremot så är ytan på slangen mycket glattare på slangen jag fick av Jupiter än originalslangen, det känns som att den inte sitter fast lika bra i anslutningarna till osmosen pga detta, men det kanske bara är inbillning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tyckte detta var en jättebra idé så jag åkte ut till IKEA idag och köpte ett sådant skåp.

Lite förvånad blev jag då jag packat upp det och öppnade det.

Det sitter ju 2 st fasta hyllor i det som verkar vara väldigt besvärliga att få bort.

De verkar typ punktsvetsade eller något, svårt att se då det är lack över det hela.

Hur lyckades du får ur dem Jaken?

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 11 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...